Machine Head - The Blackening (2007)

Label: Roadrunner

1. Clenching the Fists of Dissent (10:35)
  2. Beautiful Mourning (4:49)
  3. Aesthetics of Hate (6:34)
  4. Now I Lay Thee Down (5:36)
  5. Slanderous (5:17)
  6. Halo (9:03)
  7. Wolves (9:04)
  8. A Farewell to Arms (10:12)
  9. Battery * (5:02)
  10. Hallowed Be Thy Name * (7:28)
  11. Alan's on Fire * (3:59)
  12. Negative Creep * (2:40)
  13. Seasons Wither * (6:15)
  14. My Misery * (4:38)
  15. House of Suffering * (2:09)
  16. The Possibility of Life's Destruction * (1:26)
  17. Ten Ton Hammer * (5:06)
  18. Hole in the Sky * (3:32)
  19. Colors * (4:41)
  20. Hard Times [Live] * (2:02)
  21. Halo [Demo] * (6:34)
  22. Aesthetics of Hate [Demo] * (4:49)
totale tijdsduur: 1:01:10 (2:01:31)
avatar van AOVV
Het eerste nummer schalt nu door de boxen, en wat een energie zeg! Machine Head is wederom een nieuwe band die ik kan gaan ontdekken, ik ga nog tijd te kort komen op die manier!

Ik zie ook dat dit hun meest recente plaat is, ben dan ook benieuwd waar ze nog mee gaan komen, en wanneer. Of komt er van deze jongens geen nieuw werk meer? Dat zou erg sneu zijn..

Edit: Ik lees net in de post van Don Cappuccino dat ze dit jaar waarschijnlijk met een nieuwe plaat komen. Daar had ik over gelezen.

na in mijn jeugd Burn My Eyes kapotgespeeld te hebben ben ik deze plaat af en toe even op aan 't zetten.
Ik moet zeggen; klinkt wel goed. moet nog een paar keer luisteren om te weten wat ik er echt van vind.

Moet toch zeggen dat niks tegen Davidian opkan

avatar van odi
odi
Amazon.com: Locust (Advance Mix): Machine Head: MP3 Downloads

Hier de eerste sample van een nieuw nummer, vanaf 14 juni is ie volledig te verkrijgen via ITunes.
23 september komt de cd uit.

avatar van Don Cappuccino
Dat nieuwe nummer is inmiddels ook al volledig te beluisteren, erg gaaf weer! Robert Flynn heeft schijnbaar gezegd dat alle nummers boven de 6 minuten zitten, ik ben zeer benieuwd!

avatar van odi
odi
Don Cappuccino schreef:

Gevonden op youtube inderdaad, eerste luisterbeurt bevalt goed!!

avatar van james_cameron
Track Locust aantal malen beluisterd- bijzonder fijn nummer! Klokt alweer boven de acht minuten, belooft weer veel goeds voor de nieuwe plaat. Locust is een mengeling van zo'n beetje alle typische Machine Head-elementen. De mix is een voorlopige en klinkt nog niet optimaal goed, maar zelfs in deze versie vind ik het al een topnummer.

avatar van oceanvolta
Snoeiharde plaat van Machine Head. De voorganger wordt wat dat betreft overtroffen. Through the Ashes vind ik wel wat beter. Op deze plaat wordt wat mij betreft iets te recht toe recht aan gebeukt al zijn er zeker weer melodieuze stukken en mooie samenzang.

avatar van bennerd
Euhm, Through the Ashes is de voorganger.

avatar van oceanvolta
Dat klopt ja, dat zeg ik toch ook?

avatar van wizard
Je bedoelt dat Ashes wordt overtroffen in snoeihardheid, maar niet qua kwaliteit?

Ozric Spacefolk
Ik denk dat hij Through the Ashes beter vind maar deze harder.

Precies...

avatar van bennerd
Och ja, damn. Lezen is mijn sterkste vak.

wizard schreef:

Ja inderdaad. Ik had het ook wel wat duidelijker kunnen formuleren maar jullie zijn er toch uitgekomen.

avatar van exodus
Wat betreft het gezellige gebabbel over het legendarisvhe radioprogramma Vara's Vuurwerk op deze pagina's (pag. 4)...allemaal heel herkenbaar! Vanaf de allereerste aflevering, januari 1987, zat ik bij m'n radio en nam vooral Thrash op. Maar ik las hier ook ergens dat iemand beweerde dat een vriend van hem bij de overigens te gekke band Mandator de Tune had geschreven voor Vara's Vuurwerk, maar die is het dan blijkbaar niet geworden, want de Tune kwam uiteindelijk van de Nederlandse Hardrockband: Vengeance! En wel uit het nummer "Rock 'n Roll Shower".

Ozric Spacefolk
Ik ben in een boze bui. En het is vies weer buiten. Deze plaat doet het dan helemaal goed bij mij. Heerlijk!

avatar van boozebelly
Ozric Spacefolk schreef:

Ja of nie dan? FF lekker een bushokje in elkaar trappen

Ozric Spacefolk
Anderen waren waarschijnlijk al op de hoogte. Maar ik dus niet.

Aesthetics of Hate is dus opgedragen aan Dimebag, en dat niet alleen, het is ook een nummer geschreven om een columnist die haat had aan metal in het algemeen en Dimebag in het bijzonder aan te vallen.

Ik heb de originele column gelezen, en het is geen pretje.

Het siert Flynn dat hij zo hard tekeer gaat tegen deze columnist.

Nu heeft het nummer voor mij nog meer lading....

Het album heeft voor mij sowieso al een boel lading voor mij. Wat een album dit. Na 4 jaar valt me bek nog los als ik hem weer beluister. Dit album en Unto the locust passen prima bij de gouden ouwe, Burn my eyes en The more things change.. Om de periode daar tussen maar te vergeten.

Yann Samsa
Met afstand de beste Machine Head. Wat een heerlijke herrie is dit toch.

Cured
Spreekt mij dan weer (wat) minder aan en vind hun eerste toch de beste (Burn My Eyes), maar verder geen slecht album.

avatar van gigage
Ik vond Machine Head meestal "net niet". Maar deze is het helemaal wel. Niet erg subtiel meestentijds maar wel erg lekker. De cleane zang tussen het gebrul van Flyn door maakt het lekker afwisselend. Nog wat tempo wisselingen erbij en twin solo's ja dan heb je mij wel gevloerd. Halo is echt meesterlijk.

avatar van wizard
Zonet dit album maar weer eens opgezet. Was lang geleden. Na Burn My Eyes en The More Things Change... te hebben beluisterd deze en vorige week, gaan twijfelen of die 4.5 ster bij dit album eigenlijk niet anderhalve ster teveel waren.

Nee dus. Waar Machine Head's eerste 2 albums me totaal niet weten te boeien, is het hier vanaf de eerste seconde raak. The Blackening klinkt boos en dit keer weet Machine Head dit prima op een album te vangen. Daarnaast doet de variatie tussen schreeuwen en zingen dit album goed. Ook lijken de nummers me hier wat meer te ademen dan op de twee eerder albums die ik noemde.

Die vier en een halve ster zijn dus dik terecht. Ik vrees dat Machine Head verder niks voor mij is (zal Though The Ashes of Empires snel gaan herbeluisteren), maar hier is het raak.

avatar van Edwynn
Twee woorden: Phil Demmel. Gok ik.

avatar van wizard
Dat zijn al vier woorden, maar die gok zou best eens kunnen kloppen.

Lead gitaar

avatar van Fleppie
Ik was tot voor kort enkel in het bezit van Burn My Eyes, dat ik kort na de release heb aangeschaft in '95, maar inmiddels hebben ze blijkbaar meer uitgebracht. Gaf 4 en een halve ster, maar door het nummer Halo (overtreft naar mijn mening o.a. Davidian) verhoogd naar 5.

avatar van gigage
Ik heb er eens een halfje bij gedaan. Het is wel zo dat je na een uur Blackening ook wel voorlopig genoeg Machine Head voor je kiezen hebt gehad. Verklaart dat mede dat de laatste worp nog zo weinig stemmen heeft (laagste aantal van alle albums)? Terwijl de pers die toch ook goed heeft onthaalt.

avatar van Lau1986
Een aardige plaat van Machine Head. Het probleem van deze plaat vind ik echter dat die veels te lang duurt. De nummers zijn hierdoor soms wat saai. Er zitten echter genoeg leuke stukken op deze plaat om het vermakelijk te maken. Leuk, maar niet meer dan dat.

avatar van Kondoro0614
In mijn ogen toch echt wel het beste album van 'Machine Head' waarin we omvergeblazen worden door fantastische solo's, goeie riffs en een prima zang van Flynn, die ik hier samen met 'Burn My Eyes' wel het beste op vind. Alleen is 'The Blackening' toch wel het album wat ik het meeste heb geluisterd en nog steeds luister van deze heren, en ik vind hem een tikkeltje meer pakkend dan het eerste album al zeg ik het zelf maar goed, dat heeft misschien ook wat met smaak te maken. Ik houd wel van de langere nummers, ondanks dat het album hier door wel een aardige zit kan zijn door de lange lengte in het totaal vond ik het geen straf.

We beginnen ontzettend fijn met het nummer 'Clenching the Fists of Dissent', prachtige intro van het album en al aardig knallend. Hierop volgend met misschien wel het beste nummer van dit album 'Aesthetics of Hate' en daarna de laatste drie nummers waar ik helemaal gek van ben 'Halo', 'Wolves' en 'A Farewell to Arms'. De overig niet genoemde nummers zijn natuurlijk ook vet maar, komen niet boven de genoemde nummers uit. Echter kent ook 'Slanderous' wel een hele vette solo en van 'Beautiful Mourning' was ik helaas wat minder weg.

Ik geef ook wel toe dat ik na dit uur (ik ken het album al best lang, één van de eerste albums die ik heb geluisterd van Machine Head) er wel eventjes klaar mee ben voor vandaag, met 'Machine Head' althans. Flynn doet het goed maar het blijft niet mijn favoriete zanger, zo'n heel fijn stemgeluid kent hij niet. Het zijn meer de solo's en het instrumentale werk wat mij hebben omgekocht!

Voorlopige tussenstand:
01. The Blackening
02. Burn My Eyes
03. Through the Ashes of Empires
04. The More Things Change...
05. The Burning Red
06. Supercharger

avatar van Kronos
Kondoro0614 schreef:
...en een prima zang van Flynn, die ik hier samen met 'Burn My Eyes' wel het beste op vind.

Op Burn My Eyes gaat het nog maar hier klinkt die zang toch wel erg vals in mijn oren. Jammer, want de muziek is prima.

avatar van Don Cappuccino
Ik word ook steeds minder enthousiast over deze plaat. Van Machine Head draai ik eigenlijk alleen Burn My Eyes en The More Things Change... nog veel. De vocalen van Flynn zijn vrij zeikerig en passages worden soms echt te vaak herhaald. De wat langere nummers kunnen gemakkelijk een aantal minuten korter zijn.

avatar van Kronos
Don Cappuccino schreef:
De vocalen van Flynn zijn vrij zeikerig

Dat inderdaad ook nog. Het brullen vind ik vals en de cleane zang flauw. Misschien maar eens bij 'te verkopen' leggen.

avatar van SirPsychoSexy
Kronos schreef:

Vals is geen subjectief gegeven. Ofwel zingt iemand een noot juist ofwel zit die ernaast. Naar mijn gehoor zijn er geen gezongen of "gebrulde" noten die er hier opvallend naast zitten. Dat een bepaalde vocale stijl je kopje thee niet is, kan ik volledig begrijpen natuurlijk.

Voor mij blijft dit album na meer dan een decennia luisteren echter staan als een huis. Ik kan me goed vinden in de mooie recensie van Kondoro0614 hierboven.