Machine Head - The Blackening (2007)

Label: Roadrunner

1. Clenching the Fists of Dissent (10:35)
  2. Beautiful Mourning (4:49)
  3. Aesthetics of Hate (6:34)
  4. Now I Lay Thee Down (5:36)
  5. Slanderous (5:17)
  6. Halo (9:03)
  7. Wolves (9:04)
  8. A Farewell to Arms (10:12)
  9. Battery * (5:02)
  10. Hallowed Be Thy Name * (7:28)
  11. Alan's on Fire * (3:59)
  12. Negative Creep * (2:40)
  13. Seasons Wither * (6:15)
  14. My Misery * (4:38)
  15. House of Suffering * (2:09)
  16. The Possibility of Life's Destruction * (1:26)
  17. Ten Ton Hammer * (5:06)
  18. Hole in the Sky * (3:32)
  19. Colors * (4:41)
  20. Hard Times [Live] * (2:02)
  21. Halo [Demo] * (6:34)
  22. Aesthetics of Hate [Demo] * (4:49)
totale tijdsduur: 1:01:10 (2:01:31)
avatar van Exfrozen
Als ik ergens naar uitkijk dit jaar is dat dit album!
Ik hoop dat ze het niveau van Through the Ashes... behouden of natuurlijk nog beter.
En dat ze dit jaar dan gaan touren, want deze gasten wil ik nog wel een keer live zien.

avatar van AGE-411
Ik denken dat 2006 een interesant jaar geweest was, 2007 ziet er tot nu ook goed uit ( Chimaira, Megadeth, Machine Head, Metallica(?), ...).

Laat maar komen, mss dat Machine head weer iets goed aflevert.

avatar van james_cameron
1 nieuwe song gehoord: Aesthetics Of Hate. Geweldig, is alles wat ik kan zeggen. Wat een energie, intensiteit en dynamiek! En wat een solo's! Als het hele album zo wordt is mijn nummer 1 van 2007 reeds binnen.

james_cameron schreef:
Als het hele album zo wordt is mijn nummer 1 van 2007 reeds binnen.

Hoogst waarschijnlijk bij mij ook! Lekker nummertje.

Ik heb de hele cd inmiddels, hij is echt geweldig, de beste cd van Machine Head tot nu toe.

Agaroth schreef:
Ik heb de hele cd inmiddels

Hoe ben je daar aan geraakt ?

Electro_
Hij is "gelekt"... Ik download hem nu ook, ben wel benieuwd.

Electro_ schreef:
Hij is "gelekt"... Ik download hem nu ook, ben wel benieuwd.

ah, bedankt.
kzag het net staan op wikipedia (Engelse versie).
er stond dat het album vandaag gelket was op het internet. (*opent intussen limewire*).

Wie past dit aan?:
MACHINE HEAD

avatar van Exfrozen
Woei gelekt . Ben hem aan het luisteren! Jemig het intronummer wat een genot, wat een power!!

EDIT: En O ja, lekker beuken, ben nu bij Now I Lay Thee Down, nummer 3 ff overgeslagen want die heb ik al meerdere keren gehoord. Ik zit hier toch echt te genieten hoor (soms een beetje staan).

EDIT:

Nou, wat zal ik zeggen na 1 luisterbeurt.
Ik heb volop genoten hier. Ik kan hier spreken over een puik staaltje metal.
Aangenaam verrast door Machine Head. Ze kunnen het dus nog steeds keiharde beukmuziek maken.
Het wordt lastig voor andere bands om over deze heen te komen dit jaar.

De zang van Flynn is nog helemaal in orde en blijft nog steeds 1 van de fijnste metalzangers om naar te luisteren.
Veel variatie met de gitaren en drums en laten zo geen gaatje open voor enige stilte. De productie is top en ik mag toch wel zeggen dat dit een fenomenaal album is. Beter dan Burn My Eyes? Daar durf ik nog geen uitspraak over te doen

Het zou fijn zijn als deze gasten Nederland nog even komen opzoeken.

avatar van knoltor
Djieeezzzz!!!?? Wat een verdomd goeie plaat!!!!

Nou was ik er ook wel vanuit gegaan dat deze heren me niet zouden teleurstellen, zeker gezien de zeer veelbelovende berichten die regelmatig op hun website diary verschenen, maar toch! fuck, wat een briljante riffs, brute trash-stukken en prachtige melodien/harmonien.

Ze hadden zelf al aangegeven dat dit hun meest muzikaal uitdagende, technische album ooit ging worden en ze hebben niet overdreven. Heren, petje af! 2007 wordt uw jaar!

Dit is nou typisch zo´n zeldzame zodra-ie-uit-is-koop-ik-hem-plaat.

avatar van Eddie
Wow wat een plaat, na een paar matige platen was ik bang dat TTAOE een toevalstreffer was maar deze plaat gaat gewoon snoeihard verder. Op geen enkele machine head plaat tot noch toe lag de snelheid. De nummer 1 van 2007 is al bekend in huize Eddie. 5*

avatar van mic
mic
Allemmemachiesch.
Dit heel klint erg goed!!

avatar van Jochempie
Ik ben geen fan van deze band, vond ze vroeger erg leuk enzo maar ik vond later veel betere bands en tjsaa dit is altijd een middelmaatje geweest voor mij. Maar ik lees hier nu alleen maar geweldige dingen over dus ik ben beniewd!!

avatar van Jochempie
Ok, en ik heb het albums dus gisteren 1 keer gehoord en moet zeggen dat ik eigenlijk niet echt onder de indruk ben. Vooral de zang vind ik eigenlijk vrij irritant en de teksten kwamen vrij gaar op me over, ik zal het nog zeker wel een paar kansen geven want er zat wel redelijk gitaarwerk in en wat leuke melodiën enzo maar ja dat was het wel. Dit gaat waarschijnlijk niet hoger dan een 3,5 worden.

avatar van james_cameron
Machine Head heeft zichzelf opnieuw uitgevonden met dit geniale nieuwe album. Geweldige composities, vol monsterlijke riffs, breaks en tempowisselingen. Flynn's zang is optimaal sterk, met veel afwisseling tussen gebrul en gevoel. De gitaarsolo is weer helemaal terug, alsmede het gitaarduel. Wat een plaat! Moeilijk om nu al favorieten aan te duiden, maar voorlopig ga ik voor het zeer afwisselende Wolves. Iedere song is echter beresterk. Als je favoriete band een dergelijk album maakt ben je als fan blij, heel blij.

avatar van MichelDumoulin
Op het eerste gehoor een heel prima Machine Head album, misschien wel het beste tot nu toe. Ik heb slechts 2 nummers gehoord tot nu toe (de eerste 2) maar dat zit wel snor. Het ziet er naar uit dat dit één van de beste metal-platen van 2007 gaat worden (maar je weet nooit).

De heren hebben in ieder geval geen last meer van het gevoel 'met de trend mee te moeten gaan', zoals ze even dachten het new-metal geluid te moeten meenemen in hun sound een aantal jaren terug.

(Één tip, mocht je Robby Flynn eens spreken, zeg niet dat ie kleiner is als dat je dacht. Hij vindt dit niet zo leuk en zou je goed een klap voor je bek kunnen geven )

avatar van Jochempie
Ach, als het toch een klein mannetje is kan ik em toch wel aan, hehe.

avatar van MichelDumoulin
Tot nu toe zeker de beste metal-plaat van het jaar (das natuurlijk niet zo moeilijk gezien het feit dat we pas in begin fe. zitten). Ben nu halverwege de plaat en hij is echt te gek!

En Jochempie, ik zou het niet doen als ik jou was but that's up to you! .

avatar van AGE-411
Het heeft zo te horen en te zien wel wat potentiaal om Metal-klasieker te worden. Spreken we binnen 20 jaar hierover zoals we nu over Reign in blood en Master Of Puppets spreken?
Kan niet wachten tot mijn internetverbinding 100 % is en ik deze kan downloaden.

avatar van james_cameron
Eeehhhh, kopen bedoel je hopelijk, AGE-411? Een bruut album als dit moet gesteund worden, ook financieel natuurlijk. Dan kunnen de beste mannen nog meer moois blijven maken in de toekomst.

avatar van MichelDumoulin
4,80 (bij 10 stemmen), dit zegt best veel, geloof ik.

avatar van Facedown
MichelDumoulin schreef:

Ik heb net het omgekeerde gevoel eigenlijk. Nu willen ze weer mee gaan naar de trend van tegenwoordig: wat progressievere metal. Langere liedjes, ingewikkeldere stukken, technisch hoogstaand.
Maar het klinkt goed, en dat is het belangrijkste zeker?

MichelDumoulin schreef:

En Jochempie, ik zou het niet doen als ik jou was but that's up to you! .

hehe nee, maar ik denk ook niet dat ik ooit de mogelijkheid ertoe zou hebben.

En voor mij is de beste metal cd van het jaar Moonsorrow, die moeten zeker alle metalheads van deze site ff checken!

avatar van MVW
MVW
Ik haal het gemiddelde nog omlaag met mn beoordeling van 4,5. Misschien dat ik er over een tijdje nog een 5 van ga maken. Bijvoorbeeld als ik hem over een halfjaar nog zo goed vind als nu. Ik heb m nu 6 a 7 keer helemaal geluisterd en dat zal de komende tijd nog wel meer worden.
Het is iig een zeer toffe plaat en Machine Head stelt na TTAOE dus zeker niet teleur. Alleen daar ben ik al blij mee.

james_cameron schreef:

Jaja, dat ook. Maar het komt maar uit in Maart en dat is me dus te lang wachten.
Zondag is m'n internet terug OK en maandag zal ik het albums dus compleet gehoort hebben.
Eind maart zal ik het dus eens kopen alsk tijd heb.

avatar van Agony
goede genade wat een plaat!!! heavy shit! 4,5 sterren.

Charles Manson
Vandaag een paar keer geluisterd.

Ik lees hier louter lovende kritieken, maar helaas was ik erg teleurgesteld.

Waar ze op TTAOE een brute strakke metal-weg waren ingeslagen, keren ze hier weet terug naar dat melodieuze en veel minder pakkende songs.

Een lijn is ook ver te zoeken.
Onder het motto "veel verschillende stukken zijn leuk"ontaard ieder nummer in een richtingloze combi van stukjes.

Er is nauwelijks 1 nummer te vinden wat gewoon door raast zonder intro's, tokkeltjes, experimentjes en dat soort zaken.
Het is natuurlijk wel knap gespeeld en melodies hoeft niet perse verkeerd te zijn maar hier werkt het voor mij persoonlijk niet.

Alleen al nummer 1 van het vorige album, veegt de hele vloer aan met dit album.
Jammer...

Wat een teleurstelling ook in Phil Demmel zeg.
Ik had verwacht dat nu de Bay Area Trash vrienden weer herenigd waren, het lekker ouderwets hakken en zagen zou worden.

Omdat ik een Machine Head fan ben wacht ik nog met cijfer geven, wie weet, maar voorlopig ben ik helaas teleurgesteld.

Wauw,wat een monsterplaat zeg!
Echt geweldig!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van AGE-411
Je zou niet zeggen dat het Machine head is.
Een positieve evolutie zou ik zo zeggen.

avatar van HammerHead
Een degelijk nieuw album van Machine head al had ik toch liever een wat compacter geheel gezien dan nu. Vier nummers van rond de 10 minuten is toch wat teveel van het goede. De meeste van deze nummers komen wat richtingsloos op mij over. "Brei er gewoon een eind aan en ga niet na 10 minuten ook nog eens uit lopen faden." (Wolves is overigens wél geslaagd als langer nummer)

Verder gewoon een strakke plaat, met moddervette riffs en lekkere gitaarsolo's, maar net ietsje minder als voorganger Through the Ashes of Empires. Een krappe 4.