Bløf - Aan (2017)

Label: Altijd Wakker

1. Zachtjes Zingen (4:23)
  2. Ego (3:18)
  3. Hierheen (4:11)

met Anneke van Giersbergen

4. Als Je Weggaat (Voor T.) (4:07)
  5. Wereld van Verschil (4:09)

met Glenn de Randamie

6. Languit Vallen (4:29)
  7. Zonsopgang Boven Zee (4:16)
  8. Bewaar Me (4:48)
  9. Zoutelande (3:39)
  10. Controle (3:08)
  11. Een Wens Blijft Maar een Wens (4:13)

12. Over de Dam (4:10)
  13. Porselein (4:16)

14. Dertien (3:42)
  15. Zoutelande * (3:42)

met Geike Arnaert

16. Ego [Live] * (3:27)
  17. Over de Dam [Live] * (4:16)
  18. Als Je Weggaat (Voor T.) [Live] * (4:09)
  19. Bewaar Me [Live] * (4:50)
  20. Zoutelande [Live] * (3:44)
  21. Hierheen [Live] * (4:20)
  22. Porselein [Live] * (4:21)
  23. Wereld van Verschil [Live] * (5:22)
avatar van niels78
Zachtjes zingen. Bløf goes Elbow ?

Any day now, how's about, getting out of this place.. ?

Ik ga eraan wennen denk ik. De nieuwe stijl van Bløf

avatar van niels78
En het begin van languit vallen gaat op zijn Radioheads..

Er is een 4 track EP uit op Spotify: Aan -1

avatar van meneer
Voor het eerst eens opstaan. Zeeuws bandje eej ! Meestal bekoren de eerste luisterbeurten mij altijd wel, stukje herkenning van vroeger, herbeleving van goede tijden. Maar na een tijdje gaan de latere albums naar de grijze achtergrond. Ik hoop dat dit deze keer eens niet gebeurt. Wie weet.
Op z'n Slagers gezegd: "We wachten genadeloos af tot het loze in genade vervalt en 'Aan' niet meer 'Uit' gaat".

Leuk trouwens dat een nummer 'Zoutelande' heet en ik ben benieuwd naar de tekst. Daar staat ons strandhuisje. Echt het beste strand van Nederland !

meneer schreef:

Zoutelande

avatar van meneer
Dank je wel vincentcorjanus ! Gaan we meteen beluisterkijken.

Edit 19.18 : ik moest wel flink lachen toen ik de tekst hoorde. Maar ergens klopt de tekst ook zeker.

avatar van E-Clect-Eddy
Van de EP "Aan - 1" bevalt me vooral het energiek rockende Languit Vallen, gevolgt door Als Je Weggaat.

1. Wereld Van Verschil (met Typhoon)
2. Zachtjes Zingen
3. Languit Vallen
4. Als Je Weggaat

Ik ben ook erg enthousiast over de vier nieuwe tracks! Ik vond IHMVA de best plaat van Blof tot nu toe.
Ze blijven zichzelf vernieuwen, dat is tof.

avatar van meneer
Een goed begin van dit album. Andere benadering en meer beleving. Bepaalde meerdere lagen in de nummers. Dat zorgt ervoor dat het album vaker beluisterd dient te worden.

'Als Je Weggaat' heeft een Beatlesque en (lichtelijk 'Burn the Witch'-achtig) Radiohead intro. Daarna behouden ze, in het nummer, hun eigen stijl.

'Languit Vallen' is idd een zeer tof nummer. Wat mij opvalt is het outro. De laatste 30 seconden hebben een overeenkomst met de laatste twee albums van Talk Talk en het daaropvolgende Meesterwerk Mark Hollis - Mark Hollis (1998). Mocht Bløf ooit met een album in deze stijl afscheid nemen dan hebben ze begrepen waar het hoogtepunt van het te bereiken muzikale is te vinden.

Schijnt dat er tijdens de opnames flink wat 'ego' problemen te zijn uitgevochten. Ik ben benieuwd naar de verhalen en meestal leveren deze fricties goede liederen op.

Ja, ik ga graag weer eens 'Het Glas Heffen' op deze band.

avatar van niels78
Languit vallen is wel een heel sterk nummer. Voor mijn gevoel een van Bløfs betere ooit!

avatar van meneer
Ai.. Een aantal keer naar deel II van 'Aan' geluisterd. Vier nummers. En ik kan mij bij deze vier nummers niet onttrekken aan het 'Waar heb ik dit eerder gehoord' gevoel.

'Bewaar me' is duidelijk een 13 in 1 dozijn van Bløf nummers. Ja, leuk die blazers enzo maar Jacobsen kan niet verhullen dat als hij gaat zingen dat het, wederom, dezelfde stijl van zingen is van wat hij al jaren doet.
'Over de Dam' heeft een leuk intro maar zodra de gitaar het overneemt en Jacobsen gaat zingen dooft al het vuur uit. Tekstueel ook weinig nieuws onder de zon.
'Zoutelande': toevallig hebben mijn schoonouders daar ook een strandhuisje. Dus enige vorm van herkenning . Maar zo 'koud' en 'arm' als het hier bezongen wordt herken ik niet. Me komme daar alleen als de zon schijnt. Muzikaal wel aanstekelijk. Leuk, niet meer, niet minder.
'Controle': komen U2 en Coldplay om de hoek kijken. Maar ik moet echt ploegen om het nummer af te luisteren. Bløf heeft zoveel sterkere nummers in deze stijl gebracht. The Police rifje halverwege is leuk.

'Aan I' begon goed. 'Aan II' is aan mij niet besteed. Op naar 'Aan III' en redden wat er te redden valt. Als de band zo doorgaat mogen ze, wat mij betreft, stoppen. Alle respect voor wat ze gedaan hebben, wat ze betekend hebben voor de Nederlandse Pop Cultuur en hoe ze Concert at Sea hebben opgezet. Maar, op z'n Bløffiaans gezegd "Laten we ons terugtrekken in de stilte van de nacht en geruisloos verdwijnen want onze glazen zijn leeggedronken en er zijn geen nieuwe vaten".

avatar van E-Clect-Eddy
De nummers op de tweede EP staan wel in een andere volgorde gerangschikt... op het uiteindelijk albums zitten er andere nummers voor een na en dat kan schelen in de manier waarop je ze beleeft.

MW Flevoland
Zeker geen verkeerde nieuwe cd van deze heren. Met naast Languit Vallen een van hun sterkste nummers meteen als openener. Typhoon blijf ik de meeste keren skippen, maar overal een geslaagde cd, met vooral ook een leuke medewerking van Anneke van Giersbergen. Ik begin met een 3,5/7

avatar van Marco van Lochem
Sinds 1992 bestaat de Zeeuwse band Blof en deze week ligt het 12e studio-album van de 4-mans formatie in de winkels. Sinds 2001 is de samenstelling van de band niet meer verandert, maar het single succes is wel verminderd. Tien jaar geleden scoorden ze hun laatste superhit, met “ALLES IS LIEFDE”, dat de 2e plaats in de Top 40 wist te bereiken. Daarna werden “OKTOBER” en “VANDAAG” nog top 10 hits en ook het duet met Nielson, “MANNENHARTEN” werd nog een top 10 hit. De albums daarentegen worden wel steeds goed verkocht en daarom zien de heren zich tegenwoordig meer als een albumband en ze hoeven niet perse een hit te scoren. “AAN” is een album dat Blof laat horen wat je van ze mag verwachten. De herkenbare teksten van bassist Peter Slager, het kenmerkende stemgeluid van zanger/gitarist Paskal Jakobsen en de mooie melodieën die ze al jaren produceren. Het album spreekt mij meer aan dan de vorige, “IN HET MIDDEN VAN ALLES”, omdat er meer variatie in zit. De smaakvolle combinatie met Typhoon in “WERELD VAN VERSCHIL”, het jazzy “BEWAAR ME” en de prachtige arrangementen in bijvoorbeeld “ALS JE WEGGAAT (voort)” zijn daar goede voorbeelden van. Verrassend is het natuurlijk niet, maar “AAN’ is een prachtige toevoeging aan het uitdijende oeuvre van Blof!

avatar van Erikpol
Zonsopgang boven zee is ook een prima nummer.

avatar van joko150
Wat is er tegenwoordig met de hitlijsten van Nederland? ik had al lang verwacht dat een nummer als Zoutelande in de hitlijst staat.
Nederlandse radio is tegenwoordig zo slecht dat muziek van eigen bodem niet eens een beetje gepromoot wordt.

avatar van CWTAB
Zonder verwachting beluisterd (Blof dat is toch dat groepje die een goedkoop doorslagje was van The Scene?) en werkelijk omvergeblazen...

Nummers zoals Ego, Hierheen, Porcelein, Als Je Weggaat kerven en zalven tegelijk, geholpen door een warm klinkende productie.

Prachtig uitgebracht op vinyl ook

avatar van Rogyros
CWTAB schreef:
(Blof dat is toch dat groepje die een goedkoop doorslagje was van The Scene?)

Je zet het natuurlijk niet zonder reden tussen haakjes, maar deze redenering heb ik nog niet eerder gehoord. Hoe kom je daar nu bij? Ik ken toch wel wat kritieken op deze band, maar deze is echt nieuw, en ik zie het ook niet.

Bløf staat toch als band wel op zichzelf?
Is dit een standaard beeld van Bløf of was dit enkel een beeld van jou?

Dit album moet ik nog luisteren overigens.

Rogyros schreef:

Bløf staat toch als band wel op zichzelf?

Dit album moet ik nog luisteren overigens.

De man zal zichzelf wel verantwoorden maar volgens mij is het vanuit een Vlaamse visie gesteld en deze is wat meer The Scene gericht. Succes met dit album beluisteren, ik ga zo naar Zoutelande naar ons strandhuisje (maar met mooi weer dan).

avatar van Rogyros
Have fun, meneer!

avatar van CWTAB
Rogyros dat was m'n bekrompen mening over Blof voor het beluisteren van deze plaat (ik had een meer stadium/Clouseau gevoel bij deze band aan de hand van de weinige nummers die ik hiervan kende).

Altijd leuk om nieuwe muziek te leren kennen van een "oude" groep... en ik geloof inderdaad dat The Scene in België meer krediet/erkenning kreeg dan Blof, ik herinner mij van in m'n jeugdjaren toen ik nog naar de radio luisterde dat er op de "alternatieve" zenders meer The Scene passeerde... maar soit tunnelvisie die nu dankzij deze plaat opgelost is

avatar van CWTAB
De single versie van Zoutelande is nu uitgebracht met vocals van Geike Aernaert, het kan dus nog beter

avatar van joko150
Jammer dat het leukste nummer "Zoutelande" één cover van bosse is, en die is nog even wat beter vindt ik.

joko150 schreef:

Soms word ik idd zo moe van dat gekopieer...

Bosse feat. Anna Loos (SILLY) - "Frankfurt Oder" (Official Video) - YouTube

avatar van Noere
Hahaa alsof het nog niet erg genoeg was.. 0 toegevoegde waarde ook gewoon

Het nummer staat overigens nu wel al twee weken op 1 in de Top 40. Opmerkelijk.

avatar van spoiler
Ligt gewoon lekker in het gehoor. Vandaar een hit

Dat zeker. Maar voor een Nederlands liedje... normaal is er alleen maar Nederlandse rap in de Top 40 te vinden.

avatar van spoiler
vincentcorjanus schreef:

Het niveau is inderdaad ver te zoeken in de top 40. Ik gun het Bløf wel.