London Grammar - Truth Is a Beautiful Thing (2017)

3,67

Pop / Electronic
Label: Ministry of Sound

1. Rooting for You (4:29)
  2. Big Picture (4:41)
  3. Wild Eyed (4:28)
  4. Oh Woman Oh Man (4:37)
  5. Hell to the Liars (6:04)
  6. Everyone Else (4:05)
  7. Non Believer (4:17)
  8. Bones of Ribbon (4:34)
  9. Who am I (4:22)
  10. Leave the War with Me (5:04)
  11. Truth Is a Beautiful Thing (5:07)
  12. What a Day * (4:54)
  13. Different Breeds * (3:29)
  14. Control * (3:05)
  15. Trials [Demo] * (3:42)
  16. May the Best [Church Mix] * (4:09)
  17. Rooting for You [Demo] * (4:13)
  18. Bitter Sweet Symphony [Live at Maida Vale Studios, London] * (3:53)
67 BERICHTEN 6 MENINGEN
avatar van blur8
Het zingen met die lang aangehouden noten, maakt dat ik maar een klein aantal songs echt mooi vindt.
Rooting for you trek ik helaas niet. De staalkaart van zuiver zingen werkt voor mij juist averechts.
Everyone Else is aardigste voorbeeld dat mooi zingen ook compact kan. Speekt me veel meer aan.

avatar van Choconas
Waar ik eerder schreef dat dit een album is dat waarschijnlijk de tijd nodig heeft om onder de huid te kruipen, is dat precies wat er de afgelopen maanden gebeurd is. Deze opvolger van het sterke debuut If You Wait bleek al snel de fabuleuze luistertrip te zijn die ik erin vermoedde en ik kan dan ook zeggen dat ik het album inmiddels heb grijsgedraaid.

Eerst en vooral zijn het de bloedmooie vocalen van Hannah Reid die indruk maken, Reid beschikt werkelijk over één van de mooiste stemmen in de popmuziek. Maar dat is niet het hele verhaal: London Grammar is een drietal, tevens bestaande uit Dan Rothman (gitaar) en Dominic Major (drums, toetsen), dat ook gezamenlijk opereert. Samen bepalen ze hoe de liedjes klinken. Ook al kon de band na het succes van het debuut een beroep doen op bekende producers als Paul Epworth en Jon Hopkins, ze zijn gelukkig niet in de val gelopen om er een overgeproduceerd album van te maken.

Sterker nog, het is een opvallend ingetogen plaat geworden, met vaak minimalistische maar uiterst effectieve instrumentatie. Zeker geen opzwepende muziek, maar uiterst zorgvuldig en beheerst opgebouwd. Door afwisseling in melodie en zang weet het album daarbij van het begin tot het einde te boeien. Favoriete nummers noemen is geen beginnen aan, maar ik wil wel met nadruk hier het meesterlijke drieluik Everyone Else/Non Believer/Bones Of Ribbon noemen. Ook Leave The War With Me, Big Picture en het bewonderingswaardig "naakte" Rooting For You zijn niet te versmaden.

Verrassend genoeg doen de nummers op het bonusalbum hier niet of nauwelijks voor onder: het sterk aan Talk Talk refererende What A Day, Control en de ijzersterke Verve-cover Bitter Sweet Symphony spreken wat dat betreft boekdelen. Het mag duidelijk zijn dat ik enorm onder de indruk ben van dit album en dat het zich kan verheugen op een hoge notering in mijn eindejaarslijstje.

avatar van Choconas
brt schreef:
Het is uiteraard allemaal smaak gebonden, maar bij mij komt het niet binnen, ook niet na meerdere luisterbeurten.

De boel lijkt trouwen ook te hard gemixt/gemasterd, het gaat regelmatige in het rood.

Dat eerste is waar: smaak is smaak en als het niet binnen komt, dan houdt het op. Maar dat laatste begrijp ik niet, ik heb nergens het idee gehad dat de mix te hard is of in het rood gaat...

avatar van Hega
Blijft een heerlijke plaat.
Vooral de song Non believer is prachtig.
Wel heeft dit album iets minder impact dan zijn voorganger.
Maar daarom niet minder knap gedaan.

avatar van DjFrankie
Geweldige plaat, ben dan wel fan van die fantastische stem.

Niks slechts over te zeggen: geweldige stem, opbouwende earcatchers, tijdloos tintje... Ja, dit is helemaal goed hoor.

avatar van andnino
Deze plaat heb ik dit jaar toch aardig wat geluisterd. Toch voor een deel om te beslissen of ik hem nou zo goed vind of niet. Ik denk dat de conclusie is dat er enkele hele goede nummers op staan, maar dat het totaal toch net iets te veel van hetzelfde voor mij is. Vooral nummers 6 tot en met 9 hebben moeite om mijn aandacht erbij te houden. Nummers 1 en 5 gaan dan direct weer door naar mijn lijstje van fijnste songs van 2017.