Kent - Tillbaka Till Samtiden (2007)

Zweden
Label: BMG

1. Elefanter (5:21)
  2. Berlin (4:36)
  3. Ingenting (4:17)
  4. Vid Din Sida (4:58)
  5. Columbus (4:29)
  6. Sömnen (4:08)
  7. Vy Från Ett Luftslott (4:25)
  8. Våga Vara Rädd (4:00)
  9. LSD, Någon? (4:20)
  10. Generation Ex (4:30)
  11. Ensammast I Sverige (8:21)
avatar van Pinsnider
Nog een maand geduld en dan is hij er! De nieuwe Kent! Gaat het de heren wederom lukken om een plaat uit te brengen die NOG beter is als de vorige, zoals de afgelopen keren het geval was bij een nieuwe release..??
De nieuwe single Ingenting belooft in ieder geval al veel goeds! Nog meer Depeche Mode invloeden maar toch weer onmiskenbaar Kent! Het lijkt wel of die gasten geen slechte muziek kunnen maken!!!

avatar van SirNoodle
Nieuwe single ook al gehoord, en het klinkt alweer heel geslaagd.
Hoes en artwork vind ik alleszins ook weer heel geslaagd, leunt wat aan bij 'isola' vind ik

aftellen maar...

avatar van snarf349

de videoclip van de nieuwe single.

avatar van Pinsnider
Die is toch ook wel weer strak hoor, die videoclip. Eigenlijk ongelofelijk wat die gasten voor elkaar krijgen met toch zo'n kleine "afzetmarkt". Heel veel respect voor!!

Trouwens: deze plaat is gewoon bij de betere nederlandse platenhandelaren te bestellen!

avatar van Pinsnider
..tevens leverbaar in speciale uitvoering met uitgebreid boekwerk...

Heb hem pas 1x geluisterd maar klinkt zeker weer goed.

Is hij al gelekt..??
Ik ga proberen te wachten tot ik de schijf in de brievenbus heb liggen, maar ik geef toe dat het moeilijk wordt...
Het zou toch een prestatie van formaat zijn als deze plaat ALWEER beter is dan de vorige!!

avatar van Nicolage Rico
Mooi! De nieuwe Kent. Ik hoop toch stiekum op een nieuwe Vapen & Ammunition. Eigenlijk levert Kent altijd een bovengemiddeld album af, dus ik heb er vertrouwen in.

Ingenting klinkt veelbelovend en daarbij hoort een zeer mooie videoclip (ik zag Bokito ook nog langskomen).

Is hij al gelekt..??

ja hij is gelekt, en ik zou niet wachten als ik jou was.

avatar van james_cameron
Degelijk Kent-album, niet wezenlijk beter of minder dan het eerdere werk. Ik vind het zelf nog steeds jammer dat ze niet (meer) in het engels zingen: nu vind ik de songs qua melodie en zang mooi, maar haal ik uiteraard niets uit de teksten. De beste songs zitten wat mij betreft aan het begin van de plaat.

avatar van Nautilus
Sterke plaat weer hoor. Uitgroeien tot m'n favoriete Kent album zal het denk ik niet, maar het is dik in orde. Ik gooi er in eerste instantie vier sterren tegenaan.

avatar van snarf349
heb `m nu veelvuldig gedraaid en hij is goed, in mijn geval wilt dat helemaal niets zeggen want ik vind alles goed wat goed is.....

minder gitaar en behoorlijk meer elektronica op deze, en wat de tekst betreft - ik versta er helemaal geen hol van - het zal wel over vrouwen op paarden gaan ......

al bij al een prettige aanvulling op mijn kent discography.
4,5 *

avatar van Pinsnider
Tsjonge, jullie maken me wel nieuwsgierig!! Maar ik houd vol . Enige ellende is dat ik de vinyl-uitvoering heb besteld en die laat nog twee weken op zich wachten. Dat ga ik echt niet redden...
En het aftellen tot 6 december (concert in Lund) is begonnen!!!

Dat zweedse taaltje geeft deze band net even een extraatje. Heerlijk vind ik dat. Voor mij hoeven ze dus echt niet in het engels te zingen.
Maar is deze cd zelf ook heerlijk te noemen?
Als je opener Elefanter hoort weet je eigenlijk al dat het (weer) niet fout kan gaan. Wat een prachtige combinatie van lichte electro-invloeden met melancholische pop-rock en wat geeft dat trompetje er een fantastische draai aan mee.
De rest doet het ook zeer goed bij mij. De electronische invalshoek doet het best lekker en stoort me nergens. Het blijft allemaal behoorlijk luchtig (ik herken er geen Depeche Mode in die veel zwaarder klinkt).
Niet hemelbestormend maar kwalitatief een 'dik in orde plaatje'.
Fijn hoor.

Pinsnider schreef:
En het aftellen tot 6 december (concert in Lund) is begonnen!!!

Troost je, ik zit ook vol spanning te wachten bij de brievenbus (heb hem besteld bij een zweedse site, had gehoopt dat dat wat sneller ging gaan...). En het aftellen voor hun concert in Denemarken is ook begonnen. Dat wordt trouwens een leuk weekje begin december, want donderdagavond Saybia in België, en zaterdagavond Kent in Denemarken

Wat een spanning...
5 sterren in Expressen, lyrische berichten in Aftonbladet mooie stukken hier op MuMe en vanmiddag het B-kantje "Min Värld" gehoord... Mijn hemel: als dat alleen al een B-kantje is... Wat een plaat!

En samen aftellen naar de concerten heer Noodle..??

Ik neig er steeds meer naar om er een halfje bij te gooien. Het ziet er zelfs naar uit dat dit mijn favoriete Kent-album begint te worden!
Misschien toch die electronische toevoegingen?!

Ach wat: dat halfje erbij krijgen ze gewoon....

avatar van grovonion
Ik kan het enthoesiasme hieronder vooralsnog niet delen. De nummers steken technisch gezien mooi ineen, er is niks op aan te merken. Alles zou best leuk kunnen lijken en naar een aardige score voeren als er niet 1 belangrijk element zou ontbreken. Het raakt me voor geen meter. Klinkt in mijn oren niet harmonieus en het Zweeds speelt daarin nog niet eens een rol, dat is net als bij Sigur ros eerder een bonus te noemen.

avatar van Pinsnider
Wel verfrissend, een keer een tegengeluid in plaats van al die lyrische berichten die Kent doorgaans ten deel vallen!
Misschien is het de zang die, laten we eerlijk zijn, niet echt hoogstaand is..??
Ik heb me zelf wel eens vaker afgevraagd: hoe is het mogelijk dat mijn favoriete band bestaat uit een matige zanger een ronduit zwakke drummer, een redelijke bassist en twee aardige, maar niet briljante, gitaristen... Daarnaast zingen ze cryptische teksten in een taal waarvan ik minder dan de helft versta... Het zullen dan toch de composities moeten zijn...

avatar van grovonion
Wel grappig, dat ik een fan met wat kritiek kan verblijden

avatar van Pinsnider
Tuurlijk! Anders was ik wel mijn posts gaan plaatsen op de fanpagina waar iedereen elkaar zit onder te kwijlen! Hier gaat het juist om de discussie!! En dat maakt het allemaal wel een stuk leuker!! (vind ik tenminste)

kkriz
Nou naastgetekende hoort hem NU voor het eerst helemaal... Beetje New Order, beetje Depeche Mode, beetje OMD (begin van Columbus is toch wel behoorlijk Joan of Arc - maar vooral een heleboel Kent. Ik gooi er voorlopig gewoon 4 sterren in hoor... en wie weet komt die laatste er ook nog wel eens bij

avatar van Pinsnider
Gisteravond in huize Pinsnider een blijde verrassing: het vinyl van de nieuwe Kent werd door de buurjongen afgeleverd.
Dus ook bij mij gisteren de eerste luisterervaring van het, toch wel zeer gewaagde, nieuwe Kent album.

Ben het helemaal met kkriz eens: New Order, Depeche Mode. Maar toch ook vleugen A-ha. De aankleding is kaal en desolaat en daardoor komen de composities verder op de voorgrond te staan en blijkt in volle glorie wat voor briljant liedjessmid de heer Berg eigenlijk is...

Voor een definitief oordeel ga ik er nog wel een aantal luisterbeurten tegenaan gooien! Boeiende plaat! Intrigerend!

avatar van likeahurricane
Inderdaad terug naar de jaren 80.

avatar van titan
titan (crew)
Pinsnider schreef:

Laat ik dan ook maar een duit in het zakje doen. Ik snap al die lyrische berichten namelijk niet zo. Echt een slechte plaat is dit niet, maar het gaat me te gemakkelijk het ene oor in en het andere oor uit. Ik mis emotie in deze muziek die ook nog eens af en toe "opgesierd" wordt met een oubollig electronisch eightiessoundje.

Als je het mij vraagt heeft Kent met Hagnesta hill (mijn nummer 1 album van 2000) haar top bereikt en is het daarna langzaamaan achteruit gehold. Helaas.

Gisterenmorgen ontvangen... eindelijk
Sedertdien praktisch non-stop zitten beluisteren wanneer ik tijd had. Het leek eerst een teleurstelling te worden, maar het is toch weer een goed album geworden.

Eerste opinie natuurlijk, ik zit nu echt bovenop de cd, maar naar mijn mening:
- zwakste begin van een kent-cd ooit voor mij, elefanter doet het echt niet voor mij. Berlin is niet slecht, maar hebben ze al vroeger beter gedaan, niet veel nieuws dus deze track. Ik denk dat het dit zwakke begin is wat me eerst met een teleurstelling opzadelde.
- vanaf ingenting schiet dit album pas echt in gang voor mij, en dan gaat het direct hard omhoog. Ingenting zelf is geweldig, vid din sida is zelfs nog wat beter, en het niveau blijft hoog.
- speciale vermelding voor "lsd, nagon?" wat momenteel voor mij de stand-out track is

We zien hoe het de eerste weken luisterplezier overleeft, momenteel een 4.

avatar van Pinsnider
Laat ik dan niet achterblijven met een eerste oordeel:
De laatste dagen ook non-stop beluisterd en ook bij mij was het even wennen...

Anders dan Heer Noodle vind ik de opener wel erg sterk: geeft meteen de sfeer van de plaat en heeft zoals zo vaak bij Kent nummers een majestueuze melodie. Bij mij zit het zwakste punt bij het wat vrijblijvende Luftslott. Verder is het weer onmiskenbaar Kent.
Over het oordeel kan ik kort zijn:

Wat betreft de composities op zich vind ik dit wederom de beste Kent-plaat ooit! Consistent, coherent, kwalitatief buitenaards: 6*
Wat betreft de invulling had ik liever wat meer warmte gehoord en wat meer mengeling van electronica en gitaren zoals bijvoorbeeld op V&A. De muzikale omlijsting op deze plaat vind ik echter wel gedurfd en verfrissend. Toch: 4*
Maakt gemiddeld, het spijt me, toch weer gewoon een dikverdiende 5*. Kent is en blijft buitencategorie voor mij...

avatar van SirNoodle
Tweede oordeel, en jawel, de schoonheid van openingstrack Elefantar heeft ook mij de ogen geopend. Mooie sfeerzetter, en die drum'n'bass-achtige drumtrack die plots openbarst maakt het volledig af voor mij.

Berlin blijft het zwakkere broertje hier, waarna tracks 3 tot 9 echt superkwaliteit zijn. Columbus springt er momenteel uit, maar gisteren was het vaga vara radd en morgen wordt het wellicht een ander. De laatste 2 nummers heb ik wat meer moeite mee, maar da's ook door de sterkte van LSD, nagon? er vlak voor.

Al bij al: het blijft een steengoed album, het is voor mij wel geen wapen & ammunition, maar goed, er kan maar 1 berg de hoogste zijn

en ja, een beetje Depeche Mode inderdaad, ik hoor er ook wat 'achtung baby' in en allerlei andere zaken... koop nu maar gewoon dat album, misschien komen ze dan nog eens naar de benelux

avatar van Pinsnider
Grappig: bij de Kent liefhebbers die ik ken sijpelt hij langzaam door. Zo ook bij de heer Noodle hierboven. Het is in ieder geval de grootste groeibriljant in de Kent collectie!!

Ik hoor trouwens ook nog vlagen Adore (Smashing Pumpkins) voorbij komen (Våga Vara Rädd lijkt zelfs op 1979!) en ik hoorde iemand ook al Stock Aitken en Waterman noemen haha

Bij mij sijpelde niks door: het was in 1 keer raak