The Human League - Travelogue (1980)

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. The Black Hit of Space (4:05)
  2. Only After Dark (3:45)
  3. Life Kills (3:02)
  4. Dreams of Leaving (5:46)
  5. Toyota City (3:15)
  6. Crow and a Baby (3:40)
  7. The Touchables (3:20)
  8. Gordon's Gin (2:56)
  9. Being Boiled (4:20)
  10. WXJL Tonight (4:38)
  11. Marianne * (3:17)
  12. Dancevision * (2:21)
  13. Rock 'N' Roll / Night Clubbing * (6:22)
  14. Tom Baker * (4:00)
  15. Boys and Girls * (3:15)
  16. I Don't Depend on You * (4:35)
  17. Cruel * (4:45)
beaster1256
dit komt voor 'dare ' en dat hoor je , ruwer , niet zo gelickt en poppy maar beter , ja en nee, being boiled is mijn favoriet al heb ik het idee dat er op mijn lp vroeger wat minder nummers stonden

Pieter Paal
'Being boiled' lijkt verdacht veel op 'Fade to grey' van Visage.

avatar van Brecht
Ik vind van niet. 'Being Boiled' is trouwens 2 jaar eerder uitgebracht (eerste keer in 1978) dan 'Fade to Grey'. Als er al iemand van de andere gepikt heeft, is het Visage.

avatar van wibro
Al een stuk beter dan het debuut maar nog lichtjaren verwijderd van Human League's uitstekende opvolger "Dare". Van het hierboven geciteerde "Being Boiled" was ik trouwens niet erg van onder de indruk. "WXJL Tonight" vond ik het beste nummer van dit verder nogal teleurstellende album.

avatar van Arrie
Pieter Paal schreef:
'Being boiled' lijkt verdacht veel op 'Fade to grey' van Visage.

Goh, dat wou ik hier net komen zeggen, blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt. Maar blijkbaar was Visage later... in dat geval durf ik te wedden dat Visage goed naar Being Boiled heeft geluisterd.

avatar van Mille Vinyl
Being boiled het nummer uit het uitgaansleven waar we volledig weg waren !!!!!

avatar van Mille Vinyl
trouwens crow and a baby is ook een geweldig nummer !

avatar van vigil
Deze voor een hele euroknaak gekocht op de beurs te Utrecht. Ik had er niet extreem hoge verwachtingen van maar dat viel reuze mee. Een zeer aardig album. Ik heb de versie met de bonustracks en die zijn de moeite waard. Sterker nog de 2 instrumentale nummers zijn zelfs zeer sterk.

avatar van frolunda
Being boiled is een leuk nummer maar Travelogue bezorgd me in zijn geheel toch een wat halfslachtig gevoel.Eigenlijk vond ik Reproduction beter en Dare is weer een heel ander verhaal.Dit is een album van een zoekende band en te weinig echt goede nummers

avatar van dix
dix
Ik vind The Black Hit Of Space en Dreams Of Leaving toch wel écht goede nummers ...

Het laatste album van de oude Human League, vervolgens kwam die meid uit de cocktailbar en haar vriendin erbij.
Heaven17 als geslaagde afsplitsing.
Natuurlijk kwamen vervolgens voor beide acts de hitsingles, maar ik hou wel van het killere wave geluid van de eerste twee albums.

avatar van lennon
Vandaag de remaster cd op de kop getikt bij, jawel, de kringloop. Lang leve deze verassingswinkels...

zocht m al een tijdje, dus eindelijk wens vervuld. Ik vind de opener erg sterk en na life zakt het iets in, om daarna weer lekker terug te komen. Het fluctueert wat van heel lekker tot aardig.

Ben zeker blij met deze toevoeging in de collectie. Nu reproduction luisteren, die lag namelijk ook in dezelfde bak

avatar van lennon
Natuurlijk kwam ik m gisteren ook tegen op vinyl. (nooit eerder gezien), kon ik dus niet laten liggen!

Zo heb zoek je 'm en zo heb je 2 exemplaren binnen 1 maand

avatar van henkiev
Geweldige plaat dit. na deze werd het een stuk minder...

avatar van EttaJamesBrown
Had dit nog nooit beluisterd tot nu. En dat terwijl ik als jong pubertje wel 100% Heaven17-fan werd. Klinkt niet onaardig

avatar van RonaldjK
De tweede van The Human League kom ik zelden tegen in de platenbakken met tweedehands werk, in tegenstelling tot het debuut. Betekent dit dat ie in Nederland minder verkocht, of gaat Travelogue vooral via internet over de toonbank? In Oor was Jan Libbenga redelijk positief, (even scrollen) maar geenszins euforisch; ik gok dat dit album dat hitsingles ontbeerde in Nederland heel matige verkoopcijfers had en daarom relatief zeldzaam is.

Op mij komt de plaat over als eentje waarop de drie heren uit Sheffield hun digitale snoepgoed en alle technologische mogelijkheden ervan dieper ontdekten. Het hitparadegehalte was nog niet zo groot, maar de nieuwsgierigheid en het plezier stralen ervan af.
Na het spelen met geluiden in opener The Black Hit of Space en de geflopte single Only After Dark (met een synthriff die me aan Mercy (2007) van Duffy doet denken – huh?). Met Life Kills klinkt ook hitpotentie, maar met de eenvormigheid gaat het leuke idee toch snel vervelen. Tegendraadse klanken klinken in Dreams of Leaving, waar warme synths kort maar wreed wordt doorkruist door een digitale boor of zoiets. Verderop blijkt de opbouw vrij van het nummer experimenteel. Toyota City is vervolgens een instrumentale en vooral saaie soundscape.

De B-kant begint met Crow and a Baby, waarvan het einde klinkt alsof een band leegloopt: de toonsoort van de lage synths dalen en het lijkt vals te worden; alweer de eigenzinnigheid in deze fase van The Human League, waar zanger Philip Oakley met Ian Craig Marsh en Martyn Ware de mogelijkheden van dit kersverse genre exploreerde. The Touchables had in 1980 al een hitje in Nederland kunnen en moeten zijn.
Dan volgt een cover: van Jeff Wayne (die van de hitsingle Eve of the War en album The War of the Worlds van twee jaar eerder) covert men diens reclamemuziek voor Gordon’s Gin, gevolgd door Being Boiled, weer anders dan de drie andere versies die de groep ervan in de periode 1978 – 1982 uitbracht.
Afsluiter WXJL Tonight laat horen dat de band met deze typische Amerikaanse radiostationnaam toen al een publiek in de Verenigde Staten en Canada aansprak; alhoewel typisch Engels, sprak het kennelijk ook daar velen tot de verbeelding. In Canada verscheen Travelogue met een andere hoes, met daarop de videofoto van hun Holiday ’80 - EP. Op streaming vinden we enkele bonussen, oorspronkelijk van die EP, in 1988 op de cd-versie van het album beland.

Marsh en Ware verlieten de groep en begonnen Heaven 17, al wist ik dat toen niet; voor mij begon de kennismaking met The Human League met opvolger Dare en de singles daarbij, waarmee Oakley de Nederlandse hitparades haalde, mede dankzij de dames die hem inmiddels vergezelden. Alhoewel nauwelijks hitgevoelig is Travelogue desondanks een heel interessant plaatje.