Lindsey Buckingham & Christine McVie - Lindsey Buckingham / Christine McVie (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Label: East West

1. Sleeping Around the Corner (3:47)
  2. Feel About You (3:27)
  3. In My World (4:24)
  4. Red Sun (3:15)
  5. Love Is Here to Stay (4:25)
  6. Too Far Gone (3:20)
  7. Lay Down for Free (3:56)
  8. Game of Pretend (4:33)
  9. On with the Show (3:46)
  10. Carnival Begin (4:40)
Mcvie was haar burgerleventje in haar geboorteland een beetje zat geworden.
Het musiceren en on the road zijn, begon kennelijk weer te kriebelen.
In een Amerikaanse talkshow (de week van de promotie) verteld ze dat zij haar geschreven songs naar Buckingham heeft doorgestuurd.
Doorgaans bestaan die alleen uit piano, zang en een ritmeboxje.
Hij werkt het uit en fleurt de boel op.
Maar dat ging volgens mij al op de meeste FM albums zo. ( ook met de songs van Nicks.)

avatar van Savant
Lekker plaatje. Niet wereldschokkend, maar lekker weghappend en goed gearrangeerd. Keek ook verrast op van de wijsheden die de 68 jarige Buckingham meegeeft.

'We made sweet love over and over
She said oh my sweet darling
I'm your little red rover.'

Ik heb er gewoon niets op terug. Het is me te diep denk ik. Ik mis natuurlijk ook het uitzicht van een 68 jarige. Ik moet nog groeien om hier bij te kunnen. Dat zal het zijn.

avatar van musician
Voor de ware fanatici, die het toch moeilijk vinden dat Stevie Nicks ontbreekt, er zijn mogelijkheden tot het alsnog mee laten doen van de diva.

Dan moet je even zelf er een smaakvol geheel van maken, het moet natuurlijk geïntegreerd in dit album.
Lang niet alle Nicks nummers + uitvoeringen voldoen aan de eisen. Maar, hoewel ze net doet alsof nieuw werk uitbrengen geen nut heeft, is er toch nogal wat recent werk van haar te vinden of recent ge-uplift.

Dan krijg je bijvoorbeeld:

- Sleeping around the corner
- Feel about you
- Ooh my love (demo van recente Tango in the Night outtakes (2017), helaas niet op youtube), volledige band
- In my world
- Red Sun
- Soldiers Angel Een ijzingwekkend duet met Lindsey van Stevie's In your dreams album (2011).
- Love is here to stay
- Too far gone
- Sorcerer van de Soundstage sessions van Nicks (geen youtube helaas). Het nummer is zo oud als de weg naar Kralingen en al ooit geschreven en uitgevoerd met Buckingham in 1974, nog zelfs van voor toetreding tot FM. Maar in 2008 mooi FM-erig in de herhaling gedaan.
- Lay down for free
- Game of pretend
- 24 Karat Gold van Stevie's gelijknamige "ik heb nog wat nummers over en hierbij voor jullie verzameld" album uit 2014. Klinkt geheel als FM.
- On with the show
- Carnival begin

Leuke voorstelling Hans, maar niet al te realistisch.
Een plaat wat op zich staat, een eenduidige produktie heeft en in een bep.periode opgenomen, versieren met Stevie Nicks solostukken uit verschillende periode's, is wat ver gezocht.
Het is zoals het is en is gewoon een lekker album zo.

Maar wie weet wordt je advies ter harte genomen.

avatar van meneer
Ach, zoals Hans al begint 'Voor de ware fanatici'. Als je het zo voorstelt vind ik het juist wel leuk wat hij doet. En ik vermoed dat hij er misschien best wel tijd in heeft gestoken, dat is te waarderen. Fanatici zoeken altijd wat verder dan de gemiddelde fan. En dat siert ze.

avatar van nlkink
Ditto!

Ik schaar mij dan ook niet onder de fanaciti.
En een fan van Stevie Nicks solo ben ik ook niet echt.
Maar voor een ieder die met het plan van musician uit de voeten kan, veel plezier uiteraard.

avatar van nlkink
Ik vond het een alleraardigst idee maar niet specifiek vanwege FM maar ik heb hetzelfde gedaan met een paar van mijn favorieten.

avatar van musician
Er zijn, is zeker aan te raden, altijd goede favoriete eigen cd'tjes te branden van gewaardeerde artiesten.

Elk album heeft mindere nummers of juist nummers die er uitsteken. Door mindere nummers weg te halen of hele goede nummers toe te voegen krijg je prima albums (naar eigen smaak).

Hier speelt mogelijk een rol, dat de honger naar een Fleetwood Mac album inclusief Nicks groter kan zijn dan uitsluitend een Buckingham/McVie album.
Aan de andere kant is er ook (redelijk recent) Nicks werk verschenen dat losstaand wellicht snel wordt vergeten, maar juist in dit verband een mooie aanvullende rol kan vervullen.

De outtakes van Tango in the Night ga je, als cd, niet dagelijks even opzetten. Ooh my love, dat nu voor het eerst opgefrist als Fleetwood Mac song op de outtakes is verschenen, en dus eigenlijk nieuw is, interessant én muzikaal in te voegen, is dan een prima idee.

avatar van ButlersNotBurglars
Wat een uitmuntend initiatief, Mr Musician!

Ik ga meteen een aangepast Spotify-lijstje maken, met jouw suggesties erin verwerkt. Stevie Nicks solo ken ik, behalve de - in NL - op één hand te tellen hits, eigenlijk niet echt. Leuk! Dan kieper ik de al te zoetsappige nummers eruit (Game of Pretend begint zo prachtig maar wordt al gauw te suikerzoet naar mijn smaak, en Too Far Gone is tamelijk slap, ondanks de drumroffels) en hou ik wellicht een zeer genietbaar plaatje over.

Ik moet zeggen, aanvankelijk was ik wat teleurgesteld in deze plaat, maar ik merk dat ik hem toch vaker ga draaien en daar steeds meer plezier in heb. Dat is fijn, want een band als FM voelt toch als familie.

avatar van henk01
Ook de cd samengesteld volgens advies van Hans. Ben benieuwd of de gezapigheid er nu een beetje af is

avatar van musician
Het mag je stem over het oorspronkelijke album natuurlijk niet beïnvloeden. Roep ik altijd.
Maar goed, hier mag dan wel een oogje worden dichtgeknepen.

avatar van pintjebier
Ik vind Nicks' versie van Not Fade Away erg lekker klinken.

avatar van Simon Smith
Fijne plaat, wat ik jammer vind zijn de 'lalala's' aan het eind van Red sun.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Na enkele luisterbeurten moet ik bekennen dat de plaat mij steeds beter bevalt, ondanks het feit dat ik een Fleetwood Mac light gevoel niet kan onderdrukken.
Vind het ontbreken van het stemgeluid van Stevie Nicks toch een ontbrekende schakel, desalniettemin vind ik de 10 songs weinig voor elkaar onderdoen, er zitten wat mij betreft geen zwakke broeders tussen.
Het felle Too Far Gone & de prachtige ballad Game Of Pretend vind ik de hoogtepunten van de plaat, pas aan het einde van het album komt Lindsey zijn prachtige en herkenbare gitaarspel naar voren, te weinig naar mijn zin.

Buckingham en Mcvie zijn goed genoeg om geen prutswerk af te leveren, al is Buckingham natuurlijk wel de man die het vorm geeft.
Een hele sympatieke plaat die lekker weg luistert.
Zeker geen meesterwerk, maar dat zou ik van FM als gehele band ook niet meer verwachten.
Het laatste echt artistieke kunststukje was Tusk in mijn beleving.

Mij ontbreekt de kennis over of stevie geen zin had of geen materiaal aan kon leveren etc. Wat voor mij overblijft is een alleraardigst plaatje waar af en toe wat tango in the night in valt te ontdekken. Beste nummers In My World en Carnival Begin.

avatar van BlauweVla
bikkel2 schreef:
Een hele sympatieke plaat die lekker weg luistert.
Het laatste echt artistieke kunststukje was Tusk in mijn beleving.

Tja, "Tango in the Night" is misschien als een wat wisselvallig album te zien, of als een typische 80s product, maar wat mij betreft telt deze plaat wel mee als klassieker.

''Tango'' verkocht goed en er kwamen nogal wat hits vanaf, dus op basis daarvan......prima.
Maar (nogmaals) ik vind het het geen uitschieter.

avatar van devel-hunt
Is er geen single bij dit album?

Bestaan die dan nog, singles??
Die term heb ik al eeuwen niet meer gehoord.

Is er geen single bij dit album?

Ja, meer dan genoeg. De startsingle was In My world. Later heb ik nog genoteerd Sleeping around the corner en Too Far Gone (leuke video op youtube).

Volgens mij is de volgende On with the Show.

avatar van goldendream
Dank voor de info. Vreemd dat er maar 1 video is voor 3 singles.

avatar van goldendream
Nu ik het album een aantal keren beluisterd heb, kan ik mijn mening delen. Ik vind het allemaal aardig, maar ook niet meer dan dat. Het album kan zich niet meten met de klassiekers uit de jaren 70 en 80. Geen absolute hoogtepunten, geen dieptepunten, het kabbelt rustig van begin tot einde zonder een beklijvende indruk na te laten, maar ook nergens te vervelen. Het heeft een typisch Fleetwood Mac-sfeertje, luchtig, niet zwaar op de maag liggend. Toch mist het net dat tikkeltje meer, het magische FM-dinges.

Moet de artiest niet Art Garfunkel & Christine McVie zijn?

avatar van goldendream
The soap continues ... Fleetwood Macs komende tournee is zonder Buckingham. Hij is uit de band gezet en wordt vervangen door Mike Campbell (Tom Petty & The Heartbreakers) en Neil Finn (Crowded House).

avatar van Poles Apart

Zie Fleetwood Mac.