MIKA - Life in Cartoon Motion (2007)

Label: Island

1. Grace Kelly (3:09)
  2. Lollipop (3:05)
  3. My Interpretation (3:37)
  4. Love Today (3:57)
  5. Relax, Take It Easy (4:31)
  6. Any Other World (4:21)
  7. Billy Brown (3:16)
  8. Big Girl (You Are Beautiful) (4:10)
  9. Stuck in the Middle (4:10)
  10. Happy Ending / Over My Shoulder (10:21)
  11. Ring Ring * (2:48)
  12. Your Sympathy * (3:10)
avatar van Martin Visser
Vaardig gemaakte popplaat

Het maken van goede kitsch is ook een kunst.

En sommige artiesten doen dat weer zo goed en zo serieus, dat je geneigd bent die kitsch echt goed te vinden. Niemendallerlige pophitjes kunnen heerlijk zijn: Aqua's Barbie girl, The Farms All toghether now en Arthur Baker & Al Greens The message is love, maar in die sferen is ook muziek te maken die net wat slagen serieuzer en beter is. Dan kom je in de buurt van Scissor Sisters en Tiga.

Mika is zo'n artiest. Life is cartoon motion lijkt veel op het debuut van Scissor Sisters. Met die band heeft Mika gemeen dat er kwistig wordt gestrooid met popclichés, dat daardoor veel herkenbaars te horen is (Bee Gees, Elton John, Robbie Williams), maar ook komt overeen dat de muziek retegoed in elkaar zit. En fijn aan deze plaat van Mika is dat het zo verzorgd klinkt. Pophitjes worden goedkoop in elkaar gedraaid, liefst met zo veel mogelijk electronica zodat er op manuren bespaard kan worden. Op Life in cartoon motion daarentegen klinken goede stemmen, echte trompetten en echte strijkers.

Op die manier zorgt Mika voor een mooi contrast: wegwerpmuziek gemaakt alsof het bloed- en bloedserieus is. Maar hét fijne aan de plaat is de enorme aanstekelijkheid van de liedjes. Bijna de hele plaat swingt de pan uit. Alleen de hidden track na afsluiter Happy ending is een echte ballad en daarmee ook totaal anders dan de overige nummers.

Mika maakt je vrolijk. Door het tempo en de vrolijkheid is het een echte autoplaat. Kunstig gemaakt en ook nog met hitpotentie (blijkens de hit Grace Kelly in Groot-Brittannië). Diepgang heeft de muziek niet. Of Mika echt blijft hangen, is dan ook zeer de vraag. Ook nu zet ik nog af en toe Scissor Sisters op, maar dan vooral om nog even dit of dat nummertje te horen, niet om het hele album weer eens te beluisteren.

avatar van Reijersen
Dit is mij te happie-der-peppie. Catchy songs, dat wel, maar als meneer Mika dat hoge stemmetje opzet krijg ik acuut kippenvel(en dan op de negatieve manier). Zolang hij op normale toon zingt is dit wel goed te versmaden.

2,5 ster.

Eén van de verrassingen van 2007. Mika, talentvolle Brit met Libanese roots, muzikale alleskunner, gezegend met een zinderende falset en voor de volle honderd procent gay. En dat laatste hoor je gewoon.

Je zou hem in het hokje van de Scissor Sisters kunnen stoppen, maar eigenlijk haalt Mika 30 jaar pophistorie door een roze blender. Het resultaat is een bruisende cocktail van het beste van Freddie Mercury, Beatles, Bee Gees, Elton John en heel veel eighties.

Hij werd wereldberoemd met het hilarische Grace Kelly . Maar Life In Cartoon Motion staat boordevol hits en would be-hits.

Relax is de onweerstaanbare dansvloerkraker (alhoewel de melodie wel erg veel leunt op Cutting Crew's I Just Died In Your Arms) en Lollipop is heerlijke bubblegum. Dit liedje klinkt zoals de hoes er uitziet: fleurig, grappig en mierzoet.

Mika strooit met vrolijke, aanstekelijke deuntjes en de teksten van Billy Brown en Big Girl zijn te gek. Het is allemaal behoorlijk over the top maar Mika komt er mee weg.

Dat Mika ook serieus uit de hoek kan komen bewijst hij met My Interpretation en het theatrale Any Other World.

Let ook op het verborgen nummer Over My Shoulder.

Mika maakt het leven een beetje lichter.

avatar van Ronald5150
Termen als zomers, vrolijk, opzwepend en aanstekelijk komen bij me op als ik naar "Life in Cartoon Motion" luister. Helaas krijg ik ook associaties als irritant, tenenkrommend, kinderlijk en goedkoop. Deze tegenstelling heb ik niet vaak bij een album, dus of dat nu goed of slecht is weet ik nog steeds niet. Feit blijft wel dat ik "Life in Cartoon Motion" zelden in zijn geheel kan afluisteren, en dat is voor mij toch wel maatgevend aan een album. "Life in Cartoon Motion" heeft zijn momenten, met name de singles, maar over het algemeen blijven de negatieve associaties hangen.

avatar van tbouwh
Mika is een artiest die naar mijn idee twee soorten reacties oproept. Ofwel helemaal niks, ofwel waardering. Ik hoor het meest bij die laatste categorie, alhoewel ik de mensen die tot de 1e categorie behoren wel kan begrijpen. Met zijn hoge meisjesstem en mierzoete, kinderlijke popliedjes is het zeker aannemelijk dat een dergelijke artiest veel weerzin wekt.
Ik vind het echter wel goed: Mika´s nummers zijn aanstekelijk, vrolijk en luisteren lekker weg. En met Happy Ending is hij er zelfs in geslaagd een mooi nummer te creeren. Ik kan er weinig aan doen, maar ik vind het goede muziek en aangezien op deze cd al zijn goede nummers staan ( dit is wel zijn beste werk ) geef ik em 4*.