MIKA - Life in Cartoon Motion (2007)

Label: Island

1. Grace Kelly (3:09)
  2. Lollipop (3:05)
  3. My Interpretation (3:37)
  4. Love Today (3:57)
  5. Relax, Take It Easy (4:31)
  6. Any Other World (4:21)
  7. Billy Brown (3:16)
  8. Big Girl (You Are Beautiful) (4:10)
  9. Stuck in the Middle (4:10)
  10. Happy Ending / Over My Shoulder (10:21)
  11. Ring Ring * (2:48)
  12. Your Sympathy * (3:10)
avatar van Zwammer
Een lekker popplaatje die dit jaar nog hoge ogen gaat gooien. Single Grace Kelly staat nu al 2 weken op 1 in Engeland, dus het zal mij niet verbazen als Mika binnenkort ook in Nederland op de radio te horen zal zijn.
Dat zegt niet zoveel, want tegenwoordig hoor je vrijwel alleen maar meuk op de Nederlandse radio. Maar toch klinkt dit een stuk lekkerder dan de meeste andere radio-nummertjes.
Ik wacht nog even met stemmen, omdat ik het album nog wat vaker wil beluisteren. Al verwacht ik dat het zeker wel een positieve stem zal worden

Geinig plaatje zeg! Proef bij sommige liedjes Queen, bij anderen een vibe van de Scissor Sisters.. en zelfs een Beatles deuntje! Ik denk alleen niet dat je m teveel moet luisteren, maar dat weten we natuurlijk pas na meerdere luisterbeurten.

avatar van Zwammer
Lekker zomers popplaatje waar ik erg vrolijk van word. De zomerse feeling gecombineerd met de prachtige stem van Mika zorgen voor een heerlijk album. Ik begin met 4 sterren, al neig ik wel erg naar de 4.5

avatar van tomthumb
Single Grace Kelly staat al op 1 in Engeland, dus over niet al te lange tijd zul je er in Nederland ook mee worden doodgegooid.

avatar van Petterson
Krijg hier een beetje Lilly Allen-gevoel bij. Stuk leuker dan de gemiddelde Top 40 pop, maar hoe lang is het houdbaar?

avatar van Clemens
lekker album en vrolijke muziek
t verveelt niet zo snel
kortom n blijvertje

verassend leuke liedjes.. al komen ze wel als kanonen uit de fabriek, Mika, James Morrison,.. uhh wie nog meer.

zn style is een beetje tussen Queen, Scissor Sister and Aqua (waar lollipop een cover van is).

origineel in elkaar gezet.. en leuke vocals op alle tracks.. ik

avatar van Zwammer
Ik vind het nog steeds een heerlijk album. Het verveelt in ieder geval niet zo snel. Groot minpunt vind ik het nummer My Interpretation.. wat een zeiknummer is dat zeg. Ik skip hem elke keer weer. Gelukkig is de rest wel goed

avatar van Kos
Kos
monarc schreef:

zn style is een beetje tussen Queen, Scissor Sister and Aqua .

Mijn hemel...

Laurora
Dit is iets wat in één keer helemaal in is en dan volgend jaar weer vergeten is. Natuurlijk is het nummer wat je nu hoort overal ook NU grappig om te horen, maar dat zet je toch nooit meer thuis op?

Joy
tenzij, tenzij, tenzij queen besluit werk uit te bengen met dit kereltje als goede vervanger van freddy

why not

queen muziek met paul rodgers vind ik helemaal niets, dan is het beter het origineel zo dicht mogelijk te benaderen toch?

hij komt qua stem behoorlijk in de buurt

alez, niet op alle nummers, maar hij kan het wel (stuck in the middle)

titan (crew)
Grace Kelly is een leuke single en er staan nog meer aardige deuntjes op dit album. Echter, er is al zoiets als de Scossor sisters en die zijn gewoon op alle fronten beter dan Mika. 2,5*.

Joy
maar niet hetzelfde, en smaken verschillen, en beter is ook niet automatisch leuker

titan (crew)
Niet exact hetzelfde, maar er is toch een duidelijke verwantschap tussen beide bands (zelfde invloeden en zelfde sound). Wat beter of leuker betreft: ik hoor liever een beter dan een leuker album.

Joy
liever een leuk album dan een betere waar geen reet aan is

titan (crew)
Een album waar geen reet aan is kan nooit een beter album zijn.

Joy
oh jawel hoor, genoeg voorbeelden van muziek waar niks op aan te merken is, muzikale hoogstandjes, maar geen reet aan

ik noem een liquid tension, ene dream theater

maar zo kunnen we wel ff doorgaan want dat is pure smaakverschil

titan (crew)
Dat laatste zeker, maar ik beoordeel muziek vooral in goed of slecht en niet in leuk of niet leuk. De muzikantenmuziek waar jij op doelt vind ik ook niets aan. Die is niet alleen niet leuk, maar ook niet goed .

Joy
bassie en adriaan dan maar

avatar van Clemens
lekkere plaat lijkt idd beetje op Scissor sisters, klinkt echter wel stuk lekkerder! Vooral nummers als Grace Kelly, Lollipop en Big girl zijn lekker vrolijk! Mag voorgeschreven worden als antidepressiva

Leuke cd maar ik vind de vergelijking met queen of rufus wainwright wat ver gezocht, deze cd van mika valt toch meer in de categorie extreem lichte en danig vergankelijke popmuziek wat mij betreft.

avatar van musicfriek
martvangenugten schreef:

Eens, heb het halve album gehoord en toen vond ik het wel genoeg.. De single 'Grace Kelly' vind ik zelfs zwaar irritant. Ben verbaasd over het hoge gemiddelde hier. Heb album niet uitgeluisterd, dus zal geen stem uitbrengen.

Joy
ach, tis een van die verassende geluiden die iedereen meteen opmerkt en leuk vind, en dat ook even snel weer is verdwenen:)

Lekker cd'tje..!
Ben benieuwd of het idd even snel verdwenen/vergeten is dan dat het gekomen is zoals een aantal hierboven zeggen...

Voorlopig vind ik het een leuk cd'tje

avatar van Martin Visser
Vaardig gemaakte popplaat

Het maken van goede kitsch is ook een kunst.

En sommige artiesten doen dat weer zo goed en zo serieus, dat je geneigd bent die kitsch echt goed te vinden. Niemendallerlige pophitjes kunnen heerlijk zijn: Aqua's Barbie girl, The Farms All toghether now en Arthur Baker & Al Greens The message is love, maar in die sferen is ook muziek te maken die net wat slagen serieuzer en beter is. Dan kom je in de buurt van Scissor Sisters en Tiga.

Mika is zo'n artiest. Life is cartoon motion lijkt veel op het debuut van Scissor Sisters. Met die band heeft Mika gemeen dat er kwistig wordt gestrooid met popclichés, dat daardoor veel herkenbaars te horen is (Bee Gees, Elton John, Robbie Williams), maar ook komt overeen dat de muziek retegoed in elkaar zit. En fijn aan deze plaat van Mika is dat het zo verzorgd klinkt. Pophitjes worden goedkoop in elkaar gedraaid, liefst met zo veel mogelijk electronica zodat er op manuren bespaard kan worden. Op Life in cartoon motion daarentegen klinken goede stemmen, echte trompetten en echte strijkers.

Op die manier zorgt Mika voor een mooi contrast: wegwerpmuziek gemaakt alsof het bloed- en bloedserieus is. Maar hét fijne aan de plaat is de enorme aanstekelijkheid van de liedjes. Bijna de hele plaat swingt de pan uit. Alleen de hidden track na afsluiter Happy ending is een echte ballad en daarmee ook totaal anders dan de overige nummers.

Mika maakt je vrolijk. Door het tempo en de vrolijkheid is het een echte autoplaat. Kunstig gemaakt en ook nog met hitpotentie (blijkens de hit Grace Kelly in Groot-Brittannië). Diepgang heeft de muziek niet. Of Mika echt blijft hangen, is dan ook zeer de vraag. Ook nu zet ik nog af en toe Scissor Sisters op, maar dan vooral om nog even dit of dat nummertje te horen, niet om het hele album weer eens te beluisteren.

Prachtige cd.:-) Any other world is zonder meer wereldklasse, Billy Brown is ook prachtig. Love Today en Grace Kelly komen dicht in de buurt.

avatar van Discoverme
(Sentimento.nl) - Als het aan de muziekkenners van BBC ligt, wordt de 23-jarige Libanees/ Engelse Mica Penniman, alias Mika, de grootste artiest van 2007. In Groot-Brittanië zou die voorspelling zomaar uit kunnen gaan komen, want Mika staat daar momenteel op de nummer één positie met zijn single ‘Grace Kelly’ én met zijn debuutalbum ‘Life in Cartoon Motion’.

De voorspelling zou ook kunnen worden teruggekoppeld naar het grote verlangen van de Britten. Mika zou namelijk perfect door kunnen als de herrijzenis van Freddie Mercury. Dat hij zich er van bewust is, laat hij nog even subtiel weten in zijn huidige hit:

I try to be like Grace Kelly
But all her looks were too sad
So I try a little Freddie
I’ve gone identity mad!

Het album heeft verder veel andere bekend klinkende elementen. De vergelijking met Scissor Sisters-sound is ook al vaak gemaakt. Bovendien lijkt de stem van Mika bij vlagen zelfs op die van Robbie Williams en de melodielijn van Relax (take it easy) heeft erg veel weg Cutting Crew’s I just died in your arms tonight.

Het luistert allemaal lekker weg. Van het blije ‘lollipop’ tot het sixties geluid op ‘Billy Brown’. Vrolijkheid alom dus, maar met ‘My interpretation’ laat hij zijn iets serieuzere kant zien. Zijn muzikaliteit liet hij al zien tijdens het Engelse ‘Later with Jools Holland’. Met veel gevoel bracht hij ‘Grace Kelly’, vanachter zijn piano. Gevoeligheid op het album horen we op ‘Any other world’, ‘Happy Ending’ en de hidden track ‘Over my shoulder’.

Life in Cartoon Motion is afwisseling, maar toch allemaal in dezelfde vrolijke lijn.

4 sterren

avatar van Peter88
Geweldige CD. Het talent van 2007. Je hoort duidelijk invloeden van Queen, George Michael, Elton John, Scissor Sisters, maar ook Beatles invloeden. Bij de eerste single Grace Kelly leek het even dat Mika de reïncarnatie van Freddie Mercury was (natuurlijk onzin, aangezien Freddie Mercury niet te vervangen is).

Grace Kelly is een prima eerste single. Andere persoonlijke favoriete nummers van mij van het album zijn Relax (Take It Easy), Any other World en Happy Ending, met daarin aan het einde van het album de prachtige hidden track Over My Shoulder. Maar eigenlijk is het hele album gewoon goed, op Lollipop na. Lollipop vind ik iets minder, maar de rest van het album maakt alles goed

avatar van Bert Wasbeer
Vraag me over een maand nog eens wat ik hier van vind. Nu kan ik er nog om lachen maar ik kan me ook voorstellen dat deze mega-blijheid na een tijdje omslaat in irritatie. Kan me niet voorstellen dat dit een blijvertje is.

Maar goed, vooralsnog 3*