Roger Waters - Is This the Life We Really Want? (2017)

4,08

Label: Columbia

1. When We Were Young (1:38)
  2. Déjà Vu (4:27)
  3. The Last Refugee (4:12)
  4. Picture That (6:47)
  5. Broken Bones (4:57)
  6. Is This the Life We Really Want? (5:55)
  7. Bird in a Gale (5:31)
  8. The Most Beautiful Girl (6:09)
  9. Smell the Roses (5:15)
  10. Wait for Her (4:56)
  11. Oceans Apart (1:07)
  12. Part of Me Died (3:12)
416 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van ElPatron
Nee, dit is niet de muziek die ik werkelijk wil. Hou toch op, schei toch uit!

avatar van R-Know

Ik sluit mij bij de diverse opmerkingen/meningen van ElPatron aan.

Voor mij de zoveelste tegenvaller van een geweldige muzikant die niet het niveau haalt van die hij wel samen met anderen grootheden heeft gehaald.
Ook zal zijn en mijn leeftijd een rol spelen. Als groot PF liefhebber vind ik 90% goed van de 70er jaren.
Dit gaat ook op voor Bowie, zijn laatste lp staat in de kast en zal daar waarschijnlijk nog jaren staan.
Supertramp? Idam dito.

Ik voor voor een petitie dat Gilmore en Waters hun problemen samen oplossen en voor ons weer samen heel mooie platen gaan maken.

avatar van Rogyros

R-Know schreef:

Muzikaal zijn ze zo ver uit elkaar gegroeid. Beiden maken niet dezelfde soort muziek als ze samen in de jaren 70 deden. In het onwaarschijnlijke geval dat ze samen nieuwe muziek zouden maken gaat dat volgens mij niet eens meer werken.

Ik ben het helemaal eens met Rogier.
De mannen zitten al bijna 40 jaar niet meer op 1 lijn, dat is echt niet meer mogelijk.
Misschien eens een optredentje ( deden ze al eens samen voor een benefiet.)
Maar samen een plaat maken wordt een artistieke oorlog.

Brabantnet
Prachtige plaat!

avatar van meneer

Al een paar keer een begin gemaakt om dit album te reviewen. Maar steeds kwam ik niet verder. Waarom ? Wel, de ene keer dat ik het beluister vind ik het echt fabuleus. De andere keer vind ik het soms wat klinisch, afstandelijk en komt het niet binnen. Ik kom er achter dat het er vanaf hangt waar, wanneer en hoe ik het beluister. Gisteravond bijvoorbeeld, ik moest zo'n 5 uur door Nederland heenrijden, alleen in de auto, prachtige luchten met volle wolken van regen en snoeihard dit album op. Dan komt alles binnen. Dan geniet ik van de muziek die met terugwerkende kracht het Waters/PF verleden ingaat. De dreiging van deze vreemde onzekere tijd die zowel in de muziek als in de teksten sluimert. De betovering in 'Bird of a Gale' en 'The Most Beautiful Girl In The World'. Het besef dat ik Waters zijn stem het mooiste vind klinken als hij samen zingt met een vrouw, of juist deze muziek met een vrouwenstem. Verwondering om het Britse BBC geluid en het oh zo culturele 'Spoken English' wat je vaker bij Waters/PF tegenkomt, een machtige cultuuruiting die alleen bepaalde Britse bands in hun muziek zo mooi kunnen verstoppen. Euh, de afsluiting van het album met 'Wait for Her', 'Oceans Apart' en 'Part of Me Died' waar Waters uiteindelijk de liefde laat overwinnen om zijn ziel te 'reinigen'.

Met zo'n avond met zulke muziek dan wordt er voor mij een stukje persoonlijke geschiedenis geschreven met herinneringen aan de zomer van 2017. Dat is voor mij de waarde van muziek en dan dus met dit album.

Op andere, nuchtere, momenten dan beluister ik het album als consument, als gebruiker van de hedendaagse verwende maatschappij waar je muziek kan beluisteren wanneer en waar je maar wilt. Massa en overconsumptie..

En dan vind ik het album klinisch, teveel over nagedacht, een drummer die mij te 'studiomuzikanterig' strak drumt. Vind ik Waters een politiek correcte drammerige perfectionistische lul die vanuit zijn arrogante Westerse visie zijn eigen nest bevuilt (want dat is natuurlijk wel een verworven vrijheid dat je dit kan -en mag - doen in de Westerse cultuur, Roger !). Ook heb ik dan bij bepaalde nummers van "Been There, Done That" en zijn de laatste drie nummers uiterst saai. En eigenlijk is het dan zeer vreemd, deze 2-splitsing die ik heb met dit album.

Dus ik ga dit album in mijn 'speciale kluis' leggen waar ook andere waardevolle albums in liggen. Albums die bij mij een geschiedenis hebben met ervaringen, die horen bij sfeermomenten. Alleen wanneer het moment daar is, de juiste timing heeft, nodig is, dan zet ik het weer op. Dat is dit album waard.

avatar van chevy93

Herkenbaar. Heb dit album meermaals beluisterd en de ene keer doet het me niets, maar gisteren tijdens de heen- en terugreis met de trein viel het album wel op z'n plek. Zeker als het wat donkerder is.

Een halfje verhoogd, met dank aan meneer!

avatar van henk01
Aangeschaft op ebay geimporteerd from russia. Voor 84 eurocent en 6,82 verzendkosten. Spikssplinternieuw!

avatar van Leptop
Ik denk dat ik dit een heel goed album ga vinden.
Het klinkt mooi in balans. Een man met veel levenservaring die ziet wat er gebeurt in de wereld, het er niet mee eens is, zijn ongezouten mening geeft, maar nergens uit de bocht vliegt. Daar waar het bij Amused... nog letterlijk door onze strot werd geduwd, audiotechnisch gezien dan, vind ik hier meer ruimte voor eigen interpretatie. Dat maakt het geheel eigenlijk sterker imo. Het zou zomaar kunnen dat ik dit album dan ook vaker ga luisteren dan Amused...
Fijne productie ook. Passend.

Produktie technisch vind ik deze prettiger dan Amused moet ik zeggen.
Een stukje warmer, al is Amused natuurlijk zijn huzarenstukje als totaalplaatje.
Op die plaat gebeurt zoveel en op deze nieuwe staat de muziek juist veel meer in dienst van de boodschap.
Al blijft het natuurlijk een Typisch Roger Waters werkstuk, maar wel met een vette knipoog richting het verleden.

avatar van bas1966
mooie review Meneer !
herken me er gelukkig niet in, want ik kan AtD en Pros&Cons en deze altijd horen; in welke gemoedstoestand ik ook ben. dat is niet bij iedereen het geval.

dit album is inmiddels geland. een erg fijn album met véél PF invloeden.
zijn vorige gaat dieper, is meer écht Waters. deze lijkt meer 'kijk eens Gilmour ! ik kan het ook alleen
ook wel weer jammer eigenlijk, want samen zijn ze 6 sterren.

avatar van ricardo
Prachtige review van user: meneer.

Dit album kan moeilijk tegenvallen als je een Waters liefhebber bent, want er is genoeg op te beleven en te genieten, en vooral muzikaal gezien de knipoog naar het verleden voelt fijn, net of de circel rond is voor hem, en dat het mooi geweest is!!

Het was bij hem altijd een surplus van The Wall, maar gelukkig heeft Waters genoeg moois daarnaast gemaakt om in de vele diversiteiten te kunnen genieten, van wat altijd onmiskenbaar zijn (onheilspellende) stijl door de div albums is geweest.

Wat user meneer zo treffend en raak verwoord heeft: ' de dreiging van deze vreemde en onzekere tijd'

Dat is het meest treffende en onheilspellende wat mij dit album qua sfeer en texten perfect aan deze tijd doet denken!!

avatar van nico1616
Maartenn schreef:

Ik sprak mijn platenboer eens over Pink Floyd fans. Hij zei dat hij ze na een lange periode van absentie in de winkel en masse weer voorbij zag komen toen The Endless River uitkwam. Na wat gesprekjes met deze terugkerende klanten was zijn conclusie dat deze schare fans tot de meest vastgeroeste, bekrompen doelgroep onder zijn klandizie behoorde.
Ik ken zelf geen vastgeroeste Pink Floyd fans, maar als ze bestaan, zullen ze als ik dit verhaal moet geloven ook nu weer likkebaardend naar de platenwinkels trekken en het er unaniem over eens zijn dat dit een meesterwerk is

Dit is exact de reden waarom ik aanvankelijk deze plaat links ging laten liggen.

Maar wat komt deze binnen zeg! Ik hoor voortdurend 'The Wall' fragmenten - het gitaarwerk, de echo, radiofragmenten ... - en dat is onweerstaanbaar.
Waters is geen vernieuwer meer, en blijft mooi binnen de lijntjes van zijn eigen stijl kleuren. Maar hij beheerst deze stijl tot in de perfectie, zalige plaat

avatar van Leptop
Het begin van The Last Refugee geeft me steeds weer kippenvel... prachtig.

avatar van Jake Bugg
Op het vlak van Pink Floyd ben ik nog maar een beginneling. Mede daardoor zal ik niet snel meedoen aan de discussie Waters-Gilmour en hierdoor kan ik ook neutraal naar dit album luisteren en wat deze plaat met mij doet, dat had ik nooit verwacht.
Van begin tot eind kan ik intens genieten van dit album.
Het nummer Broken Bones bezorgd me nog het meeste kippenvel omwille van de prachtige muzikale omkadering en de manier waarop Waters hier zingt.

Een welverdiende 4,5* voor dit juweeltje

Speciaal voor dit album opnieuw na zeer lange tijd opnieuw ingelogd.
Dit album de laatste weken frequent opgehad en ben het nog steeds niet moe.
Wat vind ik ervan?
Ten eerste de stem: deze is op zich het minst en je hoort goed dat RW op leeftijd is; ze is allesbehalve sterk, maar persoonlijk stoort het me niet.
Ten tweede de muziek: is erg Floydiaans min de gitaar. Ik vind het prachtig. Het doet me denken aan een electronisch album.
Geen zwak nr behalve "déja vu" welk ik skip.
sterkste nr "Bird..." kon zo op "Animals" van PF.
4,5 sterren ; eigenlijk 5 maar misschien krijgt het die 5 na nog tig luisterbeurten.

avatar van Ricardo74
Mooi album maar bij lange na niet het nivo van amused. Dit is een Combi van Animals en the Final Cut. Mooi maar in mijn ogen maakt Roger er hier zich te makkelijk vanaf...

Ricardo74 schreef:

Dan geef je evengoed een mooi cijfer

Leuke avatar overigens.

avatar van Bluebird
bikkel2 schreef:
Leuke avatar overigens.

Welnu, ik vind het een uitgesproken kutavatar

Bluebird schreef:

Welnu, ik vind het een uitgesproken kutavatar

avatar van FrodoK

Naast de mooie discussies over muziek, en hoe die beleefd wordt, zijn dit de conversaties waarom ik op musicmeter zit.

Ik durf niet te vragen wat jullie van mijn avatar vinden...

avatar van Placebo13
Mooie avatar FrodoK .

Voor wat het album betreft begint het kwartje wel te vallen (vaak begonnen en niet afgemaakt maar dat is veranderd). Combi Animals en Final Ricardo74 snijd hout. Mr Water blijft binnen de lijntjes maar het blijft vakwerk. Voorlopig 4*

avatar van De buurman
Heb het album redelijk vaak gedraaid, maar de laatste weken komt het gewoon niet in me op. Behoorlijke tegenvaller, denk niet dat ik ooit nog overtuigd zal raken van deze. Teveel bewust herkauwen van oude ideëen, te weinig thema's die indruk maken.

avatar van peerhendriks
ik blijf m goed vinden. voor mij de cd van het jaar (vooralsnog)

avatar van trebremmit

Bericht verplaatst naar Roger Waters