Ryan Adams - Heartbreaker (2000)

Label: Bloodshot

1. (Argument with David Rawlings Concerning Morrissey) (0:37)

met David Rawlings

2. To Be Young (Is to Be Sad, Is to Be High) (3:04)
  3. My Winding Wheel (3:13)
  4. Amy (3:46)
  5. Oh My Sweet Carolina (4:57)

met Emmylou Harris

6. Bartering Lines (3:59)
  7. Call Me on Your Way Back Home (3:09)
  8. Damn, Sam (I Love a Woman That Rains) (2:08)
  9. Come Pick Me Up (5:18)
  10. To Be the One (3:01)
  11. Why Do They Leave? (3:38)
  12. Shakedown on 9th Street (2:53)
  13. Don't Ask for the Water (2:56)
  14. In My Time of Need (5:39)
  15. Sweet Lil Gal (23rd / 1st) (3:38)
  16. Goodbye Honey * (3:22)
  17. To Be Young [Is to Be Sad, Is to Be High) (Acoustic Version] * (3:04)
avatar van Koekebakker
Dit vind ik het enige écht mooie solo-album dat Ryan Adams tot nog toe gemaakt heeft. De albums na deze zijn toch meer standaard rock-platen (af en toe komt zelfs bijna naamgenoot Bryan om de hoek kijken...). Al vind ik overigens de ballads op de latere Ryan-platen vaak wel erg mooi.

Gelukkig ontbreekt dergelijke rock op Heartbreaker en bevat het alom juweeltjes van liedjes als My Winding Wheel, AMY, Oh, My Sweet Carolina en mijn favoriet Call Me On YOur Way Back Home .

avatar van Zandkuiken
Heartbreaker is the soundtrack to the last ten minutes of any relationship you've ever watched crumble before your eyes omschrijven ze Heartbreaker op mooie wijze bij Pitchfork (dank Coentje). Persoonlijk ben ik zeker geen Ryan Adams-kenner, maar Heartbreaker vind ik toch wel een bijzonder album. Naast deze heb ik ook nog (het eveneens prima) Love Is Hell in huis. Twee weemoedige werkjes dus en ik vind me eigenlijk wel in Koekebakker als hij zegt dat een Ryan Adams in rock-modus wat plat gaat klinken (Met namen als Bryan Adams op de proppen komen is misschien iets té kritisch - Bryan Adams zou je uw ergste vijand nog niet in het aangezicht gooien - maar ver van de waarheid zit die uitspraak naar mijn gevoel niet). Grappig overigens, bertus99, dat je Neil Young aanhaalt, waarbij ik ook nog het meeste geraakt word door z'n ingetogener werk.
Heartbreaker was initieel een plaat waarvan vooral afzonderlijke songs het goed deden, eerder dan dat ik echt weg was van het geheel. Maar door deze een tijdlang van A tot Z te hebben gedraaid, vind ik nu het album in z'n geheel ook zeer sterk. Geen zwakke broertjes, maar m'n keel het hardste dichtknijpen doen Oh My Sweet Carolina, Call Me On Your Back Home (hoe desolaat!), de klassieker Come Pick Me Up, In My Time Of Need, het Dylaneske Damn Sam en de bloedmooie afsluiter Sweet Lil Gal.
Een donkere plaat vol pijn en - hoe kan het ook anders - hartzeer, maar ook ontredderde schoonheid en fabelachtige songs die misschien meer tristesse opwekt dan goed is voor een mens, maar met Heartbreaker als soundtrack valt er toch ook nog wat te genieten.

avatar van harm1985
Na Neil Young is Ryan Adams mijn favoriete artiest, niet voor niks staat deze plaat dan ook op de 2e plek van mijn top 10 (ik zet van elke artiest maar één plaat, de beste, in mijn top 10). De vergelijking met Neil Young is niet gek, gezien de productiviteit van de man (3 albums in 2005) en een keur aan onuitgebrachte nummers waar zelfs Neil Young nog jaloers op zou zijn. Ik heb Ryan Adams eerder ook al met Gram Parsons vergeleken, niet zo heel vreemd, want qua stem liggen ze niet gek ver uit elkaar.

De gelijkenis stopt daar niet, waar Gram Parsons de grondlegger is van de Country-Rock, daar is Ryan Adams verantwoordelijk voor de wederopstanding van Country-Rock rond de eeuwwisseling. Met Whiskeytown maakte hij al furore, met de albums Faithless Street, Strangers Alamanac en het pas in 2001 uitgebrachte Pneumonia, toen de band al uit elkaar was. Met dit album bevestigde hij zijn status alleen maar.

Nu had hij ook het geluk dat hij hulp kreeg van (jawel) Emmylou Harris op het nummer Oh My Sweet Carolina, één van de hoogtepunten op deze plaat en indirect een mooi eerbetoon aan Gram Parsons. Twee andere artiesten zijn prominenter aanwezig op deze plaat; Gillian Welch en David Rawlings. Rawlings schreef ook mee aan het nummer To Be Young, een nummer wat hij 9 jaar later zelf opnam voor het album Friend of a Friend. Welch is daarentegen de vrouwelijke stem die je door het album heen hoort, waaronder 'Lucy' op het nummer Shakedown on 9th Street.

Het hele album staat vol met pareltjes, van zoetgevooisde liedjes als Winding Wheel, tot balads als Why Do They Leave? en harde country rockers als Shakedown on 9th Street. Het nievau is zo ongelooflijk hoog dat Adams er zelf ook moeite mee had het weer te evenaren. De platenmaatschappij hielp hier ook niet in mee, zie bijvoorbeeld de perikelen rond Love is Hell en Suicide Handbook.

Pas in 2005 zou hij weer een album van dit formaat maken, Cold Roses en Jacksonville City Nights, dit keer met de Cardinals. Een paar van de nummers van dit album zou hij met die band live onsterfelijk maken tijdens een concert in de RAI, 26/11/2007, te weten: Why Do They Leave?, Bartering Lines en Shakedown on 9th Street.

Deze plaat is uitstekend voorbeeld van wat mij zo aanspreekt in zijn muziek: de melancholie (vergelijkbaar met die van Neil Young ten tijde van Harvest) verwoord in pakkende teksten gecombineerd met buitengewoon strakke melodieën, gitaarspel en zang. Mag in geen enkele country-rock collectie ontbreken.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ryan Adams - Heartbreaker (2000) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ryan Adams - Heartbreaker (2000)
Ryan Adams werd, voordat hij werd verguisd, jarenlang een muzikaal wonderkind genoemd en die status dankt hij vooral aan het weergaloze Heartbreaker uit 2000, dat met afstand zijn beste album is

Na een aantal roerige jaren met zijn band Whiskeytown begon de Amerikaanse muzikant Ryan Adams in 1999 aan een solocarrière, die in 2000 het prachtige debuutalbum Heartbreaker opleverde. Heartbreaker kreeg vorm na een aantal sessies met Gillian Welch en David Rawlings en werd uiteindelijk opgepoetst door producer Ethan Johns. Heartbreaker is een album waarop alles klopt. De instrumentatie is vooral ingetogen maar zeer smaakvol, Ryan Adams zingt mooi en met veel gevoel en de Amerikaanse muzikant heeft boven alles een aantal uitstekende en volstrekt tijdloze songs geschreven. Het leverde een van de mooiste rootsalbums van het huidige millennium op.

Ryan Adams was zeker geen nieuwkomer toen hij in de herfst van 2000 opdook met zijn solodebuut Heartbreaker. De Amerikaanse muzikant formeerde al in zijn tienerjaren de punkband The Patty Duke Syndrome, maar werd bekend met de alt-country band Whiskeytown, die hij tussen 1994 en 1999 aanvoerde. Whiskeytown zou uiteindelijk vier albums maken, waarvan met name het in 1997 verschenen Strangers Almanac moet worden gerekend tot de kroonjuwelen van de alt-country.

Na het uit elkaar vallen van Whiskeytown dook Ryan Adams samen met Gillian Welch en David Rawlings een studio in Nashville in en werd de basis gelegd voor zijn debuutalbum Heartbreaker. Later schoof topproducer Ethan Johns aan en brachten ook nog wat gastmuzikanten een bezoek aan de studio, onder wie Emmylou Harris, die bijdraagt aan een fraai duet.

Ryan Adams stond in zijn Whiskeytown tijd bekend als een grillig en wispelturig muzikant en die typeringen passen ook prima bij zijn solocarrière. Na Heartbreaker zou de Amerikaanse muzikant aan de lopende band albums maken, waarvan slechts een deel werd uitgebracht. Het zijn albums waarop Ryan Adams afwisselend koos voor Amerikaanse rootsmuziek en wat stevigere indierock, maar het niveau van Heartbreaker zou hij niet meer halen.

Ryan Adams werd een paar jaar geleden beschuldigd van seksueel overschrijdend gedrag, waardoor zijn carrière nagenoeg tot stilstand kwam. De Amerikaanse muzikant is diep door het stof gegaan en krabbelt langzaam maar zeker weer op, maar de recent verschenen remakes van albums als Nebraska van Bruce Springsteen, Revolver van The Beatles en (What’s The Story) Morning Glory? Van Oasis zijn nog lang niet van het niveau van Heartbreaker, dat wat mij betreft met afstand het beste album van Ryan Adams is.

Nu viel op Heartbreaker ook alles op zijn plek. De samenwerking met zowel Gillian Welch en Davis Rawlings als met Ethan Johns inspireerde Ryan Adams tot grootste daden en ook het einde van Whiskeytown en wat verloren liefdes inspireerden de Amerikaanse muzikant tot het schrijven van een serie uitstekende songs.

Op Heartbreaker staat de Amerikaanse rootsmuziek centraal en het is Amerikaanse rootsmuziek van het traditionelere soort. Ryan Adams schuurt op zijn debuutalbum heel af en toe tegen de rock ’n roll aan, maar ingetogen folk en country domineren met als hoogtepunt het samen met Emmylou Harris gemaakte country duet, dat herinnert aan de muziek die ze maakte met Gram Parsons. Ryan Adams maakte Heartbreaker vrijwel volledig met Gillian Welch, David Rawlings en Ethan Johns en dat geeft het album een wat intieme sfeer, waar het plezier van af spat.

Heartbreaker werd met louter superlatieven onthaald en gaf Ryan Adams de status van muzikaal wonderkind. Dat is misschien wat overdreven, maar op zijn debuutalbum steekt de Amerikaanse muzikant in een grootse vorm. Heartbreaker is een even tijdloos als eigentijds rootsalbum en het is een album vol geweldige songs.

Ryan Adams profiteert op Heartbreaker absoluut van de muzikanten die hem omringen op het album, maar de Amerikaanse muzikant eist zelf de hoofdrol op met zijn aansprekende songs en emotievolle zang op het album. Ryan Adams was ook hier wat in de ban de afgelopen jaren, maar Heartbreaker blijft een fantastisch album, dat de afgelopen 23 jaar alleen maar beter is geworden. Erwin Zijleman