The National - Sleep Well Beast (2017)

Label: 4AD

1. Nobody Else Will Be There (4:39)
  2. Day I Die (4:31)
  3. Walk It Back (5:59)
  4. The System Only Dreams in Total Darkness (3:56)
  5. Born to Beg (4:22)
  6. Turtleneck (3:00)
  7. Empire Line (5:23)
  8. I'll Still Destroy You (5:15)
  9. Guilty Party (5:38)
  10. Carin at the Liquor Store (3:33)
  11. Dark Side of the Gym (4:50)
  12. Sleep Well Beast (6:31)
4 albums naéén die elk hun charme hebben. (En dan heb ik "Alligator" nog niet in geheel beluisterd). Dat is groots. Ik kies liever niet, dat zou hen oneer aandoen. Deze hoort absoluut tot hun allerbeste werk. Niet in het minst omwille van het lichtjes experimentele karakter. Men verkent hier nieuwe wegen.

avatar van Misterfool
Mooie muziek. Hoewel ik High Violet beter vind, is deze meer elektronische benadering van de typische The National-melancholie ook erg interessant. I'll Still Destroy You vind ik- tot nu toe- het interessantste nummer op dit album. Verslavende muziek over verslavingen.

avatar van thetinderstick
Hele sterke plaat van The National na het licht teleurstellende Trouble Will Find Me. Ze zoeken weer -iets- meer het avontuur op. De verandering is miniem (iets meer electronica en experiment) maar net genoeg om deze plaat weer spannend te maken. High Violet bevatte een aantal prachtige hoogtepunten (daarnaast ook saaie momenten), maar Sleep Well Beast is consistenter en vooral gedurfder dan HV en TWFM.

En ja, 'Nobody Else Will Be There' (die broeiende spanning), "Day I Die", "The System Only Dreams In Total Darkness" (heerlijke gitaarsolo), "I'll Still Destroy You" (die drums! Een van hun allerbeste nummers) en "Carin At the Liquor Store" zijn ook zeker hoogtepunten uit hun oeuvre. Maar ook de 'mindere' nummers zijn hier echt wel de moeite waard: "Turtleneck" is een heerlijke rocker en "Born to Beg" heeft een mooie tekst. Het nummer "Sleep Well Beast" had zo van Radiohead kunnen zijn.

Sinds Boxer ben ik niet zo enthousiast geweest over een nieuwe van The National. Ergens had ik het ook niet meer van ze verwacht. Altijd fijn, als oude helden niet teleurstellen.

Mijn enthousiasme voor dit album is helaas was bekoeld na het concert. Meestal werkt dit andersom, maar helaas deze keer niet.
Heb ook niet meer de behoefte om m te spelen..

Wel jammer, zal wel tijd nodig hebben, maar live hoef ik ze niet meer te zien.

lennon schreef:
Heb ook niet meer de behoefte om m te spelen..

Wel jammer, zal wel tijd nodig hebben, maar live hoef ik ze niet meer te zien.

Dit heb ik ook. Ik vond ze live nogal tegenvallen. Vooral de zanger.

avatar van dumb_helicopter
Na verschillende keren luisteren, kan ik toch niet anders dan zeggen dat deze plaat een tegenvaller is. Ik ben zeer veel gewoon van The National, maar dit album vind ik qua niveau vergelijkbaar met SSFDL: enkele goede nummers, maar vooral redelijk wat nummers die me weinig tot niet kunnen grijpen.

The System Only Dreams in Total Darkness is natuurlijk top en zal sowieso binnen mijn top-10 van hen ooit terug te vinden zijn. Zowel de weergaloze gitaarsolo als de rustigere stukken. Carin at the Liquor store is ook zeer goed, maar dan ga ik al terug naar Guilty Party en Dai I Die die beiden erg mooie delen hebben, maar tevens ook wat mindere stukken. De rest van het album weet me vooralsnog niet bij te blijven.

Ik heb ingezet met een 3.5* en daar blijft het ook bij.

avatar van dix
dix
Gisteren opnieuw gedraaid, maar ik ben toch wat teleurgesteld in dit zoveelste meesterwerk van The National. De bliepjes zijn een eigentijdse toevoeging, maar ik hoor ook veel behoudzucht in de composities. Carin at the Liquorstore ... dat is gewoon je reinste zelfplagiaat. Alleen het titelnummer is een mooie stap vooruit maar al met al toonde Arcade Fire in 2017 méér lef dan The National hier met Sleep Well Beast doet.

En met mijn waardering in punten zakt ie ook nog eens nét onder gemiddeld 4.0 zie ik. Eigen schuld.

avatar van sj0n88
Wat fijn om eindelijk wat gelijkgestemden te vinden in de laatste reacties hierboven. Ik kon maar niet begrijpen dat ik als 'fan' maar niet werd gegrepen door dit album, en ik de ene na de andere lovende reactie en recensie te lezen. Ik had de hoop dat het concert me de pracht en praal van dit album zou doen inzien, maar daar werd eigenlijk bevestigd dat het overgrote deel van de nummers op dit album -voor The National-begrippen- pure middelmaat is.

Het wordt natuurlijk nergens slecht op dit album, maar van The National verwacht ik veel meer dan een handvol prachtnummers.

avatar van sierrra
sj0n88 schreef:

Wat mag dit meer dan wel niet zijn? Ik vind The National een prima band, maar de euforie van dat dit zulke uitzonderlijke muziek zou zijn is mij altijd al ontgaan.

avatar van sj0n88
Voor mij is dit wel uitzonderlijke muziek ja. En gezien de stemgemiddeldes op al hun albums ben ik lang niet de enige hier op MusicMeter. Er zijn maar weinig bands die mij een heel album lang nummer voor nummer weten te raken, maar The National doet dit op zowel High Violet als Boxer wel. Op dit album vind ik alleen 'Nobody Else Will Be There' en 'The System Only Dreams in Total Darkness' op dat niveau zitten.

avatar van KKOPPI
dix schreef:

Het is wat je lef noemt...wat mij betreft is het veel beter om bij jezelf blijven en tegelijkertijd geïnspireerd te zijn, dan 'lef' te hebben maar met een baggerplaat komen.

avatar van fish
Ik snap het niet...voor mij is The National de ontdekking van 2017. Met terugwerkende kracht door hun discografie aan het luisteren. Wat een wereldplaten. Maar daarbij valt ook op dat Sleep Well Beast toch echt tot hun beste gerekend mag worden, wat mij betreft. High Violet vind ik een goede tweede en Trouble Will Find Me een mooie derde. Maar waar die platen prachtige hoogtepunten hebben, vind ik Sleep Well Beast louter sterk. Elk nummer staat als een huis. Voor mij telt ook wel dat er iets meer uptempo in zit, wat steviger geluid, maar zonder aan emotionele kracht in te boeten. Een plaat met tranen en ballen, inzichtelijke en empathische lyrics, innovatieve ritmes en structuren. Een plaat waar ze naar toe zijn gegroeid.
Ben benieuwd naar wat er nog komen gaat.

Het moment van ontdekken zal vast meespelen.

Begin 2017 kwam ik ze ook pas voor t eerst tegen middels high violet, dat was dus mijn 1e. En die vind ik met terugwerkende kracht de beste, samen met Boxer. Dit is tot nu toe de minste voor me, mede door het teleurstellende concert. Muziek is deels beleving en ervaren... zo ontstaan favorieten denk ik..

Bij iedere plaat die zij uitbrengen neemt het geneuzel bij ze toe.
Ik kan er maar niet aan wennen, en er is niet één song van ze die blijft hangen in mijn kop.

Ray P Leak schreef:
Bij iedere plaat die zij uitbrengen neemt het geneuzel bij ze toe.

Wacht maar tot je verkering krijgt of dat het uit raakt!

Mjuman schreef:

Wacht maar tot je verkering krijgt of dat het uit raakt!

Als zij het uitmaakt zet ik Hazes op.

Ray P Leak schreef:

Als zij het uitmaakt zet ik Hazes op.

Ja, da's pas echt muziek om te janken. Hiervan val je eerder in slaap. Overigens snap ik een deel van je kritiek wel. Zelf aangehaakt bij Boxer, heb ik deze gekocht op mooi blauw vinyl, tegen een schappelijk prijs in Trier - gaandeweg neemt echter de afkeer wel toe; braaf en saai. Toch een van de populairste hedendaagse bands op MuMe - beats me

avatar van El Stepperiño
Wat is dit toch een fantastische groeiplaat gebleken. Mijn gevoel bij deze laatste van The National is zo gegroeid dat ik het nu de beste van allemaal vind. En ja, dat wil wat zeggen!

Nu al zin in hun optreden op BKS, de eerste keer dat ik ze live mag gaan aanschouwen.

avatar van sillus
Tot mijn verbazing blijft dit album maar groeien... in het begin wilde dit album maar niet pakken. Waar je bij trouble wil Find you eigenlijk alleen maar minder zin hebt om deze op te zetten. Is dat bij dit album het tegenovergestelde. Favorieten tot nu toe: empire line en ill still destroy you.