The National - Sleep Well Beast (2017)

Label: 4AD

1. Nobody Else Will Be There (4:39)
  2. Day I Die (4:31)
  3. Walk It Back (5:59)
  4. The System Only Dreams in Total Darkness (3:56)
  5. Born to Beg (4:22)
  6. Turtleneck (3:00)
  7. Empire Line (5:23)
  8. I'll Still Destroy You (5:15)
  9. Guilty Party (5:38)
  10. Carin at the Liquor Store (3:33)
  11. Dark Side of the Gym (4:50)
  12. Sleep Well Beast (6:31)
avatar van HugovdBos
Een nieuwe van The National, als het niveau van de afgelopen albumserie kan worden vastgehouden dan kunnen we weer een mooie plaat tegemoet zien. De eerste single belooft alvast veel goeds, inhoudelijk kenmerkend voor de stijl van de band, maar de gestage ontwikkeling in klanken spreekt mij het meest aan. Ben benieuwd.

avatar van dix

Ja.

avatar van Môrthul

Uiteraard.

avatar van Mathough
Eerste single klinkt veelbelovend zeg!

Gaan we hier nou met z'n allen vier maanden lang naar uitkijken?

Absoluut. Zeker na het horen van de eerste single

avatar van Johnny Marr
Fantastische eerste single, blijft al direct in m'n hoofd nazinderen. Toch hoop ik dat ze niet direct al het beste nummer van het album hebben vrijgegeven, en dat de rest dus nóg beter is.

avatar van VladTheImpaler
Hier heb ik zoveel zin in! Ik heb het vertrouwen dat ze 'gewoon' weer een top album kunnen maken.

avatar van Renoir

avatar van dix
dix
Renoir schreef:
En met z'n allen op 25 oktober naar het concert in AFAS Live?

AFAS is de nieuwe naam van de Bierhal? Ik moest even googlen. Mooi, strak hoesje overigens. Ik heb altijd al gevonden dat die lui van The National er uit zien alsof ze zó bij een architectenbureau zijn weggelopen.

Eindelijk! Ik ga mijzelf alvast uitleven op de f5-toets.

avatar van 1980Joost
Renoir schreef:
En met z'n allen op 25 oktober naar het concert in AFAS Live?

Ik ben zo'n nerd die ook kaartjes voor Hamburg gaat proberen te scoren..

avatar van Venceremos
Waarom zingen zangers van dit soort bandjes altijd met een gekwelde keel?

avatar van Manfield
De single is meer dan top. Maakt me weer erg nieuwsgierig. Klinkt me toch weer als een kleine vernieuwing in de oren. Tof!

avatar van blur8
The System Only Dreams in Total Darkness klingt heel vertrouwd, met een nieuw gitaargeluid.
De Solo staat bijna los van de rest van de song. wel veelbelovend voor de rest.

avatar van coldwarkids
Niet erg onder de indruk.

avatar van JVT
JVT
Met zo een single maak je iedereen wel heel benieuwd naar de nieuwe plaat. Echt genieten, ook lekker dat het wat steviger klinkt.

avatar van Don Cappuccino
Echt enthousiast word ik nog niet van The System Only Dreams in Total Darkness, maar ik ben blij dat ik weer een wat meer opverende The National hoor. Trouble Will Find Me is een mooi album, maar daar zou ik echt geen voortzetting van hoeven.

avatar van Leeds
Don Cappuccino schreef:

Je bent niet de enige. Ik hoop dat ze toch een wat andere richting zullen uitgaan. Anders durf ik wel eens af te haken.

avatar van Outlaw104
Turtleneck en Day I Die is wel een live versie van te vinden op YouTube. Die laatste speelden ze notabene op Down The Rabbit Hole in 2016.

avatar van AOVV
Behoorlijk goeie single van The National, een band waar ik niets minder van zou verwachten. Een aantal typische aspecten van de sound van The National zijn te horen in het nummer, maar er worden toch ook weer enkele accenten verlegd.

Niet zo verpletterend als de nieuwe van The War on Drugs, maar desalniettemin; interessant!

avatar van Grizzly Bear
Klinkt wel weer lekker, dat nieuwe nummer!

avatar van sbstnptrs
Same but different. I like it!

avatar van blur8
AOVV schreef:
... Niet zo verpletterend als de nieuwe van The War on Drugs........

gaan we Thinging of a Place vergelijken met the System Only Dreams ?
Dan wint the National toch glansrijk met meer dynamiek in 4 minuten dan de uitgesponnen voortkabbelende Drugs-song die eigenlijk gebaseerd is op een goede gitaarsolo.

Misterfool
Weet je..... soms kun je juist door scenes uit te rekken een heel ander gevoel aan een verhandeling geven. Zowel Tarkvosky als Von Trier beheersen die techniek uitstekend. Waarom zou dat muzikaal niet evenzeer kunnen werken. De traagheid van Thinking Of A Place doet me net iets meer dan de paranoia van The System only Dreams in Total Darkness. Het naast elkaar zetten van die twee nummers is overigens een gevalletje appels met peren vergelijken, maar ach....

avatar van Zoute Popcorn
Ik ben niet direct overtuigd door hun eerste single. Maar goed, de eerste single van hun vorige plaat (Demons) overtuigde mij destijds ook niet echt. En dat album viel uiteindelijk heel goed bij me in de smaak.

avatar van jellecomicgek72
8 september pas.. Jezus!

avatar van Manuel
Ik zie een vrouw op die hoes, wie is dat?

avatar van coldwarkids
Hopelijk is dit het lelijke eendje van het album en is de rest boven maat!