The National - Sleep Well Beast (2017)

Label: 4AD

1. Nobody Else Will Be There (4:39)
  2. Day I Die (4:31)
  3. Walk It Back (5:59)
  4. The System Only Dreams in Total Darkness (3:56)
  5. Born to Beg (4:22)
  6. Turtleneck (3:00)
  7. Empire Line (5:23)
  8. I'll Still Destroy You (5:15)
  9. Guilty Party (5:38)
  10. Carin at the Liquor Store (3:33)
  11. Dark Side of the Gym (4:50)
  12. Sleep Well Beast (6:31)
avatar van Johnny Marr
coldwarkids schreef:
Hopelijk is dit het lelijke eendje van het album en is de rest boven maat!

Hopelijk is dit niet direct het geniaalste nummer van het album want dat zou ook best kunnen!

avatar van VladTheImpaler
Bij The National weet je altijd dat je een album krijgt waar iedereen zo zijn eigen favorieten heeft. Dat is altijd al een kracht geweest van The National albums. Ik heb dus helemaal geen vrees dat de rest minder zal zijn.

Grote fan van Trouble Will Find Me (meer dan van het teveel richting stadionrock neigende HV) maar Demons was een flauwe en generieke eerste single, vreesde toentertijd dat The National de bal helemaal ging mis slaan. Gelukkig was Demons uiteindelijk samen met Heavenfaced het minste nummer van TWFM.

Dan is deze nieuwe duidelijk een pak beter: herkenbaar maar met voldoende nieuwe ingrediënten (die gitaarsolo) en een wat lossere vibe en productie dan hun output van de laatste jaren.

avatar van dix
dix
Morinfen schreef:
.... samen met Heavenfaced ...

Gewéldige opwindende eerste single. Meteen een nieuwe topper.

Hun vorige plaat was toch minder mijn ding op "I Need My Girl" na. 't Is te zeggen, ik heb nooit moeite gedaan om heel het album te checken op de singles na. Als die wat tegenvallen, krijg je minder goesting. De goesting lijkt bij de nieuwe single wel terug te zijn! ("High Violet" vind ik 1 van de beste platen aller tijden).

avatar van Premonition
Hopelijk een beter album dan TWFM, dat was na High Violet toch wel een teleurstelling. De eerste single overtuigt me nog niet.

dix schreef:

Klinkt als U2 en wanneer net voor het eind zoveel mogelijk woorden erbij gesleurd worden die rijmen op "eezer" sterf ik altijd een beetje vanbinnen.

avatar van SébastienY
De eerste vijftien seconden denk ik dat ik naar Linkin Park luister. Gelukkig gaat dat gedacht snel uit mijn hoofd.

avatar van sj0n88
gerre schreef:

Hun vorige plaat was toch minder mijn ding op "I Need My Girl" na.

Zoveel fantastische nummers op hun laatste plaat aan te wijzen en dan noem jij het ontzettend zeikerige "I need my girl" als positieve uitzondering. Bijzonder... Maar smaken verschillen natuurlijk.

De nieuwe single wekt vanzelfsprekende veel van mijn interesse. Het lijkt wel alsof ze iets nieuws aan hun sound hebben toegevoegd. Ik denk dat het tijd wordt om alvast tickets voor hun concert in Afas Live te bestellen.

Wanneer nemen ze nou is een plaat op die wel goed klinkt... Eerste nummer is wel aardig.

avatar van Gretz
Renoir schreef:
En met z'n allen op 25 oktober naar het concert in AFAS Live?

Ik heb al kaarten voor Brussel (Bozar 30/10), ik hoop er vrijdag ook nog 1 te kunnen vinden voor Amsterdam.

avatar van Gretz
Iedereen die met enige regelmaat naar The National luistert op Spotify heeft vanochtend als het goed is een mailtje gekregen van Spotify met daarbij een link naar de presale voor onder andere Brussel en Amsterdam!

avatar van 1980Joost
Ik heb een pre-order van de LP gedaan. Daar zat ook een link en code bij voor de presale van het AFAS concert op 25-10. Al 4 kaartjes binnen. better safe than sorry.

avatar van coldwarkids
Fantastisch nummer dat The System Only Dreams in Total Darkness. Ze blijven in topvorm!

Nog 3 maanden wachten... Op basis van de eerste single, wat live-opnames van nieuw werk en de albumtitels, verwacht ik hun stevigste album ooit en dat bevalt me wel

Yann Samsa
Na een eerste luisterbeurt zit (het refrein van) dat vrijgegeven nummer reeds in mijn koppeke. Meestal is dat, voor mij, geen goed teken. Geen slecht nummer verder maar wat ik wat jammer vind, is dat Matt het refrein niet zingt. Typische The National melodie, maar het mist de melancholische korrel.

avatar van 1980Joost
Yann Samsa schreef:

Ik kan je verzekeren dat het Matt is die het refrein zingt

Yann Samsa
Dan zingt hij het niet goed

avatar van Johnny Marr
Dan zingt hij het niet goed

Vreemd, ik herken er geen andere stem in.

avatar van Screenager
Interessante eerste single. Stellen echt zelden teleur. Krijg er zowaar een beetje een EL VY gevoel bij.
Yann Samsa schreef:
maar wat ik wat jammer vind, is dat Matt het refrein niet zingt.

Klinkt toch wel duidelijk als Matts hogere stem imo. Hij gebruikt die ook wel regelmatig. Maar het kan natuurlijk wel zijn dat je zijn diepere stemgeluid verkiest

avatar van sj0n88
Ik vind het wel weer tijd voor een nieuwe single The System Only Dreams in Total Darkness is inmiddels helemaal geland bij mij. Erg sterk nummer en leuk dat ze in dit nummer wat meer 'gitaargeweld' dan gewoonlijk hebben verwerkt. Zouden ze dit doorzetten in de rest van het album?

avatar van blur8
Nieuwe single. Nee, nergens voor nodig. Zie de laatste voorbeelden waarbij alle beste songs als aperitief al zijn weggegeven, en waarmee het album enigzins tegen valt. De single was goed genoeg voor de ticketverkoop van de concerten. Nu gewoon wachten op het totaalpakket. desnoods enige maanden.

blur8 schreef:

Hier sluit ik me er bij op aan. De single is meer dan geland bij mij en hier wil ik nog wel ff rustig van kunnen genieten. Inmiddels kaarten bemachtigd voor AFAS Live! Kan nu al niet wachten. Al gezien in 2007 in de Melkweg en 2015 op Lowlands. Boxer blijft natuurlijk wel hun meesterwerk.

avatar van coldwarkids
Zojuist het concert live in Parijs aan het bekijken vanaf Pitchfork live. Man man man wat is dit toch prachtig. Nieuw werk gehoord en werkelijk pr-achhh-tig. Guilty Party is nu al mijn favoriet. Heb nog eens de studio versie niet gehoord! 26 oktober ben ik er lig bij.

avatar van blur8
Maar liefst 9 nieuwe songs in een geïnspireerde live setting, bloedmooi.
Ben nu al zwaar onder de indruk. Walk It Back !!!

avatar van Nestul
Linkje voor de luie medemens: The National | Pitchfork Live - YouTube - bit.ly. Nieuwe nummers klinken inderdaad veelbelovend. Mooie uitvoering ook van Daughters of the Soho Riots!

avatar van chevy93
coldwarkids schreef:
Prachtig, die subtiele blazer(s) in Guilty Party.

chevy93 schreef:
Prachtig, die subtiele blazer(s) in Guilty Party.

Klopt. Hopelijk is dit ook zo subtiel te horen op het album.

avatar van Boris1
Jezus, wat een verschrikkelijk mooie nummers, zeg!
Walk it back en Guilty party zijn ronduit fantastisch!!