Dire Straits - Brothers in Arms (1985)

Label: Vertigo

1. So Far Away (5:12)
  2. Money for Nothing (8:26)

met Sting

3. Walk of Life (4:12)
  4. Your Latest Trick (6:33)
  5. Why Worry (8:31)
  6. Ride Across the River (6:57)
  7. The Man's Too Strong (4:40)
  8. One World (3:40)
  9. Brothers in Arms (6:59)
avatar van vielip
Behoorlijk eens met bovenstaande opmerkingen over Money for nothing en So far away. Het intro van Money for nothing is fenomenaal! Ik weet nog dat ik dat als klein ventje ergens voor het eerst hoorde. Ik was behoorlijk onder de indruk. Om niet te zeggen betoverd. Die drums! Maar het verdere verloop van het nummer is in de albumversie veel en veel te lang. Dan is de single versie een stuk beter te behappen vind ik. Wat So far away betreft; ik vind het nummer best prima. Alleen is het geen opener van een album. Had het nummer wat beter gepositioneerd op het album en het was veel beter tot z'n recht gekomen voor mijn gevoel.

avatar van little lion man
Heer Hendrik schreef:
Volgens mij heb ik So far away hier al eens bestempeld als de saaiste opener ooit.

Nog saaier dan Calling Elvis?

avatar van gaucho
Ik heb het geloof ik al eens eerder geschreven: ik vind veel nummers op de CD-versie van dit album sowieso te lang. Met name Money for nothing, wat ik verder een prima rocknummer vind, en Why worry. Die laatste is in aanleg een mooie ballade met een fantastische instrumentatie, maar door het uit te rekken tot acht minuten, wordt het echt slaapverwekkend.

Het was natuurlijk een tijdsbeeld: om de koper van het ontluikende fenomeen compact disc nog meer waar voor hun geld te geven, stonden hier enkele nummers op in aanmerkelijk langere versies dan op de LP. Maar voor mij werkt dat hier niet. Ik verkies van BIA echt de LP-versie, al is die verder nooit op CD verschenen. Maar daarop komen de nummers, juist door hun kortere en dus puntiger uitvoeringen, beter tot hun recht dan op de uitgesponnen CD-versie.

Ride across the river was aanvankelijk een nummer dat ik een beetje over het hoofd heb gezien. Maar sommige andere nummers, met name de singles, heb ik inmiddels zo vaak gehoord dat ze gaan vervelen. En kijk, inmiddels ben ik zover dat Ride tot mijn favorieten van dit album is gaan behoren, samen met het nog altijd onverwoestbare titelnummer.

avatar van Heer Hendrik
little lion man schreef:

Nog saaier dan Calling Elvis?

Jawel hoor...Calling Elvis vind ik helemaal niet saai.

Lang vond ik dit populaire Brothers In Arms een net wat mindere plaat van Dire Straits. Over het geheel genomen dan. Een aantal nummers vond ik namelijk of (net) te poppy of (net) te saai. Ik gaf toch de voorkeur aan een echte Dire Straits song als Your Latest Trick. Inmiddels vind ik de poppy nummers toch wel aardig en de wat saaie nummers best wel mooi. Misschien omdat ik een ouwe lul ben geworden?

Er staan natuurlijk flink wat goede nummers op dit album. Zoals Money for Nothing met die fantastische opening en eindelijk weer een rockende Sting. Het prachtige Your Latest Trick, het mooie Why Worry, het fraaie Ride Across the River en de klassieker en titelsong Brothers In Arms. Het wordt allemaal weer fraai gespeeld en mijn LP uit 1985 klinkt als een klok. Dus toch een prima album van Dire Straits concludeer ik nu, heel wat jaartjes later. Ik zie dat ik niet de enige ben: dit album steeg de afgelopen 14 jaar alleen maar in waardering hier op MM.

avatar van Funky Bookie
Funky Bookie schreef:
Misschien toch wel mijn favoriete DS album dankzij de grote hits. Het titelnummer en Money For Nothing zijn m.i. de beste DS tracks, daarom 4*.

Dit neem ik terug. Ik was verblind door de hits.
Making Movies is sowies beteren Communiqué minimaal gelijkwaardig.
Half puntje aftrek.

nissenmikemmp
Heel mooi album. van Begin tot eind.
Mijn favoriete nummers zijn Your Latest Trick en Why worry.