Dire Straits - Brothers in Arms (1985)

Label: Vertigo

1. So Far Away (5:12)
  2. Money for Nothing (8:26)

met Sting

3. Walk of Life (4:12)
  4. Your Latest Trick (6:33)
  5. Why Worry (8:31)
  6. Ride Across the River (6:57)
  7. The Man's Too Strong (4:40)
  8. One World (3:40)
  9. Brothers in Arms (6:59)
avatar van Roxy6
Aan de reacties die Bikkel2 plaatst bij deze discussie hecht ik meer waarde, ze zijn inhoudelijk en goed onderbouwd. (en ik begreep uit eerdere berichten elders dat hij zeker over drummers en percussie het nodige weet...)

Wat mij tegen de borst stuit is bepaalde schoolplein-achtige vergelijkingen, van wie is en wie heeft de grootste, nou lekker belangrijk....

Ik tracht diverse acts op andere merites te beoordelen: eigenheid, originaliteit, goede signature, passie, compositorische kwaliteit, enige diepgang, sfeer, productiekwaliteit etc. daardoor is mijn smaak ook breed en is er genoeg afwisseling voor iedere mood en ieder moment.

Roxy6 schreef:

Ik snap waarom Bikkel een "like" plaatst bij dit bericht - hoeveel mensen nemen drummers doorgaans serieus (Moon the Loon, Ginger Baker bijv)? Vraag eens aan een drummer waarom ie standaard een schroevendraaier bij zich heeft?

Ik moet de anderes merites nog vinden om deze band/dit album nog te beoordelen. Dire Straits en passie - ik pleurde zowat van mijn stoel en moest hieraan denken https://www.youtube.com/watch?v=sCYxHr2O7Q8

avatar van Roxy6
k dacht al even waar blijft Mjuman

Hopelijk niets bezeerd bij het van de stoel pleuren...

En Ja enige passie heb ik bij mezelf wel bespeurd in de afgelopen vele jaren wanneer ik luisterde naar o.a. The Sultans of Swing, maar ook naar Tunnel of Love en Brothers in Arms.
Niets menselijks is ons vreemd.....

avatar van Tony
Roxy6 schreef:
Dat Knopfler een van de allergrootste gitaristen met een volstrekt eigen signature is, dat hoeft hij niemand op deze aardbol meer te bewijzen. En al zeker niet aan die twee studio-hobbyisten...

Eh, dat is toch het hele punt? En dat het 'm niet is gelukt?

Roxy6 schreef:
En buiten de artistieke erkenning is zijn bankrekening beduidend beter gevuld...

Commercieel succes, da's nou niet het sterkste argument, he? Die wedstrijd is gewonnen door Michael Jackson, Elton John, Mariah Carey, Celine Dion, Neil Diamond etc. Zullen we die kant maar niet opgaan?

Roxy6 schreef:
Ik denk dat hij dus met veel meer genoegen terug kijkt op zijn vele andere bijdragen.

Lijkt me evident, zijn ervaringen bij Steely Dan hebben hem tenslotte niet veel genoegen opgeleverd.

Roxy6 schreef:
Ik vind het infantiel, waarvan acte.

En het schoolplein komt ook nog voorbij. Toe maar. Die 6 in Roxy6 slaat toch niet op je leeftijd, he?

avatar van Roxy6
zit er ook een stop-knop op jou Tony?

avatar van Mjuman
Ik dacht al even waar blijft Mjuman

Hopelijk niets bezeerd bij het van de stoel pleuren...

En Ja enige passie heb bij mezelf wel bespeurd in de afgelopen vele jaren wanneer ik luisterde naar o.a. The Sultans of Swing, maar ook naar Tunnel of Love en Brothers in Arms.
Niets menselijks is ons vreemd.....

Ik had nooit veel met Dire Straits - het debuut is me ooit aangesmeerd als "new wave" (net als trouwens het debuut van Mink DeVille - imo niet een klasse, maar een halve school beter) en dat werd niet beter toen bij de begrafenismis van een dierbare als laatste Brothers in Arms werd gespeeld. Loodzwaar was dat toen

[quote]Mjuman schreef:

Nou het feit dat je dierbare zo'n goede smaak had moet toch wel enige verlichting in de rouwverwerking hebben gebracht

Maar we vinden elkaar bij Mink (Willy) deVille,!!! Die ons ook veel te vroeg is ontvallen....
maar ons wel achterlatend met een superieur oeuvre.... Where Angels fear to tread...

avatar van Tony
Roxy6 schreef:
zit er ook een stop-knop op jou Tony?

Vooruit dan

Mjuman schreef:
(...)en dat werd niet beter toen bij de begrafenismis van een dierbare als laatste Brothers in Arms werd gespeeld. Loodzwaar was dat toen

Roxy6 schreef:

Het was meer dan 25 jaar geleden en de persoon in kwestie was nog geen 40 (activeer je brein 'ns). Geen idee wat je beoogde met je rare kletspraat maar onkies was het zeker en macaber eigenlijk ook wel. Mensen kunnen van smaak verschillen, so be it - maar de superioriteit van je eigen smaak op deze wijze willen adstrueren is echt niet pluis! Daar laat ik het verder bij.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
En mag het vanaf nu weer over het album gaan? Deze gesprekken waaien alle kanten op, behalve de juiste windrichting.

avatar van Running On Empty
Running On Empty schreef:
Iemand toevallig de Abbey Road Half Speed Mastering 2LP van Brothers In Arms in huis ??

Gewoon benieuwd hoe die klinkt.

Heb zelf de SACD en die klinkt erg goed.

Iemand deze vinylversie ?

avatar van ABDrums
Vandaag na een poos weer eens geluisterd naar dit album. Conclusie: een commercieel, gezapig, mierzoet en slaapverwekkend album.

De meeste kritiek die al op dit album gespuwd is deel ik en hoef ik niet nogmaals te herhalen. Korte samenvatting: de eerste zes nummers zijn ronduit saai, langdradig en slaapverwekkend.
Is er dan helemaal niets goeds aan deze nummers? Nee: de riff in Money For Nothing, alom bekend, is uiteraard uitstekend, alleen wat jammer dat de heren denken dat 8:30 minuten een goede keuze was. Daarnaast kan zelfs ik op zijn tijd nog wel eens naar Walk of Life luisteren en mij er niét aan storen, maar dat is echt een unicum.

The Man's Too Strong is daarnaast een prima nummer, met een aantrekkelijke western-vibe.

Ik ben dan wel weer erg fan van het titelnummer, wat ondanks de vele draaibeurten op verscheidene radiostations door de jaren heen toch echt een prachtig nummer is en blijft.

Al met al heel teleurstellend. In mijn herinnering is dit altijd een prima album geweest, maar niets blijkt minder waar. 2.5*, omdat The Man's Too Strong een leuk nummertje is en omdat het titelnummer een klassieker is.

avatar van Queebus
Er valt weinig over dit album te melden wat niet eerder gezegd of geschreven is. Brothers In Arms hoefde ik aanvankelijk niet te kopen in 1985 want mijn zusje had hem op lp, dus gekopieerd op cassette. Inmiddels de elpee, cd en remaster cd uit 1998. En natuurlijk te beluisteren via Spotify en Qobuz. Herinner me nog dat So Far Away de eerste single was maar met Money For Nothing op MTV was het succes niet meer te stoppen. Fenomenale clip trouwens, en dat geldt ook voor de titelsong.

Brothers In Arms is een fijne, sfeervolle album met eigenlijk alleen maar goede nummers. Zelfs Why Worry in de volgens sommigen véél te lange uitvoering kan me bekoren. Dat Brothers In Arms gebruikt is als aanjager voor de verkoop van de cd-speler is voor mij meer een kwestie van het juiste album op het juiste moment. En de link met Philips natuurlijk.

Dat het niet hun beste album is vind ik niet interessant. Dire Straits piekte met Brothers In Arms qua succes. Artistiek met Making Movies. Het zijn allebei prima albums. Blij dat Dire Straits niet één slechte of matige album heeft gemaakt, dat is al een prestatie op zich.

avatar van VDB79
Queebus schreef:

Klopt

avatar van Minneapolis

avatar van Dirkrocker
Voor Dire Straits zelf was dit het album met de meeste succes. Ik denk dat ik zo,n nummer of 5 van dit album ook nog regelmatig op de radio hoort. Misschien dat ik hem daarom net iets minder vaak draait als zijn voorgangers. Verder prima plaat. Idd money for nothing gaat te lang door op de album versie, maar dat is al meerdere malen aangegeven lees ik, maar die mening deel ik dus ook. The man to strong is wel een van me lievelings nummers, heerlijk dat rustige country en dan het refrein bam knalt erin.

avatar van Funky Bookie
Funky Bookie schreef:

Dit neem ik terug. Ik was verblind door de hits.
Making Movies is sowies beteren Communiqué minimaal gelijkwaardig.
Half puntje aftrek.

Nu ik ze alledrie weer eens herbeluister, kom ik toch weer terug bij mijn eerste conclusie. Halfje erbij weer.