The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)

Jazz
Label: Columbia

1. Blue Rondo a La Turk (6:44)
  2. Strange Meadowlark (7:22)
  3. Take Five (5:24)
  4. Three to Get Ready (5:24)
  5. Kathy's Waltz (4:48)
  6. Everybody's Jumpin' (4:23)
  7. Pick Up Sticks (4:16)
avatar van hank2
Dank u zeer ! Nog meer tips voordat ik mij er verder in verdiep?

Jouw tip klinkt op het eerste gehoor in ieder geval al heel erg goed!

avatar van Lexcoaster
Heerlijk album dit. Heb het nu opstaan ter ere van drummer Joe Morello, die pas geleden overleden is. Hij was op dit album, en zowat alle andere Brubeck albums, te horen.

Drummerworld: Joe Morello

Zorin
Joe Morello (en Paul Desmond) ; Take Five blijft duidelijk mijn (all-time) favorite. Mooi ook hoe hier met maatsoorten door elkaar gespeeld wordt.

avatar van Lexcoaster
Maatsoorten door elkaar? Andere songs misschien, maar niet Take Five. De naam zelf refereert al naar de maatsoort...

Zorin
Ja, 5/4 . Ik bedoelde dat er met verschillende maatsoorten/ritmes 'gespeeld' wordt op het album zelf (voor de duidelijkheid).

avatar van Lexcoaster
Dat klopt. Misschien een hint voor moderne pop/rock muzikanten om met dat soort muzikale ingevingen eens aan de slag te gaan..

Misterfool
heerlijk album , met name opener blue rondo weet hier goed te vallen. Maar ook strange meadowlark en kathy's waltz zijn favorieten. Mij iets te lichtvoetig om echt een meesterwerk te zijn, maar zeker zeer genietbare topnummer.

avatar van Metalhead99
Doordat het New York Ska-Jazz Ensemble afgelopen vrijdag 'Take 5' speelden, herinnerde ik me weer dat ik deze nog steeds eens moest beluisteren. Een heerlijke jazz plaat, waarvan vooral Take Five en Kathy's Waltz erg sterke nummers zijn. Zeker de moeite voor de liefhebbers.

avatar van wibro
Als ik aan Dave Brubeck denk dan denk ik onmiddellijk aan "Take Five". Een tijdloos en ontzettend mooi nummer dat mij nog nooit verveeld heeft. Voor het eerst hoorde ik dat nummer in november 1961 toen het in de UK top 20 een hoge positie innam. Al weer zo'n 50 jaar geleden dus. Het album "Time Out" heb ik een paar maanden geleden in zijn geheel voor het eerst gehoord. De CD lag bij de FRS voor € 5,00 in de uitverkoop. Een koopje achteraf. "Time out" is een prima en zeer sfeervol jazz album van de inmiddels 90-jarige Dave Brubeck.

avatar van AOVV
Goeie plaat van The Dave Brubeck Quartet, met 'Take Five' natuurlijk als bekendste nummer. Maar ook het openingsnummer is ontzettend mooi. Bovendien bevalt de algehele sfeer me wel.

avatar van Stijn_Slayer
'Blue Rondo a La Turk' is ook mijn favoriet. Het nummer klinkt eigenlijk een stuk complexer dan het daadwerkelijk is. Ik ben er eens mee gaan stoeien op m'n keyboard. In feite een heel eenvoudige compositie, maar met een afwijkend ritme en ook een 9/8 maatsoort.

Vind de verscheidene live versies die Keith Emerson over de jaren gebracht heeft nog iets sterker. Daar zit meer pit in.

IJsbergsla
Als eerbetoon aan deze zojuist overleden man weer eens uit de kast gehaald.
Legendarisch album met een topverkoop. Ongekend voor een jazz album.
Dave R.I.P.

avatar van wibro
Ook ik heb dit album als eerbetoon aan de gisteren overleden Dave Brubeck weer eens beluisterd. "Take 5" is en blijft een uitstekend nummer dat nooit verveelt. Het behoort voor mij tot de grote klassiekers van de jazz.

R.I.P. Dave Brubeck

avatar van Droombolus
Mijn eerste reaktie was: Fuck, leefde die nog dan ? Maar m'n vader is ouder en die leeft ook nog. Zo relatief is het leven ....

Ik ben zo'n beetje opgegroeid met Take Five. Magies nummer uit een andere wereld vond ik het, in vegelijking met de ( andere ) muziek die er uit de radio kwam dan toch ........

Deze plaat gaat volgende week als eerbetoon de wissellijst in .... RIP Dave !

avatar van Soledad
De man was al oud natuurlijk. Maar geweldig dat hij ook bleef optreden tot zo'n hoge leeftijd. Ik heb zijn muziek nooit echt kunnen appreciëren, maar Brubeck was een echte jazzmuzikant: iemand die zijn hele leven met zichtbaar plezier aan de jazz weidde.

RIP

avatar van Vinokourov
De hele tijd zit ik na te denken: waar ken ik toch dat nummer Take Five van? Misschien van zo'n chille Grolsch-reclame van een aantal jaren terug? Het zou er in ieder geval goed bij passen. Hoe dan ook, ik vind dit echt een tof jazzalbum met veel piano. Muziek met dat laatste instrument kan bij mij eigenlijk nooit stuk. Naast Take Five klinken de andere tracks ook goed tot supersterk, beetje filmsoundtrack-achtig ook.

avatar van Slowgaze
Het zat in elk geval in de radioreclame voor een bank of verzekeraar, kan wel voor de SNS-bank geweest zijn. Ik kan er nu ook zo snel niet op komen waar die reclame precies voor was, maar die komt nog wel eens voorbij op Radio Gelderland.

avatar van Kronos
Momenteel is dit album aan de beurt in het topic 1001 albums.

Take Five zal wel bijna iedereen kennen denk ik. En Blue Rondo a La Turk minder maar is toch ook vrij bekend. Leuke nummers, al vind ik ze wat te lichtvoetig om echt te beklijven. In ieder geval uniek dat een instrumentaal jazzalbum zulke hits voortbrengt.

avatar van spinout
Dankzij dat boek, 1001 albums, heb ik deze beluisterd. Het openingsnummer en "Take Five" konden mij zeer wel bekoren. De rest een heel stuk minder.

avatar van Ronald5150
Zeer smaakvol album, dit ”Time Out” van The Dave Brubeck Quartet. ”Take Five” is wereldwijd bekend, zelfs onder de niet jazz- kenners en/of -liefhebbers. En dat zegt toch wel wat. Brubeck maakt het op ”Time Out” niet al te complex. Ik denk dat hierdoor het album zo bekend is. Dat neemt niet weg, ondanks de toegankelijkheid, dat op ”Time Out” gewoon uitstekend wordt gemusiceerd. De liedjes zijn niet ellenlang en dat komt de luisterbeleving ten goede. Gewoon goede jazzcomposities met een kop en een staart. Het pianospel valt me het meeste op. Bijzonder fraai, smaakvol en warm. Het is de lijm die alles bij elkaar houdt. ”Time Out” is een jazzalbum om heerlijk op te ontspannen, mooie melodieën, spannende maatwisselingen en prima instrumentatie. ”Take Five” is en blijft tijdloos, maar de rest van ”Time Out” vind ik net zo genietbaar.

Time Out is veel meer dan een lichtvoetig en sfeervol jazzalbum met een grote hit en bekend nummer (Take Five natuurlijk). Het is ook een bijzonder sfeervol album, waar uitstekend op gemusiceerd wordt. En inderdaad valt mij ook de piano op: die is werkelijk buitengewoon goed. Maar ja, alle musici zetten hier hun beste beentje voor en het plezier spat van de LP af.
Naast het fijne Take Five is ook Blue Rondo A La Turk, de openingssong enigszins bekend en ook erg goed. Maar dat gaat ook op voor het derde nummer van Side One Strange Meadowlark. Zo heb je een wel erg goede LP-kant. Side Two is ook bepaald niet slecht. Hoogtepunten daar zijn de echt prachtige Kathy's Waltz & het prettige Everybody's Jumpin'. Slotnummer Pick Up Sticks 'loopt heel lekker', ook vanwege een prima swingende bas. Dit Time Out is zo voor mij wel een meesterwerk uit de Jazz historie.

avatar van SlodderVos
Wat mij betreft méér dan 5 sterren. Was destijds een doorbraak op muziekgebied en nooit meer geevenaard.

avatar van Soledad
Meen je dat nou? Voor mij is dit album wel honderd keer geëvenaard.

avatar van niels94
Ook mij net iets te lichtvoetig om er echt wild van te worden, maar het is toch wel een verdomd fijn plaatje. Ontspannen en aanstekelijk, bij wijlen ook erg pakkend. De popplaat onder de jazzalbums, en zeer goed uitgevoerd.

Een uitstekende instapper voor iemand die kennis wil maken met jazz.

Misterfool
Zo'n goede 5 jaar verder sta ik nog steeds achter de inhoud van mijn vorige post(achter de spelling/stijl sta ik een stuk minder ). Dit is inderdaad een soort popplaat onder de jazzers. Stijlvolle en relaxte muziek die snel haar geheimen prijs geeft. Menig muziekliefhebber loopt weg met Take Five, maar Blue Rondo à la Turk is het echte meesterwerk van dit album.

Niet alleen reclame, maar ook in Woody Allen Manhattan Murder Mystery film hoor je plotseling Take Five op de achtergrond. Prachtige cd.

Heerlijke en toegankelijke plaat. Dat wil zeggen dat dit album bij uitstek geschikt is om de Jazz te leren kennen.
Na een diner lekker uitbuiken en deze golden oldie draaien, mijn idee van muzikaal relaxen.