LCD Soundsystem - American Dream (2017)

Rock / Dance
Label: DFA

1. Oh Baby (5:49)
  2. Other Voices (6:43)
  3. I Used To (5:32)
  4. Change Yr Mind (4:57)
  5. How Do You Sleep? (9:12)
  6. Tonite (5:47)
  7. Call the Police (6:58)
  8. American Dream (6:06)
  9. Emotional Haircut (5:29)
  10. Black Screen (12:05)
  11. Pulse (V.1) * (13:42)
totale tijdsduur: 1:08:38 (1:22:20)
'Weird photo's' op de lp hoezen: dit in tegenstelling tot het basic artwork van de hoes. De 'man bij de kamerplant' doet me denken aan Michiel Romeyn in Jiskefet. De hoesfoto op de downloadcard is zonder de letters, alleen zon en wolken, en vind ik zo mooier.

west schreef:

Klik hier op 'more images' en dan zie je de foto's die ik bedoel:
LCD Soundsystem - American Dream (Vinyl, LP, Album) at Discogs

avatar van Minneapolis
Ha, het is 'm inderdaad.
Wel jammer dat ze geen knappere hoes hebben kunnen bedenken voor dit album. Dit verleidt mij in elk geval niet tot aanschaf van de lp.
Inhoudelijk kom ik terug op het album. Ik heb wel het idee dat het een groeiertje is.
De basloopjes en ritmes in oa Change your mind en eerder genoemde Other voices (die ik eigenlijk wel al bovenaan in de favorieten had verwacht) bevallen alvast zeer. Single Tonite is ook leuk.

Erg jaren 80 allemaal! Grappig, want dat geldt ook voor The war on drugs maar dan in een andere hoek.
Ik vraag me af of de jongeren dit ook zo ervaren.

Eerste luisterbeurt zit er op. Call The Police/American Dream vond ik een zwakke single, dus echt uitkeken deed ik niet naar deze release. Maar het verschijnen van de single Tonite deed me toch wel weer warmlopen. En nu dus het hele album...

Heb een beetje het gevoel dat James Murphy popquizje met ons speelt... In veel nummers hoor ik wel iets terug van andere (New Yorkse) bands:
Oh Baby - Suicide
Other Voices - David Byrne/Brian Eno's Regiment (incl. overstuurde gitaar)
Tonite - The Juan MacLean
Emotional Haircut - de brug is zo overgenomen van een SY-nummer

Al met al klinkt het erg genietbaar. Het vorige album was voor mij een flinke teleurstelling en eigenlijk hebben de eerste twee albums ook allebei wel wat mindere nummers. Ik denk dat dit het eerste album is dat wellicht over de volle lengte weet te boeien. Zo goed als Losing My Edge/Beat Connection/Yeah wordt het natuurlijk nooit meer, maar ze zijn in ieder geval weer erg sterk teruggekomen.

avatar van Gele Stift
Wow zeer enthousiast na een eerste luisterbeurt! Met name de eerste vijf nummers op deze plaat zijn ronduit fantastisch

avatar van Don Cappuccino
Het titelnummer is zo belachelijk mooi en melancholisch, dat zouden ze echt wel in de Roadhouse kunnen uitvoeren bij Twin Peaks. De gehele plaat is ijzersterk, van begin tot eind ontzettend constant. Eigenlijk gebeurt er weinig nieuws, maar de uitvoering is zo goed en de tracks zo zorgvuldig opgebouwd (met als ultiem voorbeeld How Do You Sleep?) dat het me helemaal niks uitmaakt. Oh Baby is een meesterlijke sluiper om mee te openen, Tonite is dé hit van de plaat. er staan weer tracks op die zo van Talking Heads (Other Voices) kunnen zijn, de Bowie-spirit is te horen met het bijbehorende bijtende Robert Fripp-achtige gitaarwerk (Change Yr Mind), Call the Police is Murphy's interpretatie van de U2 aan het begin van de jaren '80, Emotional Haircut is een echte post-punkknaller. Het afsluitende Black Screen is een ware ''slow burner'' met prachtige sfeervolle synths en een behoorlijk duistere ondertoon, een zeer goede manier om de plaat af te sluiten.

avatar van Rvdz
Other Voices vind ik een beetje irritant, maar verder is dit net zo'n prachtplaat als dat ik hoopte. Met Oh Baby en How Do You Sleep? staan er in ieder geval al 2 LCD-klassiekers in de dop op, wie weet worden er dat na meer luisterbeurten nog meer.

avatar van Minneapolis
Rvdz schreef:
Other Voices vind ik een beetje irritant.

Wat vind je er irritant aan? Het is hartstikke groovy.

Other voices

Don Cappuccino schreef:
Het titelnummer is zo belachelijk mooi en melancholisch, dat zouden ze echt wel in de Roadhouse kunnen uitvoeren bij Twin Peaks..

precies mijn gedachte.

avatar van Frenz
Ik ben een beetje lui, in de zin dat ik vanochtend eens de albumlijst opende en hé: een nieuwe LCD!

Dan gebeurt het dus dat je eerst de commentaren leest terwijl je eerste luisterbeurt bezig is. Het grappige is dat ik vrijwel zeker weet dattie goed gaat vallen, puur door de inhoudelijkheid van de comments.

De Talking Heads verwantschap werkt met name goed bij mij, Other Voices klinkt onmiddellijk vertrouwd. Maar er is meer, ik hoor echo's van Ian McCulloch (nee, die is niet dood) en bovenal heerlijk stuwende synths.

'how do you sleep?' kan zich wat mij betreft meten met de beste nummers uit 2005. Zeer content verder met het album. Ook fijn dat er geen zwakke nummers op lijken te staan. Vorige albums minstens 1 nummer waar de 'volgende' knop werd ingezet. Zelfs 'call the police' komt in de context van het album redelijk uit de verf, waar ik hem als losse single teleurstellend vond.

avatar van Rvdz
Minneapolis schreef:

Wat vind je er irritant aan? Het is hartstikke groovy.

Ik vind de praatzang van Murphy vooral wat te overheersend, maar hij kan altijd nog groeien natuurlijk.

avatar van coldwarkids
Rvdz schreef:

Inderdaad samen met Call The Police de zwakke schakels.

avatar van Kos
Kos
Zoals gebruikelijk bij LCD allemaal net niks.

avatar van Barend G
Oh Baby - Suicide
Other Voices - David Byrne/Brian Eno's Regiment (incl. overstuurde gitaar)
Tonite - The Juan MacLean
Emotional Haircut - de brug is zo overgenomen van een SY-nummer

En Change Yr Mind is natuurlijk helemaal Talking Heads anno Remain in Light

Barend G schreef:

En Change Yr Mind is natuurlijk helemaal Talking Heads anno Remain in Light
Die doet me eigenlijk meer denken aan Eno's No One Receiving, maar hij had natuurlijk ook een grote hand in Remain in light. De geest van Eno, Byrne en Fripp waart in ieder geval duidelijk rond en waar ik de overduidelijke citaten op het vorige album nogal genant vond, komen ze er hier prachtig mee weg.

avatar van itchy

Geeft niet, ik haal Kim Gordon en John Lydon ook altijd door elkaar

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Zeker een interessant album. Dit kost wel wat tijd om te doorgronden, er gebeurt erg veel op deze plaat. Maar mijn eerste indruk is positief.

ik open voorzichtig met een 4.5

PIL ook te horen in How Do You Sleep

Zin in een langer stukje, UnknownPleasure? Je houdt elk bericht wel heel kort

Zin in een langer stukje, UnknownPleasure? Je houdt elk bericht wel heel kort

als ik zin had dan had ik t wel gedaan.

er komt later nog wel een langer stuk want ben in tijden niet zo onder de indruk geweest van een album.
(en ben helemaal niet zo'n grote fan van LCD Soundsystem dus dat zegt veel)

avatar van Frenz
Staat hier ook behoorlijk op repeat.

Het zal de variatie zijn, het zullen de associaties zijn, het boeit me eigenlijk niet zoveel. Ben het wel eens met de bovenbuurman, qua indruk.

'One step forward'

Frenz schreef:
Staat hier ook behoorlijk op repeat.

'One step forward'

and six steps back

hetgeen wat mij er zo erg overtuigd dat dit een meesterwerk is (ja dat zeg ik nu al ) is dat het mij tegelijkertijd zoveel vreugde geeft (om te leven) terwijl het aan de andere kant zo goed - bijna perfect getimed - de pijn vertolkt die ik op dit moment in mijn leven voel. maar het knappe is ook hoe universeel de thema's zijn, en gezien de reacties om mij heen lijkt iedereen dit te voelen.

avatar van cddrive
alleen al om het titelnummer blijf ik voorlopig deze nieuwe van LCD beluisteren. Mooi allemaal

avatar van Barend G
En dat '...and six steps back' is natuurlijk weer een citaatje uit At Home He's A Tourist van Gang Of Four.
En zo kunnen we nog wel even aan de gang blijven

avatar van titan
titan (crew)
How Do You Sleep - New Order's In A Lonely Place

Ik dacht dan weer aan This Fear of Gods van Simple Minds. How Do You Sleep? is overigens één van de beter nummers van dit jaar.