Amenra - Mass VI (2017)

Belgiƫ
Label: Neurot

1. Children of the Eye (9:41)
  2. Edelkroone (0:23)
  3. Plus Près de Toi (Closer to You) (8:40)
  4. Spijt (2:02)
  5. A Solitary Reign (9:04)
  6. Diaken (11:05)
avatar van CWTAB
1ste AmenRa cd waarvan het artwork mij niet zo bevalt (cd versie toch), zit bij de vinylversie niet de inlay met die dode rat? (wat bij de cd versie de achterkant is)

avatar van itchy
Een zeer degelijke nieuwe AmenRa, die het echter niet haalt bij absolute hoogtepunten III en IV. Dat zit hem in de cleane zang. Duimen omhoog voor bands die hun horizon verleggen, zo ook voor de heren van Ra, maar wat mij betreft doet het afbreuk aan de consequente maalstoom van duisternis, een ijzersterke formule die voor mij nog tien hoogmissen ongewijzigd had mogen blijven. De kracht in de herhaling, het nihilisme, het gebrek aan licht. Edelkroone (edelkitsch?) en Spijt hadden écht niet gehoeven, krullende tenen en skipmomenten.

Maar buiten dat valt er in de lange nummers weer genoeg te genieten om nog steeds 4* kwijt te kunnen. Vooral Diaken vind ik weer verpletterend.

avatar van Razoreater
itchy schreef:
Een zeer degelijke nieuwe AmenRa, die het echter niet haalt bij absolute hoogtepunten III en IV. Dat zit hem in de cleane zang. .

Ook op Mass III worden al cleane vocalen gebruikt, bv. op Le Fils des Faux.

avatar van niels94
Laat ik het zo zeggen: ik zit niet echt te wachten op de AmenRa Poëziebundel.

avatar van ElroHirtje
En op 'am kreuz' (massIII) hoor je ene Lynn Pieters zeer schone vocalen gebruiken. Maar goed, allemaal van totaal andere orde dan op deze zesde mis natuurlijk.

avatar van toxief
Jaren niet meer naar dit soort muziek geluisterd... Ook jaren geleden dat ik een volledige cd keer op keer kan luisteren zonder ook maar 1 zwak moment te ontdekken. Meesterlijk en, gezien de stijl, enorm toegankelijk.

avatar van keijzm73
toxief schreef:
Meesterlijk en, gezien de stijl, enorm toegankelijk.

Afgelopen dagen heb ik de berichten gevolgd bij dit album. Je kan er ook bijna niet omheen. Ik was al nieuwsgierig gezien de hoge notering. 'Enorm toegankelijk' gaf mij het zetje om het direct maar eens op te zetten. En ja, ik kan me voorstellen als je wilt verdiepen in de hoek waar deze metalen staan dat dit een mooi opstapje is..

itchy schreef:

In beginsel ben ik geen groot liefhebber van dit soort duistere metal. Muzikaal vind ik het regelmatig zeer oké, maar de zang blijft toch een terugkerend euvel voor me. Ik moest dus wel even grinniken toen ik bovenstaande opmerking las van user itchy. Oké, het is geen grunten maar om nou te stellen dat het cleany zang is!? Maar goed, vergeleken binnen de stroming kan ik er wel inkomen. De vocalen zijn sowieso ondergeschikt aan de muziek op het album. Dat helpt! En fragmentarische stukjes 'cleane' tekst geven momentum om te ademen, wat ik als prettig ervaar tussen de beklemmende herhalingen en omringende duisternis. Alles bij elkaar is Mass VI een album dat ik heb kunnen luisteren zonder dat ik de neiging heb gehad om het af te zetten. En dat is goed. Aansluitend ook 3 nummers gehoord van Mass III. Op het eerste gehoor kan ik niet zeggen dat de zang daarop veel anders/harder is. Wel heb ik het idee dat het aandeel vocale partijen wat groter is dan hier op Mass VI.

avatar van ElroHirtje
Ik gun je keijzm73 dat je toch wat loskomt van dat wat je zelf een 'euvel' noemt, wellicht dat je dan heus opmerkt dat de vocalen op VI wezenlijk en sterk geëvolueerd zijn. Bijvoorbeeld : De bijna poppy zang op a solitary reign was onmogelijk geweest op de derde mis. Absoluut onmogelijk.
Check anders is amenra's 'alive' of solowerk van van eckhout, chve, om de ontwikkeling te zien.

avatar van ElroHirtje
Nog even een oprisping... en zeker niets ten nadele van deze formidabele uitgave, Mass VI zorgt er toch ook voor dat Mass III en IIII hier weer spinnetjes draaien. Dat effect had V niet.
"Cirkel is zo'n beetje rond?" vraag ik me af...

Het hele oeuvre (tot nu) klopt als een bus. Zou deze bijbel nu dichtvallen, begreep ik het ook, en kan Mass VII een nieuw testament worden.

avatar van the crook
THEMARSVOLTA schreef:
Op mijn cd versie heeft de zwaan geen kop, volgens mij is met kop de vinyl versie. Vindt zonder kop ook een stuk mooier.

Ik vind deze met kop ook minder mooi, de hoes zonder kop wekte bij mij zelfs eerst de suggestie dat het engelen vleugelen waren...

Terug naar de muziek: na de eerste twee a drie luisterbeurten was ik enigszins teleurgesteld, had eigenlijk een grotere spannendere evolutie verwacht. Nu, na een luisterbeurt of vijf begint e.e.a. op zijn plaats te vallen. De lagen en melodieën komen aan de oppervlakte en de "cleane" zang doorbreekt de desolate sfeer en geeft zelfs een soort van adempauze.

Children of the Eye en A Solitary Reign springen er voor mij ook bovenuit, machtige tracks. De nietszeggende vullertjes Edelkroone en Spijt hadden voor mij niet gehoeven.

avatar van toxief
Ik heb het geluk dat ik die vocalen juist heel goed vind. Daar moet je voor zijn...
Hun andere werk ga ik ook opzoeken.

ElroHirtje schreef:

Zeker als ik zo'n dingen lees. Bedankt voor de tips!

Helaas is de vinyl release uitgesteld naar 10 november hoorde ik gisteren in mijn platenzaak.

avatar van Mindscapes
west schreef:
Er zal wel een beperkte oplage zwarte vinyl op de release show in Brussel te koop staan a.s. dinsdag, hoorde ik gisteren ook in mijn platenzaak

avatar van Leeds
Mindscapes schreef:

Dan zou dit de speciale editie van Le 7e Oeil zijn.

avatar van Mindscapes
Leeds schreef:

Dan zou dit de speciale editie van Le 7e Oeil zijn.

Die is er sowieso, maar er komt maandag ook een beperkte batch reguliere zwarte exemplaren binnen bij Consouling.

the crook schreef:
De nietszeggende vullertjes Edelkroone en Spijt hadden voor mij niet gehoeven.

De meer dan 4 minuten durende intro van de plaat waarop eigenlijk niet echt iets gebeurd hoefden voor mij ook niet.

avatar van IllumSphere
Mr. Crowley schreef:

Overdrijven is ook een vak. Vanaf 1:55 op Children of the Eye komt de boel los.

avatar van jellecomicgek72
A Solitary Reign, wow...

Ik las net dat de black vinyl editie op 180 gram 45 rpm was geperst en het witte vinyl op 140 gram ook 45 rpm. Daarom heb ik toch alsnog de zwarte versie besteld, wordt morgen thuis bezorgd. De witte vinyl editie is weer uitgesteld.

avatar van Razoreater
Ah matig, nog langer wachten op die white 12" pre-order.

avatar van IllumSphere
west schreef:

Kun je me dan vertellen of de hoes is zoals hier op MuMe of kleiner zoals op de consouling site?

IllumSphere schreef:

Ik zie 'm overal als op de consouling site. Overigens zag ik dat de cd daar weer de hoes hier op MuMe heeft (dus met de kop van de zwaan). Het eerst was er de download en die heeft ook deze hoes.
Als ik 'm morgen (hopelijk) binnen heb, zal ik melden hoe de LP er in het echt uit ziet.

Edit: zie dat de hoes van de US LP er anders uitziet: met de rat volledig op de hoes. Is een 1LP i.p.v. 2LP.

IllumSphere schreef:

Ik heb de LP net binnen en de ontknoping is verrassend: de hoes is.... zwart. De afbeelding van zwaan en nummers, zoals te zien op de Consouling site, is namelijk een sticker op het seal. Alle info, nummers etc. vind je op de zijkant van de plaat... nog nooit zo gezien. Wel origineel gedaan.

Nu heb ik die sticker eraf gehaald en weer op de hoes gedaan, want ik vind het een mooie afbeelding. Op de binnenhoezen vind je 4 andere dode dieren, waaronder de rat, die dus weer voorop de USA LP staat.

Het geluid is trouwens geweldig. Ook niet onbelangrijk...

Het viel mij op dat Children of the Eye op de LP een stuk langer duurde dan op mijn download. En toen vond ik dit op Discogs bij dit album:

"NOTE: There are 2 versions of the album: one mixed by Billy Anderson and mastered by Justin Weis (released in US via Neurot Recordings) and another mixed and mastered by Jack Shirley (released in Europe via Consouling Sounds).

These versions have different artwork, track titles, sound and track durations (the biggest difference is on the opening track "Children Of The Eye" - 11:49 vs. 9:41)".

Dat is toch best opvallend te noemen. Alleen zijn de track titles volgens mij wel hetzelfde.

avatar van CWTAB
Ik meen mij te herinneren dat dit bij Mass V ook gedaan werd, door op de vinyl versie Memoire toe te voegen in het begin van Nowena?

Beetje flauwe kul natuurlijk om 2 mixen uit te brengen, de us versie (42:59 min) heb ik nu ook liggen straks eens luisteren of er een groot verschil is (qua mix) met de Consouling Sounds versie (40:51 min).

Om heel eerlijk te zijn merkt ik eigenlijk niet veel verschil op in dergelijke mixen bij gelijk welke artiest, meestal het hem in dermate kleine dingen dat ik het feitelijk door m'n dolby surround 7.1 moet jagen om het daadwerkelijk op te merken...

De soap wordt nog beter, volgens Consouling Sounds:

"the European version of this cd was very limited and is no longer available online. The last remaining copies will be sold at Amenra live shows. (get the cd version online from Neurot recordings)"

EDIT: net bericht gekrijgen van Consouling: de Europese versie (met de tijden die hierboven staan) was enkel te koop in de Consouling store te Gent en de live shows... al de andere versies in de winkel zijn standaard de US versie... (die 2 minuten langer duurt)

Reden: Amenra heeft toestemming gekregen om zelf een gelimiteerd aantal cds voor de release show te mixen, een toegift van Neurot recordings want zij hebben het alleenrecht op distributie...

avatar van Johnny Marr
Wat een gedoe zeg. Ik bezit zelf de CD-versie van het album zonder zwanenkop. Ik zou begot niet weten of ik nou in bezit ben van de Europese of de Amerikaanse versie. Iemand verheldering?

avatar van CWTAB
Johnny Marr als je hem niet in Gent gekocht hebt of bij een live show de laatste dagen, dan heb je de US versie (openingstrack Children Of The Eye zou op je cd moeten 11.50 duren ipv 9.49.

De door AmenRa zelf uitgebrachte versie zit in een kartonnen slipcase:

Amenra - Mass VI (CD, Album) at Discogs

Mijn versie die ik heb is de US:

Amenra - Mass VI (CD, Album) at Discogs

Hopelijk brengt dit wat duidelijkheid, het is een soepje geworden

avatar van Johnny Marr
Dank voor de uiteenzetting, CWTAB. Ik heb dan de Europese versie, want ik heb 'm in Gent gekocht, meer bepaald in de Consouling Store zelf. Ik wil de US versie ook bezitten eigenlijk, zo'n fanboi ben ik dan wel.

avatar van CWTAB
Johnny Marr, bij Mike "den baard" dan gekocht prachtwinkel met super gemotiveerde mensen die het runnen , dan heb je nog de luxe om de vinyl te kunnen aanschaffen die is standaard (zo goed als geloof ik) de US versie