Curtis Mayfield - Superfly (1972)

Soul / Funk
Label: Curtom

1. Little Child Runnin' Wild (5:23)
  2. Pusherman (4:50)
  3. Freddie's Dead (5:27)
  4. Junkie Chase (1:36)
  5. Give Me Your Love (Love Song) (4:14)
  6. Eddie You Should Know Better (2:16)
  7. No Thing on Me (Cocaine Song) (4:53)
  8. Think (3:43)
  9. Superfly (3:55)
  10. Freddie's Dead (Theme from "Superfly") [Single Mix] * (3:21)
  11. Superfly [Single Mix] * (3:08)
avatar van iggy
Curtis en Roots zijn met deze naar mijn idee het beste wat de man heeft uitgebracht. Back to the world en Short eyes zijn ook uitstekekend te noemen. Vanaf '78 begint het een pak minder te worden wat mij betreft. De laatste is ook nog best aardig. Never Say You Can't survive ('77) ken ik niet.

avatar van Nr.4
De vergelijking Pharrell en Curtis Mayfield zou ik niet durven maken, is nogal een verschil en niet alleen qua live skills.

Nr.4 schreef:

Een vergelijking maak ik niet. Dat zou vloeken zijn. Maar ik beschrijf dat Pharrell wel heel erg goed heeft geluisterd naar Curtis. En zijn hoge stemgeluid versterkt dat natuurlijk.

Daar doe je het voor......dit soort platen.

Wat ik maar wil zeggen.....geweldig om eens ver in het verleden te duiken en geconfronteerd te worden met funk/soul die werd gemaakt toen je zelf nog maar een jaar of 5 was.
Ja, Blaxplotation soundtracks waren erg in toen en dat leverde uitstekende muziek op.
Superfly staat vol met dampende songs die in alle opzichten helemaal kloppen..Curtis Mayfield was een perfect muzikant/ vocalist en arrangeur.
Met name het voorteffelijke 3 tal waar dit album mee opent, maakt diepe indruk.
Geen opbeurende lyrics, best wel veel tragiek ook, maar ondanks het thema van de gelijknamige film, heel realistisch en zaken die ook echt gebeurden.
Muzikaal boeiend en volgens een geslaagd recept gemaakt.
Strings, percussie, soepele baslijnen, drums met swing en functionele gitaar en keyboards + horns en de hoge stem van Mayfield die de ruimte krijgt en duidelijk ook echt de lead krijgt.
Muziek in dienst van de lyrics en de zang.
Buitengewoon goede productie ook.
Alles goed hoorbaar en alles op de plek.
Curtis was een perfectionist en dat hoor je terug.
Later wordt het wat smoother en softer, maar da's niet bezwaarlijk, omdat het past in de lijn van het verhaal.
En met de legendarische titeltrack er tussen in, kan het al helemaal niet stuk.

Ik hoor geen zwakke plekken waar dan ook.
Zeer boeiend geheel die mijn geringe ervaring aangaande dit genre helemaal heeft aangewakkerd. En dit is ook wel een school voorbeeld van hoe het gemaakt moet worden. Bam! Volle mep.

Daar doe je het voor.