Japan - Tin Drum (1981)

Rock / Pop
Label: Virgin

1. The Art of Parties (4:11)
  2. Talking Drum (3:36)
  3. Ghosts (4:34)
  4. Canton (5:28)
  5. Still Life in Mobile Homes (5:34)
  6. Visions of China (3:39)
  7. Sons of Pioneers (7:09)
  8. Cantonese Boy (3:49)
  9. The Art of Parties [Single Version] * (6:49)
  10. Life Without Buildings * (6:50)
  11. The Art of Parties [Live] * (5:38)
  12. Ghosts [Single Version] * (4:02)
top album inderdaad. ik hoop weer eens op nieuw werk van Sylvian.

avatar van Zagato
Neal Peart schreef:
top album inderdaad. ik hoop weer eens op nieuw werk van Sylvian.

Zeker en dan wat minder geneuzel en wat meer liedjes.

Tin Drum vond ik destijds een lastig album maar dat blijken later vaak echt goede albums te zijn.

avatar van devel-hunt
Neal Peart schreef:
ik hoop weer eens op nieuw werk van Sylvian.

Snow Borne Sorrow uit 2006 was zijn laatste werk wat enigszins toegankelijk was. Daarna is hij steeds meer avant garde, minimalisme, en sound scapes gaan maken. Het is daarnaast veel bezig met fotografie. Blijkbaar heeft hij wel geld nodig. Zijn solo platen zijn recentelijk allemaal opgepoetst opnieuw uitgebracht. Hele mooie vormgeving.
Ik verwacht eigenlijk niet meer dat David Sylvian zich enigszins gaat toeleggen op wat toegankelijkere muziek. Een tournee zit er ook niet meer in.
In dat opzicht is Steve Jansen een aanrader, hij maakt nog steeds muziek in de geest van zijn oudere broer, erg goed.

Klopt Steve Jansen is goed bezig en werkt mee bij andere toppers ( ook ex Japan leden)

Via Bandcamp kan je tegen een schappelijke prijs al zijn albums in digitaal formaat (FLAC) downloaden. Het werk van Barbieri vind ik daarentegen soms aan de vervelende kant.

Moet wel zeggen dat de remaster van bijv Dead Bees on a Cake (dubbel-lp met extratracks) fraai is gedaan qua geluid en artwork.

avatar van zaaf
Zagato schreef:

zou zomaar ook voor 'geneuzel' kunnen gelden

Op Manafon werd Sylvian's zang door een andere (senior) user ooit getypeerd als "voorleesmoeder"

avatar van zaaf
en? geband?

en? geband?

Moest het verifiëren - ik was 't niet zelf - maar 't is juist! Al betwijfel ik of het daardoor kwam, ik citeer:

Het grote verschil tussen Hollis (..Morrison) en Sylvian is inderdaad de wijze waarop de stem is gebruikt . Niet als extra instrument, het geheel in balans. Meer als ..."voorlees moeder" waarbij achtergrondgeluid geimproviseerd wordt. Vloeiende, organisch gevormde "spoken word" met hogeschool improvisatie.

Het is dus Sylvian (met name zijn stemgebruik) die hier voor mijn gevoel roet in het eten gooit.

avatar van Zagato
zou zomaar ook voor 'geneuzel' kunnen gelden

Nope, ruim de kans gegeven.