U2 - Songs of Experience (2017)

Ierland
Rock / Pop
Label: Island

1. Love Is All We Have Left (2:41)
  2. Lights of Home (4:16)
  3. You're the Best Thing About Me (3:45)
  4. Get Out of Your Own Way (3:58)
  5. American Soul (4:21)
  6. Summer of Love (3:24)
  7. Red Flag Day (3:19)
  8. The Showman (Little More Better) (3:23)
  9. The Little Things That Give You Away (4:55)
  10. Landlady (4:01)
  11. The Blackout (4:45)
  12. Love Is Bigger Than Anything in Its Way (4:00)
  13. 13 (There Is a Light) (4:19)
  14. Ordinary Love [Extraordinary Mix] * (3:47)
  15. Book of Your Heart * (3:55)
  16. Lights of Home [St. Peter's String Version] * (4:33)
  17. You're the Best Thing About Me * (4:16)

met Kygo

18. The Blackout [Jacknife Lee Remix] * (7:18)
avatar van Darkzone

Ik denk dat de titel van deze en van het vorige geinspireerd zijn door William Blake's Songs of Innocence and Experience.
Overigens vind ik dit tweede deel beduidend sterker dan het eerste.

Mijn voorkeur gaat nog uit naar het eerste deel, maar die heb ik aln tijd niet beluisterd. Misschien maar eens achter elkaar draaien. Maar vind beide beduidend lekkerder klinken dan de 2 albums daarvoor.

0,5
Dit laatste album van U2 weer geluisterd op de deluxe cd. Ik heb alle albums van ze op cd. Wat een zielloos album met matige popliedjes. Doet me helemaal niks, net als het album ervoor trouwens, Songs of Innocence. Dat dit laatste album hoger scoort dan Zooropa en Pop begrijp ik niet. Die albums worden vaak als slecht gezien, maar ik vind ze geweldig met al die wat mij betreft geslaagde experimenten. Vanaf "All that you can't leave behind" ben ik al minder enthousiast. Dat album vond ik juist overschat. De albums erna best ok, de laatste twee echter zwaar tegenvallend. Puur mijn mening, uiteraard.

avatar van WesleyX16
Scott Sunderland schreef:
.... Dat dit laatste album hoger scoort dan Zooropa en Pop begrijp ik niet. Die albums worden vaak als slecht gezien, maar ik vind ze geweldig met al die wat mij betreft geslaagde experimenten. Vanaf "All that you can't leave behind" ben ik al minder enthousiast. Dat album vond ik juist overschat. De albums erna best ok, de laatste twee echter zwaar tegenvallend. Puur mijn mening, uiteraard.

Ik begrijp ook al niet dat de scores hoger ligt dan die albums uit de jaren 90. Ik denk dat U2 een ander publiek heeft gekregen. Ik houd vooral van U2 uit de jaren 80. Ze hebben deze eeuw best wel wat aardige songs gemaakt. Maar de spanning en voor mij essentiële is er allang vanaf. Gelukkig is er een overvloed aan goede muziek ook tegenwoordig. Genoeg keus. Maar ik heb nog de moeite gedaan om naar dit album te luisteren.

avatar van milesdavisjr
En voorlopig de laatste. Het reli-gehalte van dweper Bono nemen we maar even voor lief. Het gaat uiteindelijk om de songs. En verhip, het lijkt wel of U2 zichzelf eigenlijk ook niet meer zo serieus neemt, de koortjes, de vervormde vocalen in het openingsnummer, de coupletten zo ingericht om zo snel mogelijk te kunnen scoren in de refreinen, het ligt er enorm dik bovenop. En verdomd, de songs zijn zo kazig, klinken zo mainstream dat mijn oma hier ook wel mee uit de voeten zou kunnen. Gek genoeg, als je U2 inmiddels naast hedendaagse (indie)popbandjes zet vallen ze niet eens uit de toon. Lights Of Home, You're The Best Thing, American Soul, het klinkt mij niet eens zo slecht in de oren. Red Flag Day hint (hoewel het kwalitatief gezien hieraan uiteraard niet kan tippen) nog enigszins aan de jaren 80. Het is jammer dat een bonustrack als Book of Your Heart niet tot het reguliere songmateriaal behoort, het is een heerlijke track. Geen grote opleving, het wekt geen valse verwachtingen voor de toekomst maar dit schijfje heeft mij niet eens geïrriteerd. Echter vaak opzetten zal ik dit niet.

Eindstand:

1. Achtung Baby