shame - Songs of Praise (2018)

Label: Dead Oceans

8. Friction (4:31)
  9. Lampoon (2:34)
  10. Angie (6:55)

avatar van blur8
Wat gebeurde er nu vlak voor Concrete, dat Charlie zo F*cking was.

avatar van likeahurricane
Volgens mij niets bijzonders, hoort bij zijn houding. Beledigde ook een fotograaf die wat te dicht bij zat.

Live veel indrukwekkender dan het album inderdaad. Wat een frontman. Ik moet ver terug de tijd in om een zaal zo te zien ontploffen (Rotown). Ongelooflijk goed en te gek om mee te maken. Volgens mij vermaakte blur8 zich weer als vanouds bij een concert

avatar van blur8
Ben blijkbaar gespot. Naast dat ik me bijzonder vermaakt heb, was het ook heel goed. Lekker hoor om als sfeermaker te beginnen met de hits. Crux is dat naast Charlie een perfect ingespeelde band staat die echt blijft spelen, tot dat ze er bij neervallen. Mijn favo is natuurlijk Josh, Naast gitaar en zang zet ie het hele podium op stelte. Hij zat na concert op het podium als laatste bij te komen. vroeg hem waar zijn schuivers waren. Waarop ik een nagekomen koprol terug kreeg. wat een gast!

p.s concert reacties mogen gewoon bij het album, omdat het integraal gespeeld is.

Prachtig concert in de Melkweg, wat een energie.
"I like you better when you're not around"
Geweldig toch misschien niet zo goed als Howard's Devoto "I'm living in this movie but it doens't move me
maar wat een strofe!
Mooi op een T-shirt!

Ik las net vergelijkbaar met U2 in t Heem in Hattem, gaat mank toen had U2 al 2 lps uit en al veel vaker in NL gespeeld.

avatar van dix
dix
Grootfaas schreef:
Ik las net vergelijkbaar met U2 in t Heem in Hattem.

Over Hattem heb ik geen mening, maar U2 hoor ik wel degelijk terug in sommige gitaarpartijen. En Fugazi in de zang. De energie hebben ze van beiden, wát een liveband is dat zeg. Plaat is gewoon leuk.

avatar van DjFrankie
dix schreef:

Had ook te maken met de energie van U2 destijds begreep ik. Ik was toen helaas net te jong om die geweldige periode mee te maken ;-(

Voorprogramma Hotel Lux trouwens fan van Mark E Smith en John Peel zo te horen.

Songs of Praise is een pracht plaat waarvan de energie afspat - wat 'n heerlijke Engelse branieschoppers zijn het toch. Ik krijg een mentale boost van deze plaat.
'One Rizla' is een briljante song en 'Angie' kan zich meten met het allerbeste werk van Oasis.
Ik zag ze live in de Melkweg: super!
Voor mij de beste plaat van het jaar.

Jean-Maurice
Live klinken ze inderdaad heel goed. Ik ken deze band eigenlijk nog niet maar zag ze hier voorbij komen en heb dit maar eens gekeken. De openingstrack 'Dust On Trial' is meteen al een geweldige binnenkomer. Ik moet alleen een beetje wennen aan de stem maar deze performance is zeker indrukwekkend, muzikaal zit het prima in elkaar!

Shame - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

avatar van DjFrankie
Jean-Maurice schreef:

Shame - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

Pas in Doornroosje gezien, beste concert van 2018 so far

Jean-Maurice
Het is inderdaad een heel goed album en terecht dat de band zoveel aandacht krijgt. Ik vind de eerste 9 liedjes ronduit briljant alleen het laatste liedje Angie valt wat uit de toon zowel muzikaal als qua lengte met de andere 9. Al met al een geweldig debuut.

avatar van Oldground
DjFrankie schreef:

Pas in Doornroosje gezien, beste concert van 2018 so far
Same, maar dan in de Melkweg. Hele puike performance. Twijfel bijna om ze in november weer te zien in Paradiso (wat dan waarschijnlijk exact dezelfde show zal zijn).

avatar van raymondkeuters
Shame speelt in december in Paradiso, wordt zeker een andere show, want laatst op Wttv speelden ze ook nieuwe nummers

avatar van dix
dix
aERodynamIC schreef:

Ter bevestiging, en een ieder die erbij was zal het ook onderschrijven.

dix schreef:
Ter bevestiging, en een ieder die erbij was zal het ook onderschrijven.

En een stuiterende (of was het nou huppelende?!) dix in het publiek maakt het geheel natuurlijk extra spannend.

Ja ja, het hoge leeftijdsgehalte die avond weerhield de woestelingen zich niet zich nog eenmaal jong te voelen

avatar van Juveniles
dit album beluisteren na het zojuist door mij hier bejubelde The Unseen In Between van Steve Gunn is weergaloos. Een overweldigende bak herrie tov het spacy klassieke getokkel van Gunn. Maar daarmee doe ik Shame tekort (en Gunn). Beide zijn ook niet te vergelijken. Song of Praise is niet alleen een bak herrie maar vooral een furieuze directe in je gezicht, melodieus en oprecht. Ben jaloers op alle die hen afg jaar live hebben gezien.

avatar van WoNa
In de afgelopen maanden las ik steeds in een adem Shame, Idles, Fontaines DC. Ik ben die twee andere bands daarom gaan beluisteren, maar kwam al snel tot de conclusie dat ze geen nog geen seconde in de schaduw van Shame mogen staan. Hun plaat staat dik een jaar later nog steeds fier overeind en groeit langzaam uit tot een van mijn favorieten van de jaren 10. De andere twee was ik na een luisterbeurt wel klaar mee.

Nog steeds niet live gezien. Gaat er ooit van komen. Hopelijk na een prima opvolger van Songs Of Praise.

avatar van Germ
WoNa schreef:

Helemaal mee eens.
Bij de eerste luisterbeurt was ik aanvankelijk ook enthousiast over Idles en Fontaines. Maar die bands blijken toch wel one trick pony's waardoor het snel verveelt.
Fontaines heeft het duistere van Shame en het punk/meebrul gehalte is terug te vinden van Idles, maar juist de combinatie van die twee is wat Song Of Praise zo'n te gekke plaat maakt.

avatar van WoNa
Daarom vandaag een halfje er bij. Ik sluit de volle ***** niet uit in de nabije toekomst.

avatar van nelnontwisa
Om de circlejerk compleet te maken sluit ik me graag aan bij de mensen hierboven, deze plaat blijft echt heel erg goed. Elk nummer is raak, en waar eerdergenoemde bands als Idles en Fontainces DC inderdaad prima genietbaar zijn blijven hun platen bij mij niet hangen zoals deze.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
WoNa schreef:
Nog steeds niet live gezien. Gaat er ooit van komen.
Hier moet je wel even werk van maken hoor. Live zijn ze fantastisch. Het optreden in de Kleine Zaal van de Melkweg was geniaal. Drie kwartier kort, maar wat een energie.

avatar van GrafGantz
Maartenn schreef:
Drie kwartaal kort, maar wat een energie.

Noem het maar kort, een optreden van 9 maanden. Moet een flinke bevalling geweest zijn.

avatar van sj0n88
Ik verhoog m van 3,5* naar 4*. Stuk voor stuk krachtige, energierijke nummers die bij elke luisterbeurt beter op hun plek vallen. En live inderdaad een geweldige sensatie. Opvallend: het rustigste nummer Angie blijft hier veruit favoriet.

avatar van Johnny Marr
Lekker plaatje zeg. Het begint ontzettend goed met de eerste vijf nummers, dan dreigt het even in te zakken zo rond Friction & Lampoon om dan genadeloos hard toe te slaan met het geweldige Angie, wat hakt dat nummer erin zeg. Magnifieke afsluiter.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoor vandaag voor het eerst wat van deze band, ik hoor veel boosheid en raakvlakken met de Clash, zeker wat betreft het stemgeluid van de frontman. Klinkt wel goed en ga eea nog wel op mijn gemak beluisteren.