menu

shame - Songs of Praise (2018)

mijn stem
3,70 (275)
275 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Dead Oceans

  1. Dust on Trial (3:34)
  2. Concrete (3:34)
  3. One Rizla (3:34)
  4. The Lick (4:11)
  5. Tasteless (3:05)
  6. Donk (1:41)
  7. Gold Hole (4:46)
  8. Friction (4:31)
  9. Lampoon (2:34)
  10. Angie (6:55)
totale tijdsduur: 38:25
zoeken in:

avatar van blur8
4,5
Wat gebeurde er nu vlak voor Concrete, dat Charlie zo F*cking was.

avatar van likeahurricane
4,0
Volgens mij niets bijzonders, hoort bij zijn houding. Beledigde ook een fotograaf die wat te dicht bij zat.

avatar van aERodynamIC
4,5
Live veel indrukwekkender dan het album inderdaad. Wat een frontman. Ik moet ver terug de tijd in om een zaal zo te zien ontploffen (Rotown). Ongelooflijk goed en te gek om mee te maken. Volgens mij vermaakte blur8 zich weer als vanouds bij een concert

avatar van blur8
4,5
Ben blijkbaar gespot. Naast dat ik me bijzonder vermaakt heb, was het ook heel goed. Lekker hoor om als sfeermaker te beginnen met de hits. Crux is dat naast Charlie een perfect ingespeelde band staat die echt blijft spelen, tot dat ze er bij neervallen. Mijn favo is natuurlijk Josh, Naast gitaar en zang zet ie het hele podium op stelte. Hij zat na concert op het podium als laatste bij te komen. vroeg hem waar zijn schuivers waren. Waarop ik een nagekomen koprol terug kreeg. wat een gast!

p.s concert reacties mogen gewoon bij het album, omdat het integraal gespeeld is.

4,0
Prachtig concert in de Melkweg, wat een energie.
"I like you better when you're not around"
Geweldig toch misschien niet zo goed als Howard's Devoto "I'm living in this movie but it doens't move me
maar wat een strofe!
Mooi op een T-shirt!

Ik las net vergelijkbaar met U2 in t Heem in Hattem, gaat mank toen had U2 al 2 lps uit en al veel vaker in NL gespeeld.

avatar van dix
3,5
dix
Grootfaas schreef:
Ik las net vergelijkbaar met U2 in t Heem in Hattem.

Over Hattem heb ik geen mening, maar U2 hoor ik wel degelijk terug in sommige gitaarpartijen. En Fugazi in de zang. De energie hebben ze van beiden, wát een liveband is dat zeg. Plaat is gewoon leuk.

avatar van DjFrankie
3,5
dix schreef:

Over Hattem heb ik geen mening, maar U2 hoor ik wel degelijk terug in sommige gitaarpartijen. En Fugazi in de zang. De energie hebben ze van beiden, wát een liveband is dat zeg. Plaat is gewoon leuk.


Had ook te maken met de energie van U2 destijds begreep ik. Ik was toen helaas net te jong om die geweldige periode mee te maken ;-(

Voorprogramma Hotel Lux trouwens fan van Mark E Smith en John Peel zo te horen.

4,0
Songs of Praise is een pracht plaat waarvan de energie afspat - wat 'n heerlijke Engelse branieschoppers zijn het toch. Ik krijg een mentale boost van deze plaat.
'One Rizla' is een briljante song en 'Angie' kan zich meten met het allerbeste werk van Oasis.
Ik zag ze live in de Melkweg: super!
Voor mij de beste plaat van het jaar.

Jean-Maurice
Live klinken ze inderdaad heel goed. Ik ken deze band eigenlijk nog niet maar zag ze hier voorbij komen en heb dit maar eens gekeken. De openingstrack 'Dust On Trial' is meteen al een geweldige binnenkomer. Ik moet alleen een beetje wennen aan de stem maar deze performance is zeker indrukwekkend, muzikaal zit het prima in elkaar!

Shame - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

avatar van DjFrankie
3,5
Jean-Maurice schreef:
Live klinken ze inderdaad heel goed. Ik ken deze band eigenlijk nog niet maar zag ze hier voorbij komen en heb dit maar eens gekeken. De openingstrack 'Dust On Trial' is meteen al een geweldige binnenkomer. Ik moet alleen een beetje wennen aan de stem maar deze performance is zeker indrukwekkend, muzikaal zit het prima in elkaar!

Shame - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube


Pas in Doornroosje gezien, beste concert van 2018 so far

Jean-Maurice
Het is inderdaad een heel goed album en terecht dat de band zoveel aandacht krijgt. Ik vind de eerste 9 liedjes ronduit briljant alleen het laatste liedje Angie valt wat uit de toon zowel muzikaal als qua lengte met de andere 9. Al met al een geweldig debuut.

avatar van Oldground
4,0
DjFrankie schreef:
(quote)


Pas in Doornroosje gezien, beste concert van 2018 so far
Same, maar dan in de Melkweg. Hele puike performance. Twijfel bijna om ze in november weer te zien in Paradiso (wat dan waarschijnlijk exact dezelfde show zal zijn).

avatar van raymondkeuters
4,5
Shame speelt in december in Paradiso, wordt zeker een andere show, want laatst op Wttv speelden ze ook nieuwe nummers ?

avatar van dix
3,5
dix
aERodynamIC schreef:
Live veel indrukwekkender dan het album inderdaad. Wat een frontman. Ik moet ver terug de tijd in om een zaal zo te zien ontploffen (Rotown). Ongelooflijk goed en te gek om mee te maken.

Ter bevestiging, en een ieder die erbij was zal het ook onderschrijven.

avatar van aERodynamIC
4,5
dix schreef:
Ter bevestiging, en een ieder die erbij was zal het ook onderschrijven.

En een stuiterende (of was het nou huppelende?!) dix in het publiek maakt het geheel natuurlijk extra spannend.

Ja ja, het hoge leeftijdsgehalte die avond weerhield de woestelingen zich niet zich nog eenmaal jong te voelen

avatar van Juveniles
3,5
dit album beluisteren na het zojuist door mij hier bejubelde The Unseen In Between van Steve Gunn is weergaloos. Een overweldigende bak herrie tov het spacy klassieke getokkel van Gunn. Maar daarmee doe ik Shame tekort (en Gunn). Beide zijn ook niet te vergelijken. Song of Praise is niet alleen een bak herrie maar vooral een furieuze directe in je gezicht, melodieus en oprecht. Ben jaloers op alle die hen afg jaar live hebben gezien.

avatar van WoNa
4,5
In de afgelopen maanden las ik steeds in een adem Shame, Idles, Fontaines DC. Ik ben die twee andere bands daarom gaan beluisteren, maar kwam al snel tot de conclusie dat ze geen nog geen seconde in de schaduw van Shame mogen staan. Hun plaat staat dik een jaar later nog steeds fier overeind en groeit langzaam uit tot een van mijn favorieten van de jaren 10. De andere twee was ik na een luisterbeurt wel klaar mee.

Nog steeds niet live gezien. Gaat er ooit van komen. Hopelijk na een prima opvolger van Songs Of Praise.

avatar van Germ
4,5
WoNa schreef:
In de afgelopen maanden las ik steeds in een adem Shame, Idles, Fontaines DC. Ik ben die twee andere bands daarom gaan beluisteren, maar kwam al snel tot de conclusie dat ze geen nog geen seconde in de schaduw van Shame mogen staan. Hun plaat staat dik een jaar later nog steeds fier overeind en groeit langzaam uit tot een van mijn favorieten van de jaren 10. De andere twee was ik na een luisterbeurt wel klaar mee.

Nog steeds niet live gezien. Gaat er ooit van komen. Hopelijk na een prima opvolger van Songs Of Praise.


Helemaal mee eens.
Bij de eerste luisterbeurt was ik aanvankelijk ook enthousiast over Idles en Fontaines. Maar die bands blijken toch wel one trick pony's waardoor het snel verveelt.
Fontaines heeft het duistere van Shame en het punk/meebrul gehalte is terug te vinden van Idles, maar juist de combinatie van die twee is wat Song Of Praise zo'n te gekke plaat maakt.

avatar van WoNa
4,5
Daarom vandaag een halfje er bij. Ik sluit de volle ***** niet uit in de nabije toekomst.

avatar van nelnontwisa
4,0
Om de circlejerk compleet te maken sluit ik me graag aan bij de mensen hierboven, deze plaat blijft echt heel erg goed. Elk nummer is raak, en waar eerdergenoemde bands als Idles en Fontainces DC inderdaad prima genietbaar zijn blijven hun platen bij mij niet hangen zoals deze.

avatar van Maartenn
4,5
Maartenn (crew)
WoNa schreef:
Nog steeds niet live gezien. Gaat er ooit van komen.
Hier moet je wel even werk van maken hoor. Live zijn ze fantastisch. Het optreden in de Kleine Zaal van de Melkweg was geniaal. Drie kwartier kort, maar wat een energie.

avatar van GrafGantz
4,0
Maartenn schreef:
Drie kwartaal kort, maar wat een energie.


Noem het maar kort, een optreden van 9 maanden. Moet een flinke bevalling geweest zijn.

avatar van sj0n88
4,0
Ik verhoog m van 3,5* naar 4*. Stuk voor stuk krachtige, energierijke nummers die bij elke luisterbeurt beter op hun plek vallen. En live inderdaad een geweldige sensatie. Opvallend: het rustigste nummer Angie blijft hier veruit favoriet.

avatar van Johnny Marr
4,0
Lekker plaatje zeg. Het begint ontzettend goed met de eerste vijf nummers, dan dreigt het even in te zakken zo rond Friction & Lampoon om dan genadeloos hard toe te slaan met het geweldige Angie, wat hakt dat nummer erin zeg. Magnifieke afsluiter.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hoor vandaag voor het eerst wat van deze band, ik hoor veel boosheid en raakvlakken met de Clash, zeker wat betreft het stemgeluid van de frontman. Klinkt wel goed en ga eea nog wel op mijn gemak beluisteren.

avatar van Pinsnider
Echt een verschrikkelijke nieuwe hype, die "bloke-rock". Eerst leek het met dit Shame wel een beetje gedaan, maar toen kwam er nog een hele trits bandjes achteraan en nog houdt het niet op. Erger nog; iedereen buitelt over elkaar heen om deze bands geweldig te mogen noemen en de Kinks en Pinguins van deze wereld haken helaas ook aan. Nu snap ik best nog wel dat mensen dit geinig vinden, maar ik vind die quasi-getergd gezongen "o-wat-hebben-we-het-toch-zwaar"-teksten maar overtrokken en overdreven. Muzikaal mag het hier en daar van mij best trouwens....

avatar van raymondkeuters
4,5
maar toen kwam er nog een hele trits bandjes achteraan en nog houdt het niet op. Erger nog; iedereen buitelt over elkaar heen om deze bands geweldig te mogen noemen

Over welke bands heb je het zoal?

avatar van Pinsnider
Fontaines DC, Sports Team zijn namen die me te binnen schieten, en soms komt het "anoniem" op de oren voorbij. Ieder z'n meug, maar ik vind er echt niks aan. Ik irriteer me alleen aan het feit dat het dan meteen zo alomtegenwoordig is op de "hippe" radiozenders. Net zoals de folkexplosie van een paar jaar geleden met dank aan Mumford en zijn kornuiten. Maar let maar niet op mij hoor

avatar van VladTheImpaler
4,5
Pinsnider schreef:
Echt een verschrikkelijke nieuwe hype, die "bloke-rock". Eerst leek het met dit Shame wel een beetje gedaan, maar toen kwam er nog een hele trits bandjes achteraan en nog houdt het niet op.

Bloke-rock, die term kende ik nog niet. Ik ben wel benieuwd wat je hier precies mee bedoelt?

Pinsnider schreef:
Erger nog; iedereen buitelt over elkaar heen om deze bands geweldig te mogen noemen en de Kinks en Pinguins van deze wereld haken helaas ook aan.

Misschien omdat er eindelijk weer eens een aantal bands uit de UK zijn die muziek maken waarvan je weer opveert, ook al is het misschien muzikaal niet echt vernieuwend?

Pinsnider schreef:
Nu snap ik best nog wel dat mensen dit geinig vinden, maar ik vind die quasi-getergd gezongen "o-wat-hebben-we-het-toch-zwaar"-teksten maar overtrokken en overdreven. Muzikaal mag het hier en daar van mij best trouwens....

Daarnaast valt het volgens mij wel reuze mee met de ''o-wat-hebben-we-het-toch-zwaar"-teksten? Of is dat puur een indruk die je krijgt omdat ze zo boos klinken?

Ik probeer je trouwens echt niet aan te vallen, maar meer te begrijpen waar je kritiek vandaan komt. Dat het niet je ding is, dat kan natuurlijk. Maar ik vind dat je nu een beetje kritiek aan het leveren bent met wat simpele opmerkingen.

avatar van Pinsnider
hahaha, die laatste zin van je (Maar....opmerkingen) raakt de kern van mijn bestaan als leraar
Bloke-rock; weenie, zelf verzonnen, ik zie een paar bleke Engelse vrienden samen de studio ingaan met een pint om een pot herrie te maken....
Oh, en dat het muzikaal niet vernieuwt vind ik geen enkel probleem. Muzikaal vind ik het vaak best nog wel aardig. En de energie (h)erken ik ook absoluut. Zo snap ik ook volkomen dat mensen hier aardig mee uit hun plaat kunnen gaan.
Misschien mis ik dan wel de tong in de wang, de knipogen. Iets wat bijvoorbeeld de Police ver uit deed stijgen boven de "boze" punkbandjes van die tijd. Ik denk dat het een persoonlijke kwestie is. Van genregenoten schiet me nu de inhoud "I'm not much fun to look at, etc" te binnen en dat, inderdaad gekoppeld aan een algemene boze toon, spreekt mij niet aan. Daar haak ik op af. En daarnaast heb ik twijfels bij de oprechtheid van sommige bands in dit genre en dat vind ik in deze muziekcategorie fnuikend. Maar nogmaals; ik denk dat het een smaak-kwestie is en of je dit wel of niet aanspreekt.
Maar leuk, dat bericht hierboven. Weinig leukers dan zo over muziek te lullen.

avatar van philtuper
Angie is een fijne afsluiter maar ook heel erg Oasis. Niet dat dat zo erg is maar de hype is me ook ontgaan eerlijk gezegd. Live geloof ik overigens wel dat het een feestje kan zijn.

avatar van frolunda
3,5
geplaatst:
Was ruim een jaar geleden nog best een hype,dit debuut van het Engelse Shame.Ben er toen bewust niet aan toegekomen alhoewel ik ze,dacht ik,nog wel op het Down the rabbithole festival van de zomer gezien heb.En nu ze in de startblokken staan met hun tweede album,kom ik met één.
En alhoewel er wel erg veel wordt geciteerd uit de Britse popgeschiedenis is Songs of Praise een erg fijn en lekker plaatje geworden.Met flink wat enthousiasme en een 'Sturm und drang' mentaliteit komt het vijftal uit Londen met een kleine 40 minuten intense post punk/rock op de proppen.Misschien niet altijd even origineel maar ze vliegen er wel in en dat is zeker anno 2020 ook wat waard.De zang doet me soms aan Shaun Ryder van de Happy mondays denken en diverse uitwaaiende gitaarpartijen hebben nogal wat raakvlakken met Cold play hebben.Zo zijn er nog wel meer invloeden hoorbaar maar dat doet uiteindelijk niks af aan het feit dat (vooral) Gold Hole,Dust on Trial ,Friction en One Rizla gewoon heerlijke songs zijn.
Conclusie ; goed eerste album en ik ben benieuwd of Shame er ,met de dit jaar te verschijnen opvolger nog een schepje bovenop kan doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.