Machine Head - Catharsis (2018)

Label: Nuclear Blast

1. Volatile (4:38)
  2. Catharsis (6:10)
  3. Beyond the Pale (4:31)
  4. California Bleeding (4:12)
  5. Triple Beam (4:41)
  6. Kaleidoscope (4:03)
  7. Bastards (5:04)
  8. Hope Begets Hope (4:30)
  9. Screaming at the Sun (3:54)
  10. Behind a Mask (4:07)
  11. Heavy Lies the Crown (8:48)
  12. Psychotic (5:01)
  13. Grind You Down (4:06)
  14. Razorblade Smile (4:00)
  15. Eulogy (6:33)
avatar van Eddie
Ik ben een beetje bang dat de meeste mensen deze plaat slecht wíllen vinden. Decibel gaf een vernietigende recentie en de rest volgde gedwee. Het lijkt wel of veel journalisten deze plaat slecht willen vinden, en derhalve niet geheel objectief zijn (dat is ten minste het gevoel wat ik krijg). Ik vind het helemaal geen slechte plaat, oké het is geen Burn my eyes, het is geen Blackening. Ik vind het aan de andere kant ook zeker niet het allerslechtste van Machine Head (die eer laat ik aan Supercharger).
Wat me als eerste opvalt aan deze plaat is het heerlijke vette geluid, een lekker no-nonsense in your face productie. Het song materiaal is simpeler dan we gewend zijn en neigt inderdaad wat meer richting 'the burning red' het heeft een beetje een nu-metal vibe, maar is toch vooral onmiskenbaar Machine Head. Over het geheel genomen vind ik hem lekker weg beuken, en schopt het weer geregeld kont! Niet van dat niveau, maar de plaat doet me geregeld denken aan the more things change...!
De rappende Rob Flynn is mij niet (negatief) opgevallen, maar ik heb de plaat ook pas twee keer geluisterd. Ook hoor ik geen enorme Dropkick Murphy's invloeden of nu-metal dingen, van alles wel een beetje hoor, dat wel, maar ik hoor vooral veel Machine Head. Nu ik er zo over denk hoor ik vooral Machine Head die duidelijk een andere weg aan het zoeken is en daar wat mij betreft redelijk in slaagt. Wat mij wel héél erg stoort is het simplisme in de teksten, dat lijken soms wel sinterklaas rijmpjes.
Al met al kan ik me voorstellen dat men het geen topper vind, het lijkt me ook geen klassieker in wording (zoals the Blackening of Burn my Eyes), maar om de plaat nu zo af te fikken dat vind ik wel wat overdreven. Ik heb voor alsnog geen spijt van de pre-order,en denk dat ik me hier best mee ga vermaken.

avatar van andnino
Er staan inderdaad wat degelijke nummers op die veel goedmaken voor het matige dat de previews brachten (naar mijn mening althans). Heavy Lies the Crown en Grind You Down zijn mijn favorieten. Maar meer dan een zesje krijgt deze plaat toch niet, want om heel eerlijk te zijn klinkt Machine Head zelfs op de betere momenten als een matige kopie van zichzelf uit betere tijden. De teksten zijn matig, de riffs zijn niet origineel... En bovendien is het voor dit soort metal een verschrikkelijk idee om een plaat van 75 minuten te maken, dat gaat toch niemand uitzitten zonder dat het tot achtergrondmuziek vervalt?

avatar van james_cameron
Nog voor de release vrijwel unaniem afgekraakt en ja hoor, wat blijkt? Het valt allemaal best mee. Naar Machine Head-maatstaven weliswaar een tegenvaller, maar al met al is dit toch wel een vrij sterk album, hoewel te lang en behept met een aantal matige tracks. Zo kan ik zelf vooralsnog weinig met California Bleeding, Triple Beam en Bastards, vooral omdat de stijl van die songs Machine Head niet zo ligt. Het is dan wel weer toe te juichen dat de band nieuwe richtingen blijft verkennen. Zelf hoor ik de band het liefst lekker beuken als vanouds, zoals in het rijk gearrangeerde titelnummer en het geweldig opgebouwde Heavy Lies The Crown, mijn favoriete song van de plaat. De rest van het materiaal kan er mee door, maar behoort zeker niet tot het beste werk van de band. Qua produktie heeft Machine Head overigens nooit zo goed geklonken, dat moet zeker gezegd worden. Het album klinkt werkelijk fenomenaal fraai.

avatar van DargorDT
Ook door anderen is het al opgemerkt: de nieuwste Machine Head telt best een paar goede nummers. Op sommige momenten vlamt de band behoorlijk. Volatile opent lekker strak, is aanstekelijk en had op pakweg The More Things Change of Through The Ashes of Empires niet misstaan. Het begin van California Bleeding is heerlijk en typisch Machine Head: opzwepend en vol dreiging. Wat mij betreft kan ook deze track ermee door. Hetzelfde geldt voor Heavy Lies The Crown, het lange prijsnummer dat je volgens mij een paar keer moet horen om op waarde te schatten. Maar dit soort hoogtepuntjes zijn schaars.

Flink wat nummers weigeren halsstarrig op gang te komen, anderen missen richting, kennen warrige of ronduit matige zanglijnen (Hallo Triple Beam) of zijn simpelweg niet memorabel. Machine Head grossiert op Catharsis in middelmatigheid en maakt van 74 minuten een hele zit. Het kostte mij behoorlijk wat moeite dit van begin tot eind uit te horen, hoeveel zin ik ook had dit (ondanks de wisselende kritieken) uit te proberen.

Een zesje voor de moeite.

avatar van Kondoro0614
Het is zeker niet het beste werkje wat de heren van 'Machine Head' naar buiten hebben gebracht maar, ontzettend saai of iets in die richting durf ik het album ook niet te noemen. Maar goed, fantastisch is ook iets anders natuurlijk. Ik heb nooit echt héél veel aandacht geschonken aan dit album, zo vond ik het titel nummer 'Catharsis' echt niet zo geweldig om het album door te luisteren en was de moed er niet echt te vinden. Het is wederom dat de hele Nu-metal periode van deze band mij nooit heeft weten te boeien en ook 'Catharsis' raakt mij echt niet, ik vind de heren beter presteren in de 'Thrash' stijl en aangezien de laagst scorende albums nu-metal bevatten kan ik ook niet veel hoop geven aan dit album.

Het beginnummer heb ik gewaardeerd, rest van het album is net zoals 'The Burning Red' en 'Supercharger' niet mijn ding, en het trok me niet aan. 'Catharsis' is toch wel één van de betere nummers uit het album, waar de benodigde solo nog naar boven kwam. Voor het algemeen heeft het album bekende klanken en word het hierdoor misschien lichtelijk eentonig. Ik had toch gehoopt mijn marathon voor deze band wat positiever af te sluiten maar helaas lukt het de heren niet, en ga ik best teleurgesteld uit de marathon.

Voorlopige eindstand:
01. The Blackening
02. Burn My Eyes
03. Through the Ashes of Empires
04. Unto the Locust
05. The More Things Change...
06. Bloodstone & Diamonds
07. Catharsis