Beck - Sea Change (2002)

Label: Geffen

1. The Golden Age (4:36)
  2. Paper Tiger (4:35)
  3. Guess I'm Doing Fine (4:49)
  4. Lonesome Tears (5:37)
  5. Lost Cause (3:47)
  6. End of the Day (5:03)
  7. It's All in Your Mind (3:05)
  8. Round the Bend (5:15)
  9. Already Dead (2:58)
  10. Sunday Sun (4:44)
  11. Little One (4:26)
  12. Side of the Road (3:23)
  13. Ship in a Bottle * (3:12)
Conversation 16
herman schreef:
Haha, ik ben dik tevreden. Mooi stuk tekst! Krijg gelijk zin het album weer eens te draaien, want voor mij was het een van de platen waarop ik ben afgehaakt. Maar de laatste tijd draai ik Mutations weer af en toe en dan is het inderdaad niet zo'n grote stap naar deze... Misschien dat ik hem morgen weer eens opzet. En anders later deze week.

Daar wordt ik blij van herman

avatar van Ernie
Blijft voor mij ook een heel goede plaat. Ben in alle genres wat thuis maar voor een fijne, rustige en mooi uitgebalanceerde plaat als deze mag je me altijd wakker maken. toppertje van Beck alhoewel ik enkel nog Mellow Gold heb van hem. dringed eens wat meer aanschaffen van de beste man.

Beck producete de laatste tijd ook veel platen merk ik en met sucses ook Demolished Thoughts van Thurston Moore was al prachtig en ook Mirror Traffic van Stephen Malkmus & the Jicks komt van zijn hand. Multitalentje deze Beck Hansen...

Misterfool
heerlijke wegdroomplaat van Beck. Tikkeltje braaf hoor ik hier en daar. Ja, vergeleken met ander werk mist dit album wellicht wat pit, maar de flinke dot melancholiek is een goede vervanger.

avatar van Johnny Marr
Die eerste 5 nummers...hoe perfect kan muziek zijn?
Jammer dat hij dit hoge niveau niet weet aan te houden, de rest is ook wel nog goed tot zeer goed maar toch niet zo goed als die eerste 5 nummers. Echt waar, één van de beste openingen ooit van een album vind ik.

avatar van Johnny Marr
End Of The Day en Sunday Sun zijn ook prachtig...kippevel

avatar van joko16
Becks beste tot nu toe.

avatar van robbrouwer58
1,5
Wat een slappe hap, melig gedoe, pfjoeh.

avatar van Ernie
robbrouwer58 schreef:
Wat een slappe hap, melig gedoe, pfjoeh.

Melancholische ingetogen songs die prachtige arrangementen bevatten is een betere omschrijving

avatar van Cor
Cor
Bij vlagen prachtig, bij vlagen te saai voortkabbelend. Maar een peinzende Beck is zeker niet de slechtste (zie 'Morning Phase'). 'Paper Tiger' is een fraaie ode aan 'Melody Nelson' van Gainsbourg. Die sensueel-zoemende bas, de afgeknepen, knerpende gitaar en de met Oosterse mystiek opgezwollen strijkers. En 'Round The Bend' is een knipoog naar Nick Drake. Ingebed in rustige, pastorale folkliedjes, die Beck niet misstaan.

Ik denk toch wel de meest dierbare plaat van Beck voor mij. Mooi melancholisch, melodieus, bedachtzaam, met de nodige Gainsbourg psychedelica. Odelay is ook dierbaar, maar totaal onvergelijkbaar.

avatar van EttaJamesBrown
Cor schreef:

Ik hoor zojuist Paper Tiger en wilde iets roepen wat ik ontdekt had, maar dat is door jou al beschreven. Het is toch wat.

avatar van vinejo
Je moet dit opleggen op een zondagavond, bij het schemerduister, rustig in de zetel, na een paar glaasjes wijn. De maandagochtend is dichtbij maar nog heel ver weg.

avatar van milesdavisjr
Round the Bend, wat een juweeltje van een song. De warme klanken, de strijkersarrangementen, de simpele maar o zo doeltreffende zanglijn, dit nummer is helemaal af.
Sea Change kent een aantal fraaie songs, maar het niveau van Round the Bend wordt voor mij zelden aangetikt. Desalniettemin bij vlagen genietbaar hoewel Sea Change voor mij nooit kan tippen aan het wonderschone Morning Phase.