Beck - Sea Change (2002)

Label: Geffen

1. The Golden Age (4:36)
  2. Paper Tiger (4:35)
  3. Guess I'm Doing Fine (4:49)
  4. Lonesome Tears (5:37)
  5. Lost Cause (3:47)
  6. End of the Day (5:03)
  7. It's All in Your Mind (3:05)
  8. Round the Bend (5:15)
  9. Already Dead (2:58)
  10. Sunday Sun (4:44)
  11. Little One (4:26)
  12. Side of the Road (3:23)
  13. Ship in a Bottle * (3:12)
avatar van Lexicon Devil
Te zweverig waarbij er nooit echt tot een hoogtepunt wordt toegewerkt.
Ik mis een angel, een wakkerschud moment.
Het kabbelt maar wat aan terwijl ik Beck juist zo goed vind klinken wanneer ie die heerlijke energieke sounds uit zijn mouw schud.

avatar van HaanHoen
Oke dan is het duidelijk.
Deze plaat verschilt wat dat betreft inderdaad van veel van zijn andere albums. Sea Change is wat 'braver' om het zo maar te zeggen. Al herken je toch meteen weer dat typische Beck gevoel erin naar mijn mening.

avatar van devel-hunt
Deze plaat een aantal jaar geleden voor 3 euro gekocht. Vond de plaat toen saai en het bleef bij één keer luisteren. Toch maar weer eens uit het stof gehaald, en plots hoorde ik een hele sfeervolle mooie plaat vol met melancholie en opgelopen blauwtjes. Vreemd dat ik dat toen niet hoorde!!

avatar van T.A.

avatar van dj maus
Eindelijk weer eens een Beckwaardige Beckplaat, dacht ik toen deze uitkwam. Leuk ook hoe hier verwezen wordt naar A Day In The Life van The Beatles en Cargo Culte van Serge Gainsbourg, zonder dat het ook maar een moment goedkoop overkomt. Mooie arrangementen van papa Beck.

Wel jammer van die onnodige remake van It's All In Your Mind. Het rammelende origineel wint het met voorsprong.

avatar van Tompie
Het relatief laag gemiddelde voor deze plaat (3.75) heeft volgens mij als oorzaak dat je er ofwel wild van bent ofwel helemaal niet.

avatar van OldRottenhat
Bij tijd en wijlen zal dit album bij mij wel zo rond de 4 sterren hangen, maar over het algemeen zal Sea Change het bij mij met dat laatste halve sterretje minder moeten doen. Ben meer fan van de wat vrolijk experimenterende Beck, zoals op Odelay, Guero en The Information. Desondanks goed album, met een aantal schitterende nummers, maar net even iets meer nummers die mij niet zoveel doen. Daarom 3,5 sterren!

avatar van trebremmit
Ik kwam bij deze plaat terecht omdat ik een nummer van The Cinematics, sunday sun, luisterde ik vond het wel een mooi nummer maar het bleek een cover te zijn van Beck. Dus het origineel geluisterd en die bleek nog mooier te zijn. Dus nu de hele plaat maar luisteren.

avatar van devel-hunt
Tompie schreef:
Voor mij zal dit wellicht altijd zijn onovertroffen plaat blijven.
Ik ben er niet wild van en vind de plaat niet slecht, deze Beck plaat roept bij mij niet veel op, luistert lekker weg dat wel, maar ik vind de plaat behoorlijk middle of the road.

avatar van LucM
Geen experimenten meer maar hier profileert Beck zich als een serieuze singer-songwriter. 12 mooie en melancholische songs staan hierop maar anderzijds toont dit album aan dat Beck vocaal vrij beperkt is. Maar dit is zeker een prachtalbum vanwege de sfeer en de teksten.

avatar van Zombywoof
dj maus schreef:

Kun je mij vertellen in welke song die verwijzing voorkomt? Ben wel benieuwd..

avatar van Wickerman
Regen. Drie weken alleen. Werkritme. Sea Change. Een betere soundtrack voor drie weken vakantiewerk in de Achterhoek bestaat er niet.

avatar van Gajarigon
Tompie schreef:
Voor mij zal dit wellicht altijd zijn onovertroffen plaat blijven.

De stemverdeling zegt dat de meeste mensen het gewoon een zo-zo album vinden.

Daar reken ik mezelf echter niet bij. Het was voor mij liefde op het eerste zicht met Sea Change. Twaalf prachtige melancholische popnummers met straight-to-the-soul lyrics van mr Hansen die me meer dan eens doen terugdenken aan het werk van Nick Drake.

Beck schreef dit album na een serieuze break-up. Ergens geeft het wel een wrang gevoel om zo te genieten van 's mans leed, maar wat is het toch oh zo mooi. Hier en daar balanceert Sea Change op het randje van het zielige zelfmedelijden, maar gaat er gelukkig nooit over. Uiteindelijk slaagt Beck er hier in, meer dan ooit te voor, een sfeerplaat te maken die de luisteraar weet te raken. Het hoogtepunt komt met Little One, een echt bittersweet nummer.
Drown, drown
Sailors run aground
In a sea change nothing is safe
Strange waves/Push us every way
In a stolen boat we'll float away

Hulde aan Beck voor dit tijdloze document van hartzeer!

avatar van Wickerman
Ik luister nu naar de Mobile Fidelity versie van deze plaat, die enkele seconden langer is dan de oorspronkelijke versie met bonustrack. Hoewel de meeste extra geluidjes leuk en toevoegend zijn, doet de The Information-achtige intro aan Paper Tiger juist afbreuk.

1,5
Woah, het saaiste album van Beck krijgt het hoogste cijfer... Hoe kan dat nou?
Ik ben best fan van Beck (zag ik op mijn last.fm, blijkbaar zet ik 'm vaker op dan ik doorhad), maar hij is toch leuk omdat-ie vrolijk, funky liedjes maakt, niet omdat-ie zo'n serieuze goede zanger is?

avatar van freakey
Lexicon Devil schreef:
Te zweverig waarbij er nooit echt tot een hoogtepunt wordt toegewerkt.
Ik mis een angel, een wakkerschud moment.

Ik snap helemaal wat je bedoelt, dit is een vreemd plaatje, soms grijpt ie me helemaal bij de strot, een andere keer zet ik het halverwege af omdat er geen doorkomen aan is...

Ik heb dit bijna nooit bij platen.... het zal wel het gevoel van de dag zijn....

avatar van lauradance
Een brave Beck die nergens buiten de bocht vliegt, gaat op een gegeven moment toch wat vervelen.

avatar van mr.Siegal
1,5
Braaf, traag, sloom en boring! Ben een zéér groot liefhebber van Mellow Gold, Odelay en (zelfs) van Midnite Vultures. Wat dan dus weer verklaart waarom ik deze plaat van hem ruk vindt. Anderhalve ster voor de moeite en een acceptabele track hier en daar.

avatar van Dielie
lijkt wel een samenwerking tss Beck en Air

Bair

avatar van Ernie
Sea change is een plaat die ik 1x oplegde en waarvan ik direct wist dat ie gewoon goed was. bij de 1ste luisterbeurten zou ik er een 3\3.5 voor gegeven hebben. Nergens geniaal maar ook niet storend. goede melodieeen, fijne zangstem en prachtige arrangementen. dat was ongeveer 3 maand geleden. Na vandaag eens geluisterd te hebben (niet naar zo een kut mp3bestandje maar de echte cd in oude trouwe discman ) bij een bij een ijskoude en donkere wandeling aan de kust kan ik alleen maar besluiten dat dit schijfje gwn wat luisterbeurten nodig heeft om zijn eigen intieme schoonheid te onthullen. 12 heerlijke melancholische songs! Guess I'm Doing Fine, Lost Cause en Sunday Sun vind ik de topnummers

avatar van Banjo
T.A. schreef:
Wat een drugshoes, lelijk!

wat is er mis met drugs?

avatar van Dungeon
Drugs are bad. Okay!?

avatar van Banjo
dat valt wel wat mee

maar even over deze cd ik zak een halfje omdat het mij allemaal iets te dromerig is...

avatar van freakey
Vreemde plaat, de ene keer pakt ie en golven de kippenvelmomenten je langs de rug, dan weer kabbelt de plaat in zijn geheel aan je voorbij zonder ook maar 1 keer indruk te maken, gelukkig bij deze draaibeurt het eerste... mooie plaat nu derhalve....

Meneer Bungel
T.A. schreef:
Wat een drugshoes, lelijk!
En dan zelf zo'n drugsavatar kiezen.

avatar van alphapunk
Paper Tiger is gewoon HELEMAAL Serge Gainsbourg......Melody Nelson is een van Beck's favoriete albums maar dit is een beetje veel stelen...maar toch goed want Melody Nelson is één van de beste aller tijden.

Conversation 16
beck's beste

Waarom? Enige onderbouwing zou wel zo leuk zijn...

Conversation 16
Zo zo. Ik moet me verantwoorden

Ik moet eerlijk zeggen dat Beck me nooit zo heeft kunnen boeien. Ik vind Mellow Gold en Odelay maar een paar vreselijk overschatte platen.
Ga daar dan trouwens niet 1tjes of 2tjes uitdelen. Die platen liggen me niet dus daar stem ik dan ook niet op ondanks dat ik ze wel heb beluisterd.
Smaken verschillen.
Komt ie plotseling met een goeie plaat aanzetten. Namelijk: Mutations. Iets wat mij meer ligt dan het experimentele geneuzel op de eerste twee.

Midnite Vultures was voor mij weer een niemedalletje maar Mutations ben ik nooit vergeten. Toen ik hoorde dat Sea Change uitkwam en weer een meer akoestisch gerichte sing/songwriter plaat was heb ik hem gelijk gekocht (Inmiddels op vinyl en dat klinkt echt waanzinnig trouwens)

In tegenstelling tot Mutations heeft Beck hier tekstueel ook zijn beste werk geleverd vind ik en samen met de productie van Nigel Godrich die ook de string arrangementen heeft gedaan is dit een meesterwerkje geworden.

Luister naar Lonesome Tears en je hoort The Beatles. Luister naar End Of The Day en je hoort Neil Young. Luister naar Little One en je hoort Radiohead. Af en toe zelfs Nick Drake enz...
Deze plaat is gewoon super gevarieerd maar het is toch onvermijdelijk Beck wat je hoort. Knap.

Het is 1 van die platen die ik pak als ik niet weet wat ik moet draaien want deze stelt me nooit teleur.

Moet trouwens wel zeggen dat ik Beck steeds meer begin te waarderen op het andere vlak. Modern Guilt vind ik een juweeltje maar dat komt ook door de lekkere productie van Dangermouse en de meer song gerichte aanpak.

Nou. Hoop dat je nu tevreden bent herman.

Stel nooit een moderater teleur zeg ik dan maar

Trouwens; Already Dead, wat een topper

Haha, ik ben dik tevreden. Mooi stuk tekst! Krijg gelijk zin het album weer eens te draaien, want voor mij was het een van de platen waarop ik ben afgehaakt. Maar de laatste tijd draai ik Mutations weer af en toe en dan is het inderdaad niet zo'n grote stap naar deze... Misschien dat ik hem morgen weer eens opzet. En anders later deze week.