Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven't Got (1990)

Ierland
Label: Chrysalis

1. Feel So Different (6:47)
  2. I Am Stretched on Your Grave (5:33)
  3. Three Babies (4:47)
  4. The Emperor's New Clothes (5:16)
  5. Black Boys on Mopeds (3:53)
  6. Nothing Compares 2 U (5:10)
  7. Jump in the River (4:12)
  8. You Cause as Much Sorrow (5:04)
  9. The Last Day of Our Acquaintance (4:40)
  10. I Do Not Want What I Haven't Got (5:45)
  11. Night Nurse * (4:54)
  12. My Special Child * (4:48)
  13. Damn Your Eyes * (4:46)
  14. Silent Night [Long Version] * (4:45)
  15. You Do Something to Me * (3:53)
  16. Mind Games * (5:26)
  17. What Do You Want * (2:58)
  18. I Am Stretched on Your Grave [Apple Brightness Mix] * (5:38)
  19. Troy [Live in London] * (6:41)
  20. I Want Your (Hands on Me) [Live at Hammersmith Odeon] * (3:53)
  21. The Value of Ignorance * (3:20)
avatar van MusicFreak
Met sommige nummers stijgt Sinéad wat mij betreft naar grote hoogten. Absolute hoogtepunten zijn The Last Day Of Our Acquaintance, Nothing Comparus To You en Jump In The River.

avatar van Johnny Marr
Iemand die mij wat meer kan vertellen over de bonusnummers op de limited edition? Zijn ze een beetje de moeite waard, of niet?

avatar van spinout
Als je Spotify hebt kun je ze daar beluisteren en oordelen. Heb je dat niet, ik vind ze de moeite waard.

avatar van Minneapolis
Vandaag na zeer lange tijd weer eens gedraaid. "The funky drummer" (I Am Stretched on Your Grave) was wel erg hot in 1990 (zoals ook op bijvoorbeeld Listen without prejudice, om maar eens een andere onverwachte sampler te noemen). Een minder nummer van dit album trouwens.
Het album ligt me nog wat beter dan het debuut, hoewel Troy wel meesterlijk is.
"You Cause as Much Sorrow" viel me vanavond op als fijne song. En de bekende Emperor.

avatar van spinout
Plaats een goed cijfer zou ik zeggen

avatar van E-Clect-Eddy
Haar debuut was heerlijk maar deze is nog net iets beter wat mij betreft: meer openhartig en sociaal / maatschappij kritisch.

Zou het zelfs haar beste album noemen.

avatar van aerobag
Ik heb nooit goed naar Sinead geluisterd, buiten de singles om. Ik moet zeggen, best wel teleurgesteld in dit album. Misschien heb ik een wat vertekend beeld gekregen door te denken dat Compares 2 U representatief was voor de rest van het album. Vrij veel rustige ballads, redelijk straight forward songwriting. Ik durf het haast niet te zeggen maar: beetje saai. Laat Johnny Marr het maar niet lezen. Misschien dat het kwartje later ooit nog zal vallen.

avatar van Johnny Marr
aerobag schreef:
Laat Johnny Marr het maar niet lezen.

Damn, m'n oog is er nu toch op gevallen. Pijnlijk.

Parlotones
Ik had nooit zoveel met zangeressen, maar de laatste tijd komt daar langzaam verandering in. Had alleen iets met Heather Nova, het album Oyster is geweldig. En vorige week heb ik bij de kring loop Diva van Annie Lennox gekocht, omdat ik Why zo geweldig vind. En het album Watermark van Enya [Orinoco Flow]. En vanmiddag [andere kr lo] dus dit album van Sinéad O'Conner [Nothing Compares 2 U] Ik zal over een tijdje mijn beoordeling geven.

avatar van starbright boy
Deze hoorde vandaag bij mijn kringloopoogst (er lagen vier exemplaren!). Luister er nu naar. Voor het eerst in zeker 20 jaar en wat ik ergens in mijn guts al vermoedde blijkt waar. Sinead wordt door haar gedrag en door die allesoverheersende prince-hit (niks mis mee, maar bepaald niet het hoogtepunt hier en nogal doodgedraaid) onderschat. Nummers als Three Babies en The Last Day of Our Acquaintance zijn echt schitterend. In elk geval hebben we in Nederland nog Troy van het debuut, dat was nergens anders een hit en is hier misschien wel een grote klassieker dan Nothing Compares 2u, en terecht. Nu nog het debuut bij een kringloop vinden.

Prachtige plaat , echt supermooie nummers op dit album.

Jump in the river wat een prachtig nummer net zoals Three babies.

Wat mij betreft is dit een van de beste albums ooit. Er is geen zwakke broeder te bekennen. En dan is Sinead ook nog eens een geweldige zangeres en song writer. Een hoogtepunt in de muziek-geschiedenis.

avatar van Chameleon Day
deric raven schreef:
Three Babies, die volgden inderdaad nog, ze zou uiteindelijk vier kinderen krijgen, waardoor dit lied een soort van profetische waarde krijgt..

En ze moest er één laten gaan…

Het prijsnummer van het album.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven’t Got (1990) - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Sinéad O'Connor - I Do Not Want What I Haven’t Got (1990)
Sinéad O'Connor bereikte haar creatieve piek met het geweldige I Do Not Want What I Haven’t Got uit 1990, waarop de uitstekende songs worden opgetild door de fascinerende en ontroerende stem van de Ierse muzikante

Sinéad O'Connor maakte na haar eerste twee albums nog maar weinig muziek die er echt toe deed, maar die eerste twee albums zijn ook wel ontstellend goed. Met name I Do Not Want What I Haven’t Got, het in 1990 verschenen tweede album van de Ierse muzikante, staat vol met geweldige songs. Het is het album van de wereldhit Nothing Compares 2 U, maar dat is zeker niet de sterkste track. De songs op I Do Not Want What I Haven’t Got zijn stuk voor stuk fraai en bijzonder ingekleurd, maar het is de stem van de Ierse muzikante die er zo’n goed album van maakt. Sinéad O'Connor werd vervolgens helaas wat vergeten, tot haar trieste dood, maar wat is dit nog altijd een geweldig album.

De dood van Sinéad O'Connor leverde de afgelopen dagen een stortvloed aan reacties op, waarin de Ierse muzikante uiteraard vooral werd geëerd en geprezen. Dat lokte helaas ook weer een heleboel negatieve reacties uit, waarin moeilijk werd gedaan over het plaatsen van foto’s uit de gloriejaren van de eigenzinnige muzikante en een ieder die iets positiefs schreef over Sinéad O'Connor hypocrisie werd verweten omdat er de afgelopen decennia vooral negatief over haar werd geschreven.

Ik was enigszins verbaasd dat ik zelf nog behoorlijk positief heb geschreven over het in 2014 verschenen I'm Not Bossy, I'm the Boss, dat nu helaas de zwanenzang van Sinéad O'Connor is geworden. Het is een album dat ik sindsdien nooit meer heb beluisterd en dat echt veel minder is dan de eerste twee albums van de muzikante uit Dublin. Het is misschien nog wel net wat beter dan de andere albums die Sinéad O'Connor tussen 1992 en 2012 uitbracht en die vooral flink teleurstelden.

Er was daarom lange tijd helaas weinig positiefs te melden over de muzikale verrichtingen van de Ierse muzikante, waardoor je bijna zou vergeten hoe goed haar eerste twee albums zijn. Ook naar deze albums had ik al heel lang niet meer geluisterd, maar door de trieste dood van Sinéad O'Connor komen ze de laatste dagen weer met grote regelmaat voorbij. Het is lastig kiezen tussen het rauwe debuutalbum The Lion And The Cobra uit 1987 en opvolger I Do Not Want What I Haven’t Got uit 1990, maar uiteindelijk kies ik toch voor het laatstgenoemde album.

The Lion And The Cobra bevat met Troy misschien wel de mooiste en zeker de meest indringende song die Sinéad O'Connor schreef, maar gemiddeld ligt het niveau van de songs op haar tweede album hoger en ook in muzikaal, vocaal en productioneel opzicht gaat mijn voorkeur uit naar I Do Not Want What I Haven’t Got. Sinéad O'Connor laat op haar tweede album horen dat ze een unieke zangeres is, maar ook een uitstekend songwriter en een getalenteerd muzikante, die op I Do Not Want What I Haven’t Got verrassend veel zelf doet.

Veel songs op het album zijn voorzien van betrekkelijk sobere klanken, waardoor de zang nadrukkelijk op de voorgrond treedt. Openingstrack Feel So Different moet het doen met strijkers en zang, terwijl in het grootste deel van I Am Stretched On Your Grave naast de bijzondere zang alleen bas en drums zijn te horen. In de slottrack en titeltrack van het album horen we alleen de stem van Sinéad O'Connor en zorgt ze voor kippenvel. Dat doet ze veel vaker op het album, dat in vocaal opzicht diepe indruk maakt.

Tussen de genoemde tracks horen we een aantal prachtig ingetogen en folky tracks (Three Babies, Black Boys On Mopeds en Last Days Of Our Acquaintance, dat aan het eind nog wel even los gaat), wat meer rockende tracks (The Emperor’s New Clothes, Jump In The River), het poppy You Cause As Much Sorrow en natuurlijk het Prince afdankertje Nothing Compares 2 U, waarmee Sinéad O'Connor een onverwachte maar terechte wereldhit scoorde. Het is een wereldhit die uiteindelijk compleet dood werd gedraaid, maar inmiddels hoor ik weer de schoonheid in de met heel veel gevoel gezongen song.

Over gevoel valt er sowieso niets te klagen op het album, want wat zingt de Ierse muzikante met veel passie, gevoel en melancholie, zeker wanneer de trauma’s in haar leven voorbij komen of ze strijdt tegen het onrecht in de wereld. I Do Not Want What I Haven’t Got is een zeer persoonlijk en intens album dat bij velen helaas wat in de vergetelheid is geraakt, maar dat nog maar eens laat horen hoe ontzettend goed Sinéad O'Connor in haar beste dagen was. Erwin Zijleman

erwinz Universal Mother is ook zeer de moeite waard, ik zou deze niet als zwakke plaat wegzetten

avatar van LucM
Eens met erwinz, I Do Not Want What I Haven't Got vind ik duidelijk haar beste album.
Universal Mother is inderdaad ook de moeite waard.

avatar van erwinz
deric raven schreef:

Niet zwak inderdaad, maar wel een stuk wisselvalliger dan deze