Judas Priest - Firepower (2018)

Label: Epic

1. Firepower (3:27)
  2. Lightning Strike (3:29)
  3. Evil Never Dies (4:23)
  4. Never the Heroes (4:23)
  5. Necromancer (3:33)
  6. Children of the Sun (4:00)
  7. Guardians (1:06)
  8. Rising from Ruins (5:23)
  9. Flame Thrower (4:34)
  10. Spectre (4:25)
  11. Traitors Gate (5:43)
  12. No Surrender (2:53)
  13. Lone Wolf (5:09)
  14. Sea of Red (5:51)
avatar van RuudC
Echt verbazingwekkend wat voor hoge scores deze plaat krijgt. Overal hoor ik gejubel, maar dit stelt echt niets voor. Geinige dertien in een dozijn heavy metal. Tuurlijk, Halford doet het uitstekend voor een 66-jarige, maar daar houdt het bijna mee op. De productie is een stuk beter dan op Redeemer. Dan kan ik wel stoppen met de positieve punten. Ik mis K.K. Downing (en Tipton ook wel, met de wetenschap dat hij al jaren parkinson heeft). Het kan niet anders dan dat de gitaarpartijen door Faulkner geschreven zijn. Kom er vandaag achter dat hij de gitarist van Lauren Harris was. Dat zegt toch genoeg mensen? Waarom zijn we wel bij Lauren Harris zo eerlijk om te zeggen dat het niks is, maar hier niet?

Hoe verder ik luister, hoe treuriger ik ervan word. Al na drie nummers was ik er al klaar mee. Waarom vergelijken mensen dit met Painkiller? Twee albums die mijlenver van elkaar staan. Vanaf het oersaaie Traitors Gate valt het op hoe non-priest het klinkt. Judas Priest is dood. Het was een erg leuke marathon, maar het einde is een domper.

Tussenstand:
17. Redeemer Of Souls
18. Jugulator

avatar van RuudC
andnino schreef:
Ik hou helemaal niet van NWOBHM, maar dit album blijf ik maar opzetten! Een onverwachte hoogvlieger (voor mij althans...)

Dit is ook geen NWOBHM. Dan moet je vooral denken aan het vroege werk van Maiden, Diamond Head, Saxon, Def Leppard en vele andere Britse bands van rond '80-'82.

RuudC schreef:

Goed, ik hou ook niet van deze klasse heavy metal of wat je het ook wil noemen in het algemeen.

Jullie maken we nou wel benieuwd naar het eerdere werk van Priest (dat ik nooit serieus heb beluisterd), als deze blijkbaar onderaan de lijst bungelt...

andnino schreef:

Ah joh, trek je niks aan van die lijstjes (of welke lijstjes dan ook)

vielip schreef:

Ah joh, trek je niks aan van die lijstjes (of welke lijstjes dan ook)

Ben zelf erg van de lijstjes dus dat wordt moeilijk!

avatar van The_CrY
Ach, ook lijstjes zijn maar een mening. Bij mij zou Firepower absoluut hoger op de lijst komen. Heerlijk gitaarwerk, heerlijke zang, en heerlijke teksten. Judas Priest is hartstikke springlevend!

avatar van namsaap
RuudC schreef:

Dat argument was sterker geweest als Faulkner als songwriter bij dat album betrokken was geweest. Wellicht dat het album dan beter had geklonken . Hij is daar gewoon een gehuurde kracht en krijgt op twee nummers credits voor een bijdrage aan een nummer. Dat matige album heeft overigens slechts 4 stemmen, waarvan volgens mij maar één van de stemmers op dit album. De 'we daar wel zo eerlijk zijn' valt wel mee dus.

Tipton heeft wel degelijk zijn bijdrage geleverd aan Firepower als songwriter. En zijn onmiskenbare soleerstijl is zeker terug te horen op dit album. Maar ook ik had liever K.K. Downing naast hem gehoord.

avatar van crosskip
Tipton heeft inderdaad met veel pijn en moeite al zijn bijdrages geschreven en ingespeeld voor dit album. Prestatie van formaat, kan me niet voorstellen hoe moeilijk en frustrerend dat geweest moet zijn zeg.

avatar van Kronos
andnino schreef:

Bij mij staat deze in de bovenste helft van de lijst. Maar het is lang niet hun beste naar mijn mening.

In de discografie van Judas Priest zitten redelijk uiteenlopende dingen. Wat je van het ene album vindt zegt dus niet meteen iets over wat je van het andere vindt. Gewoon allemaal eens uitproberen.

Kronos schreef:

Dit dus!

avatar van Metalhead88
Dit is voor mijn gevoel voor het eerst weer een JP album dat langer dan een paar dagen blijft hangen sinds Angel Of Retribution. Deze gaat de auto in, en krijgt van mij een welverdiende 3,5, met necromancer en Rising From Ruins als voorlopige favorieten

avatar van Von Helsing
Dit album is mijns inziens een bijzondere wederopstand van Judas Priest qua muziek. Dit album sluit naadloos aan bij de klassiekers van weleer.

Na een draaibeurt of 20 beklijven alle songs. De productie is top, Halford klinkt als een jonge, hongerige hond, de songs zijn af.

De voorgaande drie albums daar kon ik weinig mee, de twee albums met Ripper konden mij ook niet bekoren, dus de enige conclusie: Firepower is het beste Priest album sinds Painkiller!

Petje af voor deze Metal goden die bijna 70 zijn!

avatar van frolunda
Sterke heavy metal plaat van deze veteranen,tenminste daar ga ik gemakshalve maar even van uit want ik heb eigenlijk nooit eerder serieus naar hun muziek geluisterd.Maar daar gaat gezien de kwaliteit van deze schijf wel verandering in komen.
Vooral de twee openingssongs,Rising from Ruins en Spectre bevallen me prima,al haalt eigenlijk wel heel het album een constant,hoog niveau.

Geweldig album. Overall echt een hoog niveau.

avatar van lynyrd
Judas priest moet alleen oppassen dat ze geen kermisattractie worden in de toekomst.

avatar van vielip
Hoezo? Dat zijn ze toch al lang?

avatar van andnino
En hij blijft leuk! Inmiddels heeft hij al ruim tien keer gedraaid en elke luisterbeurt vermaak ik me er weer mee. Score gaat omhoog naar vier sterren! En een voorlopig plekje in de jaarlijst, wie had dat verwacht?