Dimmu Borgir - Eonian (2018)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. The Unveiling (5:47)
  2. Interdimensional Summit (4:39)
  3. Ætheric (5:27)
  4. Council of Wolves and Snakes (5:19)
  5. The Empyrean Phoenix (4:44)
  6. Lightbringer (6:06)
  7. I am Sovereign (6:48)
  8. Archaic Correspondence (4:55)
  9. Alpha Aeon Omega (5:18)
  10. Rite of Passage (5:16)
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Yep, na meer dan zeven jaar, de nieuwe met de eerste video: DIMMU BORGIR - Interdimensional Summit (OFFICIAL MUSIC VIDEO) - YouTube.

avatar van Eddie
Een nieuwe video/song waar ik niet gelijk heel erg enthousiast van wordt. Heb ik hier nu 7 jaar op moeten wachten?. Zo mild heeft Dimmu Borgir nog nooit geklonken. Geen blast beats, nóg meer orkestrale invloeden. Gitaren staan opvallen zacht in de mix. Op basis van dit nummer ben ik bang dat het voor mij een tegenvaller zal worden.

avatar van The_CrY
En nog eentje.
DIMMU BORGIR - Council Of Wolves And Snakes (OFFICIAL MUSIC VIDEO) - YouTube

Het lijkt wel alsof ze nu een horror metal band zijn geworden. Vind het niet slecht hoor, maar wel erg tam allemaal. Maar goed, wie weet is de rest erg tof en vallen deze nummers op hun plek. Een mens mag hopen.

avatar van Eddie
Deze tweede bevalt mij wat beter als de eerste maar ik ben nog steeds niet heel enthousiast. Ik had na 7 jaar wel wat meer verwacht dan dit. Het is weer erg tam.

avatar van Zeedeveel
"Interdimensional Summit" klinkt gewoon als Nightwish met Sagrath achter de microfoon. "Council Of "Wolves And Snakes " klinkt wel erg experimenteel voor Dimmu's doen en hoorde ik in het begin nou een didgeridoo of klonk het naar dat instrument door de zanglijnen? Typisch dat ik dan juist het begin nog wel waardig vind klinken en het eind verzanden in clichémelodieën terwijl men op YT juist positiever is over het laatste gedeelte.

avatar van Eddie
Op basis van deze twee tracks heb ik in ieder geval de pre-order geannuleerd. Ik had na het horen van het eerste nummer nog goede hoop dat ze het meest radio vriendelijke nummer als eerste zouden laten horen. Ik wil nu toch eerst de hele plaat horen voor ik hier 20 piek aan uitgeef.

Rudi1984
Héél gaaf nummer! Sowieso een spannende band die zich maar blijft vernieuwen en daarmee uit een scene is gebroken die vernieuwing afkeurt. Maar niet vernieuwen om het vernieuwen; de kwaliteit druipt er zoals altijd weer van af.

avatar van Eddie
Ik hoor juist totaal geen vernieuwing in de nieuwe nummers. Het eerste nummer vind ik héél erg veilig, en hoor ik geen enkel kenmerk van Dimmu in terug. Het tweede nummer vind ik juist heel krampachtig overkomen. Maar goed, op basis van twee nummers een plaat op waarde schatten is onmogelijk. Eddie wacht rustig af.

avatar van Eddie
Nu de eerste luisterbeurt loopt begin ik wel wat enthousiaster te worden. Het is vooral veel bombast, heel veel bombast. Mijn eerste gevoel is dat het tempo op veel plekken wel wat opgeschroefd had mogen worden. Dimmu blijft erg veel in de mid-tempo range hangen, ik vind/vond ze altijd op hun best als het gas er goed op gaat.
Los van dat denk ik dat ik me met deze plaat wel ga vermaken, afgaand op de eerste luisterbeurt.

Rudi1984 schreef:

Als je naar vernieuwing zoekt ben je toch echt bij de verkeerde band hoor. Je hoort hier inderdaad wat dingen die Dimmu Borgir zelf nog niet gedaan heeft, maar dat wil niet zeggen dat ze voor veel andere bands al een goede twintig jaar deel uitmaken van het vaste recept (en vaak met beter resultaat).

andnino schreef:

Daarom zei ik ook: die zich maar blijven vernieuwen.

Rudi1984 schreef:

Daarom zei ik ook: die zich maar blijven vernieuwen.

Goed punt. Daar kan ik niets tegenin brengen.

De plaat zelf al gehoord?

Rudi1984
Nee, nog niet. Binnenkort eens goed voor gaan zitten. Abrahadabra was er ook niet een die makkelijk naar binnen gleed.

avatar van boltthrower58
I am sovereign staat hier chronisch op repeat!

We learn as we teach
We teach as we speak
We speak as we seek
We seek what we learn

avatar van Eddie
Ik heb hem afgelopen week meerdere malen geluisterd maar ik ben bang dat dit niet echt mijn ding is. Het is niet meer de Dimmu Borgir die ik hoorde op In Sorte Diaboly of de platen daarvoor. Veel te melodieus en het tempo te laag het lijkt wel of ik naar nightwish oid luister maar dan met shagrat achter de microfoon. Ik kan het ook weer niet echt slecht vinden, daarvoor is het allemaal weer te goed en te proffesioneel gedaan. De plaat heeft absoluut zijn momenten maar door de bank genomen is het niet mijn kopje thee.

avatar van El Stepperiño
I am Sovereign is inderdaad wel het beste nummer van deze plaat. Verder ben ik er nog niet over uit: is dit een groeiplaat of juist eentje die je zat wordt? Nog maar een paar keer beluisteren dan...

Rudi1984 schreef:

Dat pakte even anders uit dan verwacht; ik ben direct bij de eerste luisterbeurt al om. Ergens begrijp ik de Nightwish-vergelijkingen en daarmee gepaard gaande kritiek wel, maar ik vind ze dat Disney-jasje erg goed staan. Het is voller, bombastischer, trager en daarmee ook dynamischer. Neem die korte versnellingen in het geweldige Council of Wolves and Snakes; die maken zoveel meer impact doordat het contrast met de trage stukken zo groot is.

Nu nog even hopen dat het niet precies andersom gaat vergeleken met de vorige en deze na een paar keer al gaat vervelen. De eerste indruk is echter heel positief.

En nee, ze zijn niet vernieuwend in het muzikale spectrum, maar wél binnen hun eigen kaders. Knap, hoe ze zich uit die starre scene hebben losgerukt en nu extreem succesvol zijn terwijl ze zichzelf blijven uitdagen.

avatar van andnino
Hij moest even binnenkomen, maar ik ben nu toch onder de indruk! Dimmu Borgir vermaakt weer, en schrijft catchy nummer na catchy nummer. Deze gaat nog veel gedraaid worden dit jaar, en het is niet eens herfst/winter!

andnino schreef:
Deze gaat nog veel gedraaid worden dit jaar, en het is niet eens herfst/winter!

Ik zie Council of Wolves and Snakes nog wel uitgroeien tot zomerhit. Hele stranden die straks We are gods here for the taking. Yield to the dragon's embrace zingen.

avatar van The_CrY
Na meerdere luisterbeurten ben ik toch verkocht eigenlijk. Een stuk sfeervoller en kalmer dan voorheen, maar nog steeds is de black metal aanwezig, alleen wat beter gedoseerd. De momenten dat ze nu gaan knallen, knallen ze des te meer door het verschil. Hele gevarieerde plaat die nu eens heel mooi, en dan weer heel kwaadaardig is. Vooral die koortjes weten de sfeer goed te vertolken. Favorieten zijn toch wel 'Ætheric', 'Council of Wolves and Snakes', en 'Archaic Correspondence'.

avatar van andnino
Ik ben ook echt om, en denk dat ik mijn score ook ga verhogen. De combinatie van rauw en bombast van Enthroned Darkness Triumphant/Spiritual Black Dimensions gaan we niet meer krijgen, maar als we dan in ieder geval de bombast mogen houden ben ik erg blij! Het klinkt voor mij als een beetje als Death Cult Armageddon deel 2, en gezien dat mijn favoriet is vind ik dat helemaal niet erg.

avatar van james_cameron
Weer lekker bombastisch en overweldigend, zoals we van deze noren gewend zijn. Het album is daarnaast razend knap geproduceerd, met veel aandacht voor detail en een prachtige balans tussen al het audiogeweld. Maar toch... het is mij allemaal iets te symfonisch en niet duister genoeg. Echt vrolijk kun je het songmateriaal dan ook weer ook niet bepaald noemen, maar er is zoveel gesleuteld aan de melodieuze death metal dat kracht en agressie veelal verloren zijn gegaan. Het resultaat is dan ook eerder mooi dan bruut.

1,5
Nee, ik zet nu gewoon een streep door deze clownesk(e) (geworden) band. Dit gaat helemaal nergens meer over. Mid tempo gedoe met een overdaad aan koorzang en tierelantijntjes. Totaal niet spannend, en totaal niet vergelijkbaar met het oudere en soms expirementele werk.
Wat ik vooral mis een een bepaalde sfeer en samenhang, die was bijvoorbeeld erg sterk aanwezig op Spiritual Black Dimensions. Dit klinkt gewoon inspiratieloos.

avatar van jailhouserocker1
Jammer Nyarlathotep (of zoiets) want ik vind dit een geweldig album. Ik ben totaal geen black liefhebber maar vind dit album helemaal geweldig, net zoals hun vorige cd. Heerlijk bombastisch, van zware black naar klassiek en terug maar allemaal lekker catchy. Knap hoor, als je dit kunt schrijven.