Kacey Musgraves - Golden Hour (2018)

Pop / Country
Label: MCA

1. Slow Burn (4:06)
  2. Lonely Weekend (3:46)
  3. Butterflies (3:39)
  4. Oh, What a World (4:01)
  5. Mother (1:18)
  6. Love Is a Wild Thing (4:16)
  7. Space Cowboy (3:36)
  8. Happy & Sad (4:03)
  9. Velvet Elvis (2:34)
  10. Wonder Woman (4:00)
  11. High Horse (3:33)
  12. Golden Hour (3:18)
  13. Rainbow (3:34)
Rudi1984
Wat een fijne eerste single weer. Die liveuitvoering mag er ook zeker zijn: Kacey Musgraves: Space Cowboy - YouTube

Nu al zin in 21 oktober.

Hendrik68
Prachtig nummer Rudi1984. Wat trouwens een enorme overkill aan muzikanten daar op die video. Ik tel maar liefst 3 toetsenisten, terwijl 1 vaak al te veel is, gelukkig lijdt de sound er niet onder. Echt een heel mooi nummer.

Dan paats ik op mijn beurt Butterflies, dat er niet veel voor onder doet denk ik.

Kacey Musgraves - Butterflies (Audio) - YouTube

avatar van Edgar18
Beide zijn uitstekend ja. Ik geef voorlopig nipt de voorkeur aan Space Cowboy. Benieuwd of de hele plaat zo goed is.

Rudi1984
Twee toetsenisten (die andere speelt pedal steel) om precies te zijn, maar het is daar inderdaad wel druk genoeg. Mag van mij wel iets gestripter in de Melkweg.

Rudi1984
Het lijkt een experimenteel album te worden, afgaande op dit interview.

Valt me trouwens op dat ze Same Trailer altijd als haar debuutalbum zien. Zijn de drie albums daarvoor echt helemaal van de aardbodem verdwenen? Ik hoop(te) op heruitgaven.

avatar van wvv89
Recent de twee uitgegeven singles gehoord en ben helemaal om. Benieuwd wat dit album brengt. Pageant Material wat op sommige punten erg sterk maar overall gezien voor mij niet sterk genoeg om boven een 4 sterren uit te komen. Toch waren op dat album genoeg country invloeden te horen (in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld Taylor Swift uitbracht voor het album 1989 en na; blijf ik zien als pop). Bij Musgraves komen nog regelmatig de pedal steel en banjo er bij kijken wat het country gevoel versterkt. De uitgegeven nummers Space Cowboy en Butterflies gaan wat meer richting (country)pop maar oh wat is dit mooi zeg!

Kacey Musgraves - High Horse (Lyric Video) - YouTube
Nieuw nummer High Horse. Dancepop is dit. Jammer

wvv89 schreef:
Kacey Musgraves - High Horse (Lyric Video) - YouTube
Nieuw nummer High Horse. Dancepop is dit. Jammer

Heerlijk nummer! Haar stem past zo goed bij die ontspannen discovibe.

Het artikel overdrijft dus niet; dit wordt echt een experimentele plaat. Laat maar komen!

avatar van wvv89
Wat dus eigenlijk betekent dat ze richting de pop gaat. Net zoals Taylor Swift. Niet dat ik dat helemaal erg vindt want soms vind ik dat af en toe wel lekker om te luisteren. Maar ik had Musgraves toch bij de country hoek willen blijven zien en of ze zich had kunnen meten met bijvoorbeeld een Margo Price. Ik zal Golden Hour zeker gaan draaien en hoop nu op een goede mix tussen country en pop.

Op Saving Country Music wordt High Horse trouwens helemaal afgebrand, go figure...

Rudi1984
‘Richting de pop’ zegt me niet zoveel. Wat is pop? Ze maakte al pakkende nummers en zal dat ongetwijfeld blijven doen, alleen dan met een rijker instrumentarium en minder gevangen in hokjes. Dolly Parton is niet voor niets een van haar voorbeelden.

avatar van wvv89
Pakkende nummers met vooral pedal steel, banjo e.d. Voor mij is dat toch country. Dat valt met High Horse helemaal weg. En dat Dolly Parton een van haar voorbeelden is zegt natuurlijk niets. Ze maakt t.o.v. haar vorige albums (wat nog afwachten is omdat we nu maar drie nummers kennen) dance / disco pop. Onder wat voor noemer wil je High Horse dan scharen?

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release deze vrijdag, via een stream van NPR First Listen

avatar van wvv89
Eerste keer beluisterd en ben positief. Goede mix tussen country en pop.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik had niet gedacht dat dit iets voor mij zou zijn (heb over het algemeen weinig met zowel country als pop), maar de hoge score zowel hier als bij Metacritic/RYM maakt toch nieuwsgierig. En warempel, dit smaakt best goed! Afgaande op de singles dan, dus even afwachten hoe het volledige album valt. Maar het klinkt tot nu toe erg oprecht en ik hoor mooie melodieën. Ook klinkt de instrumentatie van de singles vrij gevarieerd, wat een goed voorteken is voor het volledige album.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kacey Musgraves - Golden Hour - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Kacey Musgraves maakte tussen 2002 en 2007 al een drietal weinig opzienbarende platen, maar liet op het in 2013 verschenen Same Trailer Different Park voor het eerst horen wat ze in haar mars had.

De singer-songwriter uit Mineola, Texas, werd op dat moment nog gezien als een exponent van de wat brave Nashville countrypop en bovendien getipt als een van de potentiële opvolgers van Taylor Swift, die de country op dat moment verruilde voor pure pop.

Ik pikte Same Trailer Different Park bij toeval op en hoorde hoe de plaat zich langzaam maar zeker ontwikkelde van een ‘guilty pleasure’ tot een persoonlijke favoriet.

Toen in de zomer van 2015 Pageant Material verscheen waren mijn verwachtingen dan ook hooggespannen en Kacey Musgraves maakte deze verwachtingen meer dan waar. Kacey Musgraves werd nog steeds in het hokje van de Nashville countrypop geduwd, maar liet op Pageant Material op indrukwekkende wijze horen dat hokjes te verenigen zijn.

Op Pageant Material liet de singer-songwriter uit Texas horen dat country uit de jaren 70 prima samen gaat met Nashville countrypop uit het huidige millennium en maakte ze muziek die het goed deed op de populaire country radiostations uit Nashville, maar die ook in de smaak viel bij liefhebbers van alternatievere of juist puurdere Americana en bij liefhebbers van een meer pop georiënteerd geluid.

Door het succes van Pageant Material hebben we lang moeten wachten op een nieuwe plaat van Kacey Musgraves, al leverde ze aan het eind van 2016 nog wel een prima kerstplaat af. Het lange wachten wordt nu echter beloond met Golden Hour, dat de lijn van Same Trailer Different Park en Pageant Material doortrekt en het bijzondere geluid van Kacey Musgraves verder perfectioneert.

Golden Hour is een behoorlijk ingetogen plaat die meer lijkt geworteld in de traditionele country waarmee Kacey Musgraves opgroeide in Mineola, Texas, maar aan de andere kant verwerkt de Amerikaanse singer-songwriter ook nog steeds nadrukkelijk invloeden uit de pop in haar muziek.

Het is muziek waarmee Kacey Musgraves zich nog wat nadrukkelijker onderscheidt van haar concurrenten en het is muziek die ik met geen mogelijkheid kan weerstaan. Direct bij de eerste noten van Golden Hour werd ik gelukkig en toen Kacey Musgraves begon te zingen was ik verkocht.

De mooie en bijzondere stem van de Amerikaanse singer-songwriter staat op Golden Hour nog wat centraler dan op haar vorige platen en wordt omgeven door een prachtige en voornamelijk ingetogen instrumentatie. Het zorgt er voor dat de muziek van Kacey Musgraves zich nog wat meer opdringt en nog wat meer betovert.

De Texaanse singer-songwriter vertelt nog altijd prachtige verhalen en staat ondertussen ook nog eens een brug tussen de countrymuziek uit het heden en die uit een ver verleden. Hier blijft het niet bij want Golden Hour laat ook liefde voor de Amerikaanse pop uit de jaren 70 horen en flirt ook nog een enkele keer met de dansvloer.

Ik hield al intens van de muziek van Kacey Musgraves, maar Golden Hour zet nog eens een flinke stap. De lat lag hoog voor Kacey Musgraves, maar ze gaat er met speels gemak overheen. Bijzonder indrukwekkend en wat klinkt het lekker. Erwin Zijleman

avatar van Wallie1985
Na 3 luisterbeurten waarvan 2 in de auto ben ik het helemaal eens met de recensie van Erwinz. Hoogtepunten vind ik 'Happy & Sad', 'Lonely Weekend' en de afsluiter van de plaat 'Rainbow'.

Pracht plaat ben erg benieuwd naar haar concert in de melkweg in oktober.

avatar van nico1616
Mijn God, wat dit is bloedmooi
Het is sedert Lucinda Williams geleden dat ik in het countrygenre nog eens zo'n waaw-ervaring had.

avatar van Gretz
Dit gemiddelde! ?

Snel maar eens beluisteren, want de nummers die ik al van Musgraves ken zijn erg fijn.

nico1616 schreef:
Ben je bekend met Margo Price?

avatar van nico1616
Edgar18 schreef:
Ben je bekend met Margo Price?

Nee, de naam heb ik wel eens zien passeren. Ik zal het meteen opzoeken, bedankt voor de tip!
Ik betwijfel of ze zo'n honingzoete stem heeft als Kacey, de zang is bijna te perfect

avatar van Edgar18
Iets minder honingzoet en wat meer twang, maar verder zijn er absoluut parallellen te trekken tussen beide dames.

Rudi1984
Ik vind Margo goed en Kacey geweldig, maar ik zou ze niet snel met elkaar vergelijken. Toch wel heel andere muziek.

avatar van Poles Apart
Ken Musgraves enkel van haar duet met Brian Wilson ("Guess You Had to Be There") op diens "No Pier Pressure" van drie jaar geleden, maar dat is wel gelijk m'n favoriet op dat album. Deze ook maar eens gaan proberen. Hoes nodigt in ieder geval uit tot beluistering.

Rudi1984 schreef:
Vind je? Ik hoor in beide toch wel erg het traditionele Nashville geluid terug. Musgraves voegt er een snufje pop aan toe terwijl Price meer traditionele countryarrangementen gebruikt. Maar, een instrument als de steel pedal gitaar komt ook bij Kacey toch ook wel veel terug. De teksten van dit album ken ik nog niet zo goed als die van Margo Price dus hoe vergelijkbaar die zijn weet ik niet.

Gretz, laat even weten hoe je het album vond!

avatar van Joshua68
Snufje pop? Als m’n snufje zout op mijn zachtgekookt paaseitje gelijk is aan pop op dit album dan is m’n eitje niet meer te eten..

Edgar18 schreef:

Qua stijl zijn er inderdaad wel raakvlakken, maar ik vind Kacey zowel muzikaal en vocaal als tekstueel een stuk eigenzinniger. Margo is veel traditioneler, waar ook niets mis mee is.

avatar van heartofsoul
Exact. Met country (en dan gebruik ik de omschrijving van country als "the white man's blues") heeft het niet zo erg veel te maken, al is het maar omdat de stem van Kacey veel te zoet en soft klinkt. Neemt niet weg dat ik, na één maal geluisterd te hebben, dit een aardig popalbum vind. Voor mij echter niet zo interessant.

heartofsoul schreef:

Ze stapt met deze plaat ook juist een beetje bij de country vandaan. Die vorige twee zijn wel echte countryplaten. Dat haar stem zoet klinkt en de nummers pakkend zijn, doet daar niets aan af.

avatar van heartofsoul
Rudi1984 schreef:

Ook haar vorige album vond ik niet aantrekkelijk genoeg om luistertijd in te investeren. Mijn smaak is, wat populaire muziek betreft, nu eenmaal aan de ouderwetse kant, zeker wat country, blues e.d. betreft.

avatar van Edgar18
Hmm, ik hoor wel iets minder country dan op de vorige twee maar het is toch nog steeds wel behoorlijk prominent aanwezig.