Kacey Musgraves - Golden Hour (2018)

Pop / Country
Label: MCA

1. Slow Burn (4:06)
  2. Lonely Weekend (3:46)
  3. Butterflies (3:39)
  4. Oh, What a World (4:01)
  5. Mother (1:18)
  6. Love Is a Wild Thing (4:16)
  7. Space Cowboy (3:36)
  8. Happy & Sad (4:03)
  9. Velvet Elvis (2:34)
  10. Wonder Woman (4:00)
  11. High Horse (3:33)
  12. Golden Hour (3:18)
  13. Rainbow (3:34)
avatar van Gretz
Ik neig er sterk naar om er nog een halfje bij te doen; ik geloof namelijk niet dat ik ooit zo'n sterke countrypopplaat heb gehoord. Golden Hour staat bol van de fantastische anthems. Zoveel gouden melodieën om bij weg te dromen. En daarbij mag ik de heldere songwriting van Musgraves niet vergeten, die ook van hoog niveau is: ze verwoordt op treffende wijze universele, herkenbare thema's, zonder daarbij te verzanden in dezelfde clichés die je al zo vaak tegenkomt in de popmuziek.

Een Instant 10s classic die in zo in het rijtje past van albums als 1989, Melodrama en E·MO·TION.
Blij dat ik nu ook alvast een kaartje heb voor haar concert in oktober.

Gretz schreef:
...Golden Hour staat bol van de fantastische anthems. Zoveel gouden melodieën om bij weg te dromen. En daarbij mag ik de heldere songwriting van Musgraves niet vergeten, die ook van hoog niveau is: ze verwoordt op treffende wijze universele, herkenbare thema's, zonder daarbij te verzanden in dezelfde clichés die je al zo vaak tegenkomt in de popmuziek. ...

Tjemig Geert, je gaat helemaal los! En dat terwijl er toch heel wat clichés te horen zijn op dit album....

west schreef:

Noem eens wat voorbeelden dan west.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik zit een beetje in het midden. Zo lyrisch als sommigen ben ik zeker niet, ik ben het eens met west dat er genoeg clichés op het album staan. In het middenstuk en het slotnummer staat dat mij echt tegen en wordt het soms zelfs een beetje cringeworthy, met als dieptepunt Rainbow. Dat umbrella-refrein, verschrikkelijk zeg! Maar daar tegenover staan een zestal heerlijke liedjes (1-4 en 11-12). Fijne melodieën en een mooie stem hebben uiteindelijk de overhand en daarom toch een ruime voldoende.

avatar van blur8
Baby don't you know? That you're my golden hour
The color of my sky, You've set my world on fire
And I know everything's gonna be alright

Rudi1984
Na een voorzichtige start begint het album hier nu ook flink te groeien. Het was al mooi, maar plotseling springt het ene na het andere nummer eruit. Rainbow is de laatste die valt; blijf het nummer met die prachtige tekst maar repeaten.

Ik wacht nog even af. Een 8 voelt momenteel te laag en een 9 te hoog, maar die laatste gaat er uiteindelijk wel komen vermoed ik.

Geen cliché te bekennen:

Bedoel je dit cynisch of letterlijk? In dat laaste geval ben ik het met je eens; ik heb ook geen clichés ontdekt en zie ze ook niet in je aangehaalde tekstflard.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Rudi1984 schreef:

Hij bedoelt het niet letterlijk, het is een reactie op de discussie tussen west en Gretz.

But come one! Ik weet dat je de vaandeldrager bent van pop op deze website en veel popsterren met hand en tand verdedigd, maar je kan toch niet serieus menen dat je die tekst geen cliché vindt? Dat tekstflard is echt een tekstboek liefdesliedje. Het is een leuk album, maar laten we niet doen alsof dit soort teksten literaire meesterwerken zijn. Dan is de geloofwaardigheid ver te zoeken...

Geen cliché te bekennen:
'Baby don't you know? That you're my golden hour
The color of my sky, You've set my world on fire
And I know everything's gonna be alright'

Als André Hazes toch een Engelstalig rijmwoordenboek had gehad.

Mausie schreef:

Wie heeft het over een literair meesterwerk dan? Ik zeg alleen dat ik het geen clichématige tekst vind.

Rudi1984 schreef:

Dat is ook het enige wat ik wilde zeggen. Kacey zal vast enkele tekstregels hebben geschreven die minder origineel zijn, maar overall gezien vind ik haar songwriting bijzonder en minder standaard dan van de gemiddelde popartiest. Dat is het algemene gevoel wat ik bij dit album heb. Een tekst hoeft overigens niet nodeloos ingewikkeld te zijn om toch fantastisch in elkaar te steken.

Voorts ben ik metaforen als 'golden hour' en 'color of my sky' nooit eerder tegengekomen in een andere lyric. ' (set my) world on fire' wordt dan veel vaker gebruikt, maar dat is ook een bekende uitdrukking natuurlijk

avatar van Slowgaze
Niet om pretentieus te klinken of zo, maar trust me, I'm a poëzierecensent.

Slowgaze schreef:
Niet om pretentieus te klinken of zo, maar trust me, I'm a poëzierecensent.

You, with your words like knives.

avatar van Slowgaze
This is why we can't have nice things, darling

avatar van Don Cappuccino
Alle lyrische recensies en reacties zorgden ervoor dat ik benieuwd werd naar een countrypopplaat. Daarmee kan ik ook zeggen dat Golden Hour geen typische countrypopplaat is en bij mij zeer goed in de smaak is gevallen tijdens de eerste luisterbeurt vanochtend. Deze plaat heeft veel elementen waar ik normaal een spuughekel aan heb, maar op de een of andere manier vallen ze hier compleet op de juiste plek. Musgraves heeft namelijk een smetteloos stemgeluid, maar het is tegelijkertijd ongelooflijk puur, ieder woord met passie gezongen, zelfs de stevige ''r'' zit me niet in de weg. Refreinen die behoorlijk poppy zijn: geen probleem door de prachtige kleurrijke en dromerige instrumentatie. Teksten die wellicht wat cliché zijn, als je ze zo mooi brengt: geen probleem. Een beetje als Neu! die met één akkoord (Hallogallo) je naar een andere plek sturen terwijl een mindere broeder je dodelijke verveling zou brengen. Het voelt echt alsof Musgraves op een wolk zweeft op deze plaat. Slow Burn vind ik vooral een Neil Young-achtig pareltje. Ik heb meerdere kippenvelmomenten gehad tijdens de eerste kennismaking, iets dat ik compleet niet had verwacht.

avatar van Zwaagje
west schreef:

Clichés zeker.....En toch vind ik het "stiekem" wel een heel fijn plaatje die ik regelmatig "opzet".

Zwaagje schreef:

Heb je er ook "stiekem" op gedanst?

avatar van vinylbeleving
Ik kende deze dame niet, maar de muziek klinkt heerlijk zomers (hoewel soms wat zweverig ) in de oren. Het is knap dat bijna elk nummer blijft hangen, en daarmee is deze plaat behoorlijk consistent. Ik ben wel benieuwd wat de houdbaarheid van Golden Hour is, maar vooralsnog is het genieten!

avatar van dix
dix
quote:
Baby don't you know? That you're my golden hour
The color of my sky, You've set my world on fire.
Hour rijmt niet eens op Fire. Shower wel. Dat had een spannendere lyric opgeleverd.

avatar van Rudi S
dix schreef:
Hour rijmt niet eens op Fire. Shower wel.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse muziekmail over de beste nieuwe albums en tracks:

Het nieuwe album van Kacey Musgraves is overladen met positieve recensies. Terecht wat mij betreft, want Golden Hour is een ijzersterk countrypopalbum. Met de nadruk op pop, want hoewel de banjo en pedal steel gitaar een rol spelen, bevat deze plaat toch vooral toegankelijke en makkelijk in het gehoor liggende popliedjes. Vaak behoorlijk zoet, maar wat mij betreft niet té. Alleen al in het lange paasweekend beluisterde ik deze plaat tien keer. Mijn favoriete nummers: Slow Burn, Oh, What A World (met banjo én Daft Punk-achtige vocoder) en Happy & Sad (klinkt haast als de oude Britney).

Klein punt van zorg is de ‘houdbaarheidsdatum’. Luisteren 'we’ eind dit jaar ook nog naar deze vrolijke lenteplaat? Haar optreden in de Melkweg valt ongelukkig genoeg midden in de herfstvakantie (21 oktober) waarin we altijd weg zijn. Kaarten zijn verrassend genoeg nog steeds verkrijgbaar.

Rudi S schreef:

Rudi S schreef:
Hoezo rijmt uur niet op vuur

Ik heb niets tegen verzen op zichzelf. Wil men de woorden in 't gelid zetten, goed! Maar zeg niets wat niet waar is.

Ieder nummer op dit album nestelt zich binnen de kortste keren in jouw hoofd. Verdomd fijn popplaatje. Al kan ik voorlopig nog altijd niet verwoorden waarom Golden Hour me enorm bevalt, dit wijkt namelijk sterk af van de muziek die ik doorgaans beluister (al vraag ik me af of daar wel een rode lijn in te vinden is). Vreemd.

Misschien is het een zonneslag. Ik sluit niets uit!

avatar van Cor
Cor
Getriggerd door de vele positieve geluiden dit album maar eens beluisterd. Aangename verrassing. Kwieke popliedjes met een nostalgische countrytwist door banjo en pedalsteel. Mevrouw doet lekker waar ze zin in heeft en gaat zelfs de vocoder niet uit de weg, maat dat detoneert niet. En zingen kan La Musgraves. Als de beste en dat doet ze dan ook maar. Fris, jeudig en speels. Fijne popplaat.

Rudi1984
Ik heb 'm een tijdje laten bezinken en open met een 9. Op het eerste gehoor is het niet eens zo bijzonder, maar de nummers nestelen zich in no time in je hoofd en steken bijzonder goed in elkaar. Afwisseling en evenwicht zijn even perfect in balans als haar traditionele roots en de nieuwe popinslag, haar stem is fijner dan ooit en zowel High Horse als Rainbow komen in aanmerking voor nummer van het jaar.

Prachtplaat.

Rudi1984
High Horse komt live ook geweldig uit de verf:

avatar van mvfreak
Erg mooi album van constant niveau, De country invloeden van de eerdere albums van Musgraves zijn nog steeds aanwezig maar voeren niet meer de boventoon. Het resultaat is een toegankelijker geluid voor een breder publiek. Commercieel? Kun je zeggen maar dan wel erg aangenaam. Goede songs, een aangename stem en een prima toegankelijke produktie. Niks mis mee, en I like it!

avatar van Ernie
Prachtig album en een heerlijke stem.

Dit album verrast mij volledig, nooit gedacht dat ik het direct zo goed zou vinden. Lonely Weekend en Rainbow springen er op dit moment voor mij het meest uit. Het meer commerciële geluid stoort eigenlijk nergens alhoewel ik de vergelijking met de vorige albums, die meer countrygericht zouden klinken, nog niet kan maken. 4* voor nu

In de rustige nummers moet ik enorm denken aan de IJslandse zangeres Yohanna die ooit meedeed aan het Songfestival. Prima album, niet helemaal mijn ding, maar als ik er thuis iemand blij mee maak is dit niet heel vervelend om te draaien ter compensatie