Snow Patrol - Wildness (2018)

Label: Polydor

1. Life on Earth (5:22)
  2. Don't Give In (3:59)
  3. Heal Me (4:01)
  4. Empress (4:29)
  5. A Dark Switch (4:18)
  6. What If This Is All the Love You Ever Get? (3:49)
  7. A Youth Written in Fire (4:08)
  8. Soon (4:20)
  9. Wild Horses (4:38)
  10. Life and Death (5:35)
  11. Life on Earth * (4:41)
  12. Don't Give In * (3:37)
  13. Heal Me * (4:33)
  14. What If This Is All the Love You Ever Get? * (4:16)
  15. Soon * (3:32)
avatar van Frenz
makkelijk gezegd, want aan inhoud onbeert het een beetje op het album. Life on Earth ben ik al weer een beetje zat, bij de rest zitten geen nummers waarvan ik denk, ja.

Nee dus, denk niet dat ik dit nog vaak een kans ga geven. Blijft over het mooie What If This Is All The Love You Ever Get?

avatar van coldwarkids
Ik ontdek dat er wel degelijk een herkende SP nummer op staat! Jammer dat het het laatste nummer is. Dat nummer mag van mij best achter Empress komen.

avatar van jellecomicgek72
Life on Earth en met name Empress vind ik echt geweldig. Deze laatste vind ik een van de betere nummers die ik tot nu toe dit jaar heb gehoord. De rest vind ik aardig maar blaast me niet echt weg ofzo.

Gemengde luistergevoelens op het eerste gehoor. Het begint lekker met Live on Earth. Daarna volgen er nummers waar ik weinig mee heb. Op het moment dat ik denk dat het niks meer wordt, komt daar A Youth Written in Fire. Er had inderdaad nog meer in het nummer kunnen zitten maar dit kan me wel bekoren. Ook Soon en Wild Horses vallen goed, al ben ik niet weggeblazen. Daarvoor klinkt het te degelijk.
Nog geen punten. Eerst nog een paar keer beluisteren voor een oordeel. Gematigd tot dusverre.

avatar van philtuper
1,0
Ik heb het nog eens geprobeerd maar ik kom niet verder dan dat ik dit dertien-in-een-dozijn stadion rock muziek vind. Coldplay'ish. Saai, flauw, suffe teksten. Pak elkaar bij de hand en zingt allen mee. Ik trek dat niet. Voor genoeg mensen hele fijne muziek klaarblijkelijk en das prima. Zet ik ondertussen wat anders op.

avatar van Elbow
Zware teleurstelling (als fan van het eerste uur ) na de eerste 3 luisterbeurten..Dit is het eerste SP album dat zwaar tegenvalt. Het begint nochtans heel goed met life on earth. Ook Empress is uitstekend en afsluiter life and death is ook knap maar waarom Gary Lightbody zijn mooie stem nu en dan geknepen doet klinken is mij een raadsel ? Sorry maar de ziel is uit SP gevloeid. Dit zal commercieel wel een enorm succes worden en zal op alle radiostations te horen zijn. Ik gun ze het.

avatar van meneer
Nou, ik kom maar steeds niet verder dan Empress omdat dit werkelijk een mooi nummer is, staat echt in de repeat mode.

Maar ik las net de reacties op deze link en durf eigenlijk niet naar het volgende nummer te gaan...

avatar van coldwarkids
meneer schreef:

Ga dan maar gelijk door naar numero tien. Dat is ook echt een parel!

Mopper, erger me steeds meer aan zijn stem in A Youth Written in Fire. Het had mooi kunnen zijn.

avatar van max95
Bij deze neem ik mijn woorden terug die ik eerder over "Empress" gespuwd had. Klasse nummer!

Heb het album nu een paar keer volledig gedraaid en ik denk dat dit een groeier is, maar op echt vervelende nummers heb ik 'm tot nu nog niet kunnen betrappen. Favorieten zijn toch wel "Heal Me", "A Youth Written in Fire", "A Dark Switch" en natuurlijk de singles.
Vooral bij "A Dark Switch" keek ik op het begin nog wel raar op, maar ondertussen heeft ook deze zich bewezen. Nogmaals, dit album is voor mij in z'n geheel een groeier (verwacht ik )

Ik wacht nog even met een definitieve stem, kom hier zeker nog op terug

avatar van blur8
Ik kom dan uiteindelijk op een mooie 6. Wat natuurlijk tegenvalt. Heb 4 songs (2,3,6,9) die te weinig in zich hebben om herhaald te worden. zijn deze bedoeld voor de grotere zalen? want in ieder geval niet geschikt voor de boxen in mijn kamer.

Over de hele linie heb ik ook te veel irritatie punten. De goedkoop klinkende synths, ten kosten van een goede gitaarsound, Het geknepen zingen van Gary; soms emotieloos. En als ik echte violen hoor, is er geen enkele moeite genomen om ze spannend en warm te laten klinken. Meerdere songs hebben moeite om 4 minuten lang interessant te blijven.

Het positieve zit ook bij dit album achterin in de tracklist. Life and Death & vooral Soon zijn bijzonder sterk. Eindelijk onderhuidse spanning, daar waar SnowPatrol zo sterk in was. Zeer potentieel om klassiekers te worden

Een groeier, dit album. Draai het zeer graag en kom op 4 sterren.

avatar van Marco van Lochem
Het zevende album van de Noord-Ierse/Schotse band Snow Patrol kwam 25 mei 2018 uit en laat een geïnspireerde en gedreven band horen. De band rond zanger en componist Gary Lightbody heeft 7 jaar nodig gehad om de inspiratie te vinden voor een nieuw album. In 1998 verscheen het debuutalbum “SONGS FOR POLARBEARS” dat de gouden status in Engeland wist te bereiken. Het briljante “RUN” van het derde album “FINAL STRAW” was de eerste single die internationaal meer succes had dan de voorgaande singles, maar de echte doorbraak kwam met in 2006 met “CHASING CARS”, dat meerdere platina onderscheidingen kreeg. In 2009 scoorden ze in Nederland hun, tot dusver, enige nummer 1 hit met “JUST SAY YES”, afkomstig van de compilatie “UP TO NOW”. “WILDNESS” laat het bekende Snow Patrol geluid horen, mede door de stem van Lightbody, die een herkenbaar en karakteristiek klank heeft. DE 10 tracks klokken ruim 44 minuten en zijn sferisch, af en toe dansbaar, dan weer breekbaar en klein, maar ze vliegen nergens uit de bocht. Met veel gevoel en vakmanschap hebben de 5 heren onder leiding van producer Jacknife Lee een prachtig album geboetseerd dat zich kan meten met voorgaande platen, maar of het grote succes van de tweede helft van de zero’s terug zal keren is de vraag. Misschien is het te lang stil gebleven en zijn de mensen Snow Patrol vergeten, maar de kwaliteit van de songs vragen om een groot luisterpubliek, want het is weer een topper geworden.

avatar van harencoor
Zeker geen slecht album. Toch wel wat wisselvallig. Staan zeer goede nummers op maar daar tegenover ook paar vullers.

avatar van Fluvver
Matig album, ik mis over de hele linie spanning. Het album kabbelt maar een beetje voort en af en toe veer ik voor korte tijd op.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Degelijk album maar niet zo sterk als hun voorgaande platen. Na 7 jaar radiostilte had ik toch wat meer van hun terugkeer verwacht. Life On Earth & Empress springen er wat mij betreft bovenuit, het wordt nergens slecht en de songs scoren wat mij betreft een voldoende maar een echt briljant nummer ontbreekt op de plaat. Opvallend vind ik ook dat Gary Lightbody in navolging van Tom Smith van Editors steeds meer zijn kopstem gebruikt, hier heb ik toch mixed feelings bij.

avatar van Frenz
Stel m'n mening toch een beetje bij. Vind het nog steeds geen hoogvlieger, maar draai toch wel met enige regelmaat. Tegenwoordig een redelijk setje (oude stereo met chromecast) op m'n werk staan en meer op de achtergrond voldoet het prima

avatar van Grecio
Ff wennen, begon met 2 sterren volgens mij, maar de nummers gaan toch wel groeien na een paar keer luisteren. Lekker album wel.

Toen ik 'Don't Give In' voor de eerste keer hoorde dacht ik "dear heavens, where did they go wrong". Ik moet die mening toch wel herzien. Wat eerst klonk als een bijzonder saai en ongeïnspireerd nummer dat evengoed als demo van een beginnende band had kunnen dienen straalt nu een zekere sfeer uit. 'What If This Is All The Love You Gonna Get' van hetzelfde laken een broek. Het heeft iets. Geen hoogvlieger inderdaad, zeker niet, maar wel (meer dan) oké. Deze nummers zijn niet wat ik van Snow Patrol verwachtte maar eens ik mijn verwachtingen aan wat de band volgens mij zou moeten zijn heb bijgesteld naar wat de band gewoon is of poogt te zijn draaien deze singles best lekker. Bij deze ga ik het album zeker wat kansen geven. (Al zal ik de kwaliteit van 'Eyes Open' toch eeuwig missen, ssstt.)

avatar van bas2204
Toch een typisch Snow Patrol album geworden, met weer een aantal mooie nummers. De kwaliteit van Eyes Open heeft het niet, maar ik weet niet of je dat ook kan eisen

avatar van Frenz
Kleine nabrander, blijf het toch met enig regelmaat draaien, fijn album met vrijwel geen zwakkebroeders.

Misschien moet ik eens ophouden met ze als mindere van Coldplay (uit de goede tijd welteverstaan) te zien, de laaste EP is ook weer consistent goed.

avatar van Twinpeaks
Gewoon een prima SP album. Goede songs al ontbreekt een beetje de afwisseling. Empress en What If This Is All The Love You Ever Get en Soon zijn voor mij de uitschieters hier. Voor de rest mooi degelijk album.
4 sterren waard