Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love (2018)

Metal / Rock
Label: Anti-

1. You Without End (7:36)
  2. Honeycomb (11:04)
  3. Canary Yellow (12:17)
  4. Near (5:28)
  5. Glint (10:57)
  6. Night People (4:07)

met Chelsea Wolfe

7. Worthless Animal (10:07)
avatar van Kos
Kos
Nee, en metal kan ook enorm divers zijn he?

avatar van dix
dix
the crook schreef:
In het geval van Ordinary Corrupt Human Love hoor ik zelfs traditionele pop/rock doorsijpelen in de muziek van Deafheaven, en da's voor het eerst in hun bestaan.

Nietus. Gifts For The Earth van New Bermuda heeft al een onmiskenbare Cure-vibe. Tenzij je The Cure geen pop vindt.

avatar van Forza
De singles eens even opgezet. Erg goede mix van black metal en post rock. Duidelijk meer metal dan rock, dus het lijkt me logisch het genre te veranderen van rock in metal/rock.

avatar van the crook
dix schreef:

Ik ben niet zo van de hokjes en heb al helemaal geen zin in een discussie over wat wel metal/rock/pop is, maar The Cure is in mijn ogen geen pop nee

avatar van Rudi S
Eens ,The Cure is hiphop.

avatar van stoepkrijt
Oei, helemaal gemist dat dit album eraan kwam! Voor mijn gevoel was hun vorige album nog niet eens zo oud, maar die blijkt toch alweer uit 2015 te stammen.

Ik vraag me af hoe 'mainstream' hun blackmetal op dit album inmiddels geworden is, want dat is wel een ontwikkeling die wat mij betreft in de lijn der verwachting ligt.

Naar die samenwerking met Chelsea Wolfe ben ik trouwens erg benieuwd! Hoe bruut zou die klinken?

avatar van Don Cappuccino
stoepkrijt schreef:

Lees mijn recensie op pagina 1 en je weet meer.

avatar van coldwarkids
stoepkrijt schreef:

Super bruut!!!!

avatar van venderkets
Begin voorzichtig met 4,5

avatar van Hanszel

Ik had nog nooit van deze Noren gehoord. Door Don C. zijn uitgebreide review en 4,5* was ik enigszins geïnteresseerd en toen ik de link van kanarie geel zag kon ik niet anders dan mijn rechterwijsvinger even naar beneden bewegen.
Bij 2:34 dacht ik WTF gebeurt hier? Tot dan toe was het leuke tingel-tangel muziek. Grappige beelden, blaadjes die omhoog en omlaag dwarrelden en wel een lichte dreiging van iets post-rockerigs maar niet dat je zit af te tellen tot wanneer de knal komt. Maar dan is er ineens een soort grunt/schreeuw en ruige gitaren. Het doet me ergens aan denken maar het is te divers om erop te komen. Soms zelfs Fear Factory drumwerk en die zang lijkt in de verte op Amorphis misschien...
Anyway, dit greep me zo aan dat voordat het nummer afgelopen was ik dit bericht al aan het schrijven was, NADAT ik 'm al besteld heb. Dit lijkt me wel iets dat vanaf cd, op een goeie stereo stukken beter uit de verf komt dan een 'gepindakaasde' versie. (gebruikt men die term nog trouwens? ik doe niet aan spotify dus het is of kopen of pindakazen...)
Maar in ieder geval: na nog meer reviews en opmerkingen over dit album gelezen te hebben kan ik niet wachten tot ie binnen is. Tot die tijd toch maar 'audiofoob' luisteren via bijvoorbeeld dit: Deafheaven - Ordinary Corrupt Human Love (Full Album Stream) - YouTube

Ik denk dat ik dit wel mooi ga vinden...

avatar van rolandobabel
Ik ga geen cijfer geven. Deze plaat krijgt enorm goede recensies. Alleen kan ik de zang niet uitstaan. Ze zingt alsof ze de duivel zelf is. Maar ja, dat is waarschijnlijk death metal.....

avatar van dix
dix
Hanszel schreef:
Ik had nog nooit van deze Noren gehoord...
rolandobabel schreef:
Ze zingt alsof ze de duivel zelf is....
Hebben we het over dezelfde band? Ze stonden twee jaar geleden met Myrkur in het voorprogramma, dat dan weer wel.

avatar van Arrie
En dan citeer je niet eens ‘death metal’, al kan dat als grap bedoeld zijn.

avatar van niels94
Ik vind het allemaal wel mooi, maar kan de kerkbranden en de moord op de gitarist door de bassist maar niet van me afzetten.

avatar van legian
Mijn eerste kennismaking met Deafheaven was in 2013 met Sunbather. Na de vele lyrische berichten van zowel de metalheads als de casual rockers wilde ik toch wel eens weten wat er nou zo goed was. Nog voordat het eerste nummer afgelopen was heb ik de boel weer uitgezet. Niet om aan te horen dacht ik toen nog. Nu 5 jaar verder zie ik de naam Deafheaven weer voorbij komen en opnieuw met lyrische berichten overal. Wat doe je dan? Juist je gaat het gewoon opnieuw proberen.

Een voordeel is dat ik in die 5 jaar tijd nieuwe muziek heb leren kennen, muziek die me klaargestoomd heeft om Deafheaven beter te kunnen waarderen zo blijkt. Een van de grootste irritatiepunten die ik ten tijde van Sunbather had was de zang (om het maar een naam te geven). Hoewel ik het geschreeuw en gegil (wat bij vlagen aan een varken doet denken) nog steeds niet hoog waardeer kan ik het nu wel beter hebben. En dat zorgt ervoor dat er ruimte en tijd ontstaat om andere kwaliteiten in de muziek te vinden.

Een van de kwaliteiten die ik hoor (en met terugwerkende kracht ook in de Sunbather en New Bermuda) is de sfeer die gecreëerd wordt. De lange uitgerekte muzikale stukken zorgen voor een heerlijk dromerige sfeer en de wisseling tussen snel, rustig, hard, kalm, zacht, agressief en beheerst helpen daar allemaal aan mee. Bij vlagen doet dit wat denken aan Godspeed you Black Emperor, maar ook Opeth komt bij mij opdagen.
Dankzij die sfeer wordt je makkelijk het album ingetrokken en omdat de zang niet op de voorgrond is die stoorfactor vele kleiner. Dat heeft als resultaat dat ik de gehele speelduur in een soort trance het album beleef.
Andere noemenswaardig punten zijn de cleane zang (welke ze van mij vaker mogen laten terugkomen), de instrument beheersing en de progressieve insteek van de muziek. Ik durf te stellen dat Deafheaven progressiever is dan de meeste progressieve band die er rondlopen. Iets wat door de discussie over welk genre dit eigenlijk is ook wel bevestigd wordt.

Met Ordinary Corrupt Human Love heeft Deafheaven een perfecte instap plaat afgeleverd. Daarmee trekken ze mij na 5 jaar eindelijk over de streep en nodigen ze uit om de oudere albums ook te proberen. Het grootste nadeel blijft de zang aangezien ik die lang niet altijd goed kan hebben. Dat nekt de plaat dan ook om veel beluisterd te worden, een juiste instelling om te luisteren is wel een vereiste. Een nummer zoals Near doet het daarom veel beter dan een Canary yellow, hoe prachtig dat laatste nummer ook is.

Ik onthoud mij voorlopig nog even van een cijfer. Ik wil eerst eens zien hoe dit album blijft beklijven en de vorige albums een kans geven.

Don Cappuccino schreef:
...Luister bijvoorbeeld naar het debuut van het Deense MØL van dit jaar. ...

Holy shit! Ik ben echt blij met de nieuwe Deafheaven, maar ik wil je ook bedanken voor deze tip, want MØL is mij volledig ontgaan, maar wat een geweldig album is dat, niet normaal! Die gaat ook mega hoog in mijn eindlijst komen van dit jaar. Had een beetje hetzelfde effect op me als het debuut van Astronoid 2 jaar terug.

avatar van Hanszel
Het zijn geen Noren! Ik had het verkeerd begrepen denk ik in Don Cappuccino zijn uitgebreide post op pagina 1; "Zelfs binnen het blackmetal-idioom dat nog aanwezig is hoor je meer Kevin Shields (My Bloody Valentine), Billy Corgan (The Smashing Pumpkins) en Johnny Marr (The Smiths) doorsijpelen dan de Noorse blackmetalgitaristen uit de jaren '90. "

Hoe dan ook, indrukwekkend plaatje. Niet iets om te ontdekken terwijl je op je papa-dag voor jonge spelende kinderen zorgt (input overload. Hoewel ik de kinders zelf wel vaker blootstel aan dit soort herrie. Jong geleerd enzo...) maar tijdens het werk (kantoorbaan, koptelefoon op) gaat het prima.

Bijzonder genre ook trouwens; is het post-rock? Is het black of death metal? Ik denk dat het zwarte post-metal is Veel niet-alledaagse combinaties van invloeden en referenties bij te bedenken. Lees Don zijn review nog maar eens op de vorige pagina.

Op Polycarbonaat is ie nog niet binnen (dodax duurt altijd even) dus ik moet het online doen. Prima, al zijn de reclames soms wel echt een lompe 'wekker' uit de wereld van deze bijzonder fijne tyfusherrie.

avatar van boltthrower58
Wat een bereplaat. Ik had (zoals ook door andere leden is beschreven) ten tijde van Sunbather nog veel last van de "zang". Ik was bij New Bermuda al om en kon daardoor ook Sunbather herwaarderen. De nieuwe vind ik bijkans nog beter! Ook de zang(clean/grunt) vind ik er bij passen. Al zou ik het best interessant vinden als ze de hele plaat nogmaals op nemen met Sivert Hoyem op zang. Zou prima passen.