Gorillaz - The Now Now (2018)

Electronic / Hip-Hop

9. Fire Flies (3:53)
  10. One Percent (2:16)
  11. Souk Eye (4:36)
avatar van niels94
Waar bij Humanz werd geklaagd dat het te veel gasten en stijlen bevatte, en te weinig Gorillaz, zo zou je hier weer kunnen zeggen dat het meer een soloproject van Damon Albarn is dan een Gorillaz-album.

Maar waar ik Humanz een matig, bij elkaar geraapt zooitje vind (met enkele hoogtepunten), word ik van The Now Now veel gelukkiger, na een aantal luisterbeurten.

Misschien komt het doordat ik de meeste tracks van tevoren al eens of meermaals had beluisterd - ik kan me voorstellen dat het album de eerste keer anders als een eenvormige brij klinkt. Of gewoon omdat ik een enorme zwak blijf houden voor de stem van Albarn, die hier op zijn zachts gezegd een hoofdrol speelt.

Het ene fijne nummer volgt het andere op. Met name van Hollywood kan ik al dagen geen genoeg krijgen, wat een héérlijk refrein. En dan die dancebeat die al vanaf het begin voorzichtig doorschemert om er aan het einde echt in te knallen. Ook Sorcererz en Fire Flies kunnen wat mij betreft mee met het beste werk van Gorillaz. Zwakke momenten kan ik niet ontdekken.

Wat mij betreft wordt de lome sound met voldoende regelmaat onderbroken. Het (min of meer) instrumentale Lake Zurich is met zijn sterke groove een mooi voorbeeld van een fijn breekmoment, waardoor het nummer in albumcontext nog beter tot zijn recht komt dan los.

avatar van waxs
Johnny Marr schreef:
Ooit gehoord van een album genaamd Plastic Beach?

Ik heb misschien niet wat jij wel hebt met Plastic Beach, maar het is absoluut geen slecht album. Eerste 2 albums hecht ik persoonlijk ook nog nostalgische waarde aan, dus mijn "mening" hoeft niet geheel objectief benaderd te worden

avatar van mattman
Pfff. Wat zijn Idaho en Magic City prachtige nummers. Heerlijk melancholisch. Kan er verder niet veel over zeggen.

avatar van TheBuszz
Lol, wat is hier Hiphop aan? Door één verse van Snoop Dogg? C'mon..

avatar van Kos
Kos
This.

TheBuszz schreef:
Lol, wat is hier Hiphop aan? Door één verse van Snoop Dogg? C'mon..

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Ik heb het aangepast hoor, TheBuszz. Je kan er zelf ook een correctie voor indienen he.

avatar van peterjames777
Ja, weer een heerlijk album van Albarn. Lijkt eigenlijk meer op een solo album van hem dan een Gorillaz project. Maar das niet erg. Gewoon weer een solide plaat. Dat hij hier meer in de spotlight staat bevalt me beter dan zijn bescheidenheid op Humanz.

Bij het intro van Humility merkt mijn vriendin op: "dit lijkt op de Jeugd van Tegewoordig!". Verrek, dat klopt best wel, dacht ik. Ook de synthesizertjes en geluidjes in Kansas hadden van JVT afkomstig kunnen zijn. Geinig.

avatar van Dance Lover
Klinkt allemaal toch weer erg mooi. Fijne zomerse sfeer op deze plaat met wat meer ingetogen nummers dan op Humanz, het beklijft absoluut omdat er meerdere lagen/effecten onder alle liedjes verscholen liggen.

avatar van jordidj1
De singles zijn leuk, maar voor de rest is dit best wel een snoozefest.

avatar van JVT
JVT
Magic City is zo ondertussen wel mijn favoriet van deze plaat, klonk live op het podium van werchter ook heel erg goed. Wat een fijn optreden was dat trouwens

JVT schreef:

Ik kan het alleen maar beamen. Magisch sprookjesachtig en betoverd. Magic city is ook mijn favoriet. Wat een waanzinnig mooi optreden in Werchter. Ik ga dit album nog grijs draaien.

Gorillaz gaan op the Now Now wat mij betreft weer richting hun oude songniveau. Er staan heel wat fraaie liedjes op dit album. Die wisselen af van meer rustig naar sneller, van electronic richting pop / hip-hop. De arrangementen zijn regelmatig fraai en de productie klinkt kraakhelder. Favoriete nummers voor mij zijn Humility met good old George Benson, (hip-hop) Hollywood met Snoop-Dogg, het sfeervolle Idaho, het vlotte/lekkere Lake Zurich en de fraaie afsluiter Souk Eye. Fijne plaat!

avatar van legian
legian schreef:
Ik krijg bij deze hetzelfde gevoel als bij The Fall. Dat was zo'n nietszeggend tussendoortje en zo voelt The Now Now eigenlijk ook. Ik weet niet echt wat ik hiermee aan moet. Bij Humanz sprongen sommige nummers er tenminste nog echt uit, hier heb ik het idee 40 minuten naar hetzelfde te luisteren, alsof de radio aanstaat.
Ik zal er nog meer naar luisteren, Humility is bij mij ook gegroeid uiteindelijk. Dus wie weet wordt dit nog wat.

Ik blijf erbij, het voelt als een tussendoortje. Een prima zomerplaat die in de playlist niet misstaat. Maar een album om te beluisteren is het niet. Is het daarmee slecht? zeker niet, maar het mist de spanning en aantrekkingskracht die de eerste twee albums hadden (en in mindere mate nummer 3 en 5). Daarmee beland deze in dezelfde sloot als het 4de album, wat niet heel toevallig een tussendoortje was gemaakt tijdens een tour. Dit klinkt dan wel alsof er wat meer werk in zat, maar veel zal het niet geweest zijn.

Hoewel de nummers na een tijdje best blijven hangen moet ik nog maar zien of dit album volgend jaar met dit weer opnieuw tevoorschijn komt.

avatar van Linius
Er staan met Humility, Hollywood en Magic City echt een paar prijsnummers op dit album. Nummers die ook een mooie toevoeging zijn voor het live materiaal van de band. Maar als geheel is dit album mij toch te veel van het zelfde. Ben wel blij dat de zang lijntjes van Albarn weer meer op de voorgrond zijn, dat miste toch wel bij Humanz.