Black Thought - Streams of Thought, Vol. 1 (2018)

Label: Human Resources

1. Twofifteen (3:45)
  2. 9th vs. Thought (2:47)
  3. Dostoyevsky (3:53)

met Rapsody

4. Making a Murderer (4:32)

met Styles P

5. Thank You (2:18)

met KIRBY

bennerd
Wat een sterke EP. Het wijst me er hardhandig op dat ik te lang heb liggen slapen op Black Thought. Die tweede en vierde track... Abnormaal hard.

avatar van Sjaakspeare
Black Thought zit al bijna drie decennia op een niveau dat in ons taalgebied simpelweg niet bestaat. Supperstrakke flows, zieke rijmschema's en dan toch een hoop zinnigs uitkramen met een prachtige dictie en vrachtladingen aan overtuigingskracht. Onwaarschijnlijk goed.

avatar van zaaf
Wow, blij met deze release van deze grootheid. Vooral Dostoyevski vind ik van een waanzinnig hoog niveau.

Rene1979
Zou hier vooral graag een fysiek exemplaar van zien

Kos
Dit lijkt er al een stuk meer op.

avatar van RebelINS
De lekkere hip hop releases zijn niet dun bezaaid dit jaar! Heerlijke EP met een keiharde productie en een Black Thought in bloedvorm.

avatar van vinylbeleving
Kos schreef:
Dit lijkt er al een stuk meer op.

Op wat?
Vergeleken met?

vinylbeleving schreef:

Op wat?
Vergeleken met?

Excuus, met andere recente hiphop releases.

avatar van Silky & Smooth
Wow, dikke release! Black Thought is lekker op dreef!

avatar van Silky & Smooth
Ik heb 9th Wonder ook in tijden niet meer zo lekker horen produceren. Geweldige plaat, hopelijk komt er snel een deel 2 of volledig album!

avatar van vinylbeleving
Lekkere ep zeg! Met als extra vermelding Thank You. Geweldige sample van The Charade ik hoop op een heel album!

avatar van jordidj1
Lekker plaatje hoor, met een Black Thought on point.

avatar van Flipm0de
Black Thought altijd gezien als een van de top 10 MC’s all time en nu laat hij het ook eindelijk met een solo project zien dat hij het ook zonder The Roots kan.

avatar van JayM
Wat krijg je als je Black Thought loslaat in het wild, zonder boeien van een band? Dit dus.. een spervuur aan topnotch lyrics zonder enige filter. Hele dope e.p. waar het gas pas na 15 min omlaag gaat en Khrysis D'angelo van stal haalt voor het dankwoord..Thank You!

avatar van waxs
Zozo, onder de indruk van het productiewerk van 9th ook. De producties sluiten naadloos aan bij de agressie in het stemgeluid van Black Thought. Kort maar krachtig is hier zeker op z'n plaats, want de plaat kent eigenlijk geen diepte punten. Benieuwd of er snel opvolging komt in de vorm van een Volume II.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Damn, ben er pas 2 nummers in, maar word echt weggeblazen! Dit geeft Kanye zijn releases het nakijken zeg (op Daytona na).

BARS!!

avatar van GarnalenPeller
^
I heard murder ran this vast, deserted land
Since back when Burning Man was blacks in Birmingham

Ik vind de beats eigenlijk wat wishy washy voor de urgentie waarmee Black Thought hier rapt.

Kos
Kijk ik er naast of staat Vol. 2 niet op de site?

avatar van GrafGantz
Kos schreef:
Kijk ik er naast of staat Vol. 2 niet op de site?

Black Thought & Salaam Remi - Streams of Thought, Vol. 2 (2018)

Heb je zelf nog op gereageerd ook

Kos
Haha ok.. een collab dus.

avatar van Deranged
Met een woord als Thought in je naam heb je wel het een en ander waar te maken.

Dat gebeurt dan ook gelukkig wel.

Vrij spoedig.

Van kroonjuweel Crowns for Kings naar iets als 9th vs. Thought is wel wat je noemt een logische progressie naar mijn idee.

Vlot vloeiend verhalend over de zaken die hem zo tof zouden maken.

Deze man is George Clooney en alles.

Moet ook allemaal gewoon kunnen, als je het mij vraagt.

avatar van thgryda
De hele reeks opnieuw aan het beluisteren... Ik ga misschien wat tegen de stroom in maar ik vind het eigenlijk maar gewoon "goed". Black Thought is voor mij altijd top 3 of all time en hij bewijst dat op elk van de 3 solo-projecten. Na al die jaren nog steeds taalkundig op eenzaam hoog niveau en hij klinkt na decennia van dominantie nog steeds hongerig als een MC die pas komt kijken.

Maar het is op elk van de platen wel de aggresievere, wilde BT terwijl ik qua geluid liever de ingetogen, introspectieve BT hoor of de BT die los uit de pols vloeiend danst over een melodieuze of bombastische beat. 9th's producties zijn goed en passen bij BT maar toch had ik op wat melodieuzere producties gehoopt.

avatar van Yestsida
Hoe meer tijd er verstrijkt hoe meer ik liefhebber aan het worden ben van Black Thought.

Als ik deze meneer in een tracklist als gastartiest zie staan kijk ik uit naar die track want je weet dat de hoofdrapper dan ook met zijn A-game moet komen, dat is sowieso wat Black Thought steeds doet. Na meesterstrofes op het werk van andere artiesten was het ongeveer twee jaar geleden toch tijd voor mij om Streams of Thought, Vol. 1 (en 2) ook eens een kans te geven.

Het concept van de EP is simpel: de woordenkunstenaar rapt vier beats van 9th Wonder (een producer dat ik heel hoog heb zitten) helemaal aan flarden en laat horen waarom de fans al die jaren al aan het wachten waren op solowerk. Enkel het vijfde nummer is niet geproduceerd door 9th Wonder maar door Khrysis, niet dat dit onder moet doen voor de vorige vier tracks hoor.
Ik betrap me er op dat ik veel sneller naar het solowerk van Black Thought teruggrijp dan naar de albums van The Roots.

Persoonlijk vind ik het toch interessant dat hij na meer dan 25 jaar in de industrie te zitten eindelijk besloot een soloprojectje uit te brengen. Volgens mij moest hij zijn artistiek ei kwijt aangezien The Roots al sinds 2009 de huisband is van Jimmy Fallon en sinds 2014 geen album meer uitgebracht hebben. Met de gastbijdrages en dit (en de twee opvolgers) herinnert Black Thought er iedereen wel mooi aan heel wat meer in zijn mars te hebben dan deel uit te maken van een band voor een komiek op televisie.