Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)

4,08

Rock / Pop
Label: V2

1. He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot (8:52)
  2. Hewlett's Daughter (3:06)
  3. Jed the Humanoid (4:18)
  4. The Crystal Lake (5:00)
  5. Chartsengrafs (2:51)
  6. Underneath the Weeping Willow (2:40)
  7. Broken Household Appliance National Forest (4:34)
  8. Jed's Other Poem (Beautiful Ground) (3:25)
  9. E. Knievels Interlude (The Perils of Keeping It Real) (1:57)
  10. Miner at the Dial-A-View (5:21)
  11. So You'll Aim Toward the Sky (4:43)
  12. Discarded Pilot Intro * (1:52)
  13. Our Dying Brains * (4:42)
  14. L.F.O. * (3:32)
  15. Wives of Farmers * (3:39)
  16. Chartsengrafs [Original Demo] * (1:49)
  17. N. Blender * (4:04)
  18. Wonder Why in L.A. * (4:31)
  19. Air Conditioners in the Woods * (0:07)
  20. Moe Bandy Mountaineers * (2:20)
  21. First Movement / Message Send * (8:08)
  22. XD-Data-II * (5:02)
  23. Beautiful Ground [Original Cassette Tape Demo] * (3:30)
  24. Street Bunny * (2:03)
  25. She-Deleter * (5:57)
  26. What Can't Be Erased (Drinking Beer in the Bank of America with Two Chicks from Tempe Arizona) * (4:28)
  27. I Don't Want to Record Anymore * (1:50)
  28. Aisle Seat 37-D * (4:07)
  29. Hewlett's Daughter [Original Cassette Tape Demo] * (4:32)
  30. Rode My Bike to My Stepsister's Wedding * (4:42)
108 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
geplaatst: 15 januari 2013, 22:06 uur [permalink]
De Arthur-Recensies deel 19: waarin Arthur misschien wel een primeur op zak heeft!

The Sophtware Slump, zo heet het tweede album van de Amerikaanse band Grandaddy. De titel verwijst naar het thema van de plaat (natuur tegen technologie), maar ook naar de sophomore slump-theorie, die stelt dat een tweede jaar op universiteit, een tweede seizoen van een tv-serie, een tweede album van een band enzovoort minder succesvol is dan het eerste. Mocht dit een slecht album geweest zijn, dan had ik nu iets geschreven als ‘‘ze zagen de bui vast al hangen’’, maar dat doe ik niet, omwille van het simpele feit dat dit gewoon een fantastisch album is! En als die theorie nog klopt ook, hoe goed moet hun eerste worp dan wel niet zijn?

Want dit album heeft me zeker nieuwsgierig gemaakt naar meer van deze band. In zowat elk nummer hier zitten wel een of meerdere fijne vondsten die deze plaat zo’n uniek en speels karakter geven. Bijvoorbeeld het watergeluid in The Crystal Lake, of de vervormde stem op Hewlett’s Daughter. Dit is echt een ‘alles kan en alles mag’-album, maar waarbij er toch geen plaats is voor irritante of mislukte nummers. Heel knap!

Door de ongedwongen sfeer en hoge creativiteitsfactor, maar ook door de hoge, ietwat onvaste stem van zanger Jason Lytle drong een vergelijking met Belle & Sebastian zich trouwens al tijdens de eerste luisterbeurt spontaan op in mijn hoofd, hoewel ik die link nog niemand anders heb zien leggen.

Maar goed, wat deze plaat ook zo sterk maakt, is de hoge diversiteit tussen de nummers. Rockers als Broken Household Appliance National Forest en het eerder genoemde Hewlett’s Daughter verbroederen vredig naast rustigere nummers als Underneath The Weeping Willow’s en maffe werkstukjes als E. Knievel Interlude. He’s Simple, He’s Dumb, He’s The Pilot, totaal niet misplaatst als zowel opener als langste nummer van het album, heeft zelfs iets postrockachtig.

Al deze factoren tezamen maken dit album simpelweg een feest om naar te luisteren. Een dikke vette 5* is op zijn plaats!

avatar van Shangri-la
geplaatst: 16 januari 2013, 01:30 uur [permalink]
Leuke recensie Arthur, ik ben het er volledig mee eens.

Mr.Bungle
geplaatst: 17 juli 2013, 18:35 uur [permalink]
Al ruim 10 jaar een van mijn all-time favoriete platen,een top tien waardig.Ondanks dat dit niet echt het genre is waarin ik vertoef vind ik dit een machtig mooi plaatje.
Hier klopt echt alles aan,elk nummer raakt me,de bliepjes en piepjes,de melancholie die er letterlijk afdruipt,de lo-fi muziek,soms wel weemoedig (zoals iemand het noemde boven mij),maar toch ook niet deprimerend,uiterst geniale teksten.
Het sublieme is dat er op dit album geen moment sprake is van een inzakking of een minder nummertje,alle nummers zijn pareltjes en de wijze waarop de liedjes elkaar opvolgen is perfect,en dit is uniek want zulke albums kom je niet vaak tegen. 5

avatar van Eveningguard
geplaatst: 4 augustus 2013, 14:59 uur [permalink]
Naast de spectaculaire opener en afsluiter eenvrij beroerde indie plaat met slechte zang. Helaas.

avatar van Mat_
geplaatst: 10 augustus 2013, 03:59 uur [permalink]

Boeeee!!!

avatar van jurado
geplaatst: 12 februari 2014, 09:02 uur [permalink]
Eveningguard schreef:

.....bezoekje aan de oorarts?

geplaatst: 12 februari 2014, 18:44 uur [permalink]
Eveningguard schreef:

Aangezien het 1ste en laatste nr ook zang bevatten kan ik me niet echt voorstellen dat je al de rest van de nummers ook slecht vindt door de stem....Herkansing geven mss en anders toch maar eens naar de oorarts

avatar van Eveningguard
geplaatst: 12 februari 2014, 18:49 uur [permalink]
Ernie schreef:

Haha ja misschien tijd voor een herkansing. Het is vooral de muziek die het 'n doet bij die twee nummers. Het eerste nummer blijft wel echt te meesterlijk.

geplaatst: 12 februari 2014, 19:10 uur [permalink]
En iemand met Sparklehorse in z'n top10 moet mijn inziens wel van Grandaddy houden.

avatar van Renoir
geplaatst: 12 februari 2014, 22:44 uur [permalink]
Een meesterlijk album waar ik tot mijn schande al veel te lang niet naar heb geluisterd! Ik heb de andere drie ook, dus die moeten snel ook weer eens in de cd-speler. Toch ook maar eens aan Jason Lytles soloplaten beginnen...

avatar van Niek
geplaatst: 31 juli 2015, 20:46 uur [permalink]
Ernie schreef:
Ha, laat ik nu net deze plaat hebben geluisterd en vervolgens Good Morning Spider hebben opgezet. Bij het horen van deze plaat, raakte ik definitief teleurgesteld en heb mijn waardering een hele ster omlaag gegooid, terwijl Sparklehorse op dit moment bevestigt dat zij inderdaad een flinke bak beter zijn dan Grandaddy, als ik het heersende Saint Mary zo hoor. Met andere woorden: ik zie de correlatie Grandaddy Sparklehorse niet. Laatste vind ik beter en beter worden met de tijd terwijl Grandaddy me al heel snel is gaan vervelen. Helaas voor deze plaat. Ik geniet lekker verder van Good Morning Spider .

avatar van ddutch
geplaatst: 28 oktober 2015, 20:55 uur [permalink]
Mooi plaatje van Grandaddy, vol leuke muzikale ideeën en toch niet stuk geproduceerd. Door de goede opnamekwaliteit ook zeer genietbaar op de betere audio set. Sfeer is wat melancholisch en past prima bij deze tijd van het jaar, de herfst dus.

avatar van Corporal Clegg
geplaatst: 24 november 2015, 16:03 uur [permalink]
Pracht van een plaat. Zeker na een paar luisterbeurten. Ongelofelijk dat ik nog nooit van deze band gehoord had. Dankzij MuMe gevonden in Top 250 allertijden. DANK !!!!

avatar van Corporal Clegg
geplaatst: 2 februari 2016, 19:15 uur [permalink]
Ga hem zelfs ophogen naar 5 sterren. TOP materiaal is dit.

geplaatst: 2 februari 2016, 20:02 uur [permalink]
Corporal Clegg schreef:
Ga hem zelfs ophogen naar 5 sterren. TOP materiaal is dit.

Welkom bij de club

avatar van Maestro B
geplaatst: 19 mei 2016, 21:51 uur [permalink]
Dedju, veel te laat ontdekt. Merci Radio 1 & Classics 1000.
Wat een plaat, wat een geweldige openingstrack, waarna nog veel moois te ontdekken valt ...

avatar van Renoir
geplaatst: 20 mei 2016, 00:34 uur [permalink]
Op 25 augustus te zien in Paradiso!

avatar van Obscure Thing
geplaatst: 22 augustus 2016, 14:46 uur [permalink]
Dit album heeft iets ongrijpbaars. Die subtiele prachtige overgangen, breekbaar en toch groots. Geniaal album eigenlijk.