Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)

Rock / Pop
Label: V2

1. He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot (8:52)
  2. Hewlett's Daughter (3:06)
  3. Jed the Humanoid (4:18)
  4. The Crystal Lake (5:00)
  5. Chartsengrafs (2:51)
  6. Underneath the Weeping Willow (2:40)
  7. Broken Household Appliance National Forest (4:34)
  8. Jed's Other Poem (Beautiful Ground) (3:25)
  9. E. Knievels Interlude (The Perils of Keeping It Real) (1:57)
  10. Miner at the Dial-A-View (5:21)
  11. So You'll Aim Toward the Sky (4:43)
  12. Discarded Pilot Intro * (1:52)
  13. Our Dying Brains * (4:42)
  14. L.F.O. * (3:32)
  15. Wives of Farmers * (3:39)
  16. Chartsengrafs [Original Demo] * (1:49)
  17. N. Blender * (4:04)
  18. Wonder Why in L.A. * (4:31)
  19. Air Conditioners in the Woods * (0:07)
  20. Moe Bandy Mountaineers * (2:20)
  21. First Movement / Message Send * (8:08)
  22. XD-Data-II * (5:02)
  23. Beautiful Ground [Original Cassette Tape Demo] * (3:30)
  24. Street Bunny * (2:03)
  25. She-Deleter * (5:57)
  26. What Can't Be Erased (Drinking Beer in the Bank of America with Two Chicks from Tempe Arizona) * (4:28)
  27. I Don't Want to Record Anymore * (1:50)
  28. Aisle Seat 37-D * (4:07)
  29. Hewlett's Daughter [Original Cassette Tape Demo] * (4:32)
  30. Rode My Bike to My Stepsister's Wedding * (4:42)
avatar van ZERO
ZERO schreef:
Misschien wisselen mijn favorieten nog wel...

In elk geval: 4*

Mijn favorieten zijn nog steeds de eerste drie, maar mijn quotering is wel veranderd! 4,5*

Prachtige cd! Als ik nog eens meer tijd heb, probeer ik een langere review te schrijven.

avatar van Reint
Als ik deze recensies hier lees, moet ik dit maar eens snel gaan beluisteren.

Lost Highway
Zeker en vast een aanrader Reint, een echte prachtplaat. Hoe meer draaibeurten hoe beter hij nog wordt.

avatar van ErikM
Geweldig! He's simple..., The crystal lake, enzo! Ik maak er maar meteen 4,5 * van.

Lost Highway
Als dit een Radiohead album was geweest zou hij zonder de minste twijfel in de top 15 gestaan hebben.

avatar van Joy4ever
Prachtig album! Dankzij de laatste Album KO ben ik op het spoor gekomen van deze Sophtware Slump. Ik hoor naast Radiohead ook duidelijk Porcupine Tree doorklinken, hetgeen ik alleen maar een pre vind. De zang is dik in orde maar ik ben nog meer te spreken over de sfeer op dit album. De muziek kent meerdere lagen en de ene na de andere fraaie melodie komt langs. Ik kom nog met een uitgebreidere recensie want ik ben nog lang niet uitgeluisterd. Voor nu 4*.

avatar van Savant
Adrift again 2000 man.' Op de tonen van iets wat op een klavecimbel lijkt komt deze zin als eerste op je af. Het geluid ijl, de stem een beetje onaards, de klavecimbel haperend en dan wegstervend na iets meer dan een minuut. Waarop een computerachtige stem aftelt en je opeens in een prachtig, accoustisch gedragen maar met vreemde geluidjes opgesierd nummer terechtkomt. 'How is it goin' 2000 man', vraagt dezelfde stem zich af, terwijl het nummer zo rond de 3 minuten abrupt tot een vreemde stilstand komt, de piano in de war lijkt te zijn en de zaak opeens enorm vertraagd. Je hoort slechts een piano, synthesizer komt er bij, bliepgeluidjes makend en een russisch aandoend achtergrondkoor verzorgend, en dan weer die stem: 'are you givin' in, 2000 man'? Als een mantra wordt de tekst herhaald terwijl het nummer spiraliseert naar een hypnotiserend opgebouwd einde wat uren door lijkt te gaan. Het geheel duurt echter een kleine 9 minuten, verveelt werkelijk geen moment en luistert naar de welluidende naam 'He's Simple, He's Dumb, He's The Pilot'. En dan heb je het eerste nummer pas te pakken. Welkom in de wereld van Grandaddy, een amerikaanse underground band die (helaas) al weer ter ziele is, maar die voor het hemelen een aantal prachtige cd's achterliet.

De muziek van Grandaddy kent rock en folkinvloeden, vermengd met minimalistische, psychedelische spacepop, gezongen met een aan Neil Young schatplichtige stem. In hun werk focussen ze zich op de toenemende vervreemding van het individu in een steeds technocratischer wordende wereld. Maar ook natuur, liefdesverdriet, milieu en robots duiken als thema's op. In het nummer, 'Jed the Humanoid' wordt op een ijl, droevig, klassiek aandoend melodietje het verhaal verteld van JedE-3: een robot die in de keuken gemaakt werd van 'wat er maar in de buurt was'. Iedereen was blij met Jed. Hij kon lopen, gedachten formuleren, gedichten schrijven, zingen en problemen oplossen. Na een tijdje ging het nieuwe er echter wel af en werd Jed verwaarloosd. Dit trok Jed niet zo best. Op een goede dag greep Jed een fles sterke drank, goot deze naar binnen en veroorzaakte hiermee een helaas dodelijke kortsluiting bij zichzelf. Ik bedoel maar, het geeft een idee van de wereld van Grandaddy. Een wereld die verwantschap vertoont met het werk van o.a. Sparklehorse, Mercury Rev en The Flaming Lips. Ook bands die zich via een uniek eigen geluid een plaats hebben veroverd in wat Neo-Psychedelica is gaan heten.

Er zit iets dromerigs in de muziek van Grandaddy. Iets naïefs wellicht. Het is muziek voor op de Ipod als je in de natuur bent. Hun muziek, hoewel soms ook stevig, beukt niet, duwt niet, dwingt je tot niets, wil niets van je. De klanken spoelen om je heen als golven in de branding. Een droevige soundtrack voor een vreemde science-fiction film die je nog nooit gezien hebt, maar die je op de een of andere wijze toch kent. Als je op zoek bent naar iets verrassends dat vervreemdend klinkt, onaards soms, maar dat toch weet te verbinden, dan ben je op deze cd aan het juiste adres.

avatar van Joy4ever
Wat een prachtige recensie Savant! Ook leuk verhaal over Jed

Lost Highway
Dat is inderdaad een recensie op het niveau van het album.

avatar van Savant
Thx guys.

avatar van ronnievb
Ik weet niet of iemand dit ook herkent, maar de stem van de zanger lijkt wmb bijzonder veel op die van Kasper Eistrup van Kashmir, niet dat dat negatief is, het roept alleen wel de verwarring op dat je naar die andere band zit te luisteren.

avatar van Yeahz
'He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot' vormt het fantastische begin van deze 'The sophtware slump'. Van dat nummer kan ik werkelijk geen genoeg krijgen; een aangename, tikkeltje emotionele stem, drijvend op prachtige spacey melodieen. Zo zijn er wel meer nummers (Hewlett's daughter en The crystal lake o.a.) die ook bij de eerste luisterbeurt er zeer positief uitspringen. Ik moet de cd nog wat meer luisterbeurten geven om hem echt op waarde te kunnen schatten, maar de voortekenen zijn op dit moment veelbelovend.

avatar van Tribal Gathering
Dit is wat mij betreft met afstand het beste Grandaddy album. Voorganger Under the Western Freeway is me iets te lo-fi en opvolger Sumday gewoon lang niet goed genoeg. Hier valt alles precies op zijn plaats en beschikt Jason Lytle over zijn beste verzameling nummers.

De opener wordt door de meesten met recht aangehaald als het absolute hoogtepunt maar het is stiekem toch een ander nummer dat hier nog net iets bovenuit steekt.

Underneath the Weeping Willow lijkt eerst een lief klein liedje middenin het album en trekt niet meteen de aandacht zoals melodieuze liedjes als Hewlett's Daughter en The Crystal Lake wel doen. Langzaamaan komt hij echter bovendrijven.

I wanna sleep underneath the weeping willow
as it cries all night quietly
its tears all around me
i'll sleep there so soundly
until i'm allowed finally
to wake and be happy again

Dit zijn de enige regels van dit wonderschone nummer maar samen met de prachtige melodie maakt dit zo'n indruk.

Eigenlijk is alles van een enorm hoog niveau maar ik wil ook nog even de twee Jed nummers een speciale vermelding geven. Zelfs het verhaal van een aan alcohol verslaafde robot weet je nog enorm te raken.

5 welverdiende sterren en het absolute hoogtepunt van de band.

avatar van SiSsY bOY
Nee!, het wil me maar niet grijpen. Ik blijf steken op 3 sterren.

avatar van andré
Tribal Gathering schreef:

Helemaal eens, dit is Grandaddy's finest hour! Maar vergeet ook Just Like the Fambly Cat niet. Haalt niet het niveau van The Sophtware Slump, maar beslist beter dat de andere Grandaddy-albums die je aanhaalt.

avatar van otherfool
My home... my friends... and you
I watch them fade but what can I do?
From the dial-a-view...

Ik heb hem maar eens in m'n top 10 gezet, wat is het toch een schitterende plaat...

avatar van Ernie
broken household appliance national forrest
niet te begrrijpen dat niet meer mensnen reacties plaatsten over dit nummer, het is samen met miner at a dial_a_view het hoogtepunt van de hele plaat

Hmm, vind ik bij lange na niet. Broken Household Appliance etc. is leuk, maar ontbeert de diepgang van wat andere nummers.

Wat vind jij er dan zo goed aan?

avatar van Ernie
ik vind gewoon dat het een perfecte weergave geeft van waarvoor grandaddy stond, hoog gezongen wegdromerige strofes gecombineerd met prachtige lo-fi refreinen, ik weet ook niet waarom het is het nummer dat mij vanaf de eerste beluistering in het hoofd is blijven rondspoken

avatar van ErikM
Het is ook een van mijn favoriete nummers van deze plaat. Net weer eens beluisterd, blijft stevig staan op 4,5*, nijgt zelfs nog meer naar boven. Klein minpuntje: het prachtige openingsnummer was misschien beter tot zijn recht gekomen als afsluiter van de cd, door de sfeer, de lengte...

beaster1256
de beste van grandaddy ruimschoots, wat een panoramisch album , fantastisch

avatar van Antie
Eerste kennismaking met deze groep.
Meerdere keren aangeraden op musicmeter en eindelijk me aangeschaft.
En weer moeten veronderstellen dat ik weer veel te laat aan dit groepje
ben begonnen.
Direct beginnen met zo een mooie opener.
Lijkt voor mij op "space-rock " de muziek dat ze maken.
En de stem doet me heel soms aan "Girls in hawaii" denken.
Denk ook dat ze bij "Grandaddy" ook een gedeelte van hun inspiratie hebben gehaald.
Na 2 keer te beluisteren zeker al 4 *

avatar van vin13
Yeahz schreef:

Dat heb ik ook bij het eerste nummer en The crystal lake vind ik ook erg sterk, sommige momenten zakt de plaat iets in omdat het niet echt rockt maar wel aangenaam voortgroovend/kabelt. Wel hun beste plaat.

avatar van Antie
Hmmm moet wel ondervinden dat je deze plaat toch niet teveel moogt opzetten.
Ben ze nu een klein weekje aan het opzetten en heb het gevoel dat ik dit album al jaren ken en ben de liedjes al wat beu aan het worden.
Dus denk dat tijd wordt om album even opzij te zetten

avatar van dj maus
Wat een briljante jankplaat!

Jammer dat ze op de opvolger van die wegwerppop zijn gaan maken.

avatar van Matthijs72
mijlpaal, tijdloos, echt een blijver

avatar van deek
Totaal met voorganger eens, blijf dit zelf ook 1 van de beste platen ooit gemaakt vinden.
Dit is voor mij persoonlijk muziek zoals muziek moet klinken.

avatar van indie-nerd
Als dit op Midlake lijkt (volgens last.fm) dan ga ik het zeker luisteren!

avatar van T.A.
Jeetje dit klinkt echt goed. Vanaf het eerste begin klinkt het ook echt goed. Het heeft voor mijn gevoel geen meerdere luisterbeurten nodig om het juweeltje te ontdekken, je hoeft niet door te bijten. Ik hoop iig dat er geen dalende lijn in zit, benieuwd of het na een paar luisterbeurten nog steeds geweldig klinkt.

avatar van barrett
Deze plaat had bij mij ook onmiddelijk een goede indruk maar bleef na enkele luisterbeurten toch nog te groeien... Dus blijf er maar naar luisteren en wie weet duikt hij je top 10 ooit binnen...