Skids - Days in Europa (1979)

Rock / Punk
Label: Virgin

1. Animation (4:51)
  2. Charade (3:53)
  3. Dulce et Decorum Est (Pro Patria Mori) (4:08)
  4. Pros and Cons (3:19)
  5. Home of the Saved (Adamson) (5:05)
  6. Working for the Yankee Dollar (4:53)
  7. The Olympian (3:32)
  8. Thanatos (4:06)
  9. A Day in Europa (3:01)
  10. Peaceful Times (5:05)
  11. Masquerade * (2:46)
  12. Out of Town * (4:08)
  13. Another Emotion * (3:00)
  14. Aftermath Dub * (3:00)
  15. Grey Parade * (4:45)
  16. Working for the Yankee Dollar * (3:39)
  17. Vanguard's Crusade * (4:42)
avatar van freddze
Zeker niet slecht bij momenten, maar wel nogal een wisselvallige plaat imo.

't Begint allemaal heel erg sterk met Animation en Charade die wat mij betreft, samen met nr. 6 (=het beste nummer!), tot de drie topnummers van deze plaat behoren.

Maar tijdens Dulce et Decorum Est en Pros And Cons wordt dit niveau plots helemaal niet meer gehaald en als eerste dieptepunt krijgen we dan Home of the Saved waarvan mijn tenen gaan krullen.

Working for the Yankee Dollar (nr. 6) is ineens zoals gezegd weer top en ook The Olympian, Thanatos en A Day in Europa zijn wel heel goed, met een speciale vermelding voor The Olympian. Maar de plaat had beter kunnen eindigen bij 9, want Peaceful Times (met stemmen achterstevoren afgespeeld) is een waar gedrocht.

--> Al bij al toch een 3,5* ; ik onthoud - in volgorde - tracks 6, 2, 1, 7, 9 en 8.
Maar eigenlijk is de beste track van de plaat (bonustracks incluis) Masquerade!

PS: Die intro van Charade doet mij wel héél erg denken aan Enola Gay van OMD (1980). Zou het...? Toeval of niet?

avatar van frolunda
Iets minder sterk dan zowel zijn voorganger als opvolger maar teleurstellen doet Days in Europe zeker niet,al is het inderdaad wel allemaal wat wisselvalliger.
Toch bevat deze tweede van de Skids genoeg momenten om hier uiteindelijk het predicaat goed op te plakken.De eerste twee songs zijn al meteen prima te noemen waarbij de Charade-Enola gay connectie me ook al direct opviel.Daarna blijft de band lekker door rocken maar zakt het niveau wel zo nu en dan.
De uitstekende single Masquerade ontbreekt bij mij helaas (mijn exemplaar is onderdeel van de box the Virgin years,waar het nummer overigens wel bij zit) maar met sterke bonus nummers als Out of Town,Vanguard's Crusade en de cover All the young dudes weet de Skids ook in het tweede gedeelte te overtuigen.En dat heb ik het absolute hoogtepunt van het album Working for the Yankee Dollar nog geeneens genoemd.
Goede plaat derhalve met een krachtige combinatie van punk en rock en een net nog gezonde dosis Schots nationalisme.
Hun onlangs uitgebrachte comeback album Burning cities,uiteraard zonder Stuart Adamson is trouwens ook helemaal niet verkeerd.