The National - Boxer (2007)

Label: Beggars Banquet

1. Fake Empire (3:26)
  2. Mistaken for Strangers (3:31)
  3. Brainy (3:18)
  4. Squalor Victoria (3:00)
  5. Green Gloves (3:39)
  6. Slow Show (4:08)
  7. Apartment Story (3:33)
  8. Start a War (3:16)
  9. Guest Room (3:19)
  10. Racing Like a Pro (3:24)
  11. Ada (4:03)
  12. Gospel (4:33)
  13. Blank Slate * (3:17)
  14. Santa Clara * (4:07)
Arbeidsdeskundige
Dit is zo'n intens album met weemoedige zang en donkere muzikale omlijsting.

avatar van Forza
Forza schreef:
Eens even helemaal geluisterd, maar ik vond het eerlijk gezegd nogal saai. Misschien valt het kwartje later.

Het album begint steeds meer te groeien bij mij. Mooie warme instrumentatie. Alle nummers zijn eigenlijk wel goed.

avatar van Mr. Rock
Op zich een mooi album dat lekker wegluistert met fijn drumwerk en een prettige zangstem. Vooral Slow Show en Ada zijn erg mooi. Verder niet heel veel variatie, kabbelt een beetje voort.

Mr. Rock schreef:

Totdat je opeens wordt gegrepen en je beseft dat dit een superalbum is... Zo ging het in ieder geval bij mij. Ik zal hem eens verhogen naar het maximum. Dit is gewoon een klassieker.

avatar van Sillah
Het heeft bij mij ook wat tijd geduurd voor ik dit volledig kon waarderen. Maar wat een album zeg, prachtig. Brainy nog altijd m'n favoriet.

avatar van harm1985
Misschien pak ik het verkeerd aan. Na de voorganger een keer of 6 beluisterd te hebben, hetgeen me niet slecht beviel, maar ook niet overweldigde, meteen aan deze begonnen, maar kom er niet echt in. Het is me wat te eentonig allemaal en het stemgeluid van Matt Berninger beklijft ook nog niet echt.

Ik ga in de loop van de week nog een poging doen maar vrees dat de conclusie NMD gaat worden.

avatar van Mjuman
harm1985 schreef:

Waarom zou je dat doen - genoeg muziek om te ontdekken die wél meer in jouw straatje ligt, zoals:

Ian McNabb - Merseybeast (1996) - heel interessante begeleidingsband
en ook deze moet worden genoemd
Ian McNabb - Head Like a Rock (1994)

McNabb zat aanvankelijk in deze band The Icicle Works - The Icicle Works (1984) - een echte wave classic

Gedegen album met nummers die goed in elkaar zitten met mooie vocalen maar de variatie overall is m.i. beperkt. Het verbaast me daarom dat het in de top 10 staat, het illustreert weer eens hoe smaken verschillen.

avatar van Bartman
Ik had van The National alleen High Violet en Sleep well Beast in mijn bezit. Die eerste vind ik errug goed en die tweede redelijk. Ik heb nu een paar weken deze aan mijn collectie toegevoegd en regelmatig opstaan en ik moet zeggen dat ik hem geweldig vind. Schitterende stem (maar dat wist ik natuurlijk al) en echt steengoeie nummers (op dit moment staat Green Gloves op: wauw). Een ontzettend mooi en warm geluid bovendien. Toppertje in mijn verzameling.

avatar van Robje1968
Kende de band en het album niet. Maar omdat hij zo hoog stond in de top 250 maar eens gaan beluisteren.

Totaal geen spijt gehad en vanaf het eerste moment kwam hij lekker binnen. Heb een meteen een zwak voor de zanger en de diverse breekbare nummers.
Voor mij één dikke 4,5 voor dit album

Ik heb de plaat nu diverse kansen gegeven uit respect voor mijn mede MuMe leden.
Die kunnen toch niet allemaal ongelijk hebben?
Ik kan dan ook zeggen dat ik het inmiddels een keer of 10 heb geprobeerd.

Ik moet de band 1 ding meegeven: Ze hebben hun openingsnummer een titel gegeven die de lading van de plaat prima dekt.

Bijzonder dat zo'n vlakke plaat een dergelijk status kan verwerven.

***

wavanbuuren schreef:
Die kunnen toch niet allemaal ongelijk hebben?
Ik kan dan ook zeggen dat ik het inmiddels een keer of 10 heb geprobeerd.

Bijzonder dat zo'n vlakke plaat een dergelijk status kan verwerven.

***

4 sterren album, halve ster erbij voor Green Gloves. Mooi nummer over vriendschap en je daar volledig in willen onderdompelen. I can relate.

avatar van mr.oizo
Telkens wanneer The National met een nieuwe plaat komt luister ik deze weer even. Die ze (terecht) nooit hebben kunnen evenaren!

avatar van Arjan480
Bij elke review van een nieuw album van The National dacht ik weer, dit moet ik proberen omdat het zo goed gewaardeerd wordt. Maar het wist mij nooit heel erg te boeien.

Na een aantal nieuwe pogingen begint het kwartje nu te vallen. Lekker op de bank met een goede koptelefoon op een aantal luisterbeurten nog...

Tidalwave
Zie dat deze in de rotatielijst staat - leuk!

Dit album maakt samen met High Violet (2010) & Trouble Will Find Me (2013) bij mij deel uit van de grote 3 van The National, met voorkeur voor TWFM.

Maar Boxer is terecht favoriet onder de meeste liefhebbers.

avatar van Rogyros
wavanbuuren schreef:

Ik heb deze plaat geprobeerd omdat hij hoog in de top 250 staat en ik de albums die ik in deze lijst nog niet ken, graag wil ontdekken. Genres waar ik bij voorbaat niks mee heb (dance bijv.), laat ik liggen.
Ik ken de band van de twee albums hierna. Die gaf ik beide 3 sterren. Een van de dingen die mij niet zo bevallen, is de zang. Het is in mijn ogen continu dezelfde mompelende, in één versnelling zingende stem. Ik vind het album ook wat vlak. Het gaat vervelen na een tijdje.

Bon, ik ken nu drie albums die ik alle drie niet slecht vind, maar waar ik ook weinig mee kan. 3x 3*. Ik moet het hierbij laten. Deze band is niet wat voor mij.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
De video van Apartment Story valt nu ook in HD te bekijken.

avatar van Vert Lin
Boxer is voor mij de plaat waarna the National losgaat. Fake empire en Gospel zijn prima, de rest kabbelt maar wat voort, de melodieën zijn niet sterk zoals op latere platen. Wel een lekkere sfeer.

avatar van pmac
Heb dit album keer op keer geprobeerd maar ik hoor het niet. Als ik dit soort deprimerende muziek wil horen dan ik zet wel Joy Division op. Vooral de drummer heeft goed geluisterd naar de voormalig Britse band. Ik heb dat hetzelfde met de Editors en Interpol. Is echt niet slecht maar je hebt sterk het gevoel dat je dit al in een eerder leven (79/80) gehoord heb.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
pmac schreef:

Dit is de eerste keer dat ik The National in deze vergelijking heb gehoord

Mausie schreef:

Dit is de eerste keer dat ik The National in deze vergelijking heb gehoord

Ja, deze vergelijking heb ik ook nog niet eerder gehoord.

avatar van The Special One
Slow Show is het hoogtepunt van dit meesterwerk.

You know I dreamed about you, for 29 years before I saw you, you know I dreamed about you, I missed you for 29 years.

De hypnotiserende stem van Matt Berninger, de diepe piano, strak drumwerk, strakke baslijn en de strijkinstrumenten.

Apartment Story is ook fenomenaal.

Deze opeenvolgende nummers vormen voor mij het hart van dit briljante album.

Weemoedig maar toch hoopgevend.