Big Red Machine - Big Red Machine (2018)

Electronic / Pop

5. Hymnostic (3:02)
  6. Forest Green (5:49)
  7. OMDB (7:42)
  8. People Lullaby (5:23)
  9. I Won't Run from It (3:38)
  10. Melt (4:05)
Maartenn (crew)
Ik snap de reactie van repelstefan ook niet helemaal. Ik denk dat meneer correct refereert aan bijvoorbeeld een berichtje van Cannabooze die heel nadrukkelijk uitspreekt dat hij had verwacht dat dit Boxer + Emma = meesterwerk zou worden. Tja, dan snap ik dat je wellicht van de koude kermis thuis als je dit hoort. Want in lijn met die twee platen ligt het zeker niet!

Maartenn (crew)
Overigens: de genre aanduiding is rock. Dit lijkt me electronic te moeten zijn?

Maartenn schreef:
Overigens: de genre aanduiding is rock. Dit lijkt me electronic te moeten zijn?

Pop/electronic zou ik zeggen.

Slowgaze schreef:

Pop/electronic zou ik zeggen.

Wijziging aangevraagd .

avatar van JVT
JVT
repelstefan schreef:
De fanboys zijn wakker. En alles wat geen 4 of hoger geeft ‘zal het wel niet begrepen hebben’.

Wie klaagt daarover? Ik hoor dat niemand zeggen. Dat For Emma wel goed werd gevonden en dit niet is niet hetzelfde als ‘dat het niet hetzelfde klinkt en daarom niet goed is’. En dan nog, ook al zou je het jammer vinden dat het niet hetzelfde klinkt, prima toch? Niet iedereen leest alle info over upcoming albums.

Vel jij niet te snel een oordeel? Het spijt me zeer, maar wat een belachelijke vraag.

Nu begrijp ik het. Ik bezit de gave niet hier doorheen te kunnen luisteren. Ik wou dat ik die gave ook had.

Sjonge jonge, moeilijke dag voor je vandaag? Wat een hoop frustratie

repelstefan schreef:

Nah, iedereen die 4* of hoger geeft heeft het niet helemaal begrepen.

avatar van repelstefan
Ik reageerde een beetje (te) gepikeerd welicht. Ik verbaas me wel dat de trend bij populaire artiesten (zoals Justin Vernon, The National) vaak is dat er kanttekeningen, twijfels en vragen bij lagere scores worden gesteld. Alsof de norm is dat het goed is, en anders wordt het niet begrepen. Verder ben ik niet meer boos hoor

avatar van Mausie
repelstefan schreef:

Bij alle populaire artiesten op MM worden er kanttekeningen, twijfels en vragen bij lage scores gesteld. En dat mag. Net zo goed als dit ook bij hoge scores mag

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Red Machine - Big Red Machine - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Justin Vernon (aka Bon Iver) en Aaron Dessner (The National) werkten tien jaar geleden al eens samen en leverden toen de instrumentale track Big Red Machine af voor een verzamelplaat voor een goed doel. Beiden stonden nog aan het begin van hun carrière, maar dat de samenwerking een vervolg zou krijgen was zeker.

En nu ligt er dan het titelloze debuut van de gelegenheidsband Big Red Machine, waarop naast Justin Vernon en Aaron Dessner ook leden van The National, Richard Reed Perry van The Arcade Fire en zangeressen Lisa Hannigan en Phoebe Bridgers zijn te horen.

De eerste plaat van Big Red Machine is een bijzondere plaat, al moest ik in eerste instantie wel wat wennen aan het aparte geluid. De muziek van de gelegenheidsband heeft natuurlijk raakvlakken met de laatste platen van Bon Iver en The National, maar is ook op een bijzondere manier anders. Centraal staan vaak wat zompig klinkende ritmes, die je steeds op het verkeerde been zetten. De rest van de instrumentatie draait wat om deze ritmes heen en zoekt een evenwicht tussen minimalistisch en complex.

Bij beluistering van de muziek van Big Red Machine had ik associaties met de muziek van Elbow, met de muziek die Robbie Robertson ooit maakte, maar vooral met de baanbrekende platen die Peter Gabriel aan het begin van de jaren 80 maakte en die nog steeds als vernieuwend kunnen worden getypeerd. Big Red Machine sleurt de klanken waarmee Peter Gabriel aan het begin van de jaren 80 opzien baarde nog wat verder de toekomst in.

Justin Vernon en Aaron Dessner doen dit met de al eerder genoemde tegendraadse ritmes en wat minimalistisch aandoende instrumentatie, maar het tweetal experimenteert ook met invloeden uit de eigenzinnige R&B, funk en triphop en sleept er, zeker wanneer de vocalen meerstemmig zijn, ook nog een laagje gospel bij.

Het levert een plaat op die hopeloos intrigeert. Zeker bij eerste beluistering is de muziek van Big Red Machine behoorlijk ongrijpbaar, maar overtuigt de band ook met hemeltergend mooie gitaarlijnen, benevelende synths en wat weemoedige of juist vervormde zang.

Zeker de tracks die wat dichter bij de muziek van Bon Iver of The National blijven overtuigen uiteindelijk vrij makkelijk, maar ook de complexere songs die in eerste instantie veel minder houvast bieden, blijken van een bijzondere schoonheid en intensiteit.

Deze schoonheid en intensiteit hoor je alleen wanneer je met veel aandacht naar de muziek van Big Red Machine luistert. Wat bij oppervlakkige beluistering hier en daar zelfs wat zeurderig klinkt, heeft bij aandachtige beluistering opeens iets dat je makkelijk bij de strot grijpt.

Ik vind het debuut van Big Red Machine ook na herhaalde beluistering zeker geen plaat voor alle momenten, maar op de momenten waarop de muziek van het tweetal tot zijn recht komt, is de impact van deze bijzondere plaat genadeloos en smaakt de samenwerking van de twee naar veel en veel meer. Erwin Zijleman

avatar van philtuper
repelstefan schreef:
Dit dus. Ieder zijn ding mensen. Iemand kan het niks vinden, een ander vind het briljant en nog heel veel daartussenin waarschijnlijk. Zo erg is het allemaal niet, je hoeft er zeker niet iemand op te diskwalificeren.

avatar van Cannabooze
Om er nog even op terug te komen:
Ik had geen Boxer of For Emma verwacht hoor. Wel ben ik van mening dat deze muzikanten - gezien hun muzikale prestaties - meer uit het vat kunnen trekken. Dit album is mij gewoon te simpel. Zielloos!

avatar van Mausie
Ik hoopte dat dit album qua sound meer richting het meeste recente album van The National zou gaan. Maar het is meer richting de sound van 22, A Million gegaan helaas. Die heb ik niet verrassend ook op 2,5* staan. Justin Vernon moet echt kappen met het extreme gebruik van autotune. Zo'n nummer als OMDB klinkt toch nergens naar, echt what the hell. Autotune kan soms echt wel iets toevoegen, maar zijn zang op dit nummer klinkt net als een slechte r&b plaat. Daarnaast heeft hij gewoon een ontzettend mooie stem van zichzelf, waarom zou je dat zo gaan verhullen vraag ik mij af. Dan hebben we nog het nummer Air Stryp, waarbij ik mij echt afvraag wat ze aan het smoken waren. Doet mij erg denken aan 21 M◊◊N WATER, instrumentaal ook zo'n gedrocht waarbij het lijkt dat men gewoon random wat knoppen aan het indrukken is. Gelukkig is er ook nog wel wat leuks te ontdekken. Deep Green, Gratitude en I Won't Run from It vind ik mooie nummers, maar ook weer niet van de buitencategorie. Dan kan ik toch niet anders dan een onvoldoende uitdelen helaas. De tijd dat ik blind een album van Justin Vernon aan mijn verzameling toevoeg is nu toch echt voorbij ben ik bang.

avatar van samslam
1,5
Vervelende auto-tune en muzikaal niets dat bijblijft. Mislukte samenwerking.

avatar van Slowgaze
Die autotune is juist tof. Ik hoop echt dat Vernon nog eens een duoplaat met Kanyeezy gaat maken.

Slowgaze schreef:
Ik hoop echt dat Vernon nog eens een duoplaat met Kanyeezy gaat maken.

Adults See Ghosts.

avatar van FRNKY
Autotune is vervelend als het gebruikt wordt om gebrek aan talent te camoufleren. Als het - zoals in dit geval en ook op de laatste Bon Iver plaat- gebruikt wordt om de melodie te accentueren vind ik het prima. Pakt op een aantal nummers weer heel mooi uit. Heb de vinyl inmiddels besteld.

FRNKY schreef:

Of wat dacht je van een gevoel van afstand en vervreemding scheppen, zoals op Kanye Wests onvolprezen 808s and Heartbreak?

Slowgaze schreef:

Ja ook uiteraard. Uiteindelijk is het gewoon een sfeermiddel.

Autotune, pop, rock, electronic en onbegrijpelijke teksten. Wat maakt het allemaal uit, ik word hier heel vrolijk van.

avatar van meneer
Sierralima schreef:

Dit.

JRO
Ik heb eigenlijk geen behoefte om het te vergelijken met Bon Iver of The National, maar vind het gewoon een GEWELDIG album! Staat zeker in de top van dit jaar.

avatar van Johnny Marr
Ik durf het wel te vergelijken met Bon Iver, dit klinkt toch net als een Bon Iver-album? Het klinkt wel erg mooi, nummers als OMDB, People Lullaby of I Won't Run From It zijn echt heerlijk.

avatar van Rudi S
Johnny Marr schreef:

Medestander, dus ook niet zo best

Rudi S schreef:

Medestander, dus ook niet zo best

Dat valt me tegen van je, beste Rudi.

avatar van FRNKY
De ritmiek is natuurlijk één en al The National maar de input van Justin Vernon is van het soort dat aan het einde van Bon Iver, Bon Iver al duidelijk te horen was. En al helemaal op 22, A Million.

Johnny Marr schreef:
nummers als OMDB, People Lullaby of I Won't Run From It zijn echt heerlijk.

Daar wil ik nog Forest Green aan toevoegen

avatar van kennie
Eén van de beter platen dit jaar vind ik. Justin Vernon en meneer Dessner van dat andere leuke bandje.
Ik hoor veel invloeden hier. Van Peter Gabriel tot Prince met een leuk Bon Iver sausje (voornamelijk de saus van zijn laatste plaat). Intrigerend van begin tot eind. Lekker experimenteel met veel leuke geluiden en lagen. Ook de 'gewone' liedjes ontbreken niet zoals Hymnostic en People Lullaby. Genoeg te beluisteren dus.