Nubya Garcia - When We Are (2018)

Jazz
Label: Nyasha

1. When We Are (6:39)
  2. Source (8:51)
  3. When We Are [K15 Remix] (6:26)
  4. Source [Maxwell Owin Remix] (4:51)
avatar van Choconas
Nubya Garcia kan gerust één van de succesfactoren van de huidige bloeitijd van de Londense jazz genoemd worden. De saxofoniste speelde zichzelf de laatste jaren regelmatig in de kijker, zowel met haar solowerk als met haar vele samenwerkingen met bevriende muzikanten. In 2017 bracht ze het fraaie album Nubya's 5ive uit en in 2018 kwam daar deze EP When We Are bij. Die bestaat eigenlijk slechts uit twee composities, When We Are en Source, nog aangevuld met een remix van elk nummer. Die twee liedjes zijn echter niet minder dan briljant: Nubya tovert uit haar saxofoon echt de mooiste meanderende melodieën. Ik durf niet te zeggen hoe vaak ik beide nummers gedraaid heb het afgelopen jaar, maar talloos komt denk ik aardig in de buurt. Waanzinnige EP derhalve!

Voor wat betreft haar samenwerkingen is haar bijdrage aan de compilatie We Out Here ook erg interessant. Op het door Shabaka Hutchings gecureerde album speelt Nubya samen op 5 van de 9 nummers; van haar eigen hand is het nummer Once, dat ook weer magnifiek is. Verder heeft ze onder meer samengewerkt met Moses Boyd, Shabaka Hutchings, Makaya McCraven, bracht ze in 2016 een album uit als onderdeel van Nérija en in 2018 met het collectief Maisha. Dat laatste album van Maisha, getiteld There Is a Place, heb ik pas kortgeleden ontdekt, maar zou zomaar nog tot een favoriet kunnen uitgroeien. Nubya Garcia is aldus zonder meer een artiest om in de gaten te houden!