Prince - Anthology: 1995-2010 (2018)

Pop / Funk
Label: NPG

1. Emancipation (4:13)
  2. Black Sweat (3:11)
  3. P. Control (5:59)
  4. Crucial (5:08)
  5. The Love We Make (4:39)
  6. Eye Hate U (6:07)
  7. The Greatest Romance Ever Sold (5:33)
  8. Eye Love U, but Eye Don't Trust U Anymore (3:36)

met Ani DiFranco

9. Gold (7:22)
  10. Guitar (3:45)
  11. Dream Factory (3:07)
  12. The Work Pt. 1 (4:28)
  13. Call My Name (5:15)
  14. Strays of the World (5:06)
  15. Shhh (7:17)
  16. Dreamer (5:32)
  17. Chaos and Disorder (4:19)
  18. Endorphinmachine (4:06)
  19. Musicology (4:24)
  20. Northside (6:31)
  21. When Eye Lay My Hands on U (3:40)
  22. Beautiful Strange (4:55)
  23. Future Soul Song (5:08)
  24. Empty Room [Live from One Nite Alone Tour 2002] (4:00)
  25. 3rd Eye (4:53)
  26. U're Gonna C Me (5:16)
  27. Dinner with Delores (2:46)
  28. Ol' Skool Company (7:30)
  29. 4Ever (3:47)
  30. West (14:00)
  31. Xpedition (8:23)
  32. Muse 2 the Pharaoh (4:21)
  33. Somewhere Here on Earth (5:45)
  34. U Make My Sun Shine (7:05)

met Angie Stone

35. 1+1+1 Is 3 (5:17)
  36. Chelsea Rodgers (5:41)
  37. We March (4:49)
Alweer een verzamelaar: voorlopig alleen digitaal en op Spotify, maar nu wel eens een andere periode dan voorgaande verzamelaars en dat is dan ook het enige interessante eraan.
Buiten deze verzamelaar verschijnen op Spotify alle albums die niet gereleased zijn door Warner.

avatar van lennon
Waarom mag een digitale verzamelaar hier ook op?

Afgezien van het feit dat dit werkelijk een ratjetoe is en onsamenhangend, kan elke digitale verzameling dan wel worden geplaatst... ik begrijp het niet.

en album moet op een geluidsdrager te koop zijn (geweest) in een (web-)winkel of als download beschikbaar zijn via iTunes / bandcamp of platenlabel

Dit is toch geen download? Of begrijp ik de regel verkeerd?

De muziek is natuurlijk goed,maar de samenstelling raakt kant noch wal.
Het is allemaal after Warner, maar delen van Crystal Ball waren eigenlijk Warner alleen niet uitgebracht in die periode.
En West? Sorry hoor... en de titel? Proest... nee.. iemand heeft hier inneminnemutte gedaan en hoppa... daar is er weer één.

avatar van Poles Apart
En dan ook nog eens geen "Fury" erop!

avatar van Funky Bookie
Wel mooi artwork van Steve Parke.

Funky Bookie schreef:
Wel mooi artwork van Steve Parke.

ok, daar ben ik het dan wel mee eens

lennon schreef:
Dit is toch geen download? Of begrijp ik de regel verkeerd?

Is digitaal te koop (iTunes Australië en Japan tot nu toe...... zo staan er wel meer albums op de site en zo staan de digitale Prince-albums er ook op, die nu niet echt makkelijk via legale weg te downloaden waren maar wel degelijk op die manier zijn uitgebracht)

Dan kan je natuurlijk wel de discussie voeren of het wel of niet op de site hoort (overigens moet je je onderhand afvragen of Spotify ook niet mee moet gaan tellen.... zeg ik als niet-gebruiker), maar dan moeten er heel wat meer albums onder vuur genomen worden. Het zou me overigens niet verbazen dat dit ook snel via de NL iTunes verkocht zal gaan worden.

De samenstelling? Tja, misschien toch nuttig voor mensen die Prince niet kennen en zo in aanraking komen met eens een andere verzameling dat een startpunt voor de reguliere albums kan worden (fans, ikzelf ook, doen immers altijd moeilijk over verzamelaars).

Artwork: prima.

プリンス『アンソロジー:1995-2010』 - sonymusicjapan.lnk.to

avatar van Marco dB
Zie dat nu ook zowat de hele output van na '95 op Spotify staat. Goeie zaak!

avatar van gaucho
Hmm, had voor mij interessant kunnen zijn als-ie op CD of LP verkrijgbaar was geweest. Ik ben Prince na Emancipation een beetje uit het oog verloren. Uit deze periode heb ik geloof ik alleen Musicology in mijn bezit.
Had een leuke dubbel-CD kunnen zijn, maar download-only is voor mij 'no sale'. Dan maar eens (gratis) luisteren op Spotify. Maar vormt dit een beetje een mooie dwarsdoorsnede van 's mans werk na 1995? Op basis van de eerste bovenstaande reacties vermoed ik van niet...of wel?

Ik zie er ook wat nummers van The Gold Experience op staan. Die is toch gewoon nog uitgebracht door Warner?

Zijn enige nummer 1 hit uit deze periode staat er in elk geval niet op. Dat lijkt me wel een rare omissie...

gaucho schreef:

Ja, die begrijp ik ook niet helemaal.

avatar van Poles Apart
aERodynamIC schreef:

Ja, die begrijp ik ook niet helemaal.

Misschien omdat die (single versie) al in '94 werd uitgebracht op "The Beautiful Experience EP", nog voordat "The Gold Experience" uitkwam in 1995?

Poles Apart schreef:

Dat zou niet uit moeten maken, want op de Gold Experience stond een andere versie, die gewoon mee had kunnen worden genomen.

avatar van gaucho
Ja, de single (inderdaad uitgebracht in '94) is een andere versie dan de uitvoering op The Gold Experience. Al is het verschil ook weer niet heel erg groot. En juist die single-versie begint een beetje zeldzaam te worden, dus da's wel jammer dat die, ook qua tijdvak, net buiten de boot valt.

Maar de albumversie had meegenomen kunnen worden, omdat deze compilatie ook The Gold Experience omvat. Dat lees ik af aan het hoesontwerp en de verschillende andere nummers van dat album die hier op staan.

Kan iemand met voldoende inzicht in Prince's werk van na 1995 zeggen of dit een goed samengestelde verzamelaar is? Mijn eigen indruk van de Prince-albums na die tijd is dat hij niet selectief genoeg was en er teveel opvullers tussen zitten. Wordt hier het kaf een beetje goed van het koren gescheiden?

EDIT: net ff rondgesnuffeld op 'het web' en daar wordt dit over het algemeen gezien als 'a random collection' met kennelijk veel ontbrekende nummers die er eigenlijk op hadden moeten staan. Blijft natuurlijk ene kwestie van persoonlijke smaak, maar ik bespeur toch een zekere consensus...

avatar van Marco dB
Op de Gold Experience, die vanaf nu ook te streamen is, is Most Beautiful Girl als enige nummer afgeblokt.

Marco dB schreef:

Huh? Dan is er vast weer iets bijzonders aan de hand met dat nummer. Vreemd, het was zijn laatste grote hit, niet alleen bij ons, maar ook in de UK en de VS.
Het zijn precies dit soort fratsen die mij huiverig maken om mijn muziekliefhebberij uit te leveren aan streamingdiensten. Ik houd mijn CD'tje van The Gold Experience nog maar even vast...

Ik las ook nog dat deze posthume reissue-campagne voortvloeit uit een pas afgesloten overeenkomst tussen de erven van Prince en Sony (Legacy) Music. Een exclusieve distributiedeal die niet minder dan 35 albums omvat die niet eerder beschikbaar waren of die als fysiek album waren vervallen. De eerste 23 staan nu op Spotify en er komen er dus nog meer aan, ook releases uit de periode 1978-1994. Naar die laatste word ik nu toch wel heel erg nieuwsgierig. En ik hoop dat het niet bij streaming-releases blijft...

avatar van E-Clect-Eddy
Ik ben afgehaakt na The Love Symbol Album en dan lijkt me deze verzamelaar een aardige opstap naar een hernieuwde kennismaking. Zeker nu dat er zoveel weer beschikbaar is gekomen op streaming sites.

Na 1994 zijn er nog zo veel albums door Prince gemaakt dat het onmogelijk is om te weten waar te beginnen ook als een hoog cijfer bij de stemmen wel een prima indicatie is. Maar bij Prince spreekt persoonlijke voorkeur een grote rol omdat nummers in vele smaakjes kwamen: Funk, Pop, Rock, Soul, Synthpop, Ballad. Zelf hou ik van zijn samenwerking met Wendy & Lisa maar daarvan hoef ik dus niets meer te verwachten zo ver ik weet.

Op voorhand dus wel blij met een verzamelaar over deze periode. Maar als er een betere verzamelaar is over de periode 1995 - 2010 die te streamen is dan hou me aanbevolen.

gaucho schreef:

Dat is dus pas na 2021

maar om antwoord te geven op je vraag; ik vind dit ook een vage verzameling, en totaal niet representatief voor wat de man na '95 deed. Natuurlijk staan hier goede nummers op, maar inderdaad mist er nog heel veel moois. De laatste 2 albums staan er zelfs helemaal niet op, maar dat heeft ook weer met rechten te maken.

The most beautiful die mist, heeft blijkbaar te maken met een plagiaat zaak die al ruim 20 jaar speelt. Een Italo disco deuntje claimt dat de melodie van hem komt. en als ik heel eerlijk ben, in het refrein hoor ik wel wat overeenkomst. Nummer dateert uit 1983. (zoek maar op Takin' me to Paradise van Raynard J)

gaucho mijn advies zou zijn; lekker luisteren, en als het bevalt kan je altijd nog wat dieper gaan spitten, kom je zat moois tegen.

E-Clect-Eddy schreef:

In 2007 hebben ze op Prince - Planet Earth (2007) nog wat samen opgenomen, maar dat haalt 't niet bij toen.

Op deze verzameling staan ook nummers van Prince - Crystal Ball (1998). Weliswaar in 98 uitgebracht, maar met veel materiaal waarop ook the Revolution nog te horen is. Dus ook deze zou bij jou in de smaak kunnen vallen.

avatar van blur8
Prince anno 1995 t/m 2010 zijn ongeveer 20 Albums, met meer dan 300 songs. Deze verzamelaar met 37 nummers is een volledig willekeurige keuze. Hoogstens te gebruiken als eerste kennismaking om te bepalen of je de tijd wil nemen om album voor album uit te spitten en je eigen fav. playlist te maken.

Paar voorbeelden met jaar/album/oordeel.
1. Emancipation : 1996 Emancipation. Aardige keuze maar er zijn veel uitgesprokener nummers.
2. Black Sweat : 2006 2121. een van de betere nrs maar The Word is echt beter en die mist hier
3. P. Control : 1998 Crystal Ball. Middelmatige track van de verzamelaar met toen onuitgebracht werk met heel veel geweldig werk en natuurlijk ook troep.

Ander voorbeeld : van Planet Earth (2007) zijn er 3 tracks. 2 x juiste keuze, 1 ongelukkig.
Van het betere album 3121 (2006) is er maar 1 track, te weinig dus.
14 min instrumentale Jazz: West van NEWS is opvallend selectie, maar daarvoor in de plaats hadden 3 veel betere songs gekund. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik hou het op mijn eigen playlist die per style is georganiseerd. veel beter.

avatar van blur8
track statistiek, per album [aantal] (tracknrs):
1995 The Gold Experience [5x] (6 9 15 18 37)
1996 Chaos and Disorder [2x] (17 27)
1996 Emancipation [2x] (1 5)
1998 Crystal Ball [4x] (3 4 11 14)
1998 The Truth [1x] (25)
2001 Rave In2 the Joy Fantastic [3x] (7 8 22)
2001 The Rainbow Children [3x] (12 32 35)
2002 One Nite Alone [2x] (24 26)
2003 N.E.W.S [1x] (30)
2003 Xpectation [1x] (31)
2004 Slaughterhouse [1x] (20)
2004 Chocolate Invasion [1x] (21)
2004 Musicology [2x] (13 19)
2006 3121 [1x] (2)
2007 Planet Earth [3x] (10 33 36)
2009 LOtUSFLOW3R [3x] (16 28 29)
2010 20Ten [1x] (23)

Nog even voor alle duidelijkheid lennon, nu blijkbaar ook in andere landen te koop of te streamen

Prince - Anthology: 1995 - 2010 - prince.lnk.to

lennon schreef:

Grappig, ik hoor het niet en dat is best bijzonder want meestal hoor ik wel overeenkomsten als er weer eens zo'n zaak is. In bijna alle gevallen geloof ik niet dat het bewuste plagiaat is (in het geval van Prince lijkt het me ook sterk: die schreef zoveel, die had dat niet nodig lijkt me). Maar echt, ik moet heel veel moeite doen om heel vaag iets te horen en dat is in andere gevallen wel eens anders.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Of het genoeg is voor plagiaat is, weet ik niet, maar als niet-Prince-fan hoor ik toch meteen waar ze het over hebben (het refrein inderdaad, vanaf 1:16).

Slechts één regeltje (die hoor ik dan nog wel)? Ik vind dat toch wel erg matig qua overeenkomst, bij andere plagiaat beschuldigingen is het vaak meer dan dat (en ook te horen).

Nou ja, die discussie staat los van deze verzamelaar, maar het schijnt er blijkbaar mee te maken te hebben dat de laatste nummer 1 van Prince hier niet op staat. Een nummer waar ik van gruw, maar hoort hier natuurlijk wel tussen te staan.

avatar van Funky Bookie
Ach, sowieso fijn dat we weer wat kunnen zeuren over een "nieuwe" Prince release.

avatar van Minneapolis
Nu is het altijd wat met compilaties, maar deze is wel weer erg willekeurig.
Waar zijn?:

-Colonized mind
-3121
-Fury
-Get on the boat

En dan ben ik nog niet eens streng geweest.

avatar van lennon
Als dit een fysieke release zou zijn zou ik me er veel drukker om maken.
Voor mij is dit niet meer dan lucht.... en ik beschouw t meer als een willekeurig in elkaar gezette conpilatie wat een voorteken moet zijn voor wat er komen gaat. Een sampler dus..

Ik kan en wil hier dan ook geen sterren aan toekennen. Muzikaal gezien grotendeels niks mis mee natuurlijk, maar zoals in streaming en downloads... zit hier ook geen enkele vorm van gevoel in. Just my 2 cents.

lennon schreef:
Als dit een fysieke release zou zijn zou ik me er veel drukker om maken.

Klopt, maar ik vind het wel onbegrijpelijk, en ik denk aan mensen die dit soort complicaties gebruiken om zichzelf op de hoogte te stellen van zijn werk in deze (voor veel mensen redelijk onbekende) periode.

Maar waar blijven die vinyl releases? Geen agenda bekend nog? Ik vraag het tegen beter weten in geloof ik..
Over centen gesproken, ze kunnen die van mij krijgen voor Come, The Gold Experience, The Vault-Old Friends For Sale, The Rainbow Children, Musicology en 3121.

Minneapolis schreef:
Maar waar blijven die vinyl releases?

Ik zie ze niet meer komen hoor, net als Bowie: geen Black Tie White Noise wel allerlei vage releases. George Michael met Older. Iemand?
In plaats daarvan krijg je releases als deze.

aERodynamIC schreef:

In plaats daarvan krijg je releases als deze.

Tja, Older staat ook op mijn lijstje net als (zomaar een paar uit mijn hoofd) albums als: Songs: Ohia - The Lioness, Tori Amos - From the choirgirl hotel, Lewis Taylor - Lewis Taylor, dEUS - Pocket Revolution, Paul Simon - Songs from the Capeman, Terence Trent D'Arby - Vibrator etc.

Soms snap ik er ook niks van. Daar kan toch geld mee verdiend worden?
Maar terug naar Prince.. ik meen dat die releases redelijk officieel waren aangekondigd door Sony en zijn Estate. Ik ga er nog wel van uit. Alleen jammer dat die planning zo weinig transparant is.

Minneapolis schreef:

Tori en TTD bij mij ook, dEUS heb ik al op vinyl. Maar het ging mij meer om overleden artiesten als George Michael en Bowie. Vooral van die laatste verschijnen zulke vage dingen, terwijl een regulier album dat niet meer te koop is geen re-issue krijgt. Het zal ongetwijfeld met rechten te maken hebben, maar dat blijft toch jammer.
Prince idem. Zelfs zijn laatste twee albums zijn nooit op vinyl verschenen. Maar waarschijnlijk is er toch een grotere markt voor albums als deze Anthology (zeker in streaming of mp3 vorm). Ik zag op Facebook al aardig wat zeer enthousiaste reacties voorbij komen, ook van fans. Dat begrijp ik dan niet helemaal, maar het geeft aan dat er behoefte aan is blijkbaar. Kunnen wij hier op Musicmeter lekker zuur gaan zitten doen, we zijn misschien gewoon een minderheid.

Hoe vaak we dit soort aankondigingen in de industrie al niet gehoord hebben om er vervolgens niks meer van te horen...... ik zie het vrij somber in eigenlijk. In plaats daarvan krijgen we binnenkort Piano & A Microphone 1983, dat vind ik dan weer een twijfelachtige release die ik alleen koop omdat ik vind dat ie in mijn collectie hoort te staan, niet omdat ik daar nu zo naar uitkijk.

avatar van E-Clect-Eddy
Eerste keer dat ik Endorphinmachine hoor, met die prachtig rauwe stem.

Maar de outro is toch licht macaber met "Prince esta muerto" etc.. hetzelfde met de outro van Chaos en Disorder met die hartkloppen.