Eminem - Kamikaze (2018)

3. Lucky You (4:04)

met Joyner Lucas

4. Paul [Skit] (0:35)
  5. Normal (3:42)
  6. Em Calls Paul [Skit] (0:49)
  7. Stepping Stone (5:09)

12. Good Guy (2:22)

met Jessie Reyez

13. Venom (4:29)
avatar van Elohim
De beats zijn een beetje generiek, maar erg onverwacht is dat niet. Wat ik het beste merk op dit album is dat hij gewoon niet zo fijn is om naar te luisteren met de double-time beats. Vaak als mensen sneller praten/rappen/vocaliseren, gaat de frequentie ook omhoog. Bij Em zorgt ervoor dat hij gewoon heel erg vervelend klinkt. Op Stepping Stone klinkt hij bijvoorbeeld relatief goed, maar het refreintje had voor mij niet gehoeven. Het neemt overigens niet weg dat hij op die track ook gewoon erg houterig flowt. En, ook, dat het qua concept, een erg cringey track is. Ja, hij heeft heel wat mensen als 'stepping stones' gebruikt. Maar own it, niemand zat te wachten op een publiciteitsgerichte excuusbrief.
But I just can't be the guy everybody depends
On for entire careers 'cause that's not even fair
I will always be here, but that spark isn't there

Een beetje een sorry not sorry houding...

Verder is het ook lastig dit als vol album te beschouwen, aangezien het eigenlijk bijna in zijn geheel een Revival-reactie is.

avatar van catdog
Revival didn't go viral

Sinds 'The Eminem Show' heeft Eminem altijd al een beetje geschommeld in kwaliteit, maar overall bleef hij vaak scherp, interessant en relevant. 'Revival' was een album dat alle drie die factoren miste waardoor het vaak een erg vervelende zit werd. Echt wat interessants had hij op dat album niet te vertellen en de echte emotie en connectie met de tracks bleef uit.

Deze kritiek heeft Eminem eindelijk weer op stoom gebracht. Dat 'Kamikaze' grotendeels een response album is geworden maakt niet veel uit. Eminem is wakker geschud en dat laat hij merken ook. Bij de plotse release van dit album en na het zien van de albumcover huiverde ik, door de nare nasmaak van 'Revival' nog vers in de mond. Die werd gelijk weggespoeld door de eerste drie tracks. De beats zijn modern maar op de juiste manier. Ze klikken met Eminem en ze overschaduwen hem niet. Em gaat vervolgens helemaal los. Deze flow heb ik gemist en ook qua lyrics weet ie eindelijk weer scherp uit de hoek te komen.

Het is dan ook zonde dat het album daarna toch wel wat gas terugneemt. De songs worden net iets minder interessant of kennen meer zichtbare flaws, zoals een pijnlijk ingemixt refrein bij 'Stepping Stone'. Qua raps struikelt ie hier en daar maar zijn honger blijft voelbaar, itt het vooral vrij stuurloze en ongeinteresseerde 'Revival'. 'Not Alike' en 'Fall' zijn nog prima songs.

Eigenlijk had het album na 'Fall' moeten eindigen. De twee tracks met Jessie Reyez kennen weliswaar een aardig concept, de uitwerking flowt niet lekker, zeker niet in ligging met de rest van het album. 'Venom' kent die flink aangezette productie die 'Revival' ook kent, maar zit gelukkig nog net op het randje, en zie ik door de vingers daar het een filmsoundtrack-song is. Toch eindigt het album uiteindelijk niet zo sterk als dat het geopend werd. Eminem bereikt nergens zijn 'Revival' dieptepunt, maar de aandacht begint iets te verslappen vanaf 'Normal', en 'Not Alike' en 'Fall', de twee sterkere tracks van de tweede helft, missen net de finesse van de eerste 3 tracks om het geheel strak te blijven houden.

Fijne terugkomst zo na 'Revival', maar niet sterk genoeg over de hele linie. Het grootste pluspunt van dit album is echter Eminem en dat is te prijzen. De man mag dan wel 46 worden volgende maand, dit album heeft laten zien dat de man nog lang niet uitgeblust is. Het duurt soms alleen even om hem op gang te brengen.

3* (standout tracks: "The Ringer", "Greatest", "Lucky You")

avatar van thgryda
Mja smaken verschillen, ik vind Eminem eigenlijk verrassend scherp uit de hoek komen. Dat op zich is al verbazingwekkend want Revival was echt afschuwelijk en ook Relapse, Recovery en MMLP vond ik erg matige albums. Dit album is best degelijk en daarmee misschien wel zijn beste sinds the Eminem Show.

Is het in lijn met zijn sterke drieluik? Nee, dat niet daarvoor zijn de lyrics misschien wat te hypocriet, slaat hij links en rechts de bal mis met refreintjes en zijn de beats weliswaar op Enkel and jn lijf geschreven maar ook iets te weinig bekleivend om echt van een topalbum te spreken. Ik mis ook die 2, 3 bangers die het geheel boosten, al komt de openingstrack in de buurt.

avatar van Vicstick
Na lange tijd niet op deze website ingelogd te zijn geweest. (Overigens was ik mijn user en wachtwoord kwijt van mijn oude account) Toch maar even weer inloggen om het volgende mee te geven.

Top album! Em overstijgt zichzelf als een mad genius. Met de nadruk op mad...
Maar scherp heel scherp... De instrumentals zijn niet te bombastisch maar klinken precies goed.

avatar van Ralph.
Damn ik vond Em tot Stan prima. En stan vond ik paar maanden leuk en daarna ben ik de allergrootste Em hater ter wereld geworden. Zo'n beetje het dieptepunt in de rapmuziek vind ik Lose Yourself en fokin Mockingbird. Dus dit is echt schokkend, maar ik vind dit best aardig klinken. En ik heb Not Alike met Royce al 3 x geluisterd en die vind ik gewoon echt goed. Denk ik mijn meeste (vrijwillig) geluisterde Em nummer sinds 2000. Schaam me een beetje.

avatar van james_cameron
Uitstekend album met Eminem in topvorm. Zo fel en overtuigend heb ik hem in geen jaren meer gehoord. Vooral de passages waarin hij een waar spervuur van lyrics op de luisteraar loslaat zijn indrukwekkend. Tegen het einde stuiten we wel op een paar mindere tracks, maar een positief gevoel overheerst absoluut. Beste album sinds The Eminem Show uit 2002? Zou zo maar kunnen!

avatar van Kos
Kos
The Ringer is ook gewoon heel goed.

Het is jammer dat de 2de helft wel een stuk minder dan de 1ste is.

Complimenten voor de albumhoes. Tot aan het gespiegelde woordgrapje een eerbetoon aan de Beasty Boys.

Overall ben ik er nog niet helemaal uit. Maar één ding weet ik zeker; Eminem heeft het nog.

avatar van esteban
Voorlopig ben ik hier niet wild van. De tijd dat ik Eminem goed vond is al geruime tijd voorbij en ook deze plaat weet mij niet terug te winnen. Ontzettend veel nummers klinken als album-vullers uit een ver verleden. En ik begrijp de opmerking van Elohim bovenaan deze pagina, Eminem klinkt soms echt vervelend in de oren, iets waar ik eerder nog geen last van had.

avatar van ThingMan
Heb het album nu meerdere keren geluisterd en vind het een heerlijk album behalve de 3 laatste nummers. Tot en met Fall is het top. Daarna vind ik Nice Guy en Good Guy irritant klinken en Venom is slap. Beetje suf klinkend refrein.

avatar van Arrie
Ik heb het gevoel dat Eminem al een tijdje zijn plezier in het maken van muziek kwijt is. Het lijkt eerder therapeutisch voor hem geworden. Voorheen werden zijn albums ook altijd voorafgegaan door een heel speelse, komische single (bijv. Just Lose It en We Made You) en al waren dat niet altijd per se de hoogtepunten, ik mis die kant nu wel. Of beter gezegd: dat soort nummers waren typerend voor het plezier dat hij had in het maken van muziek, wat óók - op subtielere wijze - in zijn serieuzere nummers zat (voor mijn gevoel dan). Dit album is echter honderd procent frustratie. Het helpt dan niet mee dat ik me totaal niet kan identificeren met die frustratie. De mate waarin hij zich wat aantrekt van alle kritiek op zijn muziek, en de mate waarin ie zich wat aantrekt van de moderne hiphopscene, plus de manier waarop hij erop reageert, voelen voor mij ook behoorlijk kinderachtig. Ook omdat veel trap hiphop wél heeft wat Em tegenwoordig mist: het voelt voor mij als rappers en producers die met plezier muziek maken. Soms slaat de balans wellicht te veel door naar plezier, en verdwijnt de urgentie, maar ergens vind ik het kinderachtig dat Eminem een heel album toewijdt aan het afzeiken van rappers die gewoon met plezier muziek maken.

Voor mij zijn de teksten van Eminem op dit album ook echt tenenkromend. Niet dat ze niet goed in elkaar zitten, maar inhoudelijk vind ik het tenenkrommend. Ik vind het idee dat hij ook trapbeats gaat gebruiken, en hun flow imiteert, om op die manier te laten zien dat hij hun ook op hun terrein overklast, wél leuk, maar de uitvoering vind ik eigenlijk maar matig. Trapbeats dus, en van wat grote producers. The Ringer is bijvoorbeeld (mede) geproduceerd door Ronny J, die de laatste tijd een hoop favoriete beats van me heeft gebakken. Maar het lijkt wel alsof hij zich op dit nummer moest inhouden, want deze beat klinkt als een heel generieke trapbeat. Ik heb het gevoel dat ie simpel is gehouden zodat de focus op Em's raps liggen. Dat vind ik niet per se erg, ik hou zelfs erg van simpele beats, maar simpel is wat anders dan generiek. Op The Ringer valt voor mij muzikaal niks te beleven, en dan moet ik me dus focussen op de raps. Die switchen zo nu en dan van flow, maar zonder verdere hooks is vijfenhalve minuut echt te lang. Ik krijg bij The Ringer een soort battlerapgevoel maar het is niet voor niets dat veel battlerappers niet doorbreken als commerciële rappers. Eminem deed dat wel, omdat hij ook sterke composities wist neer te zetten. Dat laat ie op The Ringer ook zitten.

Ik was even bang dat het gehele album zo zou zijn, maar gelukkig bevat de rest van de nummers meer structuur. Helaas worden de beats er niet echt beter op, worden de teksten er niet beter op, en worden we ook nog getrakteerd op wat matig gezongen hooks. En het blijft maar continu zo gefrustreerd. Ik ben na anderhalf nummer al zo klaar met die frustratie. Het is bij momenten zelfs lachwekkend.

De hoogtepunten zijn dan ook van de gastartiesten: de verse van Joyner Lucas en het refrein van Bon Iver.

Ik zou tegen Eminem willen zeggen: trek je niet zoveel aan van wat anderen van je vinden, doe gewoon wat je leuk vindt. Je hoeft je niet te bewijzen, je hebt je al lang en breed bewezen. En laat traprappers ook gewoon lekker hun ding doen. Die gaan zich toch niet veranderen omdat jij ze niet leuk vindt. In de jaren '00 had je ook allerlei stompzinnige hiphop (Lil Jon bijv.) en ook je eigen hits (Ass Like That, Just Lose It, etc.) waren niet altijd even hoogdravend. Toen vond je dat blijkbaar nog kunnen. Er was ook genoeg kritiek op, maar dat kon je niet veel schelen. Wat is er gebeurd?

avatar van Rudi S
Arrie schreef:

Grapjas, heeft hij dit net met Google translate helemaal zitten uitpluizen, kom jij hier mee.

avatar van Johnny Marr
Nah, net nog es The Ringer opgezet en blijft kapot hard in m'n oren. Samen met Bad Guy by far het beste nummer wat hij na 2009 heeft uitgebracht.

avatar van andnino
Dank u Arrie, dat is ongeveel hoe ik over Kamikaze voel. Hij komt wel heel hongerig en gedreven over, maar plezier? Nee, dat zit er niet in. De productie eist verder ook niet enorm de aandacht op (inderdaad waarschijnlijk met opzet), en dit leidt voor mij tot een album dat een soort statement is, wat ik een keer tot me neem om erachter te komen hoe Eminem tegenwoordig in de wereld staat, maar vervolgens nooit meer ga opzetten. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling...

...of misschien kan het hem zelf ook gewoon niet meer schelen, maar dat is dan ook prima.

avatar van ElroHirtje
Kamikaze... Hoop dat ie doel treft, in mijn beleving kunnen we er maar beter vanaf zijn.

avatar van Bert Wasbeer
Nou, mijn aandacht heeft ie in ieder geval weer even te pakken

Rudi1984
Eerste paar luisterbeurten zijn heel erg goed bevallen. Ik was door de discussie hier bang voor een krampachtig boos, eentonig album, maar van beide klopt gelukkig niets. Het is gewoon een klassiek, gevarieerd Eminem-album. Zo’n Nice Guy/Good Guy doet het in dat licht ook juist goed.

Hij loopt in deze fase van z’n carrière gewoon 1 op 2: Relapse goed, Recovery zwak, MMLP2 fantastisch, Revival matig, Kamikaze goed. Prima gemiddelde.

thrm
Ik zou eerder zeggen 0 op 5 wat de balans toch licht de andere kant op doet uitslaan. Groet

avatar van John Self
Is niemand de gelijkenis met de hoes van 'Licensed to Ill' opgevallen? Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)

avatar van Rudi S
John Self schreef:

Lees even terug zou ik zeggen, te beginnen bij de eerste post.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Eminem

avatar van Bartjeking
Meneer vindt wel dat hem onrecht is aangedaan met Revival of niet ? Maar een getergde Eminem is de beste Eminem; prima comeback na die slappe hap. Volgende keer nog wat bredere thematiek en minder zeuren. Alleen Jessie Reyes trek ik moeilijk.

thrm
Compleet kansloos weer dit. Wel een waardevolle toevoeging als nieuw hoofdstuk in de openbare totale instorting waarin de beste man al ruim een decennia in verkeert. Met zijn hoodie.

avatar van Gehenna
Het is al lang geleden dat ik een 'Em' album echt heel goed vond en het voor mijn doen redelijk vaak luisterde. Kamikaze is “a return of form” mijns inziens, er staan geen tracks op die ik wil skippen en ik luister hem van begin tot eind bijna ademloos uit.

Em is een begenadigt emcee en dat is natuurlijk een understatement vanjewelste, alleen is het een paar albums geleden dat ik er iets van terug hoorde. Een 'Em' die geagiteerd is, is duidelijk een gemoedstoestand dat hem tot de beste resultaten leidt en wat mij betreft blijft hij nog even boos als dit pareltjes zoals dit album oplevert.

Met opnieuw een nummer #1 album tot gevolg en de vele positieve schrijfsels waar ik het overduidelijk mee eens ben. Ultrastrakke producties ook waar helemaal niks op aan te merken is. 4,5*

avatar van Johnny Marr
Die Paul-skits blijven toch wel legendarisch hoor...al zijn die van The Marshall Mathers LP en The Eminem Show niet meer overtroffen. Leave your f*cking gun at home.

avatar van jordidj1
Nah, van mij hoeft het niet meer zo nodig wat betreft nieuw werk van Shady. Allesbehalve overtuigd door dit album. Alleen The Ringer springt er echt bovenuit.

avatar van René.
Mijn mening over deze videoclip: Ik vind hem niet zo leuk.