Thom Yorke - Suspiria (2018)

Alternatieve titel: Music for the Luca Guadagnino Film

Score / Electronic
Label: XL

1. A Storm That Took Everything (1:47)
  2. The Hooks (3:18)
  3. Suspirium (3:21)
  4. Belongings Thrown in a River (1:27)
  5. Has Ended (4:56)
  6. Klemperer Walks (1:38)
  7. Open Again (2:49)
  8. Sabbath Incantation (3:06)
  9. The Inevitable Pull (1:36)
  10. Olga's Destruction (Volk Tape) (2:58)
  11. The Conjuring of Anke (2:16)
  12. A Light Green (1:48)
  13. Unmade (4:27)
  14. The Jumps (2:38)
  15. Volk (6:24)
  16. The Universe Is Indifferent (4:48)
  17. The Balance of Things (1:08)
  18. A Soft Hand Across Your Face (0:44)
  19. Suspirium Finale (7:03)
  20. A Choir of One (14:01)
  21. Synthesizer Speaks (0:58)
  22. The Room of Compartments (1:14)
  23. An Audition (0:34)
  24. Voiceless Terror (2:30)
  25. The Epilogue (2:46)
Erikpol schreef:
Ben een Yorke fan overigens.

Ik niet echt. Solo doet ie me minder dan in Radiohead (een favoriete band al heel wat jaartjes). Maar dat is niet de reden dat ik minder met deze soundtrack kan. En de uitschieters op dit album zijn mooi, maar toch ook weer niet van het kaliber 5* voor mij. Gelukkig denken we er allemaal anders over

west schreef:
Ik verbaas me ook over die enorme feestvreugde (met bijbehorende waarderingen) voor het gehele album.

Doe ik ook over jouw 4* ook hoor, zeker gezien wat je er over te zeggen hebt

avatar van corn1holio1
GrafGantz schreef:
Ach, de echte fanbois geven waarschijnlijk ook 5* als onze Thom een album vol scheten opneemt

Ik heb dan ook een donkerbruin vermoeden (no pun intented) dat Tom's scheten klinken als engelengezang!
Ik kan dit album nog niet beoordelen omdat ik enkel de singles gehoord heb. Die klinken ongelooflijk sterk. Thom en zijn piano weten nu wel altijd de juiste snaren te raken, maar dit is voor mij toch zijn beste individuele werk tot nog toe.

avatar van philtuper
aERodynamIC schreef:
Ik vind soundtracks altijd lastig te beoordelen. Er horen beelden bij voor mij en het werkt maar zelden in de huiskamer als pure muziekbeleving. Nu blijven er een paar prachtige Yorke nummers (met zang) over en een veelvoud aan filmmuziek. Logisch ook, het is immers een soundtrack. Maar ik vind het allemaal wat te veel en aangezien ik de film (nog) niet gezien heb maakt het het er alleen maar lastiger op.

Ik deel de enorme feestvreugde tot nu toe iets minder. En hou ik het bij de paar prachtnummers als Suspirium, Has Ended, Unmade en Suspirium Finale dan blijft er een top EP over

Dit dus. Kan de meeste nummers niet echt beoordelen. Denk er inderdaad beelden bij en dan zal het ongetwijfeld mooi werken. Als losse nummers kan ik er echter te weinig mee, is me dan te abstract om als album te luisteren. Bovengenoemde nummers zijn idd wel heel fraai.

aERodynamIC schreef:

Doe ik ook over jouw 4* ook hoor, zeker gezien wat je er over te zeggen hebt

Die is wel naar boven af gerond, maar ik vind naast de songs dus ook de soundtrack tot A Choir of One grotendeels de moeite waard.

mattman schreef:

Bedankt voor die vergelijking. Ik zit echt te genieten van wat Thom hier uitbrengt en wil gerust in gelijkaardig materiaal duiken.

Misschien vind je dit wat:

Broadcast - Berberian Sound Studio (2013)

Wel wat experimenteler dan de muziek hierop.

avatar van mattman
Unmade is pure perfectie. Wat. Een. Song.

avatar van Ray P Leak
Gisteren liggend in het donker met mijn koptelefoon op beluisterd. Dat liep niet goed af.
Ik hou niet van horror, en al helemaal niet van de geluiden die daarmee gepaard gaan.
Na een aantal malen zo'n "schrik-scheut" te hebben ondergaan heb ik 'm noodgedwongen moeten afzetten.
Die paar "Radiohead" liedjes tilt dit album voor mij nog naar een respectabele 3.5 maar de rest sla ik voortaan maar over.

avatar van ohmusica
Ik vind de suspence vrij subtiel aangebracht, soms lijkt het op een interessant geluidsexperiment of een beheerste poging om met het minimale en subtiele tot het uiterste te gaan zoals in ‘a choir of one’. Yorke probeert de ziel te beroeren in emotionele zin. Yorke voegt iets toe aan ‘filmmuziek’ is mijn eerste indruk.

ohmusica schreef:
...soms lijkt het op een interessant geluidsexperiment of een beheerste poging om met het minimale en subtiele tot het uiterste te gaan zoals in ‘a choir of one’.

Hier volg ik je niet. A Choir of One zie ik juist als een geluidsexperiment, nog wel met irritant 'gezoem'. Dat vind ik niet bepaald subtiel. En ik vind het helaas een nogal mislukt experiment. Had hij het maar weggelaten op deze soundtrack en alleen in de film gebruikt (als het echt moest...)

avatar van ohmusica
west schreef:

Wat de een irritant vindt, kan de ander juist interessant vinden. Kan me wel voorstellen dat het een stuk is dat verschillende reacties oproept.

avatar van repelstefan
Filmmuziek, onmogelijk voor mij om te waarderen met een cijfer. Want de essentie is dat het aansluit op de beelden, lijkt me. Ik ga dit niet voor mijn plezier, zonder beeld, afwezigheid van een spanningsboog en daarmee ook wat uit de context beluisteren. Het handjevol 'normale' nummers dat Yorke ons voorschotelt is van hoog niveau, met name Suspirium en Unmade.

avatar van mattman
Een redelijk lage score voor dit fantastische werk. Ik ben een groot fan van de soundtracks van Jonny Greenwood (vooral over There Will Be Blood liggen echt spannende en dynamische geluidstapijten) maar eerlijk is eerlijk: Thom Yorke moet er niet voor onderdoen. En hij overtreft ze zelfs, want er zit toch redelijk wat variatie in. En ook eerlijk: dat had ik niet verwacht. Het lijkt wel alsof het solo avontuur eindelijk het Radiohead niveau haalt dankzij deze soundtrack. Schept wel verwachtingen voor zijn volgende échte soloplaat die volgend jaar uitkomt.

Zelfs de non-nummers zoals Klemperer Walks, Olga's Destruction (Volk Tape) en The Balance of Things klinken goed. Je voelt de liefde die Thom in deze soundtrack gelegd heeft. En er staan een paar nummers op die ik op een Radiohead album ook als hoogtepunt zou kunnen aanduiden. Oké: de laatste 4-5 nummers hadden eraf gekunnen. maar liever te veel dan te weinig natuurlijk.

Unmade bijvoorbeeld. De gemiddelde muzikant zou een kloot voor willen afstaan m zo'n nummer geschreven te hebben. Thom drop deze parel doodleuk op een soundtrackje. De versie die hij bij de BBC bracht is ook prachtig.

Thom Yorke - Unmade (Live for BBC Radio 6 Music) - YouTube

De enthousiaste recensies vind ik meer dan terecht. Heerlijke muziek.

mattman schreef:

Nou nee, ik vind het jammer dat hij de laatste 6 nummers persé moest uitbrengen. Bij soundtracks wordt wel vaker wat weggelaten (tot naderhand nog eens de complete soundtrack voor de liefhebber wordt uitgebracht). Met Suspirium Finale als de finale was het echt een klasse soundtrack geweest.

avatar van kennie
Een hele interessante 1e plaat met een aantal best goede songs en instrumentaaltjes. Helaas is de tweede plaat saai en langdradig. Misschien dat onder de film deze stukken anders uitpakken.

avatar van codex
ohmusica schreef:

Net voor het eerst gehoord; mooie drone, doet me denken aan Steven Wilson's Bass Communion. Dat bedoel ik als compliment.

kennie schreef:

Hier ben ik het mee eens. Er staat een aantal echt goede tracks op (Suspirium, Has Ended, Unmade en Volk), maar de rest is grotendeels geluidscollage en werkt voor mij iig niet zonder de beelden erbij, dan wordt het wel een lange zit (zeker de laatste 6 nummers).

Titmeister schreef:

Het is een soundtrack, dus dat het grootste deel een geluidscollage is, is niet echt verwonderlijk. Ik vind juist dat er opvallen veel stukken inzitten die je 'los' kan beluisteren. En de losse interlude stukken zijn volgens mij net wel interessant. Da's bij lang niet elke soundtrack het geval... Dingen als Olga's Destruction, The Universe Is Indifferent, het zenuwslopende The Hooks, Volk zijn allemaal de moeite.