George Michael - Faith (1987)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Faith (3:13)
  2. Father Figure (5:36)
  3. I Want Your Sex (Parts 1 & 2) (9:17)
  4. One More Try (5:50)
  5. Hard Day (4:48)
  6. Hand to Mouth (4:36)
  7. Look at Your Hands (4:37)
  8. Monkey (5:06)
  9. Kissing a Fool (4:40)
  10. A Last Request (I Want Your Sex, Pt. 3) * (3:47)
  11. Faith [Instrumental] * (3:07)
  12. Fantasy * (5:02)
  13. Hard Day [Shep Pettibone Remix] * (9:05)
  14. I Believe When I Fall in Love [Live] * (7:05)
  15. Kissing a Fool [Instrumental] * (4:37)
  16. Love's in Need of Love Today [Live] * (4:46)
  17. Monkey [Edit Version] * (4:52)
  18. Monkey [A Capella & Beats] * (7:30)
  19. Monkey [Jam & Lewis Remix] * (8:06)
avatar van Funky Bookie
Eerste solo album van deze fantastische zanger. In Wham! heb ik zijn talent achteraf altijd wat onderschat. Tijdens de Mercury tribute vielen de schellen van mijn ogen. George bleek by far de beste zanger van het hele evenement te zijn.
Faith is een echte jaren '80 plaat met voorzichtige Prince invloeden. Van het begin tot het eind blijft dit album boeien. Muzikaal zit ik niet altijd op de lijn van George Michael, maar mijn respect voor zijn stem ben ik nooit meer kwijtgeraakt.

avatar van wibro
Albums van George Michael heb ik destijds in de jaren tachtig altijd aan mij voorbij laten gaan. Zal wel komen omdat ik dat Wham helemaal niks vond en zodoende geen vertrouwen had in de solo albums van de helaas gisteren veel te vroeg gestorven George Michael. Niet terecht blijkt nu bij het horen van het solodebuut van de leadzanger van Wham. Dit album klinkt helemaal niet slecht. Integendeel zelfs. Het album luistert lekker weg en er staat zelfs geen enkel zwak nummer op.

4.0*

avatar van Alicia
wibro schreef:

4.0*

Hier precies hetzelfde verhaal! Dit is absoluut geen slecht album en het was sowieso een hele goede zanger.

avatar van Snakeskin
volgens Ekdom hoort George Micheal in het rijtje "Michael Jackson, David Bowie, Prince, Whitney Houston" Dat klinkt nu logischer dan twee dagen terug.

Waar had Ekdom het mis dan ?

avatar van Snakeskin
twee dagen terug was Michael nog in leven maar hoorde hij zeker niet in dat rijtje en nu wel omdat hij is overleden.

Ik ga er van uit dat Ekdom refereerde aan de status als popidool .

avatar van BlauweVla
Die keren dat we iets van hem hoorde, konden de media alleen maar vervelende persoonlijke dingen over George Michael kwijt de laatste jaren. Muziekliefhebbers die hem wel goed vinden zetten hem wel in het rijtje en Ekdom dus terecht ook. Dit album maakt het voor mij ook een terechte opmerking. Een ware jaren 80 klassieker van een rasartiest. En hij heeft nog zoveel meer goeds gemaakt uiteraard.

avatar van Snakeskin
Ik vind Michael van een andere orde dan Prince, Jackson en Bowie. Die waren veel invloedrijker dan Micheal. Die waren nog groter dan Michael was in de periode van "Faith"

avatar van gaucho
Als het gaat om invloedrijk, dus in de zin van 'andere artiesten muzikaal beinvloed hebbend' staat George Michael niet op gelijke hoogte met die andere drie. Maar als het gaat om populariteit in de jaren tachtig zeker wel. Hij was alomtegenwoordig, met name dankzij dit album, en scoorde hit na hit. In die zin was George Michael in die dagen echt even groot als Prince, MJ en David Bowie, en Madonna, absoluut. En dat wil wat zeggen...

Of hij muzikaal op dezelfde hoogte stond is een lastige discussie. Beetje appels met peren vergelijken. Maar eigenlijk hoop ik dat George Michael nu, na zijn overlijden, eens echt op waarde geschat wordt: een uitstekend componist, een fantastische zanger en - daar hoor je bijna nooit iemand over - ook een multi-instrumentalist. Hij speelde volgens mij in elk geval gitaar, toetsen en drums.

avatar van daniel1974nl
Al vind ik persoonlijk Older iets beter, dit is ook zeker een fantastisch album. Naar mijns inzien veel beter dan wat Bowie, Prince of Jackson in dezelfde periode presteerde.

Het begon met I Knew You Were Waiting, welke niet of Faith kwam maar op een cd van Aretha, ammer genoeg, Daarna, I Want Your Sex, herriner ik me en vooral de videoclip die al snel werd geboycot en alleen na tien uur 's avonds mocht worden gedraaid omdat hij in de clip even met Pepsi en Shirley aan de slag ging (achtergrond zangeressen van Wham en tegelijk met dit nummer in zelf kort succesvol. Ik herriner me nog zo goed de eerste keer dat ik Faith voor de eerste keer hoorde. Prachtig dat kerkorgel intro. En de singles volgden zich in een rap tempo. Father Figure vond ik altijd een van de betere nummers van dit album maar ben na al die airplay van alle singles in tijd toch meer de nummers op dit album gaan waarderen die juist niet werden uitgebracht zoals Hand To Mouth en Hard Day (mooie 12" ook), met een prachtig werk op de bassgitaar van Deon Estus die in dezelfde tijd de single Heaven Help Me (met George op de achtergrondzang) uitbracht, wat jammer genoeg nooit geen werd.

George zette zichzelf op de kaart en deed een succesvolle gooi naar het megaster status. Hij bracht in al die jaren nooit veel albulms uit maar ze waren bijna allemaal van een behoorlijk, dan wel meesterlijk niveau. Hij bracht (vermoed ik) bewust geen meuk uit en alleen maar werk waar hij volledig achter stond. Zoals hij zelf zei ik het interview met Oprah in 2004. 'I don't seek approval of people that don't approve of me.' Meer artiesten zouden een eigenzinnig standpunt moeten houden. Laat de wereld verekken, en vooral platenmaatschappijen, en doe lekker je eigen ding.

daniel1974nl schreef:

Ik vind dit een sterk debuut, wat ik toen veel draaide en heb net mijn cijfer verhoogd.

Alleen... in hetzelfde jaar bracht Prince zijn meesterwerk Sign 'O' the Times uit. Dat is nog even een andere categorie wat mij betreft.

daniel1974nl schreef:

Grappig, omdat een nummer als I Want Your Sex toch wel erg Prince en Jackson als inspiratiebron heeft. Het is en blijft voorkeur natuurlijk

avatar van daniel1974nl
Het is vooral Jackson's Bad waar ik iets tegen heb, en waar ik nooit iets mee heb gekund. Ik vond Thriller en Dangerous dan wel weer heel erg sterk en Prince is nooit echt mijn ding geweest, ook al erken ik wel de musicale genialiteit van de man (maar als zanger vond ik hem altijd minder geslaagd), hoe kan het ook anders, aangezien hij misschien wel de meest getallenteerde artiest van de jaren 80 was. Maar zijn stijl, of beter, stijlen kunnen me maar met vlagen boeien, net als Bowie, die ongetwijfeld ook een extreem getalenteerd persoon was (vooral in zijn vroege Ziggy periode) Het zal smaak zijn. Een verzameltje en dan houdt het wel op. Als het erg door Prince was geinspireerrd, dan is wat GM ervan gemaakt wat mij betreft geslaagder, of wellicht een eindproduct wat mij meer aanspreekt. Ik had denk ik sinds Careless Whisper een zwakte voor GM en altijd blijven behouden. Met het Freddie Mercury Tribute bleek eens te meer wat voor zangtalent GM had. Hij was het die tijdens die avond even het hele stadion aan zijn voeten kreeg zoals alleen Freddie dat kon. Zelfs Bowie kreeg dat diezelfde avond niet voor elkaar. Ook al was zijn uitvoering van Heroes die avond ontzettend mooi.

avatar van dazzler
daniel1974nl schreef:

Ik vind dat ook het lelijke eendje in het rijtje.
Er wordt op Bad teveel geknoeid met digitale klanken.
Vooral in het drum- en percussiewerk mist Bad de nodige soul.

George Michael voegt strijkers aan zijn beats toe en daar word ik wel warm van.

Toch staan er ook op Bad een aantal erg fijne nummers, wat het album zeker de moeite waard maakte. Ach ja, ik draaide ze alle drie.

avatar van Hakuna
Wist helemaal niet meer dat ik deze CD nog had, blijkt dat deze meer dan 20 jaar verborgen in de kast heeft gestaan bij de jaren '80 pop (samen met 2 Wham! CDs) . Na aanleiding van zijn overlijden toch maar weer eens onder het stof vandaan gehaald, en zelfs na ruim 20 jaar niet meer gehoord te hebben blijft mijn score nadat ik deze weer opnieuw hoorde na vele jaren toch nog altijd 4,5

Het blijkt dat de oude CBS/Epic CDs (manufactured in Japan) beter klinken dan de latere heruitgaves op Columbia/Sony music. Zal wel te maken hebben dat oude CD release een eerste mastering is en de later her uitgaves een digitale kopie daarvan.

[quote]dazzler schreef:

Ik vond Smooth Criminal een erg mooi nummer, maar dan wel in de videoclip versie met het sterk verlenge middenstuk. Prachtig mooie clip ook.

Dirty Diana wil nog, maar dan luister ik liever Give In To Me, wat toch echt vele malen beter is en voor de rest draai ik hier niet warm voor.

Inderdaad, strijkers, maar ook veel meer soul, meer emotie en gevoel. De albums van GM zijn veel persoonlijker en dan viel Faith nog mee in vergelijking tot Older, maar met Father Figure ging hij al aardig in deze richting.

Snakeskin schreef:

Ekdom: What's in a name.
Whitney Houston vergelijken met Bowie, sjonge die mag zijn reet nog eens afvegen, paar leuke liedjes dramatisch live

Vandaag een mooie kopie van vinyl gevonden. Father figure is prachtig, de paar hits zijn aardig. Er staat helaas geen cowboys and angels op.
Gemiddelde plaat 2,5

Grootfaas
Het is niet wat ik met de quote heb willen zeggen.

Snakeskin schreef:
Grootfaas
Het is niet wat ik met de quote heb willen zeggen.

Gaat mij met name over de voor mij onterechte vergelijking die Ekdom doet