Boudewijn de Groot & The Dutch Eagles - Even Weg (2018)

Label: Universal

1. Nachtegaal (4:13)
  2. De Boom (3:49)
  3. Verloren Liefde (2:43)
  4. Dialogen (3:29)
  5. Even Weg (4:38)
  6. Niemandsdorp (6:06)
  7. De Stoet (5:03)
  8. Wissels (4:08)
  9. Vliegveld (3:56)
  10. Waar Wacht Ik Nog Op (4:23)
  11. Wachten (4:43)
  12. Maar Niet Heus (3:03)
  13. Avondreis (5:21)
  14. Nachtegaal (3:52)
  15. Verloren Liefde (3:01)
avatar van vincentcorjanus
De beste man is aardig productief. Interessant combi met The Dutch Eagles. Ik vraag me af wat zijn probleem met albumhoezen is. De eerste Vreemde Kostgangers was nogal knullig, om over Achter Glas nog maar te zwijgen. Het lettertype op deze hoes ziet er wel heel shitty uit. Als de muziek maar goed is, dat is het belangrijkste!

avatar van Poles Apart
Even (de) weg (kwijt)? Wat hoesontwerpen betreft? Wie of wat zijn the Dutch Eagles? De meer muzikaal aangelegde spelers van Go Ahead?

avatar van Hendrik68
Ga naar een concert van de Dutch Eagles Poles Apart. Op zeker dat je ze nooit weer vergeet.

avatar van vincentcorjanus
De eerste single De Boom klinkt bijzonder aangenaam. Fijne track.

avatar van Arrie
Poles Apart schreef:

Een Nederlandse Eagles-coverband.

avatar van c-moon
Over de niet bepaald uitnodigende, afschuwelijke hoes, - hangt die typograaf al op aan de hoogste boom? - , zal ik maar zwijgen...

Wat bezielde Boudewijn om in zee te gaan met een Eagles-coverband?

Zou Bou weten dat De Boom een schaamteloze rip off is van Under The Milky Way van The Church? Of zouden The Dutch Eagles hem dat verzwegen hebben?

Verloren Liefde kan er mee door, Dialogen is tenenkrommend, wat de titeltrack Even Weg betreft weet ik het zo niet... Niemandsdorp is best wel aardig, maar duurt dan met zijn 6 minuten echt veel te lang... En dat heb ik met het meeste van deze plaat: "best wel aardig" maar.... En dat country-gedoe, jongens, moest dat nou echt?

Lichtpuntjes: Avondreis dat vintage Boudewijn de Groot is, behalve dan die gitaarpartijen en overbodige strijkers... het aangename Nachtegaal dat de plaat opent...

Toegegeven: sommige nummers heb ik vooraleer ze halfweg waren alweer geskipt!
Iets wat mij bij een Boudewijn de Groot-plaat niet zo heel vaak overkomt...

Tot zover een eerste indruk, misschien wordt het nog wat tussen mij en deze plaat.
Misschien ook niet.

Feit is dat Bou nog steeds prachtige teksten schrijft. Hij had beter ook alle muziek geschreven voor deze plaat zoals op zijn laatste solo-plaat.

De muziek die hij met Vreemde Kostgangers maakt, spreekt ook meer aan dan deze would be country en meligheid die The Dutch Eagles hem aandeden..

avatar van pdonidvie
c-moon schreef:
Hij had beter ook alle muziek geschreven zoals op de laatste Vreemde Kostgangers-plaat. De muziek die hij met Vreemde Kostgangers maakt spreekt ook meer aan dan deze would be country en meligheid die The Dutch Eagles hem aandeden..

Is het niet zo dat Boudewijn bij de laatste plaat van de Kostgangers enkel de teksten heeft aangebracht en dat Henny en George daar muziek op maakten?

avatar van c-moon
pdonidvie schreef:

Ja, klopt natuurlijk, what was I thinking?! Heb het aangepast hoor!

avatar van blaauwtje
Weet niet goed wat hiervan te denken.
Heb Boudewijn hoog zitten, vandaar de blinde aankoop van deze cd, heb ooit de Dutch Eagles live gezien, aardig daar niet van, maar of het hier werkt, voor mij voorlopig niet , kan niet in de schaduw staan van de Kostgangers of van zijn solowerk.

avatar van vincentcorjanus
Ik vond de eerste drie singles heel sterk. De Boom, Nachtegaal en Maar niet Heus. Daarnaast staat er nog veel meer moois op deze plaat. Zo vond ik Avondreis (vertrouwd, melancholisch), Niemandsdorp (heeft dit met de vluchtelingen te maken?) en Vliegveld (breekbaar) heel erg mooi. Boudewijn laat zien dat hij nog steeds puike liedjes kan maken. Hoewel hij de melodieën tegenwoordig liever aan anderen overlaat. Volgens mij zei hij bij DWDD iets in de trant van: ''Het is er wel, maar het kan er niet uit.'' Gelukkig kun je de melodieën gerust overlaten aan The Dutch Eagles. Hoewel de zeurderige koortjes af en toe erg vervelend zijn. De Stoet is ook een vreemde eend in de bijt. Hier lijkt Bo een soort van Dyliaans trucje te proberen. Het komt niet helemaal lekker uit verf, maar geinig is het wel. Helaas staan er ook nog een paar draken op deze plaat. Zo is Dialogen qua tekst echt tenenkrommend en is Wissels bijna kinderlijk te noemen. Wat een vervelend nummer! O ja en de hoes. Ik heb de cd maar gekocht, want van zo'n groot gedrocht wordt niemand vrolijk. Deze hoes is nog lelijker dan Achter Glas, da's een prestatie! Alsnog een dikke voldoende voor deze 74-jarige legend. Zijn stem klinkt nog bijzonder fris en helder. Nou las ik ergens dat hij weer iets met de Vreemde Kostgangers wil gaan doen. Ik juich dat alleen maar toe!

vincentcorjanus schreef:

Dat zal dan pas in 2020 zijn, Een tour + eventuele nieuwe cd van de super formatie.

2021 dacht ik.

vincentcorjanus schreef:
2021 dacht ik.

Nee hoor, 2020:

''Onzichtbaar was Boudewijn de Groot (74) in de tussenliggende periode bepaald niet. De zanger en tekstdichter trok met George Kooymans (Golden Earring) en Henny Vrienten (Doe Maar) - verenigd in Vreemde Kostgangers - volle zalen. Bovendien bracht het trio twee albums uit.

,,Als we er allemaal nog zijn en geen dementieverschijnselen vertonen, gaan we in 2020 wederom op tournee langs de Nederlandse theaters.’’

Dit album zaterdag - gesigneerd en wel - binnengekregen. Ik heb alles van Boudewijn en vond zijn samenwerking met de Vreemde Kostgangers een geschenk uit de hemel. Nu weer een samenwerking met The Dutch Eagles. Akoestische gitaren, samenzang om je vingers bij af te likken, instrumentaal klinkt het als een klokje. Prachtig. Nummers als "Avondreis" (dat coda is net zo mooi als dat van "Horizon", zo'n laatste geprevelde slotzin, en daarna gaat het loos), "Maar Niet Heus", "Vliegveld", "Niemandsdorp" en "De Stoet" zijn te gek! Lekkere humor in dat laatste nummer weer. Doet me qua thematiek denken aan "Het Eenzaam Avontuur" van de vorige Kostgangers-CD.

Wanneer het té zeer de country-kant op gaat, vind ik het wat minder. "Dialogen", "Wissels" en "De Boom" vind ik tekstueel wat simpel. "Wissels" wordt dan weer verpakt in een catchy melodietje, zodat het toch nog te verteren is.

Al met al vind ik dit wel een prettige aanvulling op het oeuvre van Boudewijn.

avatar van Simon Smith
Pff, net weer geluisterd, maar het val me nog niet mee. Wellicht trekt t nog wat bij.

avatar van musician
Simon Smith schreef:
Pff, net weer geluisterd, maar het val me nog niet mee.

In het algemeen of afgezet tegen Boudewijn de Groot niveau?

avatar van Simon Smith
In vergelijking met ouder werk van Boudewijn. Ik vind echt dat hij geweldige muziek maakt, erg jammer dat hij dat niet doet op dit album. De vorige solo-plaat is helaas ook niet echt mijn ding. Nee, vroeger was alles beter...

avatar van blaauwtje
Deze plaat de afgelopen week diverse keren gehoord, wordt er een beetje positiever over, bij het luisteren naar het lied Vliegveld, krijg ik plotseling een flashback naar mijn tienerjaren en hoor plotseling Kiss you all over, een hitje van Exile, je kunt het er bijna 1op1 overheen leggen.

Heb nog steeds wat moeite met de Eagles achtige muziek, hoewel ik daar een groot liefhebber van ben, vind ik dit nog steeds wat vreemd overkomen, toch is 2,5 * te weinig , maak er 3 van.

avatar van robbrouwer58
Mwah, ... wat zal ik zeggen. Tsja.

Zal wel aan mij liggen maar ik vind Dialogen, De Stoet en Wissels juist erg mooie nummers!
Mooiste nummer vind ik echter Wachten. Heerlijke plaat!!

avatar van Wandelaar
Ons ‘Nationaal Instituut’ Boudewijn de Groot komt, ondanks de hoesfoto misschien, goed weg met dit dertiende album. De samenwerking met The Dutch Eagles bevalt me goed en heeft geleid tot een prima te genieten plaat. De countryrock invloeden zijn waarneembaar en klinken verrassend bij de stem van Boudewijn. En deze band heeft beslist grote klasse.

In Wachten herkennen we duidelijk het Eagles-nummer Lyin' Eyes. Boudewijn is op z’n best in kleine gitaarliedjes als Verloren Liefde. Prachtige tekst. Heerlijk is ook de ‘murderballad’ De Boom. Minder vind ik de als grappig bedoelde liedjes Dialogen en De Stoet, mede door de western hoempapa. Politiek protest als vanouds in Maar Niet Heus. Fijn Boudewijn!

Titelnummer Even Weg is prima, ondanks het zwakke rijmpje in het refrein: "Even weg, op een snelweg, lang en recht, ben je snel even weg". Wissels en Waar Wacht Ik Nog Op hebben een vrijwel identiek uptempo intro en zijn nogal inwisselbaar. In dat laatste nummer lijkt een glimp van Dire Straits langs te komen. De Groot mompelt hier als Mark Knopfler en de gitaren doen de rest.

Avondreis is sfeervol en de band krijgt hier de kans eens flink instrumentaal uit te pakken. De twee bonustracks met live opgenomen kleinere akoestische versies van Nachtegaal en Verloren Liefde overstijgen de reguliere albumversies. Klein maar fijn met alle ruimte aan de tekst. Daarin blijft kostganger Boudewijn een meester.

Dikke pluim ook voor de uitstekende opname en mastering!

Dim
Ook op dit album overheerst de gezapigheid die twaalf jaar geleden al de kop opstak op Lage Landen. Onbeluisterbaar is het daarmee uiteraard niet, maar op nummers als De Boom en Niemandsdorp, hoe goed gecomponeerd ook, raak je al snel uitgekeken. Het koor wekt bij mij alleen maar irritatie (wissels, wissels, oeoeoeoe).
Gelukkig staan er ook typische Boudewijnnummers op als Dialogen en vooral De Stoet - die laatste is vooral vanwege de tekst en de met "de staat" van het nummer meeveranderende muziek geniaal. Voorts word je bij Waar Wacht Ik Nog Op (waar hij zo onnatuurlijk zingt) getrakteerd op heel fijn gitaarwerk.
Even Weg is geen onaangename reis, maar wel een lange zit.