Battles - Mirrored (2007)

Avant-Garde / Rock

9. Snare Hanger (1:58)
  10. Tij (7:03)
  11. Race: Out (3:29)
avatar van Lukas
Dit is vorig jaar blijkbaar tamelijk ongemerkt aan me voorbijgegaan. Jammer wel, want klinkt erg feestelijk allemaal wat ik nu aan losse nummertjes aanklik (heb even geen slsk in de buurt). Een 4* zit er bij echte beluistering sowieso wel in denk ik

avatar van Lukas
Lukas schreef:
Een 4* zit er bij echte beluistering sowieso wel in denk ik

Ja dus! Stuiteren maar!

avatar van Kos
Kos
Nee, de momenten die ik goed vind worden teveel teniet gedaan door stukken die echt bloedirritant zijn helaas.

avatar van Ploppesteksel
Welke momenten vind je echt goed, Kos ?
Gewoon uit nieuwsgierigheid; voel je niet aangevallen

avatar van Kos
Kos
Het zijn veelal stukken van bepaalde tracks, die dan helaas na een tijdje teveel doorgevoerd worden. of waar juist te weinig mee gedaan wordt.

Of een fijn ritmische werkje, dat net als je er in komt, belachelijke voice-sampletjes om z'n oren krijgt.

Ik heb niet zo snel concrete voorbeelden, zal het later wel weer eens beluisteren.

avatar van Silver
Ik ben verslagen. wat is dit gaaf.

avatar van Petterson
Dat einde van Tonto . Ik weet niet of aan mij ligt maar mijn speakers hadden het eventjes zwaar met die bass .

tuktak
lekkere drums! atlas en tonto zijn veruit de sterkste tracks, maar dat is opzich geen nieuws

avatar van Hendrix4live
Bijzondere muziek. Experimenteel en apart. Had het voor het eerst gehoord in een muziekwinkel in Rotterdam. Ik geloof Concerto. Ik vroeg natuurlijk wie het was want het klonk heel erg leuk.

Nog een vrij lage score. Ik geef het een 4*.

avatar van lowieke
Daaaaaamn, ik vind het vreemd dat ik nu pas zo ontzettend verslaafd ben aan deze plaat. Dit vind ik echt heel cool!!

avatar van THEMARSVOLTA
Atlas doet mij trouwens verdomd veel denken aan het nummer We're Mad van The Toy Dolls.

avatar van Henjo
Het midden van Race: out is zo vet he!

Eigenlijk zou je zeggen geen fantastische plaat zo instrumentaal maar dit is eigenlijk gewoon erg gaaf! ook omdat het behoorlijk nieuw is.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb dit album gisteravond voor het eerst beluisterd voor het Tip-topic en het viel me eigenlijk behoorlijk tegen, vooral door de behoorlijk positieve reacties die bij het album stonden. Bijna geen ene keer komt het album echt van de grond, het klinkt wel lekker, maar het weet me niet echt te overtuigen. En dat komt vooral door de zang, want dat lijkt net op de Smurfen, ze hadden beter de zang weg kunnen laten. Ik geef nog geen beoordeling, omdat dat pas over 2 maanden mag, maar nu geef ik hem 3 sterren als het zou mogen.

Battles is zwaaaar onderschat, denk ik. Het is even wennen, maar het is geniaal wat die mannen doen. Ik was direct verkocht aan "Atlas" en ben de cd direct gaan checken.

avatar van Manuel
Dit is mij toch wat té, de hoes is wel erg mooi!

avatar van Yamato
tinh schreef:

Gezien je stem van 3,0* ben je in vrij korte tijd flink op je mening teruggekomen. Ik heb dit plaatje een maand geleden ofzo pas voor het eerst beluisterd en het is wel een heel leuk werkje hoor. Begin maar met 3,5*

avatar van Rhythm & Poetry
Van deze plaat kende ik Atlas al een tijdje, een sterk nummer. Helaas blijkt dit voor mij wel het beste nummer van het album te zijn. De rest zou ik willen betitelen als 'wel aardig'. Soms zijn de nummers wat te langdradig, op andere momenten kan ik de vocalen (of samples hiervan) niet geheel waarderen, bijvoorbeeld omdat het wat te melig is. Ddiamondd vind ik bijvoorbeeld een buitengewoon naar nummer, inderdaad omdat het langdradig is (zonder dat de track zelf zo lang duurt) en de meligheid me totaal niet aanspreekt. Gelukkig staan er naast Atlas ook nog wat aardige nummers op Mirrored die me wel vermaken, doordat ze een vrolijke sfeer neerzetten zonder dat het te veel van het goede wordt.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind Gloss Drop echt geweldig en daarom wou ik Mirrored weer eens een kans geven. Maar wat is dit druk zeg. De drums zijn wel heel erg goed. Maar die vervormde stemmen vind ik echt niks en die zijn er gelukkig bij Gloss Drop niet en die is ook iets minder druk. Atlas leek in het begin eventjes op Uprising van Muse. Maar ik geef hem 3 sterren.

avatar van Don Cappuccino
Mirrored is een groeialbum van jewelste. Eerst vond ik maar een aantal nummers goed maar nu kan ik hem zonder problemen helemaal luisteren.

Gisteren zocht ik deze en Gloss Drop maar ik wist in godsnaam niet waar ik moest zoeken. Bij de Rock of bij de Electronic? De man achter de toonbank zei dat Battles bij Electronic stond en bij Velvet stond Battles bij Rock.

Er zijn geen grenzen op dit album. Het klinkt erg modern maar er zijn ook veel jaren ´70 invloeden. Op het eerste nummer doet de zang namelijk enorm denken aan Gentle Giant, een aparte progrockgroep uit de jaren ´70. Ik denk ook vaak aan namen als Van Der Graaf Generator en Can.

Die rare vervormde stem is iets waar je aan moet wennen maar het past wel. Bij Gloss Drop mis ik het compleet niet, de gastzang is daar erg goed (toch dat Boredoms maar eens opzoeken). Vergeleken met deze is Gloss Drop veel dansbaarder en deze is meer om echt te luisteren. Je bent er dus wat langer mee bezig.

Je hoort gewoon dat de man achter de drums van Helmet is. Helmet staat ook bekend om zijn vrij gestoorde ritmes. En wat een topprestatie zet hij neer! Ddiamond lijkt op het eerste gehoor vrij simpel maar het is echt een nachtmerrie voor de drummer. Iedere keer verschuift het patroon en daar moet je heel goed op letten.

Zo´n Atlas ook. Niet de moeilijkste groove maar om deze 7 minuten vol te houden is toch wel een uitdaging. Je ziet de robots al achter elkaar marcheren met dit nummer. Geweldig.

Mirrored is een aanrader voor liefhebbers van Rock en Electronic. Experimenteel, dat wel. 4,5 ster.

avatar van Streup
Lekkere plaat met Atlas als absoluut hoogtepunt. Ik vind de term freak-folk ook wel passen als genre. In een aantal nummers hoor je dat ze goed naar Animal Collective geluisterd hebben. Luister nu de opvolger en die vind ik toch wat beter.

avatar van SpaceLee
Heerlijke plaat. Experimenteel, origineel, steeds grappig en vermakelijk.

Live is het nóg vele malen beter. Wat een feest was hun optreden op Dour dit jaar! Zeker bij Atlas... Iedereen tegelijkertijd omhoog.

Paalhaas schreef:
Maar waarvan het gelijknamige debuut de beste is.

Op welke bladzijde van binas staat dat?

avatar van Don Cappuccino
Het lijkt misschien een simpel concept, maar de manier waarop Tonto in de laatste minuten extreem geleidelijk aan vertraagt getuigt van zeer goede instrumentenbeheersing en samenspel.