The Cinematic Orchestra - To Believe (2019)

Jazz / Electronic
Label: Ninja Tune

1. To Believe (5:27)

met Moses Sumney

2. A Caged Bird / Imitations of Life (6:54)

met Roots Manuva

3. Lessons (9:06)
  4. Wait for Now / Leave the World (7:11)

met Tawiah

5. The Workers of Art (6:16)
  6. Zero One / This Fantasy (7:03)

met Grey Reverend

7. A Promise (11:35)

met Heidi Vogel

avatar van Chameleon Day
Na 12 jaar dan toch een opvolger voor het fraaie 'Ma Fleur'! Hier kijk ik wel naar uit. De opener klinkt goed. Het tweede nummer is prima, maar niet echt bijzonder.

En 16 maart a.s. in Paradiso.

avatar van Jonestown
Het werd weer eens tijd. Waarom moet het toch allemaal zo lang duren om een uurtje muziek te verzinnen? In de 70's en 80's was het normaal om ieder jaar een nieuw album uit te brengen. Desalniettemin zeer benieuwd hiernaar.

avatar van Minneapolis
Jonestown schreef:

Er staan al 3 nummers op Spotify waar ik helaas niet warm van word.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Die met Roots Manuva vind ik toch wel weer fijn hoor.

Ik ga deze zeker nog wel een paar keer draaien voor het concert op zaterdag in Paradiso.

avatar van Dreten Bukgat
ontzettend teleurgesteld in dit album (zat gisteren in de brievenbus). de muziek is te gelikt, te gekuist in vergelijking met hun eerder werk. wel mooie uitgave en dito artwork bij de deluxe lp-versie. ook heel teleurgesteld in het concert in de ab gisteren te brussel. jammer maar helaas, want keek hier echt naar uit...

avatar van Chameleon Day
Nou dat belooft dan niet veel goeds voor zaterdag a.s. in Paradiso

En waarom teleurgesteld in het het concert?

The Cinematic Orchestra @ Ancienne Belgique (AB): Verdoken schoonheid - dansendeberen.be

avatar van ohmusica
Dit album grenst aan perfectie, dit hoeft niet altijd een pré te zijn, maar het is op het eerste gehoor overwhelming.

avatar van Chameleon Day
Ik kijk zeer uit naar het optreden morgen in Paradiso. De vocaliste is erg sterk. Hopelijk zijn ze op hun derde avond van de tour wat meer op elkaar ingespeeld geraakt (zie de review hierboven van het optreden in Ancienne Belgique).

avatar van Minneapolis
Minneapolis schreef:

Er staan al 3 nummers op Spotify waar ik helaas niet warm van word.

Ik weet niet eens meer of het dromerige I believe daar tussen zat (dacht het wel), maar het is na een paar luisterbeurten mijn favoriete track van het album. Moses Sumney draagt hier ook zeker aan bij. Het past perfect bij Lux Prima (Karen O/ Danger mouse dat ik een aantal keer heb geluisterd vandaag.
A Caged Bird bird is ook wel wat gegroeid met het hypnotiserende ritme.
Lessons klinkt als Cinematic Orchestra als we het kennen (prima maar ook niks nieuws onder de zon dus). Het mag van mij wel wat dynamischer.
The Workers of Art is wat verfrissender wat dat betreft, en zou een prima soundtrack kunnen zijn. Cinematic inderdaad.
Wait for Now vind ik nietszeggend, zowel de zanglijn als het uitgerekte eind.
En zo raakt Zero one mij ook niet. Op het vervelende af en de ingehouden zangtechniek vind ik zelfs irritant.
A Promise (deze heb ik ook te snel beoordeeld) is denk ik het meest ambitieuze nummer en verdient nog een paar luisterbeurten voor ik kan zeggen of het wordt ingelost.

Dankzij dit album herinner ik me dat ik Heidi Vogel - Turn Up the Quiet nog wilde luisteren, dus dat ga ik nu doen. Ik ben niet vies van een beetje Bossa Nova en ze heeft zo'n mooie stem.