The Cinematic Orchestra - To Believe (2019)

Jazz / Electronic
Label: Ninja Tune

1. To Believe (5:27)

met Moses Sumney

2. A Caged Bird / Imitations of Life (6:54)

met Roots Manuva

3. Lessons (9:06)
  4. Wait for Now / Leave the World (7:11)

met Tawiah

5. The Workers of Art (6:16)
  6. Zero One / This Fantasy (7:03)

met Grey Reverend

7. A Promise (11:35)

met Heidi Vogel

avatar van Chameleon Day
Na 12 jaar dan toch een opvolger voor het fraaie 'Ma Fleur'! Hier kijk ik wel naar uit. De opener klinkt goed. Het tweede nummer is prima, maar niet echt bijzonder.

En 16 maart a.s. in Paradiso.

avatar van Jonestown
Het werd weer eens tijd. Waarom moet het toch allemaal zo lang duren om een uurtje muziek te verzinnen? In de 70's en 80's was het normaal om ieder jaar een nieuw album uit te brengen. Desalniettemin zeer benieuwd hiernaar.

avatar van Minneapolis
Jonestown schreef:

Er staan al 3 nummers op Spotify waar ik helaas niet warm van word.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Die met Roots Manuva vind ik toch wel weer fijn hoor.

Ik ga deze zeker nog wel een paar keer draaien voor het concert op zaterdag in Paradiso.

avatar van Dreten Bukgat
ontzettend teleurgesteld in dit album (zat gisteren in de brievenbus). de muziek is te gelikt, te gekuist in vergelijking met hun eerder werk. wel mooie uitgave en dito artwork bij de deluxe lp-versie. ook heel teleurgesteld in het concert in de ab gisteren te brussel. jammer maar helaas, want keek hier echt naar uit...

avatar van Chameleon Day
Nou dat belooft dan niet veel goeds voor zaterdag a.s. in Paradiso

En waarom teleurgesteld in het het concert?

The Cinematic Orchestra @ Ancienne Belgique (AB): Verdoken schoonheid - dansendeberen.be

avatar van ohmusica
Dit album grenst aan perfectie, dit hoeft niet altijd een pré te zijn, maar het is op het eerste gehoor overwhelming.

avatar van Chameleon Day
Ik kijk zeer uit naar het optreden morgen in Paradiso. De vocaliste is erg sterk. Hopelijk zijn ze op hun derde avond van de tour wat meer op elkaar ingespeeld geraakt (zie de review hierboven van het optreden in Ancienne Belgique).

avatar van Minneapolis
Minneapolis schreef:

Er staan al 3 nummers op Spotify waar ik helaas niet warm van word.

Ik weet niet eens meer of het dromerige I believe daar tussen zat (dacht het wel), maar het is na een paar luisterbeurten mijn favoriete track van het album. Moses Sumney draagt hier ook zeker aan bij. Het past perfect bij Lux Prima (Karen O/ Danger mouse dat ik een aantal keer heb geluisterd vandaag.
A Caged Bird bird is ook wel wat gegroeid met het hypnotiserende ritme.
Lessons klinkt als Cinematic Orchestra als we het kennen (prima maar ook niks nieuws onder de zon dus). Het mag van mij wel wat dynamischer.
The Workers of Art is wat verfrissender wat dat betreft, en zou een prima soundtrack kunnen zijn. Cinematic inderdaad.
Wait for Now vind ik nietszeggend, zowel de zanglijn als het uitgerekte eind.
En zo raakt Zero one mij ook niet. Op het vervelende af en de ingehouden zangtechniek vind ik zelfs irritant.
A Promise (deze heb ik ook te snel beoordeeld) is denk ik het meest ambitieuze nummer en verdient nog een paar luisterbeurten voor ik kan zeggen of het wordt ingelost.

Dankzij dit album herinner ik me dat ik Heidi Vogel - Turn Up the Quiet nog wilde luisteren, dus dat ga ik nu doen. Ik ben niet vies van een beetje Bossa Nova en ze heeft zo'n mooie stem.

avatar van Osiris Apis
Saai album zeg! Alleen het nummer met Roots Manuva kan mij bekoren.

"Saai, teleurgesteld" zeurpieten united van MuMe zijn bezig. Alsof Cinematic Orchestra met The Cinematic Orchestra - Man with a Movie Camera (2003), The Cinematic Orchestra - Every Day (2002) en The Cinematic Orchestra - Ma Fleur (2007) onrustige, stemmingswisselende albums heeft afgeleverd? Leerde Cinematic Orchestra kennen doordat Every Day werd gedraaid in een restaurant waar de chef een liefhebber van downtempo (vroeger zouden we "lounge" zeggen) bleek te zijn - dat is wellicht een clue. Het fraai uitgevoerde vinyl (wit en transparant) heeft hier al meerdere rondjes gedraaid, maar saai is niet het eerste dat in me opkomt, stemmingsgebonden dat zeker, maar er zit een rustgevende flow in waarop je je moet willen instellen - klankmatig is het fraai.

avatar van Chameleon Day
Volledig eens met mijn voorganger. Arrangementen, klankbeeld en productie zijn zeer fraai. Zeer sterke vocalisten ook. Maar dat zit bij CO altijd goed. Wel is het klankbeeld meer electronisch vergeleken met het vorige werk. Minder jazz en ook minder contrast in het klankbeeld door het achterwege laten van bijvoorbeeld contrabas en verminderd gebruik van blazers. Dat geeft op momenten een (wellicht te) zoet geluid - bijvoorbeeld in 'Wait for Now'.

Optreden in Paradiso was prima. Wel was de geluidsinstallatie in het eerste deel van het optreden niet goed afgesteld. Het geluid van de bas en de bassynth vervormde. Juist vanwege de gelaagdheid van de muziek van CO moet het geluid echt kristal helder zijn. Maar wat een geweldige zangeres en drummer! En de uitvoering van 'A Promise' was echt prachtig (beter dan op plaat).

avatar van Svendra
Svendra (crew)
Wait for Now / Leave the World en A Promise zijn hemelse nummers en ook de rest groeit verder bij elke beluistering. Over elk detail lijkt te zijn nagedacht. En daar is niets mis mee wat mij betreft, ik laat me graag verwennen door deze geraffineerde maar sfeervolle productie. Het valt me op dat er ook veel zorg is besteed aan aan outro's, neem alleen al het indrukwekkende slot van de tweede track.

avatar van Broem
Man man, wat een heerlijk album is dit zeg. Ken de band al wat langer van met name het album Everyday. Daar staan een aantal heerlijke songs op met wat uitschieters. Dit album is meer een compleet album met een super relaxte productie. Mag graag naar een afwisseling tussen volledig muzikale en gezongen liedjes luisteren. En dit met voldoende pathos om geboeid te blijven luisteren. Top.

avatar van harencoor
Mijn kennismaking met The cinematic orchestra en absoluut geen verkeerde. Een pracht album!

avatar van Chameleon Day
Aha, dan heb je nog veel moois van deze band te ontdekken. Enjoy!!