George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990)

3,92

Label: Epic

1. Praying for Time (4:41)
  2. Freedom 90 (6:30)
  3. They Won't Go When I Go (5:06)
  4. Something to Save (3:18)
  5. Cowboys and Angels (7:15)
  6. Waiting for That Day (4:49)
  7. Mothers Pride (3:59)
  8. Heal the Pain (4:41)
  9. Soul Free (5:29)
  10. Waiting [Reprise] (2:25)
  11. Freedom '90 [Live] * (6:02)
  12. Fastlove [Live] * (5:12)
  13. I Can't Make You Love Me [Live] * (5:55)
  14. Father Figure [Live] * (6:19)
  15. You Have Been Loved [Live] * (5:55)
  16. Everything She Wants [Live] * (5:13)
  17. The Strangest Thing [Live] * (6:00)
  18. Older [Live] * (5:47)
  19. Star People [Live] * (6:15)
  20. Praying for Time [Live] * (5:29)
  21. Fantasy * (4:02)
    met Nile Rodgers
  22. Soul Free (Special Radio Edit) * (4:25)
  23. Freedom '90 [Back to Reality Mix] * (6:16)
  24. Freedom '90 [Back to Reality Mix Edit] * (4:07)
  25. Fantasy * (5:02)
  26. Freedom '90 [Edit] * (5:21)
  27. Cowboys and Angels [Edit] * (4:36)
  28. If You Were My Woman * (4:06)
  29. Too Funky [Single Edit] * (3:50)
  30. Crazy Man Dance * (6:00)
  31. Do You Really Want to Know * (4:49)
  32. Happy * (4:09)
  33. Too Funky [Extended] * (5:39)
  34. Too Jazzy [Happy Mix] * (5:55)
  35. Fantasy '98 * (4:32)
  36. Heal the Pain * (4:45)
    met Paul McCartney
  37. Desafinado * (3:21)
    met Astrud Gilberto
133 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van Yamato
Die overgang van Mothers Pride naar Heal the Pain is trouwens één van de beste overgangen die ik ken. Net als het je allemaal even te zwaar wordt en je op het punt staat de CD af te zetten omdat je het emotioneel niet langer kunt verdragen komt Heal the Pain dan op waardoor je je meteen weer perfect voelt. Alsof hij letterlijk de pijn heelt die je door de zware emotionele lading voelt.

Het mooiste nummer vind ik Waiting for that Day. Gek dat dat nummer niet eens een hit was in Nederland. Het was destijds wel op de radio.

Briljant.
Zijn Magnum Opus.

Zelf vind ik Waiting for that day en waiting (reprise) achter elkaar geplakt prachtig.
Elk nummer op dit album heeft wat.
De Unplugged versie van Praying for time is ook geweldig.

Wat baalde ik dat hij destijds ruzie kreeg met zijn platenmaatschappij en dat Listen without Prejudice Volume II (die al af was volgens de geruchten) daardoor nooit is verschenen.

duran schreef:
Ik baal er nog steeds van ...

avatar van ThePrinceOfPop
Ik ook...maar als die echt zo goed was zou George er wel voor zorgen dat die alsnog in al die jaren uitgebracht zou worden. Misschien was die er toch niet helemaal blij mee .

avatar van no xqqq
Het nummer "soul free" wordt het minst gewaardeerd bij de stemmers. Deze is echter uitermate geschikt voor een leuk feestje. Laat het uit je speakers knallen. Prachtig! Give it a try!

avatar van musiclife
1 WOORD : Magnum Opus

musiclife schreef:
1 WOORD : Magnum Opus

Wow, dat zijn 3 posts met dezelfde mededeling

lekker als je alles zo positief en super ervaart

avatar van rkdev
Alleen erg vreemd dat 2 albums van dezelfde artiest volgens musiclife beiden z'n Magnum Opus zijn....
Even de definitie volgens Wikipedia: Magnum opus (Latijn: groot werk) is de benaming die meestal aan het hoofdwerk, het grootste of belangrijkste werk van een componist of auteur wordt gegeven.

Voor mij is DIT album overigens George Michael's Magnum Opus

Jocharo-T
Bij Thriller zij hij exact hetzelfde. Magnus Opus zijn overigens twee woorden. (niet dat mij dat gelijk was opgevallen)

no xqqq schreef:

Je hebt helemaal gelijk. Het nummer heeft iets bombastisch en energieks die een in stilte gevallen feestje weer zal weten op te bloeien. Maar punt is gewoon dat de hele cd zo mooi en superrelaxed is waardoor bij mij 'Soul Free' helemaal uit de context wordt gerukt.
Net zoals Joshua Tree van U2: schitterend rustiek en warm album waardoor een nummer als 'Bullit The Blue Sky' echt de dwarsligger is bij mij, terwijl het echt een dijk van een song is.
Zo ongeveer heb ik het ook met 'Soul Free' op deze cd.

Jocharo-T
Jocharo-T schreef:

Normaal gesproken quote ik mijzelf niet, maar heb zo'n beschamende typefout gemaakt dat ik hem even wil herstellen.

Zei hij moet het zijn natuurlijk en niet zij hij.

avatar van musiquenonstop
Ik kocht dit album voor Praying For Time, en dat is en blijft voor mij het hoogtepunt van dit album, maar ook voor George's complete werk, qua sfeer, maar zeker ook tekstueel een juweeltje.

avatar van Madjack71

Een van mijn favoriete nummers van dit album; They Won't Go When I Go, blijkt een cover te zijn van een Stevie Wonder album uit de jaren zeventig, kwam ik onlangs achter. Nooit te oud om te leren dus. De uitvoering van George Michael doet m.i. niet veel onder die van Stevie Wonder.

^George Michael is over het algemeen naar mijn mening een ster in het sterk coveren.

They wont go where I go is één voorbeeld, maar ook
-the first time I ever saw your face
-You and I
-Somebody to love
-Brother, Can You Spare a Dime
-Love is a losing game
en nog vele andere die hij ook tijdens de laatste tour deed (Rihanna, TTD etc etc)

zijn voorbeelden van sterke (misschien wel beter dan het origineel) covers

Overigens kan je ondertussen wel een hele cd vullen met Stevie covers die hij in de loop der jaren heeft gemaakt. Stuk voor stuk erg sterk!

lennon schreef:
Ik hoop er nog steeds op, maar dat zal ijdele hoop zijn. Overigens compleet met je post over George en covers eens, ook met Wham! maakte hij al een erg goede cover van 'Where Did Your Heart Go?'

ook met Wham! maakte hij al een erg goede cover van 'Where Did Your Heart Go?'

Daarvan wist ik dus niet dat het een cover was.

Van wie is het origineel dan?

Was (Not Was). Dubbele a-kant met het fantastische Wheel Me Out.

Veel beter dan de hits die ze eind jaren '80 scoorden (en waar ik ze mee leerde kennen).

lennon schreef:
Daarvan wist ik dus niet dat het een cover was.

Je wist wel dat 'Love Machine' een cover van The Miracles was ...?

rkdev schreef:
Je wist wel dat 'Love Machine' een cover van The Miracles was ...?

Dat dan weer wel

Deranged
Aan de hand van dit soort werk beschouw ik mij toch wel tot een redelijke Michael fan. Best jammer dat hij in al dit tijdbestek toch relatief weinig van dit soort werk heeft uitgebracht.

TheArtfulDodger
Prachtige plaat die nergens verveelt. Plus één van de mooiste platenhoezen die ik ken. En ik vind
hem een geniaal songwriter.

I just hope you understand that sometimes the clothes do not make the man.

avatar van rkdev
Compleet me je post hierboven eens TheArtfulDodger !
Heb (met dank aan user Lennon) de LP hiervan kunnen bemachtigen en die heb ik ingelijsd in mijn huis hangen.

TheArtfulDodger schreef:
hem een geniaal songwriter.

I just hope you understand that sometimes the clothes do not make the man.

Ik ga helemaal met je mee. Ben intussen wel bekomen van het contrast: de afkeer die ik van hem had in Wham! vs de bewondering en het respect voor hem als solo-artiest. En dat het een klasse songwriter is kan ik dan ook niets dan beamen.
Die hoes inderdaad. Dát is hetgeen geweest dat me nieuwsgierigheid wekte. In het vooroordeel die ik toen had van George dacht ik dat hij alleen maar 'mooi' wilde zijn. Dit vooroordeel kwam in hevig 'conflict' daar zelfs niet één foto is te zien van hemzelf in de hele layout. Er moest dus méér zijn........en zo bleek.

rkdev schreef:

Waar John lennon al niet goed voor is...

Saldek schreef:

Helemaal eens met jou. Zojuist weer eens naar de videoclip Praying For Time gekeken, blijft mooi. Haast dezelfde clip als Sign O' The Times van Prince maar die van George Michael is nóg ingetogener en volledig in zwart & wit, dus zonder de fluorescerende kleuren. Weet nog goed dat deze clip ondanks alle eenvoud gewoon werd gedraaid op MTV destijds. Maar ook Freedom '90 heeft een erg goede clip vind ik, symbolisch ook met al die fotomodellen, het kokende water en zijn oude Faith-jasje dat ineens vlam vat.

avatar van Saldek
Freedom heeft inderdaad een geweldige clip. sluit ook helemaal aan op de lyrics van de song.
Freedom is dansbaar en zag ik (voor ik de cd kende) als verlengde van zijn Wham!-ouvre. Derhalve wilde ik er niets van weten.
Maar als je de song volgt en goed naar de inhoud luistert (toen ik eenmaal de cd had) krijgt zo'n song een heel andere betekenis. Kippenvel!
Kippenvel overigens met bijna heel de cd. En een stem dat die vent heeft.......

Klinkt wat gedateerd maar met deze cd laat George Michael zien wat hij in huis heeft. Mother's Pride, They won't Go when I go, Cowboys and Angels zijn allen prachtige songs met tragische teksten.

Waiting For That day is voor mij het absolute hoogtepunt. Ik heb George Michael een aantal keren live gezien en zijn stem is van een klasse die niet beschrijven is.

Langzaam aan werd het in deze tijd minder fout om George Michael goed te vinden. Ik heb de man altijd bewonderd, ook tijdens zijn Wham! periode, en ik had lak aan wat men vond. Ik geniet van zijn stem, en doe dat nog steeds. Toen hij besloot de stekker uit Wham! te trekken liet hij met George Michael - Faith (1987) al zien wat hij in zijn mars had. Maar de echte stap naar volwassenheid werd met dit album gezet. Niks is er meer over van het mooie jongensbandje. Hij was het image ook zo zat dat hij weigerde video clips te maken, en met zijn gezicht op de cover te gaan. Men moest zijn muziek maar eens gaan waarderen om wat het was, en niet om wat hij was. Dat verklaart ook de titel Listen Without Prejudice. Iets wat ik al jaren deed, en nog...

1.Praying for Time (4:41)
Een mooi dromerig nummer. Een zeer volwassen sound gecombineerd met de prachtige stem van George Michael. Indrukwekkende 1e single. De tekst is erg indrukwekkend te noemen. Het beschrijft de problematiek van de wereld, en de gekte die heerst in de wereld. Door social media is dit nummer eigenlijk nog steeds actueel. this is the year of the guitly man, where the television takes its stand Vervang het voor Facebook en of twitter en hij is 2015. George was gekrenkt en kritsich op de wereld, en op de kerk.. Dat heeft hij op een fantastische manier beschreven hier. Helaas is de man wat teksten betreft altijd wat ondergewaardeerd gebleven.

2.Freedom 90 (6:30)
Met Wham! had hij het al over de vrijheid die hij zocht, maar deze keer is het een vrij serieuze sneer naar de muziek maatschappij en alles wat daarbij hoorde. Ook zijn verleden als pop ster met Wham wordt verwerkt in het nummer. In het nummer zit een heerlijke beat die in de 90's nogal veel werd gebruikt. Welke sample het is weet ik niet, maar lekker is het wel! 2e single van het album.

3.They Won't Go When I Go (5:06)
Een fantastische vertolking van dit mooie nummer van Stevie Wonder. Michael heeft 'm in zijn waarde gelaten, maar naar mijn mening er een extra dimensie aan toegevoegd. Ik vind Michael's versie echt vele malen mooier dan die van Stevie. En die is al prachtig.

4.Something to Save (3:18)
Het intro laat een mooie cello (of viool) horen. Deze speelt het hele nummer mee, en dat maakt het erg sprookjesachtig. Wat een mooie aanvulling op dit verder akoestisch klinkende nummer. Wederom erg mooi gezongen, en een zeer meeslepend refrein.

5.Cowboys and Angels (7:15)
Een song in de stijl van Kissing a fool. Dat is natuurlijk omdat het jazzy is. Prachtig intro, en simpelweg een fantastisch nummer. De schoonheid druipt er werkelijk vanaf.

6.Waiting for That Day (4:49)
Mooi intro met een James Brown sample die de song lekker "mellow" maakt. Van dit nummer ben ik altijd erg onder de indruk. Mooie verwijzing naar de Stones song You can't always get what you want aan het eind.

7.Mothers Pride (3:59)
Vanaf de 1e tonen is het duidelijk dat dit geen vrolijk deuntje gaat worden. Een indrukwekkend nummer over zoons die hun gezin verlaten om in een oorlog te gaan vechten. De vocalen zijn wederom fantastisch. Als ik dan toch een minpunt mag noemen: het panfluitje wat uit een synth lijkt te komen klinkt inmiddels wat achterhaald en goedkoop. Had dit een echte geweest, was het waarschijnlijk tijdlozer geweest.

8.Heal the Pain (4:41)
Van dit nummer riep ik destijds al, dat had zo een McCartney nummer kunnen zijn. Is natuurlijk ook niet zo moeilijk, want de Macca invloed druipt er vanaf. Maar de bevestiging kwam toen hij voor zijn verzamelaar George Michael - Twenty Five (2006) dit nummer opnieuw opnam, met als gast, jawel, Paul McCartney! En om die reden vind ik die uitvoering nog leuker dan deze originele. Neemt niet weg dat het op dit album een lekker nummer blijft. Erg aanstekelijk, en in Macca stijl, een super goed popliedje.

9.Soul Free (5:29)
George zijn poginjg om een soul nummer met een 90's feeling op te nemen. Voor mij het minste nummer van dit album. Wel mooi gezongen, met af en toe die kop stem, maar maakt toch het minste indruk. De blazers in dit nummer doen me enorm denken aan Wham! De bas is overigens wel heel erg lekker!

10.Waiting [Reprise] (2:25)
Een mooie afsluiting die voortgaat op Waiting for that day. Dit nummer opende destijds het 25 live concert, en ik vond dat echt geniaal Je hoorde hem zingen, maar zag m niet, tot aan Here I am!!
Wat was dat indrukwekkend

George vestigt zich hier definitief in de wereld van fantastische zangers én songschrijvers (als hij dat al niet deed met Faith). Zeer knap album, wat een stuk minder verkocht (waarschijnlijk door zijn eigen boycot) maar eigenlijk nog veel sterker is dan zijn voorganger. Zo wordt maar eens te meer bevestigt dat marketing een heel groot stuk van de sales bepaalt. Gelukkig deerde het de man niet, en deed ie wat ie zelk wilde. Niet veel later zou de breuk met Sony volgen.
Het album is inmiddels 25 jaar, en faith kreeg een mooie re-release. Op de site van GM wordt er wel aan gerefereerd, maar niks over een heruitgave. het zou toch wel mooi zijn!. Enne, ik wacht nog steeds op deel 2. Die kwam er niet door de breuk met Sony, maar ik sta er nog steeds voor open!

Een bijna perfect album! 4,5 ster.