George Michael - Listen Without Prejudice, Vol. 1 (1990)

Label: Epic

1. Praying for Time (4:41)
  2. Freedom 90 (6:30)
  3. They Won't Go When I Go (5:06)
  4. Something to Save (3:18)
  5. Cowboys and Angels (7:15)
  6. Waiting for That Day (4:49)
  7. Mothers Pride (3:59)
  8. Heal the Pain (4:41)
  9. Soul Free (5:29)
  10. Waiting [Reprise] (2:25)
  11. Freedom '90 [Live] * (6:02)
  12. Fastlove [Live] * (5:12)
  13. I Can't Make You Love Me [Live] * (5:55)
  14. Father Figure [Live] * (6:19)
  15. You Have Been Loved [Live] * (5:55)
  16. Everything She Wants [Live] * (5:13)
  17. The Strangest Thing [Live] * (6:00)
  18. Older [Live] * (5:47)
  19. Star People [Live] * (6:15)
  20. Praying for Time [Live] * (5:29)
  21. Fantasy * (4:02)

met Nile Rodgers

22. Soul Free (Special Radio Edit) * (4:25)
  23. Freedom '90 [Back to Reality Mix] * (6:16)
  24. Freedom '90 [Back to Reality Mix Edit] * (4:07)
  25. Fantasy * (5:02)
  26. Freedom '90 [Edit] * (5:21)
  27. Cowboys and Angels [Edit] * (4:36)
  28. If You Were My Woman * (4:06)
  29. Too Funky [Single Edit] * (3:50)
  30. Crazy Man Dance * (6:00)
  31. Do You Really Want to Know * (4:49)
  32. Happy * (4:09)
  33. Too Funky [Extended] * (5:39)
  34. Too Jazzy [Happy Mix] * (5:55)
  35. Fantasy '98 * (4:32)
  36. Heal the Pain * (4:45)

met Paul McCartney

37. Desafinado * (3:21)

met Astrud Gilberto

recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: George Michael - Listen Without Prejudice, Volume 1, 2017 Edition - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Listen Without Prejudice, Volume 1 van George Michael vierde twee jaar geleden zijn 25e verjaardag.

Het was een feestje van zeer bescheiden omvang, want George Michael behoorde op dat moment tot de nog slechts zelden gekoesterde relikwieën uit de jaren 80 en 90.

Bijna tien maanden na zijn onverwachte dood op eerste kerstdag 2016, krijgt Listen Without Prejudice gelukkig alsnog het verjaardagsfeestje dat de plaat verdient.

De plaat klinkt 27 jaar na de release af en toe misschien wat gedateerd, maar laat ook goed horen waartoe George Michael in zijn beste dagen in staat was.

Listen Without Prejudice was in 1990 de tweede soloplaat van George Michael en de opvolger van het in 1987 verschenen Faith, waarmee de Brit met Griekse wortels zich op succesvolle wijze had ontworsteld aan de tienermeidenpop van Wham.

Op Faith liet George Michael voor het eerst horen dat hij als muzikant wel degelijk iets te bieden had, maar Listen Without Prejudice was zijn beste plaat. De meest succesvolle single op de plaat, het aanstekelijke Freedom, was niet eens zo gek ver verwijderd van de zo succesvolle sound van Wham, maar de meeste andere tracks op de plaat graven een stuk dieper.

Zelfs de grootste Wham en George Michael haters konden na het suikerzoete Careless Whisper niet ontkennen dat de Brit geweldig kon zingen, iets wat George Michael op imponerende wijze zou etaleren tijdens het concert dat werd georganiseerd ter nagedachtenis aan Freddie Mercury in 1992. Op Listen Without Prejudice werden de laatste twijfelaars over de streep getrokken.

De plaat bevat een aantal uiterst ingetogen songs waarop alle aandacht uit gaat naar de stem van George Michael en waarin de Britse zanger wat mij betreft enorm overtuigt met zijn klank, kleur, bereik en warmte. Dat doet hij ook in de eveneens ingetogen songs met invloeden uit de pop en de jazz, die na al die jaren nog verrassend lekker klinken.

Ik draaide de afgelopen jaren nauwelijks muziek uit de vroege jaren 90, maar voor Listen Without Prejudice van George Michael maakte ik met enige regelmaat een uitzondering. Het was inmiddels al weer een tijd geleden, maar direct bij de eerste noten van de plaat voelde Listen Without Prejudice weer als een warm bad.

Zwakke broeder blijft voor mij Freedom, maar alle andere tracks zijn wat mij betreft van hoog niveau. In muzikaal opzicht klinkt het hier en daar wat gedateerd, maar nog steeds bijzonder lekker en de stem van George Michael blijft op Listen Without Prejudice een traktatie.

Gezien de dood van George Michael wordt er twee jaar na de echte 25e verjaardag alsnog flink uitgepakt met een luxe editie. Deze laat horen dat George Michael het ook live (MTV Unplugged) kan en komt met een DVD en een fraai boek, maar de hoofdschotel blijft toch de plaat die we in 1990 zonder vooroordelen moesten beluisteren.

In de praktijk was dat lastig. Ik liet de plaat ook als zogenaamd cadeautje voor een nichtje verzegelen in de lokale platenzaak en ook ik was destijds niet heel scheutig met complimenten. Ten onrechte is inmiddels wel gebleken.

Tussen alle extra’s op deze nieuwe editie van de plaat zit wat mij betreft niet heel veel interessants, maar helemaal aan het eind werd ik verrast door Paul McCartney’s versie van Heal The Pain. Het is een versie die illustreert dat George Michael niet alleen een groot zanger was, maar ook in staat was om popliedjes te schrijven die voor altijd memorabel zullen blijven, net als de oude meester die zijn Heal The Pain zo mooi vertolkt dat kan. Erwin Zijleman

erwinz schreef:

Toch even een kleine correctie hier, want het is een duet met McCartney. Een logische overigens, want het nummer leek destijds al geschreven voor Paul. Dit duet is ook niet nieuw, verscheen al eerder op de verzamelaar 25.

lennon schreef:

Pas ik aan

avatar van E-Clect-Eddy
Momentjes van de dag: luister ik op Spotify een deel van een bonustrack, sluit af en op mijn MP3-speler is het eerst volgende ook ééntje van George...

Paar uur later als ik weer thuis ben en Spotify open met dus de rest van dat nummer van George in de wacht.. Net wanneer ik mijn MP3 wil stoppen komt er een nummer van Wham! voorbij!

Zoveel nummers met George Michael heb ik niet, dus echt aparte momentjes.

avatar van Krokus
Gisteren op de Belg zijn docu gezien. Toch indrukwekkend allemaal. Ik ben het geheel eens en heb hetzelfde gevoel zoals Erwinz hierboven schreef. George Michael mag geen Quilty Pleasure zijn.

Krokus schreef:
George Michael mag geen Quilty Pleasure zijn.

Wham! Is dat. Vanaf Faith kan je dat al niet meer zeggen inderdaad.

Maar George is geen doorgestoken deken hoor

avatar van Bill Evans
Binnenkort die 2cd versie maar eens aanschaffen. Dat Unplugged optreden klinkt toch zeker niet verkeerd. Vreemd dat dat nooit eerder is uitgebracht.

avatar van Minneapolis
Bill Evans schreef:

Is dat niet gewoon die MTV unplugged? Of betreft het een andere opname?

edit: ja, ik zie op dat het gewoon die MTV opnamen zijn. Ik was altijd in de veronderstelling dat die wel officieel waren uitgegeven (naast dat ze overal te zien waren), maar blijkbaar niet.

avatar van Simon Smith
erwinz schreef:
recensie op de krenten uit de pop:

Je noemt 2 keer dat het album wat gedateerd is, maar waar vind je dat? Ik hoor het niet.

Simon Smith schreef:

Productie is nogal 80s/90s
Freedom is ook niet echt meer van deze tijd
Maar verder een geweldig album

Snap wel wat erwinz bedoelt.. de James Brown funky drummer sample (in waiting for that day) natuurlijk enorm veel gebruikt in de 90s, en freedom en soul free hebben dat typische jaren 90 geluid. Daar is niks mis mee, want het album blijft enorm sterk.

avatar van Minneapolis
Hmmm.. ik ben het er niet helemaal mee eens.
Ik dacht ook gelijk dat die samples bedoeld werden. In Waiting for that day is deze op een creatieve manier gebruikt (vertraagd, en vooral in een heel andere stijl dan gebruikelijk).
Ik vind gedateerd vaak ook een moeilijke term. Er zit een sound van die tijd in ja, maar het staat nog steeds als een huis.
Tja en Freedom was toen ook al mijn minst favoriete nummer van de plaat.

avatar van erwinz
Ik vind ook dat het grootste deel van het album nog steeds als een huis staat.

avatar van bommel
Wat een geweldig album , een klassieker
Jammer dat Freedom er op staat , anders was het album "hors categorie"

avatar van Axeqlusive
Hoe briljant wil je het hebben? Dat is in mijn ogen volledig van toepassing op dit album. Dat Michael ook live zijn mannetje staat blijkt wel uit Stevie Wonder-cover They Won't Go When I Go, iets waarbij hij veel generatiegenoten toch ver achter zich laat.

Ultiem prijsnummer blijft voor mij het slotakkoord, zo puur en eerlijk... de oprechtheid komt je gewoon tegemoet. Met Soul Free geeft Michael alvast een voorproefje van de opvolger van het album. Dat deze nooit verscheen is wellicht een helaas, maar gezien dat meer een dance-album zou zijn geweest, was die vast ook sneller gedateerd geraakt. Dat is nou net wat hier (bijna) niet gebeurd.

Nog steeds wordt ik meegenomen door de intro van Cowboys and Angels en is Heal the Pain een hoopgevend nummer dat ik zelden geëvenaard zie. Een fenomenaal album, dat dan ook in mijn persoonlijke top tien pronkt.

De re-release heeft overigens een interessante verzameling b-sides, met helaas weinig tot niets nieuws voor mensen die alle singles reeds bezaten, en het MTV Unplugged album. Op zich opnieuw kwalitatief zeer hoogstaand, al vind ik het een vreemde keuze om een concert uit 1996 bij dit album te plaatsen. Wat dat betreft had dit concert beter gepast bij een re-release van het album Older, maar goed... gezien de weinige releases van Michael in zijn carrière mag ik al blij zijn dat door deze release de bootleg eindelijk definitief de kast in kan.

avatar van beachlicious
Een album die ik pas sinds 5 jaar luister maar voor mij één van mijn favoriete albums allertijden. Klassieker!

avatar van fish
Een album dat.....ik ook pas sinds kort heb leren kennen. Ik kende het natuurlijk al sinds het is uitgebracht, maar alleen van titel en via de hit singels, verder niet. Maar wat is het mooi! En wat ontzettend jammer dat er een geen vol.2 is uitgebracht van hetzelfde niveau. Dit album klinkt verre van gedateerd en is ook anno nu nog zeer relevant. Geweldig!